Saturday, November 1, 2008

Kuseru Rindu Itu... 4

Idayu bersandar pada kerusi, di banglo dua tingkatnya. Angin petang sesekali menyapa wajahnya. Menolak rambut ikalnya beralun perlahan. Matanya terus melekat pada gelagat Hisyam yang dari tadi asyik menekan-nekan telefon bimbitnya. Untuk ke sekian kalinya juga telefon itu disuakan ke telinga. Berkali-kali dia melihat Hisyam cuba cuba membuat panggilan. Barangkali membuat panggilan pada nombor yang sama. Barangkali juga panggilannya tidak berjawab, memaksa lelaki itu itu mengulangi perbuatan yang sama berkali-kali. Entah kenapa dia menjadi sayu melihat tingkah itu. Hatinya memberontak untuk mengetahui siapalah yang cuba dihubungi oleh suaminya itu? Wajah Hisyam nampak cukup serius. Jelas kelihatan riak kecewa dan marah pada wajah itu. Mindanya pula, begitu cepat membentuk imej gadis manis yang cukup mesra dengan Hisyam tempoh hari. Mungkinkah Hisyam sedang cuba menghubungi gadis itu? Mungkinkah ada krisis di antara mereka dan gadis manis itu, kini sedang merajuk? Mungkinkah juga suaminya itu sedang berusaha memujuk buah hatinya itu? Perlahan Idayu pejamkan mata. Tidak sanggup membiarkan mindanya terus memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang menyakitkan itu. Dia takut untuk memikirkan kemungkinan-kemungkinan itu. Dia takut, kerana itu semua hanya akan menjauhkan Hisyam dari hidupnya. Dia tidak sanggup kehilangan lelaki itu. Begitu sukar kebahagiaan ini menjelma, dan dia tidak mahu kehilangan segala-galanya dengan begitu mudah.
“Segalanya pasti sukar untuk awak nanti. Jadi, ada baiknya awak fikir masak-masak. Betul ke awak nak teruskan ini semua? Saya tak mahu awak menyesal nanti,”
Suara Hisyam tujuh tahun lalu, kini terngiang-ngiang di telinganya. Inikah penyesalan yang dimaksudkan Hisayam?
“Kamu pasti ini keputusan kamu?,”
“Apa pilihan yang saya ada untuk saya membuat keputusan?,”
“Kita tidak kenal antara satu sama lain dengan mendalam. Kita cuma kenal melalui beberapa pertemuan sejak kebelakangan ni saja. Tiba-tiba kita terpaksa bersatu dalam satu ikatan perkahwinan. Mustahil bagi saya. Dan mustahil saya dapat membahagiakan kamu. Saya tak ada apa-apa perasaan terhadap kamu. Please, think about it. Jangan sisa-siakan masa depan kamu. Katakan saja kamu tak mahu teruskan rancangan mengarut ni. Habis cerita. Itu saja. Senang kan?,”
Idayu memandang wajah Hisyam yang nampak cukup bersahaja. Lelaki itu bersandar pada batu besar sambil matanya ditebarkan ke tengah lautan yang maha luas.
“Encik Hisyam.. Apa kata saya cadangkan semula cadangan bernas Envik Hisyam tu.. pada Encik Hisyam. Parents kita sekarang, ada kat dalam. Why don’t you just go inside and tell them about your brilliant suggestion. I bet you.. mereka mesti happy,”
“What?!,”
Idayu membuang pandang. Menyedari Hisyam merenung tajam ke arahnya.
“Kalau awak keberatan untuk beritahu parent saya, tak apa. Awak cuma perlu beritahu parent awak sahaja. Boleh, Encik Hisyam?,”dia menyambung kata-kata sambil memandang wajah Hisyam. Hisyam mengeluh keras. Wajah lelaki itu jelas kelihatan sangat marah.
“You know what.. Cik Idayu? Awak ni.. bodoh sombong. Tahu tak?,”
Bulat mata Idayu memandang wajah Hisyam. Berani lelaki itu mengeluatkan kata-kata sebegitu.
“Encik Hisyam! Jaga mulut awak, okay! This is my first and last warning. Saya tak perlukan kritikan awak tentang diri saya. Lagipun, awak tak kenal saya pun,”
“Okay. Im sorry. Mungkin saya terlepas cakap. Tapi, saya datang dengan niat yang baik. Pertunangan kita ni.. tak masuk akal. Dan, perkahwinan kita.. itu kerja gila. Awak tak nampak ke? Saya tak mahu awak korbankan masa depan awak, hanya kerana janji orang tua kita. Perkahwinan ini takkan berhasil. Kita cuma akan membuka pintu sengsara. Percayalah cakap saya,”
“Saya tahu,”Idayu menjawab lemah.
“Kalau tahu, awak kena beritahu mereka,”
“How about you? Awak dah beritahu mak ayah awak yang awak protes cadangan mereka ni?.”soal Idayu sambil merenung lama wajah Hisyam.
“Yes. I did it. Tapi, tak berjaya. Sebab itulah saya datang, minta pertolongan awak, Idayu,”
Mata Idayu masih di wajah Hisyam.
“I did it once. And, you know what happen? Abah saya masuk ICU. Heart attack. Syukur dia tak apa-apa. Cukuplah sekali itu saya mencuba. Saya tak sanggup korbankan ayah saya demi diri saya sendiri. Kalau perlu pengorbanan, biarlah saya yang berkorban. Saya tak sanggup melihat ayah saya jatuh sakit lagi. Lagipun, apalah sangat pengorbanan ini kalau hendak dibandingkan dengan kasih sayang yang telah dia berikan pada saya selama ini,”
Hisyam mengeluh panjang. Wajahnya nampak sedikit kecewa.
“Awak yakin awak tak akan menyesal?,”
“Tak..,”bibirnya bergerak perlahan.
“Apa yang tak?,”
Idayu tersentak. Kenangan lalu mula menjauh. Mak Teh tercegat di hadapannya.
“Apa dia, Mak Teh?,”soalnya sedikit hairan dengan soalan pembantu rumahnya itu. Mak Teh tersenyum panjang.
“Apa yang Ayu fikirkan tu? Sampai cakap sorang-sorang?,"
“Cakap sorang-sorang? Mana ada? Macam-macamlah Mak Teh ni,”
“Mak Teh dengar, sebab tu Mak Teh cakap,”
“Ya ke? saya tak sedar pun,”
“Mana nak sedar, kalau fikirannya melayang jauh. Apa yang Ayu fikirkan? Mak Teh tengok sejak akhir-akhir ni, Ayu selalu termenung,”
Idayu tersenyum kecil. Wajah Mak Teh dipandang agak lama. Mak Teh memang selalu begitu. Terlalu mengambil berat tentang dirinya. Malah orang tua itu sudah dianggap seperti keluarga sendiri. Lebih-lebih lagi semenjak kedua ibu bapanya pergi buat selama-lamanya. Namun, dia belum bersedia unuk berkongsi keresahannya itu dengan Mak Teh. Belum masanya.
“Syafiq mana?,”soalnya sambil tersenyum manis. Mak Teh cuma menarik nafas perlahan. Faham Idayu sedang mengubah topik perbualan.
“Tidur. Lepas aje tengok TV, terus tertidur,”
Idayu mengangguk perlahan.
“Duduklah , Mak Teh,”pelawa Idayu sambil menepuk kerusi di sebelahnya.
Mak Teh menurut. Matanya memandang ke arah cawan teh yang tidak berusik. Kuih keria di dalam piring juga tidak terusik. Selalunya kalau makanan atau minuman tidak berusik, bermakna adalah cerita sedih yang mengusik hati Idayu. Apa dia? Itu yang menjadi tanda tanya kini.
“Ayu ada masalah ya?,”soalnya cuba mencungkil apa yang bersarang di hati Idayu. Idayu mengukir senyum.
“Tak adalah. Mak Teh ni.. pandai-pandai saja serkap jarang,”
“Mak Teh ni, orang tua. Dah lama hidup, Ayu. Dah lama makan garam. Tapi, kalau Ayu tak nak cerita tak apalah. Mek Teh tak paksa,”
Idayu tersenyum lagi. Memang mustahil untuk dia berbohong pada Mak Teh. Orang tua itu bijak membaca apa yang bermain di hatinya.
“Tak penting sangat, Mak Teh,”ujar Idayu akhirnya. Mak Teh tersenyum lebar. Kan betul tekaannya.
“Haa.. kan betul apa yang Mak Teh cakap,”
“Perkara kecil saja. Saya boleh selesaikan sendiri. Terima kasih sebab ambil berat pasal saya. Nasib baik Mak Teh ada,”Idayu bersuara sambil tersenyum panjang.
“Selisih faham dengan Syam, ya?,”
“Tak adalah. Kami tak ada bertengkar pun,”
“Dah tu, kenapa Ayu di atas.. Syam di laman?,”
“Dia nak buat call. Malas saya nak ganggu,”
“Hari minggu pun, sibuk telefon client ke?,”soal Mak Teh menjenguk ke balkoni. Bayang Hisyam sudah hilang.
Idayu tersenyum pahit. Kalaulah benar Hisyam sedang membuat panggilan untuk rakan niaganya, tentulah hatinya tidak serawang ini. Tentulah hatinya tidak sesakit ini. Malangnya tingkah Hisyam langsung tidak menunjukkan ke arah itu. Dia menebarkan pandangan ke halaman. Hisyam sudah tiada di situ. Dia sedikit terperanjat apabila melihat Hisyam sedang berdiri sambil memeluk tubuh pada pintu sliding yang memisahkan bahagian balkoni dengan bahagian ruang rehat tingkat atas. Hisyam tersenyum sambil meletakkan jari telunjuk ke bibir sebagai isyarat agar dia berdiam diri. Idayu tidak memberi sebarang reaksi. Hisyam melangkah perlahan ke arah Mak Teh yang sedang membelakanginya. Sengaja ingin mengusik pembantu rumahnya itu.
“Buat apa tu, Mak Teh?,”sergah Hisyam sambil memegang bahu Mak Teh. Membuat mak Teh terperanjat.
“Buat apa? Buat call! Call client! Lupa bini,”
“Siapa call?,”sakat Hisyam apabila Mak Teh mula melatah.
“Kaulah. Call client lupa bini,”
“Client siapa, Mak Teh?,”
“Client aku! Eh, client kau! Eh bini kau,”
Hisyam ketawa mendengar latah Mak Teh yang melarat. Idayu turut tergelak kecil melihat Mak Teh yang terus mengulang kata-katanya sambil tangannya menunding-nunding ke arah Hisyam. Melihat Mak Teh yang sedikit semput, Hisyam mengurut perlahan belakang wanita separuh abad itu.
“Sudah Mak Teh.. Istighfar Mak Teh..,”ujarnya sambil terus mengurut belakang Mak Teh.
“Astaghrfirullahal ‘Azim. Subhanallah. Kamu ni Syam!,”Mak Teh bersuara terputus-putus sambil mnegurut dada. Hisyam masih tergelak sambil mengambil tempat di sebelah Idayu. Seronok dapat mengusik wanita itu.
“Mengumpat saya ya?,”ujar Hisyam setelah latah Mak Teh sedikit reda. Mak Teh masih mengurut dadanya menghilangkan semput.
“Kamu berdua ni, pakat nak kenakan Mak Teh ya?,”
Hisyam tergelak mendengar kata-kata Mak Teh. Idayu pula tersenyum panjang.
“Saya tak campur, Mak Teh. Saya tak tahu Abang Syam nak sergah Mak Teh,”ujar Idayu membela diri.
“Yalah tu,”
Idayu tergelak mendengar jawapan Mak Teh. Dia tahu Mak Teh tidak percaya pada kata-katanya.
“Syafiq mana, Mak Teh?,”Hisyam bersuara lagi apabila keadaan Mak Teh kembali normal.
“Tidur. Mak Teh turun dululah. Nak siapkan makan malam. Syam..Ayu.. nak makan apa malam ni?,”
“Tak payah masaklah Mak Teh. Kita dinner kat luar. Okay, Ayu?,”soal Hisyam sambil memandang wajah Idayu.
“Kenapa?,”soal Idayu sedikit hairan.
“Saja. Nanti ada orang cakap, abang ni, lupa isteri pula. Sebab tak lupa isterilah, abang ajak isteri abang keluar dinner ni,”Hisyam menjawab dengan nada bergurau. Mak Teh mencebik. Idayu tersengih.
“Mak Teh ikut sekali ya?,”tambah Hisyam sebelum Mak Teh melangkah masuk ke ruang rehat. Dia tidak jadi melangkah. Sebaliknya kembali menoleh ke arah Hisyam.
“Tak payahlah Syam. Mak Teh duduk rumah je lah,”
“No..No..No.. Tak ada Mak Teh, maknanya tak ada dinner. Mak Teh mesti ikut. Tak ada alasan,”Hisyam bersuara memberi kata putus.
“Yalah,”Mak Teh bersetuju sambil berlalu. Hisyam mengalihkan perhatiannya pada Idayu. Wajah itu ditatap tanpa berkelip.
“What?,”soal Idayu yang tidak faham dengan maksud renungan Hisyam.
“What?,”Hisyam mengulangi soalan yang sama sambil menarik kerusinya rapat ke kerusi Idayu. Sekuntum senyuman yang menggoda muncul di bibirnya, memaksa Idayu turut tersenyum.
“So.. isteriku yang cantik..apa ceritanya tu?,”
“Cerita? Cerita apa?,”soal Idayu pura-pura tidak faham maksud soalan Hisyam.
“Pasal Mak Teh ya?,”teka Idayu cepat apabila wajah Hisyam semakin rapat ke wajahnya. Hisyam tersenyum. Wajahnya kembali dijarakkan daripada wajah Idayu. Dia memandang wajah isterinya itu. Menanti cerita yang bakal keluar dari seulas bibir yang kaya dengan senyuman itu.
“Tak ada apa-apalah. Mak Teh Cuma pelik tengok abang buat call banyak kali tadi. Dia ingat abang call client. Itu ssja,”
“Ohh.. Ayu pula? Ingat abang call siapa?,”soal Hisyam agak perlahan. Tidak sangka perlakuannya tadi diperhatikan oleh isteri dan pembantu rumahnya.
“Manalah Ayu tahu,”
“Ayu tak nak tanya ke?,”soal Hisyam apabila melihat wajah Idayu cukup tenang. Sedikit syukur kerana tiada keraguan di wajah isterinya itu.
“Nak Ayu tanya saja.. atau nak Ayu check sekali call out kat handphone abang tu?,”Idayu menjawab soalannnya dengan satu soalan yang mampu merentap tangkai jantungnya. Berharap agar Idayu tidak serius dengan kata-katanya itu, Hisyam cuma mampu tersenyum sambil mengangkat bahu. Idayu tergelak kecil.
“Kenapa ni? Pucat. Macam nampak hantu,”Idayu bersuara ceria, menutup gelora di hatinya. Melihat kebisuan dan perubahan wajah Hisyam, bagai terus mengiyakan segala syak wasangkanya sebentar tadi. Memang Hisyam menghubungi kekasihnya. Hatinya kuat berkata yang Hisyam sedang bermain wayang dengannya.
“Dinner malam ni.. ada something yang special ke?,”Idayu mengubah tajuk perbualan. Tidak mahu terus terlarut dalam kepedihan perasaannya. Mendengar soalan Idayu, Hisyam tersenyum. Lega apabila isterinya itu mengubah tajuk perbualan.
“Ayu lupa ke?,”
“Apa dia?,”
“Hari ni kan, hari ulangtahun kelahiran Mak Teh. Yang ke lima puluh lapan,”
“Ya ALLAH. Ayu lupalah bang. Ayu tak beli apa-apa pun untuk hadiah Mak Teh,”
Hisyam tersenyum panjang.
“Don’t worry. Semuanya ditanggung beres. Abang ada hadiah special untuk Mak Teh. Nak tahu tak?,”
“Of courselah nak,”
“Kalau macam tu, jom masuk bilik. Abang tunjukkan,’Hisyam bersuara sambil menarik Idayu bangkit dari kerusi. Idayu melangkah agak cepat apabila tangannya ditarik oleh Hisyam.
“Lambatlah,”rungut Hisyam sambil berpusing. Idayu terjerit kecil apabila lelaki itu memaut dan mendukungnya. Hisyam tergelak sambil melangkah ke arah bilik mereka.

****
[11:35:50 PM] hos.getah: