Wednesday, September 18, 2013

Mungkinkah? 3

                “Hai aunty…,”bersama senyum lebar, suara itu menyapa ceria.
            Puan Zahra tersenyum panjang sambil matanya mengiringi gadis yang laju mendekatinya itu.
            “Bella… kenapa lambat?,”
            Nabila mengerutkan kening. Tangan diangkat sambil mata memandang jam di pergelangan tangan. Dia tersengih.
            “Sepuluh minit aje,”dia beralasan sambil memeluk mesra tubuh yang santai bersandar di kerusi itu. Pelukannya berbalas.
            “Sepuluh minit pun, lewat juga tu…,”
            Nabila tergelak halus.
            “Yalah..yalah… Bella minta maaf ya. Sembang dengan mama sebelum datang tadi. Tak sedar terlambat temujanji kita,”usik Nabila bersama senyum lebar. Puan Zahra menggeleng perlahan.
            “Dah makan ke belum? Jom…temankan aunty makan dulu. Piah… ambilkan pinggan untuk Bella,”Puan Zahra bersuara sedikit meninggi. Mahu suaranya sampai ke telinga pembantu rumahnya itu.
            “No, thanks. Bella diet…,”
            “Diet apa lagi? Bukan gemuk pun. Dah, temankan aunty makan ya?,”
            Nabila tersenyum. Tidak berhasrat untuk terus menolak. Matanya liar memerhati sekeliling.
            “Zariff mana?,”
            Puan Zahra mencemik. Membuat Nabila tergelak kecil. Pasti ada tingkah Zariff yang tidak kena di hati wanita ini.
            “Anak bertuah tu bukan tahu bangun awal-awal. Dekat nak subuh balik. Matahari terpacak atas kepala tak reti-reti nak bangun. Kalau letak bom dalam bilik pun belum tentu boleh sedar,”
            Nabila tersengih.
            “Malam minggulah katakan. Takkan aunty tak faham…,”ujarnya bersama senyum meleret. Aktiviti malam minggu Zariff memang sudah dia maklum.
            “Apa malam minggu? Ni… lain tak ada. Mengumpatlah ni. Kan?,”satu suara menyapa dari belakang bersama tangan yang menarik perlahan rambutnya. Membuat Nabila sedikit terdongak. Pantas tangan itu ditepis. Mulutnya memuncung sambil menjeling lelaki yang kini tercegat di sebelahnya.
            “Sakitlah,”rungut Nabila sambil membetulkan rambut ikalnya.
            “Riff…apa ni? Tak baik buat Bella macam tu,”
            “Entah. Tak baik tau berkasar dengan perempuan. Nak-nak dengan gadis cantik macam I ni, tau?,”
            Zariff tergelak besar.
            “Perasan…,”
            Nabila menjeling sambil mencemik.
“Ni… apa you buat kat rumah orang pagi-pagi macam ni?,”
You tinggal kat mana? Kat Malaysia sekarang ni dah pukul dua belas lebih. Dah tengah hari. Tahu tak?,”Nabila membalas soalan berbaur sindiran daripada Zariff dengan nada menyindir juga.
“Betul. Dah tengahari…,”sampuk Puan Zahra bersama jelingan tajam.
Zariff tersenyum lebar. Melabuhkan punggung ke kerusi.
“Encik Zariff pun nak makan ke? Kak Piah ambilkan pinggan lagi satu,”Piah yang muncul bersama pinggan kosong, melontarkan soalan sambil meletakkan pinggan di hadapan Nabila.
Zariff menggeleng.
No. Tak payah. Saya nak keluar,”
Piah mengangguk sambil terus berlalu.
Puan Zahra mengalihkan perhatian pada wajah Zariff yang kelihatan cukup bersahaja. Ke mana lagi anak tunggalnya itu mahu pergi?
“Nak keluar ke mana?,”
“Jumpa girlfriend lah aunty. Apa lagi. Kan hari minggu ni,”sampuk Nabila sambil mencapai senduk nasi.
“Mulut tu boleh diam tak? Menyibuk saja. I nak jumpa siapa pun, I punya sukalah. Kenapa? Jelous?,”
I? Jeleous? Tunggu cuma tinggal you seorang saja lelaki dalam dunia ni…I cuba fikirkan jawapan untuk soalan you tu… Perasan…,”balas Nabila bersama satu cebikan. Zariff tersenyum sambil mengangkat sebelah kening. Senyumnya semakin lebar melihat gelagat Nabila yang berpura-pura mahu muntah.
Puan Zahra tergelak kecil. Pertengkaran kecil sebegitu sudah terlalu biasa menjamah telinganya. Sejak kecil, dua wajah itu memang pantang bertemu.
“Boleh tak jangan bertengkar depan rezeki ni? Nanti mama kahwinkan kamu berdua ni, baru tahu,”
“Dengan buaya ni, aunty? Tolonglah…. Jangan hancurkan masa depan Bella, aunty. Aunty dah tak sayangkan Bella ke?,”
Zariff mengerling.
“Cakap main sedap mulut aje kan? Siapa yang buaya?,”
“Eleh. Ingat I tak nampak? Siang you lunch dengan orang lain. Malam you heret perempuan lain pulak. I nampaklah you dengan siapa malam tadi. Nak pergi kelab ya?,”
“Oh… ye ke? Siang you nampak I? Malam pun you nampak I?,”
Nabila mengangkat kening. Senang apabila Zariff  terperangkap dengan sikap buayanya sendiri.
“Hmm…. You ikut I ya? Kalau suka kat I mengaku aje lah. Jangan main ikut senyap-senyap macam tu…,”balas Zariff bersama senyum penuh sindiran. Sambil mengangkat kening, dia berlalu meninggalkan ruang makan.
“Hey! Perasanlah. Mana ada! I ternampaklah. Bukan I ikut you…tak kuasalah nak spy you,”
Puan Zahra tergelak kecil. Lucu melihat wajah Nabila yang tidak berpuas-hati.
“Sekejap ya. Bella makan dulu. Aunty nak cakap dengan Zariff kejap,”perlahan Puan Zahra mengangkat punggung sambil sudu dan garfu diletakkan di pinggan. Langkahnya maju menuju ke arah Zariff yang sudah siap menyarung sandal kulitnya.
“Nak ke mana ni Riff? Malam keluar…siang keluar… Ini lain tak adalah ni. Nak angkut anak dara oranglah ni. Kan?,”
“Mama ni. Tak baiklah wasangka kat anak sendiri. Percayalah sangat cakap Bella tu,”
“Memang mama percaya cakap Bella. Bukan mama tak kenal siapa anak mama,”
Zariff tersenyum nipis.
“Saya nak pergi kondo lah. Nak tengok renovation dah siap ke belum,”
Renovate buat apa pula? Siapa nak tinggal kat sana?,”
“Sayalah. Siapa lagi?,”
“Nak pindah pula? Kenapa? Panas sangat ke tinggal dengan mama? Sampai hati ya, nak tinggalkan mama sorang-sorang kat rumah besar macam ni,”Puan Zahra meluahkan rasa tidak puas hati. Zariff tersenyum sambil mengeluh pendek.
“Alaa… mama ni. Bukan jauh pun. Kan dah lama saya cakap nak tinggal sendiri. Mama ni, tiba-tiba jadi sentimental pula,”
Puan Zahra mengeluh panjang.
“Kalau dah tinggal sendiri tu, lagilah panjang langkahnya kan? Mama risau tengok kamu ni, Riff. Tak sedap hati nak lepas kamu tinggal sorang-sorang. Mama tahu banyak yang tak elok daripada yang elok. Tinggal dengan mama pun, langkah kamu panjang bukan main. Kalau tinggal sendiri, tak tahulah nak cakap apa,”
Zariff meraup wajah. Mendongak melihat matahari yang terik memancar. Panas matahari yang menjamah wajahnya sudah sepanas telinga yang mendengar celoteh ibunya itu.
“Dah lambat ni. Saya pergi dulu, ya. Budak-budak tu dah cakap, dia orang tak lama hari ni. Nanti tak sempat nak jumpa diaorang,”
“Mama belum habis cakap lagi dengan kamu ni,”
“Nanti kita sambung. Okay? Sekarang, saya kena pergi dulu,”bersama senyum lebar, Zariff meminta diri sambil mencium pipi ibunya.
Puan Zahra merengus perlahan. Berpeluk tubuh sambil memandang Zariff yang tergesa-gesa melangkah menuju ke kereta. Sukarnya mengawal anaknya yang cuma seorang ini.
Aunty.. kata kejap. Bella dah siap makan dah. Aunty kat sini lagi,”
Puan Zahra berpaling. .
“Kenapa ni, aunty? Sedih pula mukanya. Tak mahu sedih-sedih macam ni. Nanti nampak tua. Senyum sikit,”
Usikan itu menjemput senyum di bibirnya. Memang Nabila pandai mengambil hatinya.
Aunty susah hati dengan Zariff tu. Bilalah nak berubah perangainya. Aunty ni, bukan memilih sangat, Bella. Mana yang dia suka, InsyaALLAH aunty akan suka juga. Mana yang boleh jaga dia, itu dah cukup untuk senangkan hati aunty ni. Tapi, tengoklah apa yang dia pilih. Berkawan keliling pinggang. Tapi, satu pun tak ada yang dia ambil serius,”
Nabila tersenyum. Perlahan memaut bahu Puan Zahra.
“Bagilah masa untuk dia cari teman yang betul-betul dia suka. Bukan senang nak cari orang yang boleh jadi teman hidup ni. Teman berhibur tu, memang senang nak jumpa. Bella percaya, satu hari, Zariff mesti berubah,”
“Hmmm… cakap memang senang Bella. Aunty risau, terpesong jauh dia nanti. Tak tahu mana yang tak kena dengan asuhan aunty sampai dia boleh jadi macam tu,”
“Sabarlah, aunty. Aunty doa yang baik-baik. Doa aunty pasti dimakbulkan nanti,”
Puan Zahra membuang pandang. Melabuhkan punggung ke kerusi kayu jati.
“Kalau ikutkan hati aunty ni, nak saja aunty kahwinkan dia tu. Tapi, aunty tak nak nanti, hilang masalah sebelum kahwin, timbul masalah lepas kahwin pula. Aunty tak nak paksa-paksa,”
Nabila menongkat dagu.
“Hmm… susah juga. Apa kata aunty kurung aje Zariff tu dalam bilik,”ujar Nabila sambil tersengih. Puan Zahra tergelak kecil.
“Kalau anak kucing, dah lama aunty kurung, Bella…,”
Nabila tergelak besar.
“Anak kucing, aunty? ,”
“Ha ah,”balas Puan Zahra yang turut tergelak.
“Kalau Zariff tu anak kucing, mesti cute. Kan?,”
“Nak jaga pun, mesti senang…,’tokok Puan Zahra bersama gelak yang panjang.
‘Macam-macamlah aunty ni. Yang penting, aunty jangan fikir sangatlah pasal Zariff. Nanti stress. Risau Bella kalau aunty stress. Nanti kurang jelita,”
Puan Zahra tersenyum kecil. Memandang wajah Nabila yang tersenyum nakal. Bijak membuang segala rawan di hatinya.
“Pukul berapa nak keluar ni, aunty? Dah tak sabar nak shopping ni,”
“Yalah. Tunggu. Aunty bersiap sekejap,”
Nabila mengangguk sambil bersandar ke kerusi. Memandang Puan Zahra berlalu masuk. Lebar senyumnya sambil menghela nafas panjang.



*****


2 comments:

[11:35:50 PM] hos.getah: