Saturday, November 1, 2008

Kuseru Rindu Itu... 5

“Mama.. nak air,”
Idayu menghulurkan gelas berisi milo ais ke mulut Syafiq. Syafiq menyedut milo ais dengan agak rakus. Barangkali nasi goreng yang dimakannnya agak pedas.
“Afiq, careful. Nanti tersedak”Hisyam bersuara. Idayu tersenyum.
“Kenapa? Pedas ke?,”Idayu bertanya lembut. Laju kepala Syafiq mengangguk.
“Pedass. Pedasss sangat-sangat,”ujar Shafiq sebaik selesai menyedut milo sejuk itu. Idayu tergelak kecil.
“Dah nak habis nasi goreng ni.. baru terasa pedas ya?,”Idayu bersuara sambil tersenyum lucu. Syafiq tersengih.
“Dia dah kenyanglah tu. Takut orang paksa habiskan makanan tu, itu yang tiba-tiba nasi goreng jadi pedas tu,”Mak Teh menyampuk.
Hisyam dan Idayu sama-sama tergelak mendengar kata-kata Mak Teh. Melihat keceriaan pasangan suami isteri itu, dada Mak Teh berasa lapang. Doanya cuma satu.biarlah kebahagiaan rumahtangga majikannya itu kekal untuk selamanya. Dia pernah menjadi saksi ketegangan rumahtangga Hisyam dan Idayu satu ketika dulu. Apa yang dia harapkan, biarlah kemurungan Idayu kebelakangan ini, bukan disebabkan oleh krisis perkahwinan mereka. Dia terlalu sayangkan Hisyam dan Idayu. Terlalu banyak jasa yang ditabur oleh Hisyam kepadanya.
“Mak Teh, kenapa? Tak sihat ke?,”tegur Idayu melihat Mak Teh jauh mengelamun. Teguran yang menyedarkan Mak Teh daripada lamunan. Dia tersenyum sambil menggeleng,
“Dah tu, kenapa termenung saja? Makanan tu tak sedap ya? Nak tukar yang lain ke?,”
“Bukan. Tak. Tak ada apa-apa. Mak Teh cuma senang tengok Syam dengan Ayu macam ni. Kalau enam tujuh tahun dulu, risau Mak Teh tengok kamu berdua.Tapi, sekarang Mak Teh lega. Mak Teh doakan kamu berdua bahagia sampai bila-bila,”
“Hai… Mak Teh. Kenapa tiba-tiba jadi sentimental ni?,”soal Hisyam separuh bergurau. Mak Teh tergelak kecil menanggapi kata-kata Hisyam.
“Mak Teh tak ada sesiapa pun kat dunia ni. Mak Teh cuma ada kamu berdua saja. Dan kamu… kamu berdua layan Mak Teh macam ahli keluarga sendiri. Terima kasih, Syam… Ayu..,”
“Mak Teh, kenapa cakap hal yang sedih-sedih pada hari istimewa ni?,”Idayu bersuara sambil menyentuh lembut jemari orang tua itu.
“Hari istimewa? Hari istimewa apa?,”Mak Teh bertanya dengan nada hairan. Senyuman yang terukir di bibir Idayu dan Hisyam, menambahkan lagi rasa hairannya.
“Kenapa? Ayu mengandung ke? Kalau betul, syukur Alhamdulillah. Tak lama lagi Syafiq dapat adiklah ya? Harap-harap perempuanlah ya? Biar jadi sepasang,”
Idayu tergelak mendengar tekaan Mak Teh yang meleset sama sekali. Serentak dengan derai tawa Hisyam.
“Afiq ada adik? Betul ke mama? Mana adik Afiq?,”Syafiq menyampuk di tengah-tengah perbualan tiga orang dewasa di hadapannya.
“No. Nek Teh tersalah cakap,”terang Idayu sambil mengusap pipi Syafiq. Anak kecil itu mengeluh perlahan sambil menggeleng-gelengkan kepala. Lagak seolah-olah kesal dengan kesilapan Mak Teh. Saling tidak tumpah dengan lagak Hisyam bila dia tidak berpuas hati dengan satu-satu perkara. Melihat aksi anak kecil itu, tawa mereka makin berpanjangan.
“Kalau bukan itu yang istimewanya, apa lagi yang istimewa?,”Mak Teh terus bertanya. Inginkan kepastian.
“Mak Teh, selamat menyambut hari ulang tahun kelahiran yang ke lima puluh lapan,”ujar Hisyam setelah tawanya reda. Mak Teh tergamam. Rupa-rupanya makan malam ini adalah untuk meraikan hari ulangtahun kelahirannya yang dia sendiri tidak ingat. Wajah Hisyam dan Idayu dipandang bergilir-gilir. Rasa terharu terasa menyesakkan dadanya.
“Hari jadi Mak Teh?,”
“Ya. Selamat hari jadi dan saya doakan Mak Teh dipanjangkan usia dan diberikan kesihatan yang baik,”Idayu bersuara mengiyakan kata-kata suaminya.
Mak Teh tidak bersuara. Bibir matanya terasa berat. Tiada kata-kata yang mampu dia ungkapkan. Seperti tahun-tahun lalu, Hisyam dan Idayu mengingati tarikh kelahirannya. Cukup untuk membuktikan betapa kedua-dua insan itu terlalu mengambil berat tentang dirinya. Dengan statusnya sekadar pembantu rumah, perhatian sebegitu memang amat bermakna. Tiba-tiba dia terasa dia tidak lagi keseorangan di dunia ini.
“Terima kasih sebab ingat hari lahir Mak Teh. Mak Teh sendiri pun tak ingat,”akhirnya Mak Teh bersuara dengan nada yang amat perlahan.
“Dan.. kami ada sesuatu untuk Mak Teh,”
Mak Teh memandang ke arah Hisyam.
“Apa lagi Syam? Kamu berdua ingat hari lahir Mak Teh, itu pun dah cukup bererti pada Mak Teh. Tak usahlah bagi apa-apa lagi. Tiap-tiap tahun, kamu tak pernah lupa tarikh ni. Mak Teh tak tahu nak cakap apa. Syukur pada ALLAH kerana Mak Teh diberikan majikan sebaik kamu berdua,”
Hisyam tersenyum. Dia mengeluarkan sampul surat dari poket kemejanya.
“Ini untuk Mak Teh,”
“Syam.. tak payah susah-susah. Mak Teh tak nak apa-apa. Mak Teh cuma nak terus menumpang kasih di rumah kamu. Itu saja,”
“Ambillah Mak Teh. Ini pemberian kecil dari kami untuk Mak Teh. Mak Teh dah banyak membantu kami sekeluarga. Malah, kami dah anggap Mak Teh macam keluarga kami sendiri. Terima ya?,”
Perlahan Mak Teh mengambil sampul di tangan Hisyam.
“Bukalah nek. Afiq pun nak tengok hadiah Nek Teh. Tapi… kenapa hadiah Nek Teh kecik sangat, mama?,”Shafiq bersuara tiba-tiba. Mak Teh akur. Sampul surat dibuka. Sekeping cek di dalamnya dikeluarkan. Bulat matanya melihat angka sepuluh ribu yang tertulis di atas cek tersebut.
“Syam.. untuk apa semua ni?,”
“Mak Teh boleh buat apa saja. Mungkin Mak Teh boleh simpan dalam Tabung Haji. Mak Teh kan dah lama berhajat nak ke Tanah Suci,”
“Tapi, Mak Teh kan ada simpanan. Duit gaji Mak Teh tu pun, bukan banyak sangat berusik. Ini.. banyak sangat ni..,”
“Ambillah Mak Teh. Mak Teh berhak,”ujar Hisyam pendek.
“Terima kasih, Syam.. Idayu,”
Idayu tersenyum sambil mengusap jemari Mak Teh. Air mata Mak Teh menitis tanpa sedar. Air mata kesyukuran dan air mata kegembiraan.
“Haii.. papa ni,”suara Syafiq yang tiba-tiba menarik perhatian semua di meja makan itu. Hisyam kerutkan kening sambil memandang wajah anak lelakinya itu.
“Kenapa Afiq?,”
“Papa ni pun, satu. Nape bagi hadiah kertas je? Tengok Nek Teh dah nangis. Cian Nek Teh. Tak pe Nek Teh. Buang je lah hadiah papa tu. Nek Teh main mainan Afiq jelah,”Syafiq mengomel apabila melihat Mak Teh menitiskan air mata. Pertanyaan anak kecil itu membuahkan tawa yang cukup riuh.
“Gelak pulak orang cakap,”dalam pelat Syafiq menyambung omelannya. Hisyam dan Idayu tersenyum.
“Syafiq dah mengantuk tu,”Mak Teh bersuara apabila melihat Syafiq sudah mula menguap.
“Kalau macam tu, kita pulang sekarang?,”soal Hisyam sambil memandang wajah Idayu. Idayu cuma mengangguk.
“Come Syafiq. Kita balik,” Hisyam mendukung Syafiq setelah menjelaskan bayaran makan malam mereka. Syafiq cuma menurut. Idayu dan Mak Teh turut mengangkat punggung.
“Ayu,”
Idayu tidak jadi melangkah. Dia berpaling ke arah suara yang memanggil namanya. Sekuntum senyuman yang cukup lebar menghiasi bibirnya.
“Mieza,”nama itu pecah di bibirnya sambil dia memeluk teman yang berdiri di hadapannya itu. Hasmieza membalas rangkulan Idayu. Rangkulan mesra itu dilepaskan. Idayu memandang wajah Hasmieza. Bertemu Hasmieza di sini, memang di luar jangkaan.
“Apa kau buat di sini?,”soalnya riang. Hasmieza tersenyum senang.
“Aku ada kursus di sini. Saja keluar makan,”
“Abang.. Ingat Mieza?.”
“Of course abang ingat. Apa khabar?,”sapa Hisyam bersama senyuman manis.
“Baik,”balas Hasmieza sambil tersengih.
“Kau kat sini, tapi tak call aku pun. Sampai hati kau ya?,”Idayu bersuara dengan nada sedikit merajuk.
“Memang aku nak call. Memang aku nak jumpa kau pun. Ada hal penting. Tapi, tak sempat call , dah berjumpa kat sini,”
“Hal penting? Apa dia?,”
“Ayu.. abang tunggu di kereta ya. Mak The, jom,”ujar Hisaym untuk member peluang dua sahabat itu berbual-bual. Idayu mengengguk.
“Sporting, Hisyam tu ya?,”ujar Hasmieza setelah agak jauh Hisyam dan Mak Teh meninggalkan mereka. Idayu tersenyum.
“So, apa hal yang penting tu?,”
“Aku tak nak cakap sekarang. Lagipun tak seronok jumpa macam ni. Tergesa-gesa. Nak bercerita panjang pun tak boleh. Apa kata kita jumpa esok? Boleh berbual panjang,”
“Kau ni.. Selalu macam tu. Suka buat aku suspenlah. Mesti aku tak boleh tidur malam ni. Kita jumpa esok, tapi, hal yang penting tu.. beritahulah sekarang.”
“No. Sabarlah. Tungu esok ya?,”
“Well. What can I say. Anyway, I miss you so much,”
“Me too,”ujar Hasmieza sambil tersenyum gembira.
“Okaylah. Aku pergi dulu. Anak aku mengantuk tu. Jumpa esok ya,”
Hasmieza mengangguk tanda faham.
“Aku pergi dulu,”sekali lagi Idayu meminta diri sambil melangkah meninggalkan Hasmieza. Dia masih diburu tanda tanya. Apakah perkara penting yang dimaksudkan oleh Hasmieza? Hasmieza muncul tepat pada waktunya. Sememangnya saat ini dia amat memerlukan sahabatnya itu.Dia juga ada perkara penting yang ingin dikongsi bersama Hasmieza. Dari jauh dia melihat Hisyam tersenyum sambil bersandar pada kereta. Dia membalas senyuman itu.
“Sekejap saja. Abang ingat.. mesti banyak benda yang nak dibualkan. Ayu pun dah lama tak jumpa dia kan?,”
“Memang banyak pun. Tapi, malam ni, tak bolehlah. Ayu nak jumpa Mieza esok. Boleh kan, bang?,”
Hisyam tersenyum. Kepalanya diangguk perlahan.
“Apa perkara penting yang dia nak cakap tadi?,”
“Dia tak nak cakap. Tunggu esok katanya. Geram betul,”
Hisyam tergelak kecil melihat mulur Idayu yang sedikit memuncung.
“Oklah. Jom,”ujar Hisyam sambil membuka pintu kereta untuk Idayu.
“Thanks, abang,”ujar Idayu sambil melangkah masuk ke perut kereta. Dia menoleh ke belakang. Syafiq sudah terlena di ribaan Mak Teh.

*****
[11:35:50 PM] hos.getah: