Monday, July 25, 2011

SPECIAL N3


            “Ayu!,”
            Satu suara asing yang menyapa dari belakang mematikan langkahnya. Ada sedikit rasa hairan. Perlahan dia berpaling. Renungannya mati pada sesusuk tubuh yang semakin mendekat. Berpandangan dengan seraut wajah yang tidak ingin dia jumpa. Kepalanya ligat melihat sekeliling. Apa lelaki ini buat di sini? Segera dia memalingkan muka. Dan jelas kedengaran derap langkah di belakangnya semakin melaju.
            “Ayu!,”
            Dan, kini lelaki itu sudah tercegat menghalang laluannya. Cukup untuk membuat dia diserbu rasa gelisah yang teramat sangat. Risau kalau-kalau terserempak dengan pekerjanya atau barangkali dengan Hisyam sekali. Memang Hisyam sudah beritahu yang dia tidak akan balik ke pejabat hari ini. Namun, itu tidak cukup melegakannya. Bertemu dengan lelaki ini membuat dia berasa terlalu serba-salah.
            “Ayu nak ke mana?,”
            “Apa awak buat kat sini? Macam mana awak jumpa tempat kerja saya?,”sedikit cemas soalan itu meniti di bibirnya. Kepalanya sudah cukup sarat dengan masalah untuk ditambah pula dengan gangguan daripada lelaki ini.
            Borhan tegak berdiri di hadapan Idayu. Memandang wajah Idayu yang jelas kelihatan cukup terganggu. Begitu sekalikah Idayu tidak dapat menerima kehadirannya? Masih menebalkah benci Idayu padanya?
            “Ayu sihat?,”dia bersuara memulakan perbualan.
            “Sihat atau tidak bukan masalah awak, Borhan. Tolong pergi dari sini. Saya tak nak orang nampak awak dengan saya,”
            “Kenapa? Kita bukan buat apa-apa pun. Can we talk?,’
            “Tak boleh. Saya tak suka nak jumpa awak,”
            Pandangan redup Borhan jelas kelihatan hiba.
            “Benci betul Ayu pada saya, ya? Jelas Ayu masih tak dapat nak maafkan saya,”
            “Semua tu cerita lama. Saya pun dah lupakannya,”
            “Kalau dah lupakan, kenapa masih anggap saya macam musuh?,”
            Idayu menentang renungan Borhan. Wajah itu sudah sedikit berubah. Sudah lebih matang berbanding lebih tujuh tahun yang lalu. Betapa lamanya dia tidak memandang wajah itu. Di perkahwinan Hasmieza pun, pandangannya tidak begitu terarah pada lelaki ini.
            “Saya tak pernah anggap awak macam musuh. Cuma, antara kita memang sudah tidak ada ikatan. Saya lebih suka begini. Jadi, saya mohon sekali lagi. Tolong pergi. Saya tak mahu nanti ada yang salah sangka,”
            “Saya rindukan Ayu,”
            Bagai putus nafas Idayu mendengar luahan itu. Tajam dia merenung wajah Borhan.
            “Apa awak cakap ni?,”sedikit keras soalan yang meniti di bibirnya.
            “Saya mahu Ayu beri saya satu lagi peluang. Kita mulakan semula hubungan kita. Please, Ayu…,”
            Idayu merengus perlahan. Tidak lagi berminat untuk meneruskan perbualan sia-sia ini. Pantas dia menghayun langkah mahu meninggalkan Borhan. Pantas juga Borhan mencapai lengannya. Membuat langkahnya terhenti. Sekaligus membuat berderau darah naik ke wajahnya. Kuat dia merentap tangannya. Merenung tajam wajah Borhan. Cukup tidak suka dengan gangguan ini.
            “Jangan sesekali sentuh saya,”
            “Apa yang Ayu harapkan lagi dari perkahwinan Ayu ni? Saya boleh bahagiakan Ayu lebih daripada Hisyam. Ayu kembali kepada saya,”
            Idayu menahan nafas. Entah kenapa bertubi-tubi dugaan menimpanya. Belum pun reda kerenah Hisyam membuat dia penat, muncul pula Borhan yang tidak pernah mahu mengerti ini. Tingkah Borhan tiba-tiba menyakitkan hati. Tiba-tiba menambahkan beban yang memberat di kepalanya. Membuat kepalanya tiba-tiba terasa sakit.
            “Tolong Borhan. Saya mohon jangan ganggu saya. Walau apa pun yang berlaku dalam rumahtangga saya, langsung tak ada kena mengena dengan awak. Saya cintakan suami saya. Sepenuh hati saya. Saya tak mahu ada gangguan lain dalam hidup saya. Saya mahu hidup aman dengan suami dan anak saya,”sedikit kasar bicara yang terpacul dari bibirnya. Berharap dengan kekasaran itu, Borhan akan pergi. Namun, lelaki itu tetap berdiri menghadapnya. Terus merenung wajahnya.
            “Ayu bohong…,”
            “Tak ada sebab untuk saya berbohong. So, please tinggalkan saya di sini. Saya tak suka jumpa dengan awak,”
            “Saya tahu Ayu sedang sedih sekarang. Saya tahu hati Ayu sakit dengan perbuatan Hisyam,”
            Idayu mengeluh panjang. Borhan bagai tidak memahami keinginannya. Langkah diatur sekali lagi. Cuba mencelah di balik tegapnya tubuh Borhan yang menghalang langkahnya. Benar-benar dia mahu lari daripada lelaki ini. Dan, sekali lagi lengannya dipaut.
            “Lepaskan!,”bentaknya sedikit menjerit. Geram yang bukan sedikit dengan sikap kurang ajar Borhan. Satu renungan penuh kemarahan menikam wajah Borhan.
            “Awak tolong pergi…,”rayunya sekali lagi. Memohon pengertian daripada lelaki itu.
            I am sorry. Tapi, tolong bagi peluang untuk kita bercakap. Sekejap pun tak apa,”
            “Borhan, saya tak ada apa-apa perkara pun nak bercakap dengan awak. Saya ada kerja dan tolong jangan halang laluan saya. Saya dah lupakan kebencian saya pada awak. Jangan awak buat saya benci awak semula,”
            Borhan mengeluh berat. Sedikit pelik dengan kekerasan hati Idayu. Sedikit pun Idayu tidak mahu memberi dia peluang. Dengan wajah sedikit berputus – asa, dia sekali lagi mencari wajah Idayu. Wajah itu terus dibayangi riak marah.
            “Tolong pergi…,”Idayu bersuara lagi. Ingin Borhan segera berlalu apabila kepalanya mula terasa berat. Sememangnya fikirannya sudah terlalu terbeban dengan pelbagai kerenah Hisyam untuk beberapa ketika ini. Dia tidak perlukan kerenah Borhan untuk menambahkan tekanannya.
            “Ayu okay? Ayu nampak macam tak sihat,”Borhan bersuara lembut apabila melihat Idayu seakan menahan sakit. Juga wajah kesayangannya itu sudah sedikit pucat.
            “Saya okay kalau awak pergi dari sini. Awak mengganggu saya,”
            No. Ayu tak okay. Ayu tak sihat ke?,”
            Idayu membuang pandang. Cuba menghayun langkah. Namun, matanya seakan berpinar. Hampir dia terjatuh kalau  tangan Borhan tidak pantas memaut bahunya.
            “Ayu… kenapa ni?,”
            “Saya…,”
            Kata-kata Idayu terhenti di situ. Tubuhnya terkulai di dalam pegangan Borhan. Membuat Borhan terkejut bukan sedikit. Segera dia melutut sambil meriba Idayu yang sudah tidak sedarkan diri. Perlahan dia menampar pipi mulus Idayu sambil menyeru nama wanita itu. Idayu tidak bereaksi. Matanya liar memerhati sesiapa yang berada berhampiran untuk meminta bantuan.
            “Puan Idayu! Kenapa ni? Apa awak dah buat pada bos saya ni?,”
            Satu suara lantang menegurnya dari belakang. Segera dia menoleh.
            “Awak kenal Idayu?,”
            “Dia bos saya. Encik ni siapa? Apa Encik dah buat pada Puan Idayu ni?,”
            “Dia pengsan. Saya hantar dia ke hospital. Awak hubungi suami dia ya,”
            Mendengar lelaki asing yang sedang memangku Idayu itu menyebut tentang suami Idayu, prasangka Nora sedikit berkurangan. Segera dia tunduk membantu lelaki itu mengangkat tubuh Idayu yang terkulai lemah.
            “Tolong buka pintu kereta saya,”Borhan bersuara sambil menghulurkan segugus kunci pada gadis di hadapannya. Nora pantas mencapai dan terus menuju ke arah Mitsubishi Lancer merah yang ditunjuk lelaki itu. Alat penggera ditekan dan pintu dibuka segera. Memberi ruang untuk lelaki itu meletakkan tubuh Idayu ke dalam perut kereta.
            “Saya nak ikut. Saya nak temankan Puan Idayu,”
            “Awak beritahu suami dia. Saya akan bawa dia ke hospital,”
            Nora tercegat seketika. Serba – salah. Bolehkah dia percaya pada lelaki ini. Matanya tajam merenung wajah lelaki itu yang jelas kelihatan cemas. Wajah itu tidak kelihatan seperti mempunyai niat yang tidak baik.
            My key…,”
            Sedikit teragak-agak, Nora menghulurkan kunci kereta pada lelaki itu.
            “Siapa nama Encik?,”
            “Saya Borhan. We don’t have to waste our time here. You just dapatkan husband Idayu. Tell him,”
            Nora mengangguk. Meminggir perlahan untuk memberi ruang  Borhan bergerak ke arah tempat pemandu. Dia perlu cepat. Dia tidak tahu apa yang sedang berlaku pada Idayu. Dia perlu cepat-cepat menyelamatkan wanita itu.
            Nora memandang kereta itu bergerak meninggalkannya. Kemudian dia bergegas mengatur langkah. Dia perlu segera memberitahu Hisyam apa yang telah menimpa Idayu.


****


            Matanya terus menatap wajah Idayu yang memucat.
            “Encik tak perlu risau. Dia tak apa-apa. Cuma tekanan darahnya rendah. Tapi jangan risau. Ini normal di awal kehamilan. Barangkali disebabkan perubahan hormon. Kondisinya memang lemah sikit. Biarlah dia berehat,”
            Penjelasan daripada doktor itu membuat dia sedikit tersentap. Tidak menyangka Idayu sedang mengandung. Dia membetulkan duduknya sebaik mata Idayu perlahan-lahan terbuka. Tersenyum sebaik pandangan mereka berlaga. Idayu mengengsot perlahan sambil bersandar ke katil.
            “Macam mana saya boleh ada kat sini. Apa awak buat kat sini?,”
            “Ayu pengsan tadi,”
            Idayu diam. Teringat dia sedang berusaha mengelak daripada lelaki ini dan, pandangannya tiba-tiba gelap.
            “Kenapa dengan saya?,”
            “Doktor cakap Ayu pregnant. Tekanan darah rendah,”
            Idayu terdiam. Mengandung? Satu berita yang cukup mengejutkan. Benarkah dia sedang mengandung?
            “Betul?,”
            Borhan tersenyum sambil mengangguk. Idayu tersenyum manis. Namun, senyumnya perlahan-lahan menghilang. Borhan bukan teman yang baik untuk dia berkongsi kegembiraan ini.
            “Saya dah okay. Terima kasih sebab tolong saya. Tapi, saya rasa baik awak pergi. Saya tak mahu nanti ada salah faham,”
            “Kenapa keras sangat hati Ayu? Bagilah satu peluang pada saya. Saya tak kisah dengan keadaan Ayu. Saya sanggup terima anak-anak Ayu,”
            “Apa awak cakap ni?,”
            “Ayu bahagia ke hidup macam ni?,”
            “Itu semua bukan masalah awak. Saya tak tahu macam mana awak dapat alamat tempat saya kerja. Tapi, saya nak awak tahu satu perkara. Saya tak perlukan awak dalam hidup saya,”
            “Saya tak sanggup tengok Ayu macam ni,”
            Langkah kaki Hisyam terhenti tiba-tiba mendengar suara lelaki dari dalam bilik Idayu. Siapakah lelaki itu? Daripada pintu yang terkuak, dia melihat wajah Idayu yang tersandar di katil dan seorang lelaki sedang membelakanginya.
            “Buat apa Ayu terus nak sakitkan hati sendiri? Ayu tak patut terima semua ni. Sepatutnya Ayu hidup bahagia. Ayu berhak untuk bahagia. Biarkan dia dengan perempuan yang dia pilih. Ayu patut pilih hidup yang lebih baik,”
            Hisyam terus memaku langkahnya. Dada sudah berombak kencang. Sungguh kata-kata itu cukup mencabar kelelakiannya.
            “Abang yakin sangat isteri abang tu baik. Kalau baik sangat, macam mana ex-boyfriend boleh tahu rumahtangga dia ada masalah? Ex-boyfriend jadi tempat dia luahkan perasaan ke?,”
            Sepintas kata-kata Maisara mengasak mindanya. Benarkah kata-kata gadis itu? Kalau tidak benar, bagaimana lelaki ini seperti mengetahui segala-galanya tentang rumahtangga dia dan Idayu. Matanya merenung wajah Idayu dari jauh. Sampai hati Idayu. Sungguh dia kecewa dengan Idayu. Sangkanya Idayu adalah wanita yang teramat sempurna. Namun, di mana kesempurnaan itu, kalau Idayu boleh berhubung dengan lelaki lain sejauh ini?
            “Hisyam tak berhak untuk lukakan hati Ayu macam ni. Tinggalkan Hisyam. Kita bina hidup baru. Kita kahwin…,”
            Sebaris kata-kata itu tidak mampu membuat dia terus bersembunyi di situ. Agak kuat pintu diketuk. Sengaja mahu membuat pasangan itu terkejut dengan kehadirannya. Dan, dia sedar wajah Idayu yang disapu riak terkejut bukan sedikit. Dia melangkah masuk. Lelaki bersama Idayu menoleh. Dia kenal wajah itu. Wajah itulah yang membuat dia tidak senang hati di perkahwinan Hasmieza dulu. Memang Idayu sedang sembunyikan sesuatu daripadanya. Satu pandangan kecewa dilontarkan pada Idayu.
            “Abang…,”
            “Sampai hati Ayu. Ayu ingat abang ni, apa? Patutlah Ayu macam tak kisah dah. Senang saja Ayu izinkan abang kahwin dengan Maisara. Rupa-rupanya Ayu pun ada rancangan sendiri ya? Dia ni tempat Ayu meluahkan perasaan ke?,”
            “Abang. Bukan macam tu…,”

JANGAN LUPA DAPATKAN VERSI CETAK SEP NANTI. INSYAALLAH...

Tuesday, July 19, 2011

Mungkinkah? 5

Helaian kertas yang sedikit berserakan di atas meja, dikemas dengan sedikit malas. Temujanji sudah selesai, dan dia bersedia untuk pulang semula ke pejabat. Lemah semangat untuk dia meneruskan kerja. Dan tanpa disedari tingkahnya diperhati dalam diam.
            “Kita balik sekarang? Encik Karim?,”dia bersuara sambil mengangkat muka. Bertentang mata seketika dengan majikannya itu. Lelaki itu tersenyum nipis.
            “Arisa, ayah awak macam -mana?,”
            Arisa diam seketika. Memandang wajah Encik Karim. Majikannya itu kelihatan seperti mahu berlama di restoran ini.
            “Semalam dah boleh balik, Encik Karim,”perlahan dia menjawab. Segera teringatkan bapanya yang cukup lemah terbaring di katil. Kasihan bapanya.
            “Apa sebenarnya masalah awak ni? Cuba ceritakan pada saya. Kalau saya boleh tolong, InsyaALLAH saya akan tolong,”
            Arisa memandang wajah Encik Karim yang kelihatan ikhlas bertanya. Melihat wajah itu, dia teringat pada cadangan Tasnim.
                “Apa kata kau pinjam dengan Encik Karim?,”
            “Kau gila ke? Kau ingat Encik Karim tu gila nak bagi aku pinjam duit sebanyak tu? Jangan cakap yang bukan-bukanlah,”
            “InsyaALLAH boleh. Encik Karim tu baik. Mungkin dia boleh tolong. Kau cubalah,”
                Kata- kata itu berlegar di mindanya. Perlukah dia senekad ini demi menghalang Radhi daripada terus mengganggu dia dan keluarganya?
            “Terlalu peribadi, Encik Karim. InsyaALLAH saya cuba selesaikan sendiri,”
            Encik Karim tersenyum lagi. Kali ini bersama gelengan perlahan.
            “Awak pekerja kesayangan saya. Saya tak nak tengok prestasi kerja awak terganggu dengan masalah peribadi yang tak selesai-selesai. Saya tak suka pekerja yang gagal ketepikan masalah bila berada di pejabat,”
            Arisa menunduk. Itu merupakan teguran Encik Karim yang kedua. Ketara sangatkah kegagalannya menjalankan tugas dek kerana masalah dengan Radhi?
            “Saya faham, encik. Saya minta maaf. Saya akan cuba selesaikan masalah ni secepat mungkin,”
            “Macam-mana?,”
            Arisa mengeluh perlahan. Kembali mencari wajah Encik Karim. Soalan itu tiada jawapan kerana dia sendiri masih buntu mencari jalan penyelesaian.
            “Saya boleh pinjamkan awak dua puluh ribu tu,”
            Arisa ternganga. Membuntang mata memandang wajah majikannya itu. Adakah ini semua satu halusinasi? Mungkinkah dia tersilap dengar. Rasanya dia belum meluahkan apa-apa pada lelaki ini. Dari mana lelaki ini mendapat angka itu?
            “Arisa, tak salah kalau kita minta bantuan daripada orang lain, kalau kita benar-benar perlukannya. Masalah tak akan selesai kalau awak pendam semua masalah awak ni sendiri. Suami awak terus ganggu awak. Keadaan kesihatan ayah awak pun semakin terganggu. Konsentrasi kerja awak turut terjejas. Sampai bila awak nak hadapi itu semua?,”lembut sahaja suara lelaki itu meresap ke gegendang telinganya. Dengan penuh tanda tanya, dia merenung wajah majikannya itu. Tasnim. Hanya imej Tasnim yang memenuhi mindanya saat ini. Hanya Tasnim yang tahu segalanya. Mungkinkah Tasnim yang bercerita?
            “Tasnim?,”sebaris nama itu meniti perlahan di bibirnya.
            Encik Karim tersenyum nipis. Sekuntum senyuman yang mengiyakan teka-teki di kepalanya.
            “Tasnim cuma nak membantu awak,”
            Arisa mengeluh perlahan. Ada sedikit rasa kecewa dengan sikap Tasnim. Namun, beanr kata Encik Karim. Barangkali Tasnim cuba membantunya.
            “Jumlah tu bukannya sikit, Encik Karim. Banyak…,”
            “Anggap saja saya pinjamkan pada awak. Awak bayar perlahan-lahan pada saya. Saya ikhlas nak bantu,”
            Arisa menggeleng perlahan. Merenung wajah majikannya yang sentiasa tenang.
            “Nanti apa kata staff lain?,”
            Lelaki di hadapannya itu tergelak halus.
            “Arisa…Arisa… takkan saya nak buat announcement pada semua staff kalau saya membantu salah seorang staff saya. Yang tahu, cuma saya…awak dan Tasnim. Saya tak nampak di mana masalahnya kalau awak terima pertolongan saya,”
            “Tapi…,”
            “Awak nak kekal hidup dengan suami awak?,”
            Arisa menggeleng. Memang perasaan untuk bersama Radhi sudah mati. Cuma satu yang dia harapkan daripada lelaki itu. Berharap agar Radhi terus lenyap dari hidupnya. Kalau boleh, nama lelaki itu pun dia ingin padam dari ingatannya.
            “Geleng? Means? Tak tahu? Tak pasti? Or…tak mahu?,”Encik Karim bertanya lagi.
            Seketika Arisa terdiam. Bibir bagai terkunci. Pelik rasanya apabila hari ini Encik Karim mengajak dia berbincang soal seperibadi ini. Cukup Tasnim seorang yang menjadi tempat dia meluahkan perasaan. Apabila Encik Karim turut menunjukkan sikap mengambil berat, dia benar-benar buntu.
            “Arisa… saya mahu bantu awak. Awak kena benarkan saya bantu awak. Berdiam diri. Memendam rasa, bukan cara untuk selesaikan masalah,”
            “Saya tak selesa berbincang soal peribadi macam ni…,”
            “Awak kena percayakan saya. Saya ikhlas nak tolong awak. Awak memang perlukan seseorang untuk bantu awak,”
            “Saya tahu,”
            “So?,”
            “Saya tak tahu nak minta tolong dengan siapa. Saya tak nak bebankan ayah saya,”
            “Awak memang tak mahu lagi hidup bersama suami awak?,”sekali lagi soalan itu meniti di bibir Encik Karim.
            “Tak nak,”
            “Awak nak minta fasakh?,”
            “Ayah saya masuk hospital sebab saya beritahu dia, saya nak minta fasakh. Tiap-tiap hari dia datang ganggu ayah…,”
            “Jadi, yang dia mahu cuma duit?,”
            Dengan bibir mata mula memberat, Arisa mengangguk perlahan.
            “Dia cuma akan lepaskan awak, kalau awak bayar dia?,”
            Arisa mengangguk lagi.
            “Tebus talak?,”
            “Nampaknya saya terpaksa buat macam tu. Kalau tak, dia dah ugut dia akan terus ganggu kami sekeluarga,”
            Satu keluhan yang keluar dari mulut Encik Karim, mendorong Arisa mengangkat muka. Memandang wajah lelaki itu kini sedikit mendung.
            “Saya tumpang simpati dengan masalah awak…,”
            Arisa tersenyum kelat.
            “Tak patut saya ceritakan semua ni pada Encik Karim…,”
            “Kalau tak nak cerita pada saya, awak nak cerita pada siapa?,”lelaki itu bertanya dengan nada sedikit berseloroh.  Seloroh yang tidak mampu membuat senyum memekar di bibir Arisa.
            “Kalau dah tak ada pilihan lain, awak terimalah bantuan saya. Selesaikan segera masalah awak. Saya harapkan yang terbaik untuk awak,”
            Arisa membeku. Huluran pertolongan sebegini tidak mungkin akan datang untuk kedua kalinya. Mungkin dia perlu menerima pertolongan daripada Encik Karim? Sememangnya tiada lagi sumber lain yang boleh dia harapkan. Untuk membuat pinjaman bank, dia tidak mahu terus terbeban. Pinjaman untuk membeli kereta masih lagi belum lunas semuanya.
            “Tapi, saya tak mampu nak bayar balik nanti…,”
            “Just take your time. Bayar berapa yang awak mampu,”
            Arisa mengeluh perlahan. Saat ini, memang dia malu mahu berhadapan dengan Encik Karim. Malu dengan ketidakberdayaan dirinya. Namun, peluang ini mustahil mampu dia tolak. Demi bapanya, dia harus singkirkan Radhi secepat mungkin.
            “Saya malu dengan Encik Karim. Tapi, saya memang perlukan bantuan ini. Saya cuba langsaikan pinjaman tu secepat yang saya mampu. Terima kasih, Encik Karim,”
            “Tak boleh bayar, kena jadi wife saya,”
            Arisa terpempan. Tajam merenung wajah lelaki itu yang tersenyum lebar. Tidak percaya majikannya itu boleh mengeluarkan kata-kata sebegitu.
            “Encik….,”
            Encik Karim tergelak besar.
            “Janganlah buat muka macam tu. Saya gurau saja,”
            Arisa tersenyum kelat. Sungguh kurang senang dengan gurauan majikannya itu.
            “Jangan risau. Saya ikhlas nak membantu,”
            Tanpa mampu bersuara, pantas dia mencapai beg tangannya. Berdiri tegak sambil mencapai beberapa helaian kertas bersama planner.
            “Saya rasa baik kita balik ke pejabat sekarang? Atau…Encik Karim ada hal lain? Saya boleh balik ke pejabat dengan teksi,”
            “Tak. Saya pun nak pulang ke office,”
            Arisa mengangguk perlahan. Encik Karim tersenyum sambil turut mengangkat punggung.


*****

Tuesday, July 5, 2011

Mungkinkah? 4

“Abang… apa semua ni?,”kuat tangannya memegang pintu pagar. Memandang geram wajah Radhi yang selamba. Tidak mahu tubuh lelaki itu menerobos masuk ke halaman rumahnya. Sakit hati bukan kepalang melihat reaksi Radhi yang teramat jelas sedang memperlekehkan perasaannya.
            “Aku nak masuk…,”
            “Ya. Abang boleh masuk. Tapi, bukan dengan perempuan ni,”bentak Arisa geram. Sedaya upaya dia cuba mengawal suara. Sabarnya kian hilang namun, dia tidak mahu menjemput jiran tetangga menjadi penonton. Tidak mahu keadaan menjadi kecoh. Tidak mahu bapanya menyedari ada pertelingkahan sedang berlaku di sini.
            “Kenapa pula? Ini isteri aku. Kenapa aku tak boleh benarkan dia masuk,”
            Kata-kata yang laju meniti di bibir Radhi membuat jantung Arisa bagai berhenti berdetak. Dengan nafas yang terhenti dia merenung wajah lelaki itu. Ternyata lelaki itu telah berkahwin tanpa pengetahuannya. Walau dia tahu keputusan Radhi, langsung tidak dia duga Radhi akan hancurkan hatinya secepat ini.
            Terasa cintanya yang masih bersisa untuk lelaki itu, lebur perlahan-lahan. Senyum kemenangan Radhi benar-benar membuat dia berasa kalah. Benar-benar membuat hatinya merintih hampa.
            “Kenapa? Terkejut? Kan aku dah cakap, aku akan kahwin. Jadi, kenalkan ini madu kau, Azilah,”
            Arisa menggetap bibir. Hatinya memang hampir menangis. Namun, melihat keangkuhan lelaki itu, terasa bodoh kalau dia terus melayan perasaan hiba yang bertandang. Dia harus belajar untuk menjadi tabah. Dia harus belajar untuk menjadi kebal menanggapi sikap Radhi yang menyebalkan.
            “Siapa pun perempuan ni, itu bukan masalah Risa. Tapi, ingat. Ini rumah ayah Risa dan jangan berani nak buat macam ni kat sini. Jangan berani nak bawa orang luar yang tak diundang ke dalam rumah kami!,”
            “Tapi, bini aku tinggal kat sini kan? So, aku berhak masuk. Dan, sudah semestinya bini baru aku pun, berhak masuk,”
            Arisa merengus geram. Hatinya bertambah sakit melihat seorang wanita yang diperkenalkan sebagai Azilah itu, tersenyum sinis di sisi Radhi. Membuat marahnya hampir tidak terkawal.
            “Apa yang kau nak sebenarnya ni?! Apa tujuan kau datang sini bawa perempuan ni? Nak sakitkan hati aku?,”tiba-tiba melantun soalan itu dari bibirnya, sambil tangannya menolak kuat dada Radhi yang berdiri di balik pagar rumah. Membuat lelaki itu terdorong ke belakang. Lupa sudah akan rasa hormat kepada seorang suami, yang perlu dia jaga.
            “Kurang ajar!,”
            Bentakan itu membuat dia sedikit terkesima. Langkah laju Radhi membuat dia gerun. Dia tahu kekerasannya sebentar tadi mengundang marah lelaki itu. Dia sendiri tidak berniat untuk bertindak sekeras itu.
            “Risa! Apa yang bising tu?,”
            Pantas dia berpaling. Bapanya tercegat di pintu gelongsor yang separuh terbuka. Dan, hatinya berasa tidak senang tiba-tiba.
            “Tolonglah pergi, bang. Abang tahu kan ayah bukan sihat sangat. Abang datang tunjuk perempuan ni, nanti dia sakit hati. Nanti dia marah. Tolonglah pergi,”
            Radhi merengus keras. Tubuh kecil Arisa ditolak dan pintu pagar yang sejak dari tadi dihalang dengan tubuh Arisa, segera dibuka. Arisa yang hampir terjatuh, tidak sempat berbuat apa-apa. Cuma mendengar bapanya kuat memanggil namanya. Pasti risau melihat dia hampir terjatuh ditolak Radhi.
            “Tujuan abang, apa sebenarnya ni?,”jeritnya dia nada tertahan.
            “Aku datang ambil barang-barang aku. Aku datang nak tunjuk bini baru aku pada kau dan bapak mertua kesayangan aku tu. Faham?,”
            Arisa menelan liur. Laju melangkah cuba menghalang langkah Radhi. Wajah bapanya yang memerah di muka pintu benar-benar membuat dia risau.
            “Abang… kalau nak sakitkan hati, cukup Risa seorang. Jangan libatkan ayah,”
            “Kau dengan ayah kau, sama saja. Sama-sama menyakitkan hati,”
            “Kalau menyakitkan hati, kenapa kahwin dengan Risa?,”
            Radhi tergelak halus. Langkahnya mati untuk seketika. Wajah Arisa direnung bersama senyum mengejek.
            “Kau yang beria-ia nakkan aku, kan? Kau yang sungguh-sungguh nak sangat kita kahwin kan? Orang macam aku ni, kalau nak perempuan, petik jari saja,”
            Arisa kaku tanpa suara. Cuma terkebil-kebil memandang Radhi yang menyambung langkah menuju ke pintu. Terkebil-kebil melihat bapanya bercekak pinggang menghadapi Radhi bersama amarah. Terkesima mendengar pengakuan kejam dari lelaki yang pernah dia cintai sepenuh hati. Baru hari ini dia tahu nilai sebenar cintanya di mata lelaki itu. Baru hari ini dia sedar, dirinya memang tidak membawa apa-apa makna pada Radhi. Air mata yang menitis tanpa sedar, perlahan-lahan menanam rasa benci yang bukan sedikit di hatinya. Dia tidak akan maafkan lelaki ini. Sungguh dia tidak menyesal diperlakukan sebegini. Mungkin sebaiknya Radhi lenyap terus dari hidupnya.
            “Radhi! Siapa pula yang kau bawa balik ni? Kau ingat rumah aku ni, apa?,”Haji Salleh membentak marah. Membawa kesedaran menyapa hati Arisa yang kaku. Bapanya cuba menghalang Radhi yang mahu masuk ke ruang tamu bersama wanita yang baru bergelar madunya itu.
            “Ini bini saya, ayah. Kenapa pula dia tak boleh masuk?,”
            “Kurang ajar kau ya. Berani kau bawa perempuan ni masuk ke rumah aku? Berambus. Aku tak benarkan dia jejakkan kaki ke rumah ni. Kau pun boleh berambus!,”
            “Ayah…ayah… bertenanglah. Jaga jantung tu elok-elok. Saya cadangkan ayah duduk elok-elok kat sofa tu. Duduk diam-diam, jangan marah-marah,”bersama senyum mengejek, Radhi bersuara separuh berbisik. Cukup hampir di telinga bapa mertuanya itu.
            “Radhi!,”
            Suara Haji Salleh yang menengking kuat cuma disambut dengan gelak mengejek.
            “Sayang, tak baik cakap macam tu,”
            “Alah… jangan risaulah. Dia dah biasa marah-marah macam tu. Kejap lagi tidur kat ward lah tu. Jom, ke bilik. Sayang tolong kemas barang abang ya,”
            “Abang! Jangan berani nak bawa perempuan tu masuk ke bilik Risa!,”Arisa melangkah laju. Menghalang langkah Radhi yang cukup santai. Tidak mahu wanita yang kini bergelar isteri Radhi itu menceroboh ke biliknya.
            “Bukan bilik kau seorang kan? Jom sayang…,”
            Arisa tersandar ke dinding apabila ditolak kuat oleh Radhi. Cuba menghalang sekali lagi, namun, panggilan Rianti menghalang niatnya. Dia menoleh. Tergamam melihat Rianti yang sedang memaut tubuh tua bapanya.
            “Ayah…,”
            Lupa pada Radhi yang sedang menceroboh biliknya bersama isteri baru, dia berkejar mendapatkan bapanya yang berkerut muka sambil menekan dada. Kerisauannya menjadi kenyataan.
            “Ayah… ayah tak apa-apa?,”
            Melihat bapanya tidak mampu menjawab, Arisa semakin cemas. Sedihnya hilang entah ke mana. Cuma selaut risau yang mengganti rasanya saat ini.
            “Ati.. ambil ubat ayah…,”
            Tanpa menjawab, Rianti berlari ke arah dapur. Tidak lama kemudian muncul bersama satu botol kecil berisi pil. Segera pil itu disua ke mulut bapanya dengan pipi yang sudah mula basah. Perlahan dia mengurut dada bapanya. Nafas bapanya perlahan-lahan sekata sambil tubuh tua itu bersandar lemah di sofa.
            Arisa menggetap bibir. Air mata yang laju menitis, diseka perlahan. Sakit hati bukan sedikit dengan perbuatan Radhi.
            “Ayah okay?,”sebak suaranya bertanya.
            Haji Salleh mengangguk lemah. Lemah juga jemarinya menyeka air mata di pipi anak sulungnya itu, membuat makin laju deraian air mata bertandang di pipi Arisa.
            “Jahatlah abang Radhi tu!,”
Arisa mendongak. Memandang wajah Rianti yang mencuka. Kata-kata Rianti dibiarkan sepi. Hatinya membentak perkara yang sama. Cuma, saat ini, fokusnya cuma pada bapanya. Kerisauannya cuma pada lelaki tua yang sedang berdepan dengan kesakitan gara-gara kerenah suaminya.
“Betul ayah tak apa-apa ni? Ayah rehat kat bilik ya?,”
Haji Salleh menggeleng perlahan. Mustahil dia akan membiarkan Arisa berdepan dengan Radhi sendirian.
“Pergi tengok apa yang mereka buat kat dalam tu. Nanti dengan barang kamu dia angkut sekali,”Haji Salleh bersuara perlahan. Arisa diam. Mendongak memandang wajah adiknya.
“Ati tengok ayah kejap ya,”
Rianti mengangguk sambil terus melabuhkan punggung ke sofa. Arisa bangkit. Berdiri seketika sambil menghela nafas panjang. Bukan sedikit kekuatan yang dia perlukan untuk memulihkan hatinya yang hancur kini. Untuk berdepan dengan Radhi yang menyakitkan hati. Sedaya upaya cuba membuang perasaan yang berbaki di hatinya, dia melangkah menuju ke bilik. Menolak perlahan pintu bilik yang tidak begitu rapat.
Sebaik melihat Radhi asyik menyelongkar beg tangannya, pantas pintu ditolak kuat. Menerpa ke arah Radhi sambil merampas beg tangan di tangan Radhi.
“Tak ada barang abang dalam beg Risa!,”bentaknya marah.
Radhi tergelak.
“Tapi, ada duit kau…,”balasnya sambil melayang  not-not duit kertas di tangan.
“Bagi balik duit tu!,”
“Alaa…. Buat kali terakhir bagi aku duit sebelum bagi durian runtuh kat aku, apa salahnya?,”
‘Abang ni, memang tak guna!,”
Radhi sekadar tersenyum sambil menyimpan helaian duit kertas ke dalam poket seluar. Kemudian, berpaling ke arah Azilah yang sudah selesai mengemas.
“Sudah, sayang?,”
“Dah,”
“Okay. Aku pergi dulu. Aku tunggu kau bagi duit tu kat aku. Kalau kau nak lengah-lengahkan… Nak juga turun naik mahkamah tuntut hak kau, kau pun tahu apa akan jadi pada ayah. Fikirlah masak-masak ya, sayang,”
Arisa tercegat menahan rasa. Mengiringi langkah Radhi bersama pandangan penuh kebencian. Sebaik pintu itu tertutup, dengan keras dia mencampak beg tangan ke katil. Berombak dadanya menahan marah. Menahan geram dan menahan sedih yang bercampur- baur. Perlahan tubuhnya melorot jatuh ke lantai. Menggetap bibir agar esakan yang mula bertandang, tidak sampai ke telinga bapanya.
“Kau jahat Radhi…. Aku tak akan maafkan kau…,”gumamnya perlahan sambil tersedu-sedu menahan esakan. Daun pintu yang terbuka, memaksa dia berpaling. Rianti bergegas merapatinya.
“Kak Long…,”
Dia tunduk sambil menyeka air mata. Pelukan lembut Rianti membuat dia sedikit tenang. Perlahan gadis itu mengusap belakangnya.
“Nangislah Kak Long. Tapi, janji…lepas ni, Kak Long jangan lemah lagi. Kak Long jangan tunduk pada abang Radhi lagi. Ati benci abang Radhi!,”pujukan itu perlahan-lahan membuat jiwanya sedikit tegar. Pelukan terlerai. Jemari halus Rianti lembut menyeka pipinya yang basah.
“Orang macam abang Radhi tak layak untuk Kak Long…,”
“Terima kasih, dik…,”
“Ati sayang Kak Long. Ati tak nak Kak Long sedih macam ni,”
“Lepas ni, Kak Long tak akan sedih lagi. Kak Long akan buang abang Radhi jauh-jauh dari hidup kita,”
Rianti tersenyum hiba. Memandang wajah kakaknya yang merah menahan tangis.
“Ayah mana, Ati?,”
“Ati bawa masuk ke bilik. Abang Radhi sakitkan hati ayah tadi. Dia memang melampaulah Kak Long…,”
Arisa mengeluh perlahan. Esakannya kian mereda. Seketika, dia menghela nafas yang cukup dalam.
“Pergi tengok ayah…,”perlahan dia bersuara dengan suara yang sedikit serak.
“Ati suruh Dafi tengokkan ayah. Kak Long dah okay ke?,”
Arisa tersenyum nipis.
“Kak Long ada adik-adik yang sayangkan Kak Long. Mesti Kak Long okay. Jangan risau. Lepas ni, Kak Long tak akan biarkan abang Radhi ganggu hidup keluarga kita. Tak akan…,”
Rianti diam.
“Kak Long nak bersendirian sekejap. Ati pergi tengok ayah, ya. Kejap lagi Kak Long pergi jumpa ayah,”bersama senyum yang cuba dilebarkan, dia bersuara perlahan. Rianti mengangguk akur. Perlahan bangkit berdiri sambil memegang lengan Arisa. Menarik perlahan Arisa berdiri bersamanya.
“Ati keluar dulu, ya?,”
Arisa tersenyum. Melabuhkan punggung ke katil bersama helaan nafas panjang. Ranjau yang menanti terasa semakin sukar.

*****
[11:35:50 PM] hos.getah: