Saturday, November 1, 2008

Kuseru Rindu Itu... 7

“Ingatkan dah lupakan kita,”
Hisyam tersenyum sambil bersandar ke kerusi. Senang mendengar suara merajuk Maisara. Akhirnya Maisara mengalah. Sudah lama dia tidak mendengar suara itu. Tidak melihat wajah itu. Rindu di dada hanya Tuhan saja yang tahu.
“I miss you, sayang,”ujarnya perlahan. Dia memandang ke arah balkoni. Mencari kalau-kalau ada bayang Idayu di situ. Dia tidak mahu tertangkap lagi.
“Kalau rindu, kenapa tak datang cari Sara? Sibuk dengan dan isteri ya?,”soalan Maisara yang bercampur antara nada merajuk dan menyindir itu, membuat dia tergelak.
“Kenapa tak jawab call abang?,”soal Hisyam sambil menukar posisi telefon bimbitnya dari telinga kiri ke telinga kanan.
“Siapa yang mulakan?,”terdengar suara Maisara yang agak dingin di hujung talian. Hisyam tersenyum.
“Ohh.. Balas dendamlah ni?,”
“Bukan balas dendam. Tapi, saja nak tengok. Sara ni.. penting ke tidak pada abang,”
Hisyam tersenyum.
“Jangan cakap macam tu. Of courselah Sara penting pada abang,”
“Kalau macam tu, baguslah. Tapi, harap-harap jangan kat mulut saja cakap macam tu. Kat hati lain pula ceritanya,”
“Sara..Sara.. Kenapa cakap macam tu? Kalau Sara nak tahu, apa yang keluar dari mulut abang, datang dari hati abang. Tak ada lainnya. Kenapa Sara cakap macam tu?,”
“Entahlah. Kadang-kadang rasa macam susah nak percaya cakap abang ni. Lebih-lebih lagi..,”kata-kata Maisara tergantung di hujung talian.
“Lebih-labih lagi apa?,”soal Hisyam apabila kata-kata Maisara terhenti di situ. Ada rasa hairan yang menjentik perasaan.
“Tak ada apa-apalah. Lagipun. Tak sesuai cakap macam ni. Lebih senang cakap kalau face to face,”
“That’s good. Abang pun memang nak jumpa Sara. Dah lama tak jumpa Sara,”
“Isteri abang tak marah ke?,”
“Sara.. kenapa cakap macam tu?,”soal Hisyam tenang. Terasa tersindir dengan soalan Maisara.
“Tak ada apa-apa. Saja tanya. Kot-kotlah sekarang ni, abang dah kena kuarantin dengan wife abang. Itu sebab dah lupakan kita,”
“Hmm.. Macam-macamlah Sara ni. Kita jumpa ya? I miss you,”
“Suka hati abanglah. Oklah. Sara ada hal ni. Bye,”
“Bye..,”Hisyam bersuara perlahan. Talian sudah terputus. Hisyam termangu. Tertanya-tanya akan perubahan sikap Maisara. Ada rasa pelik yang mengganggu jiwanya. Bicara Maisara tidak seperti biasa. telefon bimbit diletakkan di atas meja. Dia mengeluh panjang. Tidak selesa dengan situasi yang menghimpitnya saat ini. Rasa bersalah pada Idayu membuat dia terseksa. Membuat dia berasa amat berdosa. Membuat dia berasa dirinya terlalu kejam pada Idayu. Tapi, dalam masa yang sama, rasa sayang pada Maisara memberi dia satu perasaan indah yang tidak pernah dia rasai selama hampir tujuh tahun di mengahwini Idayu. Perasaan yang tidak pernah dia rasai. Dia jadi keliru. Keliru dengan perasaannya sendiri. Dia senang dengan kebahagiaan rumahtangganya bersama Idayu. Dia senang hidup bersama Idayu dan Syafiq. Namun, dia juga tidak sanggup berpisah dengan Maisara setelah perasaan cinta menguasai dirinya. Bukan dia tidak pernah cuba melupakan Maisara. Dia pernah cuba. Namun, rasa rindu yang menyeksa jiwa. Rasa pedih bila terpisah.. membuat dia kalah. Dia kalah pada panahan cinta Maisara.
“Abang..,”
Hisyam sedikit tersentak. Idayu tercegat di hadapannya bersama senyuman yang tidak pernah luput dari bibir. Senyuman yang bagai salju, mendinginkan hatinya saban waktu. Melihat wajah Idayu yang begitu tulus, membuat hatinya semakin dihambat rasa bersalah. Semakin dihambat rasa berdosa. Maafkan abang, Ayu. Hanya itu yang mampu melantun kuat di jiwanya.
“Jauh melamun..,”tegur Idayu sambil meletakan mug berisi kopi panas di atas meja. Hisyam tersenyum kecil. Idayu pula, berpaling perlahan.
“Nak ke mana tu?,”
“Masuk. Tak nak ganggu lamunan abang,”ujar Idayu sambil cuba mengukir senyum. Mungkin Hisyam perlukan ruang untuk bersendirian. Jadi, dia tidak mahu mengganggu. Setiap orang perlukan sedikit ruang untuk diri sendiri. Mungkin itu yang sedang Hisyam lakukan.
“Duduklah. Temankan abang,”pinta Hisyam sambil menarik perlahan tangan Idayu. Idayu menurut.
“Tak mengganggu abang ke?,”
Hisyam tersenyum lebar.
“Mana ada? Takkan nak biarkan abang minum sorang-sorang?,”
Idayu tersenyum lagi. Dan, sekali lagi, hati Hisyam merintih hiba. Maafkan Abang, Ayu.
“Apa yang abang menungkan tadi?,”
“Tak ada apa-apa. Saja. Ambil angin malam. Tengok-tengok bintang. Banyak betul bintang malam ni. Tenangkan fikiran,”
“Fikiran abang tak tenang ke?,”soal Idayu sengaja ingin melihat reaksi Hisyam. Hisyam tidak menjawab. Dia hanya tergelak kecil. Matanya memandang wajah Idayu. Hatinya tertanya-tanya kenapa apabila berdepan dengan idayu, perasaannya tidak sama dengan berdepan dengan Maisara? Perasaanya berbeza. Terasa segala-galanya berubah cuma di dalam sekelip mata. Walhal, selama ini dia senang menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami Idayu. Dia cukup senang hidup bersama-sama dengan Idayu. Dia bahagia dengan warna-warna bahagia rumahtangganya. Segalanya terasa begitu sempurna, sehingalah dia bertemu dengan Maisara. Maisara telah membuka satu lembaran baru di dalam dairi hidupnya. Maisara telah membuka debar di dadanya tatkala renungan mereka bersatu. Kenapa debar itu tiada tatkala matanya memanah sepasang mata redup milik Idayu? Kenapa?
Sesungguhnya dia tidak mampu menghindari hangatnya api cinta Maisara yang sedang membakar kebahagiaan rumahtangganya itu. Dia sedar itu. Ya. Dia teramat sedar. Pasti bahang cinta Maisara akan membuat rumahtangganya nanti terasa hangat, sekiranya Idayu mengetahui segala-galanya. Itulah yang paling dia takut. Dia takut Idayu akan kecewa.Dia takut kebahagiaan ini akan hilang. Memang tidak pernah ada rasa cinta buat Idayu, tetapi, itu tidak bermakna yang dia tidak sayangkan Idayu. Dia sayangkan Idayu sebagai seorang wanita yang telah dia nikahi.
“Abang.. abang ada masalah ke?,”lembut soalan Idayu menyentuh gegendang telinganya. Membuat menung Hisyam perlahan-lahan menjauh. Hisyam menggeleng perlahan.
“Abang tak sihat ke?,”
“No. I’m fine. Jangan bimbang. Abang okay,”
Mendengar jawapan Hisyam, Idayu tidak bertanya lagi. Pandangannya dialihkan ke dada langit. Betul kata Hisyam. Banyak betul bintang yang menghiasi dada langit malam ini. Cantik.
“Ayu jumpa Mieza tadi, kan?,”Hisyam membuka bicara. Idayu mengangguk tanpa memandang Hisyam. Matanya leka merenung bintang di langit.
“So, apa ceritanya? Kalau abang boleh tahulah,”
Idayu tersenyum. Kini, dia mengalihkan pandangan ke wajah Hisyam.
“Dia bagi kad jemputan. Dia akan kahwin dua minggu lagi,”
“Wah. Tiba-tiba saja?,”
“Ya. Ayu pun terkejut. Tapi, itu semua tak penting. Yang penting, tak lama lagi, dia akan kahwin. Kita pergi ya, bang?,”
“InsyaALLAH,”
Idayu membuat muka. Bergerak merapati Hisyam.
“Janganlah InsyaALLAH saja. Bolehlah bang,”
Hisyam tergelak kecil mendengar rengekan manja Idayu. Senang dengan gelagat Idayu.
“Hmm.. Yelah,”
Idayu tersenyum lebar.
“Abang arrange schedule abang betul-betul tau. Jangan sampai, bila tiba hari nikah Mieza, abang ada hal pula,”
Hisyam tergelak lagi. Matanya merenung seraut wajah Idayu yang cukup mententeramkan hatinya itu. Idayu hampir sempurna sebagai seorang isteri. Tetapi, kenapa tiada perasaan cinta yang hadir untuk Idayu? Kenapa?
“Abang.. dengar tak?,”
“Dengar.. Ini arahan atau permintaan?,”soalnya berseloroh.
“Arahan,”balas Idayu selamba. Hisyam tergelak lagi.
“I’ll try,”akhirnya dia menjawab.
“Abang. Janganlah macam ni. This is my bestfriend’s wedding. Kita mesti datang. Tolong ya, bang,”
“Yalah. Kita akan pergi. Lagipun, dah lama tak balik Terengganu kan? Boleh jumpa Juita dengan Shahrul sekali,”
Idayu tersenyum lebar. Sangat setuju dengan cadangan Hisyam. Memang betul kata Hisyam. Sudah agak lama dia tidak berjumpa dengan Juita dan Shahrul.
“Syafiq dah tidur ke?,”soal Hisyam menyedari Syafiq tidak mengekori Idayu seperti selalu. Biasanya waktu-waktu begini, Syafiq tidak berenggang dengan Idayu.
“Dah. Lepas makan tadi, terus dia ajak Mak Teh tidur. Mak Teh cakap siang tadi dia tak tidur. Mengantuk sangatlah tu,”
“Mamanya tak mengantuk ke?,”
“Tak,”balas Idayu menyedari senyuman nakal Hisyam.
“Ye ke?,”Hisyam bersuara lagi separuh menggoda. Idayu tersenyum manis.
“Ya,”jawabnya sepatah. Mendengar jawapan itu, Hisyam cuma menjungkit bahu sambil tersenyum. Kopi di hadapannya dihabiskan.
“Jom masuk,”ajak Hisyam sambil mengangkat punggung. Idayu menurut. Mug di atas meja, dicapai. Hisyam memaut perlahan pinggang Idayu. Melangkah beriringan menuju ke pintu utama. Baru beberapa langkah, alunan lagu dari telefon bimbitnya mematikan langkah mereka. Segera dia melihat nama si pemanggil yang tertera di screen.
“Shahrul,”ujarnya sambil menyambung langkah yang terhenti. Idayu tersenyum.
“Ayu ke dapur ya,” Idayu bersuara. Hisyam meleraikan pelukannya di pinggang Idayu, sebelum menjawab panggilan Shahrul. Idayu pula terus bergerak ke ruang dapur. Tidak mahu mengganggu perbualan dua teman karib itu.

****

“Eh, Mak Teh. Ingatkan dah tidur tadi,”tegur Idayu melihat Mak Teh sedang mengelap pinggan yang sudah Idayu basih sebentar tadi.
“Awal lagi. Mana boleh lelap mata ni,”jelas Mak Teh sambil mengambil mug di tangan Idayu. Idayu bersandar pada kabinet dapur. Melihat Mak Teh meneruskan kerjanya.
“Nanti kita balik Terengganu ya, Mak Teh,”
“Balik Terengganu? Bila?,”
“Lagi dua minggu,”
“Kenapa?,”Mak Teh bertanya lagi.
“Kawan saya, Mieza. Yang kita jumpa semasa kita keluar makan hari tu. Mak Teh ingat tak?,”
“Ya. Kenapa dengan dia?,”
“Dia nak kahwin,”
“Oh..,”
“Oh! Apa, Mak Teh?,”sergah Hisyam yang muncul tiba-tiba.
“Oh kawin! Dia nak kahwin..,”
“Siapa nak kahwin?,”
“Dia.. Eh, Mak Teh nak kahwin. Nak kahwin dengan Mieza. Eh, Mieza nak kahwin. Eh!,”Mak Teh mula melatah sambil tangannya menggaru-garu kepala. Hisyam tergelak riuh.
“Abang ni. tak baiklah selalu usik Mak Teh,”ujar Idayu sambil memeluk bahu Mak Teh. Belakang Mak Teh diurut perlahan-lahan. Mak Teh beristghfar sambil mengurut dadanya. Hisyam tersenyum. Tangannya membuka peti sejuk. Mencapai sebiji epal hijau. Dia berpaling semula ke arah Idayu dan Mak Teh.
“Gurau sikit je, Mak Teh. Mak Teh tak marah kan?,”
“Kamu memang. Suka sangat usik Mak Teh,”
Hisyam tersengih. Dia menghulurkan epal di tangannya kepada Idayu. Bagai memahami kehendak suaminya, Idayu bergerak ke sinki membasuh epal tersebut.
“Shahrul kirim salam.,”
“Waalaikumussalam. Apa yang dia cakap?,”soal Idayu sambil menghulurkan epal kepada Hisyam. Hisyam memegang tangan Idayu lalu dibawa ke mulutnya. Epal di tangan Idayu, digigit tanpa perlu dia memegangnya.
“Dia cakap, dia nak ke sini lusa,”
“Ya ke? Dia seorang saja?,”soal Idayu lagi.
“Tentulah dengan Juita,”
Senyum gembira mekar di bibir Idayu. Rindu benar dia pada Juita. Sudah agak lama dia tidak berjumpa dengan adiknya itu.
“Baguslah macam tu,”Mak Teh bersuara sambil tersenyum senang. Hisyam turut tersenyum.
“Apple please,”dia bersuara sambil membuka mulut minta disuap.
“Nah,”Idayu bersuara sambil meletakkan epal di tangan Hisyam.
“Eh, suaplah,”
“Makanlah sendiri. Ayu nak call Juita,”ujar Juita terus berlalu.
“Tengok Mak Teh. Sebut saja nama adik dia, terus lupa suami,”rungut Hisyam sambil menggigit epal di tangannya.
Mek Teh cuma tergelak kecil. Senang melihat kemesraan itu.

****
[11:35:50 PM] hos.getah: