Tuesday, September 1, 2009

Kuseru Rindu Itu... 24

Dalam diam, Hisyam terus memerhati Idayu yang asyik melayan kerenah Syafiq. Mengajar anak tunggalnya itu membaca. Melihat tingkah isterinya itu, cepat sahaja kata-kata Nora siang tadi kembali bertenggek di fikirannya. Dia buntu dengan perubahan Idayu sejak akhir-akhir ini. Dia binggung menanggapi soalan Idayu yang pelik-pelik. Rupa-rupanya itulah punca perubahan Idayu. Risaunya ternyata berasas. Tekaannya juga tepat. Namun, kenapa Idayu berdiam diri? Ingin sahaja dia meminta penjelasan dari seulas bibir yang penuh dengan senyuman itu. Mengapa Idayu perlu berahsia? Mengapa Idayu mahu sembunyikan apa yang dia tahu? Mengapa Idayu tidak berterus-terang sahaja padanya? Persoalan demi persoalan semakin lama terasa semakin mendera hati lelakinya. Mahu dilontarkan semuanya pada Idayu. Namun, keberanian tidak pernah muncul bersama rasa ingin tahunya yang membuak-buak itu. Dia takut untuk membuka pekungnya sendiri. Dia takut untuk bercerita tentang kebenaran meskipun dia tahu, Idayu sudah maklum tentang itu.
“Abang…Abang tak ada pilihan. Kalau ada pun hanya dua pilihan saja. Sama ada abang terus berahsia dan belajar berbohong. Atau abang tak usah lagi berahsia. Biarkan kebenaran yang muncul. Abang kena ingat. Bila kita bermain kayu tiga, rahsia dan pembohongan itu datang dalam satu pakej. Abang tak boleh pisahkan pakej tu. Pilihan yang abang ada, cumalah... abang terima pakej itu dan jadi pembohong yang baik, atau pun abang tolak pakej itu. Dan biarkan isteri abang tahu segala kebenaran tentang hubungan kita. It just as simple as that,”
Tiba-tiba kata-kata Maisara muncul di fikiran. Permintaan agar hubungan mereka tidak lagi dirahsiakan. Sangkanya akan ada satu hari, di mana keberanian akan muncul. Hari di mana dia memiliki kekuatan untuk berterus-terang Idayu. Namun, saat ini dia teramat sedar. Hari itu memang tidak akan muncul. Dia, sebenarnya langsung tidak memiliki kekuatan itu. Dia menjadi begitu kerdil di sisi Idayu. Haruskah dia lupakan sahaja hubungannya dengan Maisara? Padahal ada cinta yang meranum di hatinya untuk gadis itu. Cinta yang membuka satu jalur bahagia baru untuknya. Bagaimana pula dia hendak berterus-terang pada Idayu? Padahal tiap tingkah Idayu langsung tiada sumbangnya untuk dia lukakan hati isterinya itu. Dia benar-benar tersepit. Benar-benar buntu.
“Hai Syam…tajam renungannya tu,”
Hisyam tersentak. Pandangannya beralih. Mak Teh tersenyum sambil meletakkan cawan kopi pekat kegemarannya di atas meja.
“Minum?,”pelawa Mak Teh sambil terus mengamati wajah majikannya itu.
“Terima kasih, Mak Teh,”
Perlahan Mak Teh melabuhkan punggung ke sofa.
“Kenapa ni?,”Mak Teh mula bertanya. Ingin mencungkil apa yang tersimpan di hati Hisyam. Entah kenapa hatinya terdetik rasa risau melihat tingkah Hisyam. Yang pasti, renungan Hisyam pada Idayu tidak seperti selalu. Cukup dalam renungan itu. Penuh dengan kesayuan di mata Hisyam.
“Kenapa? Kenapa apa?,”soal Hisyam, sedikit hairan dengan soalan yang tiba-tiba meniti di bibir pembantu rumahnya itu.
“Mak Teh Nampak…,”
Hisyam tersenyum kecil.
“Mana ada apa-apa, Mak Teh. Saya cuma tengok Ayu dengan Sayfiq. Itu saja,”
Mendengar jawapan itu, Mak Teh tersenyum panjang.
“Syam…Syam… dah lama Mak Teh tinggal dengan kamu. Rasanya Mak Teh dah masak benar dengan perangai kamu. Mak Teh rasa ada benda yang mengganggu kamu ni. Renungan kamu tu ada dua makna. Pertama, renungan orang tengah bahagia. Kedua, renungan orang serba-salah. Hati Mak Teh beritahu, renungan kamu tu, jatuh pada renungan yang kedua,”
Mendengar kata-kata itu, Hisyam tersenyum kecil. Entah kenapa, sejak dari dulu, apa sahaja yang bermain di hatinya, cukup senang dibaca oleh pembantu rumahnya itu.
“Kenapa Mak Teh cakap macam tu?,”
Mak Teh cuma tersenyum nipis.
“Apa masalahnya? Mana tahu kalau-kalau Mak Teh boleh tolong?,”
“Tak ada apa-apalah, Mak Teh. Mak Teh pun tengok kan? Saya dengan Ayu baik-baik saja. Mana ada apa-apa masalah?,”
Mendengar jawapan itu, lama wajah Hisyam direnung. Mencari kebenaran di wajah itu. Renungan yang membuat Hisyam sedikit gundah. Sudahnya dia tergelak kecil. Cuba menutup rasa gundahnya.
“Harap-harap Hisyam tak tipu Mak Teh,”akhirnya Mak Teh bersuara tenang. Hisyam tersenyum.
“Lagi satu. Mak Teh Cuma Tanya apa masalah kamu. Yang kamu cepat-cepat beritahu kamu dengan Ayu tak ada masalah tu, kenapa? Memang kamu berdua ada masalah kan? Bertengkar?,”tokok Mak Teh dengan nada sedikit menyindir.
Hisyam terdiam mendengar soalan itu. Ternyata dia hampir terperangkap dengan jawapannya sendiri. Apa yang mampu dia lakukan cuma mengukir senyum selebar mungkin. Mak Teh menggeleng perlahan.
“Mak Teh ni, kalau bab korek rahsia orang, memang expert betul,”rungut Hisyam sambil tersengih. Membuat Mak Teh tersenyum kecil. Hisyam menarik nafas panjang sambil bersandar ke sofa. Senyumnya semakin melebar melihat Idayu bergerak ke arahnya. Meninggalkan Syafiq leka bersama buku mewarnanya.
“Berbual pasal apa ni? Bukan main lebar senyumnya,”tegur Idayu bersama senyum yang mekar di bibir. Hisyam turut tersenyum sambil mencapai jemari isterinya. Menarik perlahan agar Idayu melabuhkan punggung di sebelahnya. Idayu menurut sambil terus memandang wajah ceria Hisyam dan wajah kelat Mak Teh. Cukup kontra.
“Tak nak kongsi dengan Ayu ke? Atau… tengah mengumpat Ayu ya?,”melihat Hisyam terus membisu, Idayu mangajukan soalan dengan nada serius yang dibuat-buat. Hisyam terus tersenyum sambil mengusap lembut jemari Idayu di ribaannya.
“Mak Teh nak jadi PI malam ni,”Hisyam bersuara sambil memandang wajah Mak Teh.
“PI? Nak siasat apa Mak Teh?,”soal Idayu bersama gelak kecil.
“Mak Teh nak soal siasat kita,”selamba Hisyam bersuara lagi. Memandang wajah pembantu rumahnya itu sambil mengangkat kening. Membuat Mak Teh memuncung panjang.
“Mak Teh tanya betul-betul, kamu loyar buruk ya, Syam…,”
Hisyam tergelak.
“Tanya apa ni?,”Idayu bertanya lagi. Benar-benar tidak tahu apa yang sedang Hisyam dan Mak Teh bualkan. Dan, mengapa wajah Mak Teh begitu serius?
“Kalau tak ada apa-apa masalah, tak apalah. Alhamdulillah. Kalau kamu berdua nak rahsiakan dari Mak Teh pun, tak apalah. nak buat macam mana. Mak Teh tahu, siapalah Mak Teh ni, kan? Cuma satu saja yang Mak Teh minta. Kalau ada masalah ke..selisih faham ke…selesaikanlah elok-elok,”perlahan sahaja kata-kata itu meniti di bibir Mak Teh.
Idayu memandang wajah yang kelihatan muram itu. Kemudian beralih ke wajah Hisyam. Betul-betul dia tidak faham. Senyum lebar sudah hilang di bibir lelaki itu. Membuat Idayu bertambah binggung dengan perbualan yang tidak dia ketahui hujung pangkalnya.
“Abang…,”dia bersuara perlahan. Merenung wajah Hisyam, menagih penjelasan. Hisyam pula tumpukan perhatian pada wajah tua di hadapannya.
“Mak Teh.. Mak Teh cakap apa ni? janganlah cakap macam ni. saya minta maaf kalau Mak Teh tersinggung. Saya tak bermaksud macam tu. Saya bergurau saja. Mak Teh jangan cakap macam ni lagi. Mak Teh sendiri tahu, kami dah anggap Mak Teh sebahagian daripada keluarga kami. Mak Teh orang yang paling penting dalam hidup kami. Banyak perkara yang tak ada siapa tahu, tapi, Mak Teh tahu. Mak Teh yang lebih dekat dengan saya dan Ayu. Maafkan saya ya,”Hisyam bersuara perlahan sambil menggenngan tangan tua di hadapannya. Berusaha memujuk Mak Teh yang ternyata tersinggung dengan kata-katanya. Mak Teh tersenyum sayu. Memandang wajah Hisyam dan Idayu bergilir-gilir.
“Nak…sebab Mak Teh tahu apa yang orang lain tak tahulah… tiba-tiba Mak Teh rasa susah hati. Jangan buat perangai macam dulu ya. Mak Teh sayang kamu berdua ,”pinta Mak Teh bersungguh. Idayu terkebil-kebil.
“Perangai apa, Mak Teh?,”Hisyam bertanya. Kurang mengerti dengan kata-kata itu.
“Yalah. Buat perangai macam masa baru-baru kahwin dulu. Jangan nak berselindung. Nak tipu orang sekeliling kamu. Berlakon macam tak ada apa-apa masalah. Bukan Mak Teh tak tahu. Kamu ni, pelakon hebat,”
Hisyam tergelak mendengar kata-kata itu. Idayu tersenyum lucu. Walau dia tidak tahu apa pokok perbualan Hisyam dan Mak Teh, tetapi dia maklum maksud kata-kata wanita itu.
“Betul Mak Teh. Saya tak berlakon. Lagipun, sehebat mana pun lakonan saya, mesti kantoi juga depan Mak Teh. Kan?,”ujar Hisyam bersahaja. Dia memandang wajah Idayu yang turut merenungnya. Kata-kata Mak Teh membuat dia teringat semula pada nostalgia lama. Kisah di awal perkahwinannya dengan Idayu.
“Baguslah kalau macam tu,”balas Mak Teh sambil mengangkat punggung.
Hisyam cuma mengangguk. Idayu pula sekadar memerhati langkah wanita separuh umur itu. Kemudian berpaling mencari wajah suaminya.
“Apa sebenarnya yang abang cakap dengan Mak Teh? Sampai Mak Teh merajuk tu?,”
Hisyam menjongket bahu sambil melingkarkan tangannya ke bahu Idayu. Matanya terarah ke screen televisyen yang terpasang sejak tadi.
“Abang…cakaplah,”
Hisyam mengeluh perlahan. Memandang wajah Idayu yang kelihatan sedang menunggu cerita darinya. Wajah tenang yang sentiasa menyenangkan hatinya. Lama matanya melekat di wajah itu. Membuat dia tertanya-tanya, kenapa dia tidak pernah bosan menatap wajah itu?
“Abang… Ayu tunggu ni,”
Hisyam tersenyum sambil menarik perlahan hidung Idayu.
“Tak ada apa-apalah,”akhirnya dia bersuara lembut.
“Kalau tak ada apa-apa takkan Mak Teh ungkit cerita lama?,”
“Entahlah. Abang pun tak tahu. Mungkin dia rasa kita ada sembunyikan sesuatu dari dia,”
Idayu diam. Hisyam turut membisu. Memikirkan rahsia yang tersimpan di hati masing-masing. Seketika matanya di kaca televisyen sebelum renungannya kembali mencari seraut wajah Idayu. Lama menatap wajah itu dengan pelbagai persoalan berlegar di hati. Kenapa tidak ada sedikit pun riak cemburu dan marah pada wajah itu? Ingin sahaja dia bertanya ke mana hilangnya rasa cemburu dan sakit hati Idayu? Bagaimana Idayu boleh menghadapi kecurangannya setenang itu? Namun, soalan itu seperti biasa sekadar mampu melantun di relung hati. Memang dia seorang pengecut. Tidak berani melantunkan soalan yang bakal membongkar rahsianya selama lebih setahun. Apa sebenarnya yang dia takut? Dia sendiri kurang pasti. Dia takut untuk melukakan hati Idayu atau dia takut menghadapi sikap tenang Idayu? Sungguh ketenangan itu membuat dia gerun.
“Abang…,”Idayu bersuara sambil mencuit hidung Hisyam dengan jari telunjuknya. Renungan Hisyam membuat dia resah. Walau tujuh tahun telah berlalu, ternyata renungan itu tetap membuat jantungnya berdegup kencang.
“Kenapa?,”soal Hisyam tanpa mengalihkan pandangan.
“Janganlah pandang Ayu macam tu,”
Hisyam tergelak mendengar jawapan itu.
“Kenapa ya? Abang tak pernah jemu pandang wajah Ayu?,”ujarnya perlahan sambil jemarinya membelai lembut wajah Idayu. Idayu cuba mengukir senyum semanis mungkin. Ternyata pujian itu perlahan-lahan mengguris luka di hatinya. Mendengar kata-kata Hisyam,membuat dia tiba-tiba teringat pada gadis cantik yang bertakhta di hati suaminya itu. Membuat hatinya cepat disambar api cemburu. Tiba-tiba sahaja dia mendengar pujian dan kata-kata manis yang sama diluahkan Hisyam pada gadis itu. Perlahan dia pejamkan mata. Ingin membuang sejauh mungkin andaian-andaian yang menyakitkan hati itu. Dia tidak mahu fikir tentang itu semua. Dia tidak mahu cemburu itu merosakkan rasa bahagia yang sedang membalut hatinya saat ini. Dia mahu menikmati rasa bahagia ini sepenuhnya sementara Hisyam masih sudi menghulurkan rasa itu padanya. Sementara Hisyam masih belum mahu singkirkan dirinya. Dia menarik nafas sedalam mungkin sebelum perlahan-lahan membuka mata. Bersua dengan wajah Hisyam yang begitu hampir, membuat dia tersentak. Pantas bergerak ke belakang sambil menahan tubuh itu dari terus merapatinya.
“Abang… janganlah. Nanti orang nampak,”
“Orang? Mana ada orang? Mak Teh dah bawa Syafiq masuk tidur. Mana ada orang lain lagi dalam rumah ni?,”rungut Hisyam bersama keluhan kecil. Idayu tersenyum manis.
“Memang tak ada. Tapi, Ayu nak cakap sikit,”balas Idayu membuat Hisyam mengeluh panjang.
“Cakap esoklah,”
“Tak nak. Ayu nak cakap sekarang,”
“Okay. Dua minit. Cepat sikit,”
“Abang…,”
Hisyam tergelak melihat mata Idayu sudah membulat. Geram.
“Okay… okay… apa dia?,”
Idayu tersenyum sambil membetulkan duduk.
“Pasal Syafiq. Minggu depan birthday dia kan? Kita buat makan-makan sikit nak?,”
“Good idea. Abang setuju. Nanti abang call Shahrul. Dia tentu seronok nak sambut birthday anak saudara dia yang seorang tu,”
Idayu tersenyum. Setuju dengan cadangan itu.
“Kita nak buat kat mana? Fastfood restaurant atau kat rumah?,”soal Hisyam sambil meneguk kopi yang sudah agak lama terhidang di hadapannya.
“Hmm… tahun lepas dah celebrate kat luar kan? Tahun ni, buat kat rumah ya? Lagipun Ayu nak minta Mak Teh masakkan pulut kuning. Teringin nak makan,”
“Syafiq yang teringin ke… mama Syafiq yang teringin?,”usik Hisyam sambil tersenyum panjang.
“Ayu…,”balas Idayu panjang sambil menjeling manja. Hisyam tersenyum senang menanggapi rajuk manja itu.
“Kalau macam tu, abang pun ada sesuatu nak cakaplah,”
“Apa dia?,”soal Idayu tanpa memandang wajah Hisyam. Fokusnya kini pada televisyen. Hisyam mencapai alat kawalan jauh. Menekan button swith off. Idayu berpaling sambil mengerutkan kening.
“Kenapa tutup? Ayu nak tengok,”
“Cerita tak best. Apa yang abang nak cakap ni, lagi best,”
“Okay. Apa dia? Ayu bagi masa dua minit. Cepat sikit,”
Hisyam tergelak.
“Cepat. Time is running out…,”
“Nakal,”bisik Hisyam sambil tersenyum. Membuat Idayu turut tersenyum. Bahagia apabila satu ciuman singgah di pipinya.
“Well… minggu depan Syafiq dah genap lima tahun kan? Ayu tak rasa ke, dah tiba masanya Syafiq punya adik?,”
Idayu terkedu mendengar soalan itu. Hisyam inign mempunyai seorang lagi anak dengannya? Sungguh dia tidak faham dengan sikap Hisyam. Sampai masa untuk Hisyam bersama dengan kekasihnya, pasti dirinya akan Hisyam singkirkan. Mana mungkin Hisyam perlukan dirinya lagi, kalau hatinya sudah terisi dek cinta si gadis cantik itu. Sungguh dia buntu. Kata-kata Hisyam seolah-olah lelaki itu mahu terus bersama dengannya. Kalau Hisyam tidak berhasrat untuk meninggalkannya, mengapa Hisyam menjalin hubungan dengan gadis itu? Apa sebenarnya yang Hisyam inginkan? Apa sebenarnya yang sedang bermain di hati Hisyam saat ini?
“What do you think?,”bisik Hisyam di telinga Idayu. Nafas Idayu seakan tersekat. Bibirnya bergerak namun, tidak tahu apa yang harus diucapkan.
“Abang serius ke?,”akhirnya dia bersuara perlahan. Membalas renungan Hisyam yang redup. Dia terkebil-kebil saat Hisyam mengangguk perlahan. Ternyata Hisyam serius. Satu kejutan buatnya.
“Ayu setuju?,”
Idayu cuma mampu tersenyum dan terus tersenyum. Tiada jawapan untuk permintaan itu. Satu lagi kejutan Hisyam yang membuat dia keliru.

****

26 comments:

Anonymous said...

ei, saya pun x paham ngan laki tu. dia kan nak kat perempuan lain. patutnya dia cerai jelah ngan ayu. biar ayu bahagia dengan orng yg cintakan dia...

Anonymous said...

arrghhh...
sakit jiwa tul hisyam
nie..x tau apa
yg dia nk sebenarnya...
bila dah xde depan mata
baru le nk sasau..

-ieja-

Anonymous said...

sian kat ayu..
semoga dier semakin tabah demi mendapatkan hisyam..
jangan bagi maisara rampas apa yg septutnya menjadi milik ayu sedari dulu lagi..

Anonymous said...

lau ayu 2 wujud di alam realiti ni saya leh selami hati dia....n leh paham pe yg dia rse.kerna sy juga pernah berada kt tempat dia...cane baik pun kita lau dah org laki nk cr lain dia kan cr jgk..tp yg plg sy xleh tme alasan yg dia gnekan tuk berpisah adalah kerana saya terlalu baik tuk dia katenya...dia x layak tuk saya. tp salah ke lau kta jd sorg yg baik?e2 g menjadi persoalannya..

affzdira said...

thanx for the n3 hanni....

sian ayu...
hisyam ni....kalo ayu lari nnti
br tau...

p/s : waiting for the next one...

Anonymous said...

nk tmbah lg 1 plk...
ciannye idayu...
Hisyam teruk! kejam! sengal! kayu!
Eeeiii.....bengang btOwl..

-manja.lara87-

sepatu biru said...

bencinye ngn hisyam..
sampainye ati die wat ayu cam tu..
huhu.. cpt2 sambung.

KiNaH said...

1st of all nk say thx sgt kt k.hanni sbb wt entry baru utk KSRI..appreciate sgt2..tq so much k.hanni..second,well..what i can say is xsaba nk tggu d nxt entry..hehe

aqilah said...

hisyam mmg tamak. tak sedar diri.......... punya isteri yg baik masih tak puas hati... geram tul!!!!!!

Hana_aniz said...

hui... tolong lah sedarkan hisyam tu... kalox bg je ayu tu bf lame dia. badrul ek?? kasi hisyam jeles sket. bru dia sedar nnt. hui.. kak hanni.. cepatlah sambung.. penantian satu penyiksaan...

Anonymous said...

cam tu la lelaki..kenyataan...
huhu..

MaY_LiN said...

oho..
pe la hisyam ni..
nak pe sebenarnye..
tetibe mintak org baru lak..

Anonymous said...

aik kak apa dah jadi ni??
tak leh duduk erk??
tue kuar jugak n3 baru ni
wakakaka..

masuk kebun ajak hisyam sekali
huhuhu,,

Anonymous said...

nape hisyam macam tu..
sian ayu..
apepun mmg best, dah lama tunggu n3 KSRI yang baru akhirnya ada gak..

Anonymous said...

thanks kak hani utk n3 kali nie..

kalau boleh biarla hisyam tu sedar yg sebenarnya dia cintakan ayu..

sbb suke sgt pepatah hamka dlu ade kata..
cinta dtg dr berbagai pintu, pintu kasih, pintu sayang, tp cinta yg plg abadi dtg dr simpati..
bukan ke hisyam terima ayu asalanye dari simpati..

Anonymous said...

thanxs k.hanni..
lama tul tgg n3 ni..
sian ayu..
sambung lagi k.hanni..

Anonymous said...

tq hanni ne.... sian ngan ayu..... tapi nanti hanni bg heppi ending yer...hehhehe

nin said...

kompius ngan hisham ni.. betul ke x dia ni..

sian ayu, pepun klu betul la hisham dh sedar bgus la, sbb dia dh tau mnilai sapa yg betul2 bharga..

tq k.hanni..

misz nana said...

pulak dah si Hisyam ni..
hailaaa~

nailofargurlz said...

hakikat sbuah rumah tangga..allah turunkan ujian untuk kita perbaiki kesilapan kita..ayu ckup tabah tuk hadapi sume nih..harap ader cinta dihati hisham tuk ayu..

Anonymous said...

ish..mana satu lah yg hisyam nih nak..ayu dera sket perasaan hisyam tuh..orang kata bila ader depan mata takmo hargai, bila takder baru nk tercari cari..heheheh

Anonymous said...

salam....
kak hanni,cter ni best sangat2...
si hisyam 2 dah jatuh cinta ngn ayu tp dia xsedar...uhuhuuuu...cepat smbng kak..xsabar nie..

Anonymous said...

kak hannii...ble nk smbung cte ni..........:(

-farhana

Anonymous said...

adussss...nape la hisyam jd cmtu??
ksian la kt ayu..

k.hanni..
smbung la cpt..
nk tau the next story ni..

Anonymous said...

k.hanni..bile nk sambong cite ni..
da lame tgu ni,huu..xsbr nk tao nxt episode.. =)

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,ut聊天室,情色遊戲,情色a片,情色網

[11:35:50 PM] hos.getah: