Saturday, November 1, 2008

Kuseru Rindu Itu... 6

“Walimatulurus?,”Idayu bertanya sambil menatap kad undangan perkahwinan di tangannya. Hasmieza senyum sambil mengangguk.
“Jadi, inilah perkara penting tu ya?,”
“Ya. Kenapa? Macam tak happy saja,”soal Hasmieza agak hairan dengan penerimaan Idayu tentang khabar perkahwinannya. Sangkanya Idayu akan menjerit kegembiraan.
“Well. Aku tak tahu sama ada nak ucap tahniah atau nak marah,”
“Kenapa pula?,”Hasmieza bertambah hairan mendengar kata-kata Idayu. Idayu merenung tajam wajah temannya itu.
“Yalah. Tiba-tiba kau datang terus bagi kad jemputan kahwin. Kau tak pernah cerita pun yang kau sedang bercinta. Berahsia dengan aku ya?,.”
Hasmieza tergelak mendengar omelan Idayu. Rupa-rupanya itu penyebab kemarahan Idayu.
“Kalau pasal tu, aku ada alasan kukuh untuk membela diri,”
Idayu tersenyum mendengar kata-kata itu.
“Okay. Aku nak dengar alasannya. Kalau tak cukup kukuh, aku tak nak pergi ke majlis kau ni,”Idayu bersuara separuh bergurau.
“Janganlah macam tu. Kau tak kasihan ke? Bestfriend kau ni datang dari jauh semata-mata nak bagi kad ni, tau,”
“We’ll see..,”
“Well.. aku tak bercinta pun..,”
“Apa? Maksud kau.. kau pun sama dengan aku? Kena kahwin paksa?,”cepat Idayu memotong kata-kata Hasmieza.
“Tak. Kau ni, janganlah menyampuk. Tak bestlah aku nak cerita. Dengar saja, tau!,”
“Okay.. Okay.. Aku dengar,”
“Dengar ya..,”
“Yalah. Aku dengarlah ni. Cepatlah sambung,”
Hasmieza senyum. Perlahan dia menyedut jus tembikai di hadapannya. Sengaja membuat Idayu tertunggu-tunggu.
“Mieza, cepatlah,”
“Sabarlah. Aku nak minum dulu,”
Idayu mengeluh. Tidak sabar dengan gelagat Hasmieza yang sengaja melambat-lambatkan ceritanya.
“Dia kawan sekerja aku,”akhirnya Hasmieza memulakan cerita.
“Aku dah lama sukakan dia. Tapi, dia ni, pemalu sangat. Takkan aku yang nak mulakan dulu. Sudahnya aku pun, memendam perasaan sajalah. Lagipun aku takut nak berterus terang. Takut kalau-kalau aku cuma bertepuk sebelah tangan. Malulah aku, sebab aku banyak berurusan dengan dia, dalam kerja. And, that’s why lah aku tak bercerita dengan kau. Aku tak tahu nak klasifikasikan keadaan aku. Nak kata bercinta.. tak. Sebab dia tak pernah meluahkan perasaanya. Nak kata aku tak bercinta, tak pasti. Sebab, siang malam aku cuma terbayang-bayangkan wajah dia saja,”
“Then?,”
“Tiga tahun aku menunggu. Tapi, tak ada apa-apa perubahan. Sehinggalah satu hari dia terserempak aku keluar dengan Rafi, sepupu aku tu. Kau kenal kan?,”
Idayu mengangguk.
“Dia ingat aku ada apa-apa dengan Rafi, jadi dia tanya aku untuk dapatkan kepastian. Masa tulah dia tersasul cakap perasaan dia. Merah padam muka dia lepas tu. Malu. Rupa-rupanya dia pun ada hati kat aku,”cerita Hasmieza sambil tergelak kecil. Idayu turut ketawa.
“Lepas tu?,”
“Lepas tu dia terus ajak aku kahwin. Dia dah buang masa selama tiga tahun. Jadi katanya dia tak mahu buang masa lagi. Lagipun, kita ni, bukannya muda lagi kan? So, aku setuju sajalah. Kami bertunang dua minggu lepas, dan we are going to marry. Tak sempat nak bercinta. Nampaknya kami terpaksalah bercinta lepas kahwin. Macam kau. Ha… ini mungkin sama dengan kau. Bercinta lepas kahwin,”
“Tahniah Mieza. Aku doakan kau bahagia sampai ke akhir hayat,”
“Terima kasih. Kau dengan Hisyam, macam mana?,”
Idayu diam seketika mendengar soalan Hasmieza.
“Kenapa kau diam?,”Hasmieza bertanya lagi. Hairan melihat kebisuan Idayu. Idayu membiarkan jemarinya memintal-mintal hujung tudungnya. Jiwanya yang resah meminta dia berkongsi keresahan ini dengan seseorang. Dan, Hasmieza adalah calon yang terbaik.
“Kenapa kau diam?,”
“Kau ada masalah dengan Hisyam ke?,”Hasmieza cuba meneka.
Idayu tetap diam.
“Tapi, semalam aku tengok kau dengan dia..,”kata-kata Hasmieza terhenti di situ. Melihat wajah Idayu yang mendung, rasanya tidak perlu untuk dia teruskan kata-katanya itu.
“What happened?,”soal Hasmieza perlahan. Idayu mengangkat muka. Wajah Hasmieza dipandang agak lama.
“I don’t know,”ujarnya pendek setelah agak lama berdiam diri.
“Aku tak faham. Selama ni aku tengok rumahtangga kau perfect. Tak ada masalah. Bahagia. Malah, kadang-kadang aku jadi cemburu melihat kebahagiaan kau. Hisyam layan kau dengan baik. Terlalu baik. Tak pernah bergaduh. Kenapa tiba-tiba?,”
“Puas aku tanya soalan yang sama pada diri aku. But, I don’t have the answer. I don’t know. I don’t know, Mieza,”
“Kamu berdua bertengkar?,”
“Unfortunately no. Kalau kami ada bertengkar, at least aku ada satu reason. But I have no clue. Aku tak tahu kenapa dia buat aku macam ni? Kenapa dia berubah perlahan-lahan?,”
“Apa yang dia dah buat?,”
“Akal aku menyangkal. Tapi, hati aku yakin, dia ada perempuan lain,”
“What? Hisyam? Ada perempuan lain? Aku rasa kau patut dengar kata akal kau. I don’t belive it. Tak mungkin. Dia begitu bahagia dengan kau. Aku tengok semuanya. Aku tengok cara dia layan kau. Cara dia pandang kau. Cara dia bercakap dengan kau. It seem you’re everything for him. Tak mungkin dia buat kau macam tu. Mustahil. He loves you, Ayu,”
“I don’t think so,”Idayu bersuara perlahan. Tidak mungkin ada cinta di hati lelaki itu. Hisyam tidak pernah menyatakannya sejak tujuh tahun dulu. Dan, sehingga ke hari ini, kalau dia ingin mencari punca perubahan Hisyam, itulah satu-satunya punca perubahan lelaki itu yang dapat diproses dengan baik oleh akalnya.
“What di you mean by that word? Ayu..kau hidup bahagia dengan dia selama ini. Kamu berdua ada Syafiq. Apa yang membenarkan itu semua berlaku kalau bukan cinta?,”
“Aku pun tertanya-tanya, apa yang membenarkan kabahagiaan ini menjelma dalam hidup kami?,”
“Hisyam seorang lelaki yang baik. Mungkin ada yang cemburu dan cuba menghasut kau. Membuat kau prasangka pada suami kau sendiri,”
“Aku lihat sendiri, Mieza. Aku..isteri dia, melihat sendiri dia begitu mesra dengan perempuan lain. Perempuan muda yang cantik,”
“May be it just misunderstanding. Kau tak tanya dia?,”
Idayu menggeleng.
“Kenapa?,”
“Aku takut dia mengiyakan semua tekaan aku. Aku takut aku tak akan dapat menerima kenyataan ini. Aku takut akan kehilangan kebahagiaan ini. Aku takut aku akan kehilangan dia. Aku tak mahu, Mieza. Aku tak mahu kehilangan dia. Aku sayangkan dia. Aku cintakan dia. Aku tak mahu rumahtangga kami hancur. Aku tak mahu kebahagiaan ini hilang,”
Hasmieza menarik nafas panjang mendengar luahan Idayu yang tidak berpenghujung.
“Aku yakin, semua itu takkan berlaku. Aku yakin Hisyam sangat mencintai kau,”
“Aku yakin dia tidak pernah mencintai aku. Hampir tujuh tahun kami kahwin. Sampai ke saat ini, dia tidak pernah cakap dia cintakan aku. Tidak pernah Mieza. Tiap kali aku tanya, dia akan diam dan mengubah topik perbualan kami,”
“Ya ke?,”soal Hasmieza dengan nada yang agak perlahan. Sukar untuk mempercayai apa yang keluar dari mulut Idayu.
Idayu mengangguk perlahan. Hasmieza menggenggam tangan Idayu dengan erat. Sedih melihat wajah sahabat baiknya yang kelihatan begitu murung.
“I don’t know what to say,”hanya itu yang mampu dia luahkan. Dalam diam dia kagum dengan ketabahan Idayu. Idayu boleh berlagak seperti tiada apa-apa yang menghiris perasaannya, walhal dia telah melihat kemesraan suaminya dengan perempuan lain. Jelas kelihatan di mindanya wajah ceria Idayu bersama Hisyam malam tadi. Dia sendiri tertipu dengan keceriaan Idayu. Siapa sangka di sebalik keceriaan itu, hati Idayu sebenarnya semurung wajahnya saat ini.
“Its okay. Im fine. Memang sedih. Tapi, under contol,”ujar Idayu cuba berlawak. Hasmieza tersenyum kecil. Terasa lawak Idayu tidak kelakar langsung.
“Im proud of you. Kau tabah, Ayu,”
Idayu menggeleng.
“Kenapa?,”
“Aku tak tabah. Cuma aku takut. Aku tak nak kebahagiaan ini terganggu. Aku mahu meniknmatinya selagi Hisyam mahu mempertahankannya. Hisyam memang tidak pernah menjanjikan kebahagiaan untuk aku. Tidak pernah menjanjikan apa-apa untuk aku. Apa yang aku perolehi sepanjang perkahwinan kami ni, adalah satu hadiah yang tak ternilai untuk aku. Aku tak akan sia-siakan detik bahagia ini selagi aku diberi kesempatan untuk menikmatinya,”
“Maksud kau? Kalau Hisyam mengiyakan hubungan dia dengan perempuan tu nanti, kau akan mengalah?,”
“Sesetengah perkara, kita tak boleh paksa, kan?,”
Hasmieza mengeluh panjang sambil menggelengkan kepala.
“Kalau aku.. I’ll fight till the end. He’s yours. Kau dah kahwin dengan dia for more than six years. Kau berhak mempertahankannya,”
“Kita tukar topik,”Idayu bersuara sambil tersenyum hambar. Hasmieza mengeluh lagi
“Aku tak nak pertemuan kita ni terus tercemar dengan cerita sedih aku. it’s not fair. Aku percaya kau ada banyak cerita gembira nak kongsi dengan aku. Betul tak?,”
“Tadi ya. Tapi, sekarang macam dah tak ada,”
“Janganlah macam tu. Or else, lepas ni aku tak akan cerita apa-apa lagi pada kau,”
Hasmieza tersenyum mendengar ugutan Idayu.
“Ok. Kita tukar topic,”ujar hasmieza sambil meleraikan pegangan tangannya di jemari Idayu. Idayu turut tersenyum.
“Aku tak tahu ini penting ke tidak bagi kau. Borhan sekarang bekerja di Terengganu. Dia selalu call aku. Dan.. dia selalu sangat tanya pasal kau,”Hasmieza bersuara setelah agak lama membisu.Idayu tersenyum kecil. Mendengar nama itu, mengembalikan seraut wajah yang pernah membuat dia bahagia dan pernah membuat dia sangat terluka. Sudah lama wajah itu terpadam dari album kenangannya.
“Tak penting sama sekali. Aku tak kenal dengan manusia yang bernama Borhan,”
“Dia tak pernah bosan bertanyakan kau,”
“Untuk apa? Untuk apa, Mieza?,”sopalnya memandang wajah Hasmieza. Hasmieza Cuma mengangkat bahu tanpa menjawab soalan Idayu.
“Mungkin dia masih mengharapkan kau,”Hasmieza memberi pendapat. Idayu tergelak sinis mendengar kata-kata Hasmieza.
“Mengharapakan aku? Dia dah lupa ke? Kan dia yang lepaskan aku pada Hisyam dulu. Apa lagi yang dia nak harapkan dari aku?,”
“Kembali pada dia barangkali. Sampai sekarang dia masih belum kahwin,”
“Dia kahwin atau tak, itu bukan masalah aku. Tak payahlah cakap pasal dia. Aku tak nak dengar,”
“Okay. Dah tu kau nak cakap pasal siapa?,”
“Mmmmm.. Pasal Hakimi ni?,”ujar Idayu sambil memandang nama yang tercetak di atas kad jemputan perkahwinan Hasmieza. Hasmieza tersengih.
“Ok. No problem,”

******

1 comment:

hajar said...

hani pls cpt bukukan citer ni saya da x sbr nk baca kesudahannye....

[11:35:50 PM] hos.getah: