Tuesday, September 29, 2009

Duhai hati...1

SALAM LEBARAN BUAT SEMUA PEMBACA YANG DISAYANGI.
HMM... UNTUK SAMBUNG E-NOVEL YANG LAIN, MASIH BELUM ADA KESEMPATAN DAN RUANG WAKTU.
CUMA MINI SERIES LOVE STORY AJE YANG MAMPU TERLINTAS DI KEPALA.
HARAP MAMPU BUAT BERSIHKAN SAWANG DI BLOG NI. :D


“Aku nak duduk situlah,”
“Mengada-ngada. Aku yang cop dulu. Kau duduk belakang. Pompuan semua kat belakang. Blah..blah…,”
“Blah mangkuk kau. Aku tak kira. Aku nak duduk sini,”
Kepala Haikal sudah tedorong ke hadapan.
“Siot kau! Tunjal kepala pulak. Ini yang aku hangin ni!,”
Balqis bercekak pinggang. Tercegat menunggu Haikal bangun. Renungan tajam lelaki itu bagai tidak memberi apa-apa kesan padanya.
“Nak lawan, jomlah…,”cabarnya berani.
Haikal mencebik sambil membetulkan rambut yang sedikit hilang kemasnya dek kerana jemari Balqis. Malas melayan amarah gadis itu.
“Malas aku nak layan kau,”
Balqis menahan nafas melihat wajah selamba Haikal. Inilah yang sering mengundang geramnya.
“Bangunlah! Aku nak duduk sini!,”Balqis mula menjerit sambil tangannya kuat menarik lengan Haikal. Haikal tersengih sambil terus membuat muka selamba. Mematung di kerusi sambil keraskan badan.
“Ika!,”
Haikal bangkit serta-merta. Membutang merenung wajah Balqis. Terkejut dengan panggilan gadis di hadapannya itu. Sekaligus menyedari kini semua mata kertumpu padanya. Balqis tersengih sambil mengangkat kening. Padan muka!
“Kau duduk belakang. Aku nak duduk sini,”sekali lagi dia memberi arahan.
“Mimpilah kau. Aku nak duduk sini. Aku yang sampai dulu. Aku yang duduk dulu,”
“Please… Ika….,”
Bulat mata Haikal merenung wajah gadis di hadapannya. Geram melihat senyum pura-pura bersama kedip-kedip mata Balqis.
“Diamlah,”getusnya geram.
“Pleaselah Ika,”
“Siapa Ika?,”satu suara membuat Balqis berpaling. Tersenyum sambil laju jari telunjuknya lentik menunding ke bahu Haikal. Tersenyum lebar melihat muncung panjang Haikal. Habislah macho Haikal hari ini. Jatuh saham hero sekolah yang seorang ini. Balqis tergelak kecil.
“Ika? Haikal Ika?,”separuh bas mengalun soalan yang sama. Balqis tergelak sedang Haikal kuat mencengkam jemari. Geram bercampur cuak.
“Kau memang cari pasallah,”dia menggumam geram.
Balqis sekadar kenyitkan mata. Beg sandangnya dicampak ke kerusi. Pantas Haikal mencapai lalu dihumban semula ke dada gadis itu. Cepat-cepat melabuhkan punggung semula.
“Aku nak duduklah,”
Haikal menjeling. Tidak mengacuhkan kata-kata itu.
“Kenapa kau panggil Haikal, Ika?,”
Balqis menoleh. Rakan sekelasnya yang mengajukan soalan rupanya.
“Sebab…,”
Spontan Haikal berdiri semula. Dengan wajah mencuka dia bergerak mengalah.
“Dah. Duduk situ. Aku duduk belakang,”
Balqis tersenyum kemenangan.
“Love you bebeh,”
Haikal mencebik. Mencapai begnya. Baru sahaja mahu bergerak ke belakang, dia berpaling. Memandang wajah Balqis yang tersengih kemenangan. Tersandar ke kerusi.
“Kau ada minyak angin tak?,”
Balqis menggeleng.
“Panadol?,”
Balqis menggeleng lagi. Dia diam. Cuma tangannya laju menyelongkar beg.
“Nah,”
Balqis tersengih. Panadol dan minyak angin yang Haikal hulurkan disambut bersama senyum manis.
“So sweet. Terima kasih. Jajan ada? Kacang? Sweets?,”
“Hatuk kau! Pergilah beli sendiri,”
Balqis mencebik. Botol minyak angin dan sepapan panadol dimasukkan ke dalam poket beg sandang. Memang dia terlupa. Nasib baik Haikal tolong bawakan. Sudah faham sangat barangkali dengan penyakitnya itu. Cepat pening. Cepat mabuk!
“Hey, Qis. Kau tak cakap lagi. Kenapa kau panggil Haikal tu, Ika,”sekali lagi soalan itu menyapa telinga. Balqis tersengih sambil membetulkan duduk di kerusi bas. Satu-satunya tempat duduk di tepi tingkap. Yang lain semuanya sudah berpenghuni. Terpaksa dia berebut dengan Haikal. Setelah mendapat keselesaan, dia memandang wajah Ieja. Gadis yang sibuk bertanya. Bersedia untuk bercerita.
“Kau nak tahu?,”
“Naklah…,”
Balqis tersengih.
“Meh dekat sikit. Aku cerita,”
Ieja akur.
“Balqis! Kau ingat aku tak nampak ke?,”
Balqis tersengih lagi. Suara Haikal terdengar keras di telinganya.
“Tak boleh cakaplah. Dia nampak tu,”
“Alaa.. bisik kat aku je,”
Balqis tinggikan leher. Dia tersenyum kecut. Haikal sudah tercegat di tempat duduk belakang. Bencana alam. Nampaknya seperti tunggu masa untuk buat serangan sahaja.
“Lain kalilah aku cakap,”
Ieja mengeluh sambil mencebik. Kemudian berlalu ke kerusinya. Balqis menoleh sekali lagi. Haikal masih bersama wajah geramnya.
“Relax la. Takkanlah aku nak cerita kat orang kau suka make up masa kecik-kecik,”
“Hah?,”
Balqis kelu. Ramainya suara terkejut. Dan, muka Haikal yang mencuka, memerah tiba-tiba. Dia tersilap cakap ke? Kepala digaru perlahan.
“Kau memang nak kenalah,”
“Apa? Aku cakap apa?,”
Haikal meluru laju ke arahnya.
“Cikgu!!!!,”kuat Balqis menjerit. Habislah dia kalau lelaki ini mengamuk. Cepat-cepat dia melangkah dari tempat duduknya. Berlari laju menuju ke bahagian hadapan bas. Lebih laju apabila dia sedar Haikal mengejarnya. Cikgu Wahyudi! Cepat-cepat dia bersembunyi di belakang badan sasa cikgu pujaannya.
“Kenapa ni?,”
Balqis mengangkat muka. Merenung wajah lawa milik Cikgu Wahyudi. Sempat dia mengukir senyum manis walau rasa kecut dikejar Haikal masih bersisa.
“Haikal nak pukul saya cikgu,”
“Haikal?,”
Haikal tercegat dengan wajah geram. Pandai pula gadis ini melindungi diri.
“Apa hal ni?,”
“Tak ada apa-apa cikgu,”perlahan dia menjawab dengan suara tertahan.
“Kalau tak ada apa-apa, kamu berdua balik ke tempat duduk masing-masing. Kita dah nak bergerak,”
Balqis diam seketika. Selamatkah dia untuk kembali ke sana? Dia pandang wajah Haikal. Dari wajah itu, dia sudah tahu apa yang sedang bermain di hati Haikal.
“Err… cikgu duduk sebelah saya boleh? Saya takutlah,”
Cikgu Wahyudi tersenyum. Haikal pula, mencebik panjang.
“Takut konon, Cakaplah kau nak ngorat cikgu Wahyudi. Kan? Cikgu, Balqis ni, sebenarnya dah lama suka kat cikgu. Sebab tu dia tak pernah ponteng kelas fizik. Tapi, kalau kerja rumah, semuanya bukan dia yang buat cikgu. Dia tiru saya,”
“Ika!,”
“Apa? Betul apa semua aku cakap tu,”
“Kau memang hantulah,”hilang sudah semua takutnya. Terus dia keluar dari tempat persembunyian. Malu dengan cerita Haikal, walau hakikatnya semua itu adalah kisah benar. Laju tangannya mengetuk kepala Haikal. Memukul bahu dan belakang Haikal.
“Oit! Sekarang siapa yang nak pukul siapa pulak ni?,”Cikgu Wahyudi mula kelam - kabut.
Haikal menunduk. Langsung tidak sempat hendak membalas. Inilah lecehnya kalau perempuan sudah mengamuk.
“Balqis! Sudah!,”Cikgu Wakyudi bersuara sambil memegang bahunya. Membuat pukulannya terhenti tiba-tiba. Lupa dia bertindak ganas di hadapan cikgu pujaan. Mesti jatuh sahamnya di mata Cikgu Wahyudi.
“Cukup. Kan saya gugurkan nama awak berdua dari lawatan ni. Kamu berdua nak digugurkan?,”
Haikal diam dan Balqis menggeleng laju. Seminggu dia memujuk ibunya untuk menyertai lawatan ini. Takkan mungkin dia mahu namanya digugurkan begitu sahaja.
“Dia ni cikgu. Suka buat cerita. Kalau yang best tak apalah jugak. Ini cerita tak best,”rungut Balqis geram, sambil sempat menolak bahu Haikal yang tunduk menggosok lengan. Lebam dek menahan pukulan Balqis.
“Tak best apanya. Best la tu. Cerita ada orang minat kat saya,”selamba Cikgu Wahyudi bersuara. Membuat Haikal tergelak sambil terus menggosok dahi dan bahunya. Balqis menarik muka. Laju meninggalkan Cikgu Wahyudi dan Haikal. Wajah teman-teman yang tersengih-sengih, diabaikan begitu sahaja. Malu sungguh rasanya. Terdengar di telinganya gelak kecil Haikal yang mengekorinya dari belakang.
“Diamlah,”bentaknya tanpa berpaling.
“Apa pulak? Suka hati akulah. Mulut aku. Aku nak gelak, kau bukan boleh tahan,”
“Aku kata diam, diamlah,”
“Aku dah tolong kau luahkan perasaan kau kat cikgu Yudi. Bukannya nak berterima kasih,”
Balqis berpaling. Merenung tajam wajah Haikal yang tersengih panjang.
“Tak cukup lebam tu ya? Nak aku tambah?,”
“Aku cakap kat Cikgu Yudi, kau balik rumah. Nak? Aman kot rasanya kalau aku bercuti tanpa kau…,”
Balqis merengus geram. Tunduk memandang kaki Haikal yang Cuma bersandal. Perlahan dia mendongak. Tersenyum sambil mengangkat kaki. Sekuat hati dia memijak kaki Haikal sambil tersengih panjang.
“Aduh! Sakitlah toyol!,”
“Kenapa tu?,”suara Cikgu Wahyudi meninggi. Haikal menyeringai kesakitan sambil mengangkat kaki.
“Ops! Sorry… sorry… Sorry Eykal. Aku tak sengaja. Tak perasan kau ada kat belakang. Sakit ke? Sorry sangat-sangat. Aku ada minyak urut. Kau nak?,”laju Balqis membuat kalut sebaik dia melihat Cikgu Wahyudi sudah berdiri dari tempat duduknya.
“Siap kau Qis. Kau hutang aku…,”
Balqis tersenyum. Puas hati walaupun ada sedikit rasa kasihan melihat keadaan Haikal. Kulit Haikal yang cerah, jelas sudah lebam-labam dek pukulannya tadi. Dan kini, kaki lelaki itu pula menjadi habuan. Perlahan dia melabuhkan punggung ke kerusi sambil memerhati Haikal berlalu ke tempat duduk belakang. Seketika sahaja dia duduk, dia kembali bangkit. Dari tempat duduknya dia berpaling.
“Sakit?,”soalnya sepatah sambil matanya memandang Haikal.
“Sedap leee..,”
Balqis tersengih. Laju tangannya menyelongkar beg sandang. Minyak angin yang Haikal berikan padanya sebelum ini, dikeluarkan semula.
“Aku sapu minyak, ek?,”
Haikal cuma menjeling. Balqis tersengih sambil bergerak menghampiri Haikal. Tidak sampai hati membiarkan Haikal menahan sakit sendirian.
“Lain kali janganlah sakitkan hati aku…,”dia merungut perlahan sambil menolak seorang temannya yang duduk di sebelah Haikal. Mencari ruang untuk duduk di sebelah Haikal.
“Kot ya pun, cakaplah. Boleh tumpang duduk ke… tepi sikit ke… Ni main tolak-tolak pulak. Kurang ayu betullah kau ni Qis,”
Balqis tersengih. Teman yang ditolak sudah merungut.
“Sorry Din. Dinda tumpang duduk di sini ya, kanda Din. Andai tidak menyusahkan, bolehlah kiranya kanda Din duduk dulu di tempat dinda ya. Barang seminit dua cuma. Habis tugas dinda di sini, kanda Din kembalilah semula ke sini ya?,”
Izzuddin mencebik. Terus mengangkat punggung menuju ke tempat duduk Balqis. Balqis tersengih sambil membuka botol minyak ubat di tangan.
“Aku sapu minyak kat kaki kau ya?,”
Haikal diam.

***

15 comments:

aqilah said...

best!!!!!!!!!!

Ann said...

sweetnyer cite ni..

ecah hamzah said...

so sweeeetttttt!!!!!!!!!

Anonymous said...

salam..
k hanni bestnyer story ni
de next chap x?
sweet la diaorg..


lynn lucy....

keSENGALan teserlah.. said...

comey jee...

Anonymous said...

heheheh..kelakar lah lak..



myeha ireland ..

asmi' said...

bestnyer cter ni...

i like both of them...
sweet sgt!!!!

MaY_LiN said...

amboi2..
nak bermesra dlm bas nmpk..

Anonymous said...

pergh...

tersedak bc cite nie...
tiba2 cam kenal je 1 nama nih...
thnxs dear...kembang kuncup dah nih..

-ieja-

nurhakim said...

thnks kak hanni..
sweeeet je diaorg nie...hehehe
t jgn lpa smbng ek..

Anonymous said...

best..
sweet jer..
sambung lagi..

~nyn~

missnina said...

hehehe..intro pun syiok dah ni:)
nak ending diorg tau :)

~La dOLce vyDa~ said...

best..best..!!starting pun dah best..

as said...

gila lawaaak! best3!

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

wah, citer ni pun best jugak..adui..semua best ni..hehe

[11:35:50 PM] hos.getah: