Monday, August 24, 2009

Danny Delaila 1

“Bila kamu nak balik ni, Danny?,”
“Entahlah mak. Lagipun, Danny sibuk sekarang ni. Banyak pula majlis kahwin. Dengan andam lagi, catering lagi. Macam-macam lagilah mak,”
“Ikutkan kerja kamu tu.. memanglah tak ada masa free. Hari-hari ada orang kahwin,”
Daniel tergelak sambil menutup mulut.
“Kamu juga yang tak kahwin-kahwin. Sibuk aturkan perkahwinan orang…,”
Kali ini dia diam. Mendengar perkataan kahwin, membuat dia tiba-tiba teringatkan seraut wajah yang tidak pernah mampu dia padamkan.
“Delaila apa khabar, mak?,”laju soalan itu meluncur di bibir.
“Sihatlah. Baliklah,”
“Mak ajelah datang KL. Saya tak nak balik sana,”
“Sampai bila kamu nak bawa hati macam ni? Baliklah. Cuba-cuba curi hati Delaila tu. Itu lagi bagus daripada kamu duk merajuk sorang-sorang macam ni ,”
“Alaa.. bukan dia nak pandang lelaki macam saya ni mak. saya ni, tak macho..tak hebat macam lelaki-lelaki lain,”
“Itu kamu yang cakap. Belum cuba belum tahu,”
“Dah cubalah tu , mak. Kecil hati saya bila Delaila tolak saya, mak,”
“Alah… kena tolak sekali dah nak merajuk panjang. Baliklah. Cuba tackle balik. Mana tahu dapat,”
“Tengoklah mak. Nanti saya cari masa free…saya balik,”
“Maknanya memang tak nak baliklah tu. Nak tunggu Delaila kahwin dengan orang lain, baru nak balik?,”
Daniel terdiam. Delaila kahwin dengan orang lain? Gerunnya dia memikirkan kemungkinan itu.
“Nanti saya balik. Minggu depan saya balik, mak,”tiba-tiba laju kata-kata itu meluncur dari bibirnya. Bukan sekali dua ugutan itu bermain di bibir ibunya. Namun, ugutan kali ini terasa meresap ke hati. Adakah itu bermakna hati Delaila kini sudah dimiliki?
“Haa..bagus. mak tunggu kamu balik. Asyik mak saja nak kena pergi KL. Sepatutnya anak jenguk mak, bukan mak jenguk anak,”
Daniel tergelak halus.
“Mak ni… ke situ pula. Okaylah mak. Nanti saya balik. Mak..kirim salam kat Mak Som ya,”
“Hmm.. yalah. Kamu, jaga diri,”
“Err….mak. Kat Delaila juga ya,”
Ibunya tidak lagi menjawab. Cuma tergelak sebelum talian terputus. Dia tersenyum. Delaila. Indahnya nama itu. Seindah perasaannya tiap kali wajah itu bermain di fikirannya. Selintas dia senang melayan kenangan lalu.
“Assalamualaikum semua. Saya kenalkan diri ya. Nama saya Danny. Eh, Sorry. Nama saya Daniel. Daniel Hakim,”
“Bin ke binti?,”
Sekilas Daniel menjeling pada suara yang bertanya. Dia diam sambil tercegat di tengah kelas. Geram. Sakit hati mendengar riuh gelak di dalam kelas. Dia tahu satu kelas ketawakan dia. Tawa itu membuat wajahnya bertukar warna. Malu. Dia memandang wajah guru kelas yang masih tidak dia tahu namanya itu. Mohon simpati. Mohon bantuan.
“Sudah…sudah… Biarkan Daniel habiskan cakap dia. Senyap semua!,”
Daniel tersenyum sedikit.
“Terima kasih cikgu,”Daniel bersuara sambil mengangguk lembut. Membetulkan dirinya di hadapan kelas. Dia perlu kuatkan semangat. Dia perlu buang rasa malu ini. Dia mesti jadi seorang yang yakin pada diri sendiri. Dia tidak perlu berasa rendah diri. Dia tidak perlu berasa dia berbeza dari semua rakan baru di dalam kelas ini. Itu nekadnya!
“Saya dari KL,”tegas dia meyambung cerita. Mengukir senyum buat hilangkan resah sendiri.
“Kandang lembu ke?,”
Sekali lagi suasana kelas menjadi hingar. Daniel menjeling. Suara dari orang yang sama.
“Kuala Lumpurlah!,”dia tinggikan suara sambil mengetap bibir. Geramnya!
“Zakry. Sudah. Jangan nak menyakat,”
“Betul tu. Menyampah tau! Sudahlah tu cikgu. Saya tak nak cakap lagilah,”lembut suara Daniel memohon izin agar sesi memperkenalkan diri ditamatkan sahaja. Tidak suka terus menjadi objek gurauan di hadapan kelas.
“Alololo…manjanya dia. Dia dah merajuklah,”
“Zakry! Lagi sekali saya dengar suara awak, berdiri junjung bakul sampah tu kat luar kelas,”
Mendengar amaran itu, Daniel tersenyum simpul. Segera membawa jemarinya ke mulut. Lucu mendengar hukuman yang bakal diberikan. Pandangan dilempar pada Zakry yang sudah diam.
“Padan muka,”cebiknya sambil menjeling. Dan, dia Nampak Zakry mencebik. Dia pula, membalas cebikan itu sambil jelirkan lidah.
“Oklah Daniel. Awak sambung lagi,”
“Nak kena sambung ke cikgu? Ingat dah habis,”
“Belum. Cerita sikit latar belakang keluarga awak. Kenapa awak bertukar sekolah. Dan apa-apa yang awak rasa awak nak kongsi dengan kami,”
Daniel diam sejenak. Berfikir-fikir tentang apa yang mahu dikongsi bersama rakan-rakan baru di hadapannya.
“Hmmm… apa ya? Saya pindah ke sini, sebab ayah saya ditukarkan bertugas ke sini. Saya anak tunggal. Tinggal dengan mak dan ayah saya. Saya suka menjahit. Saya suka cipta fesyen baru. Memasak pun saya suka. Saya suka masak kuih, Suka…,”kata-katanya putus lagi. Kelas bising lagi. Tanpa sedar dia menghentak kaki. Melepaskan geram.
“Cikgu!,”dia berpaling menagih bantuan. Namun, senyum yang turut terukir di bibir guru muda di sebelahnya mematikan suaranya. Dia menjeling lagi. Semua ketawakan dia. Cikgu pun sama!
“Sorry. Okay Daniel. Awak boleh duduk di tempat awak. Delaila…Daniel duduk sebelah awak,”
Daniel tercari-cari pemilik nama Delaila. Mana hendak diletakkan punggungnya ini?
“Sinilah. Tempat awak kat sini,”
Dia memandang ke satu sudut di bahagian belakang kelas. Seorang pelajar perempuan berdiri menunjukkan meja yang kosong di sebelahnya. Dia tersenyum panjang. Itu Delaila rupanya. Laju langkah diatur mendekati gadis itu. Beg sekolah yang sedikit kosong disangkut pada kerusi dengan cermat. Kemudian, perlahan dia keluarkan tisu dari poket seluar. Lap kerusi yang kelihatan sedikit berdebu. Dia tersenyum pada Delaila yang merenung tajam ke arahnya.
“Hai Delaila…,”sapanya sambil melabuhkan punggung ke kerusi. Perlahan dan sopan. Membuat Delaila tersenyum panjang sambil menggeleng. Kemudian memalingkan muka memandang terus ke hadapan.
“Hurm…saya nak panggil awak apa ya? Awak boleh panggil saya Danny?,”
“Uish…pleaselah. Janganlah skema sangat. Saya…awak….eeeeeeee,”
“Dah tu, nak panggil apa?,”
“Apa-apalah,”
“Saya panggil Delaila ya? Saya suka nama awak. Macam special. Siapa bagi nama tu kat awak?,”
Delaila menoleh.
“Adik ipar kakak mak saya,”
Daniel ternganga. Siapa tu? Perlahan dia menggaru kepala sambil memandang wajah selamba Delaila.
“Ayah akulah.”Delaila bersuara apabila menyedari wajah Daniel yang masih terkulat-kulat.
“Ayah awak? Adik ipar…kakak..mak…awak? Oh… ya..ya.. betul. Ayah awaklah. Pandai awak buat lawak,”mengekek Daniel tergelak sambil menutup mulut, menyedari kegagalan dia menangkap apa yang cuba Delaila sampaikan. Delaila memandang tanpa senyum. Tanpa reaksi. Tanpa perasaan sebenarnya.
“Entah apa-apalah kau ni,”
Daniel tersenyum.
“Delaila…Daniel. Saya tahu banyak yang awak nak bualkan. Tapi, tunggu sampai habis kelas saya ya. Sekarang kita mulakan pelajaran kita hari ni,”
Delaila mencebik. Suara amaran Cikgu Badri dibalas dengan anggukan perlahan.
“Maaf, cikgu,”Daniel pula memohon maaf dengan penuh budi bahasa. Membuat Delaila menggeleng lagi. Cikgu Badri tersenyum sambil bergerak ke mejanya. Mencapai buku latih tubi ekonomi. Melihat buku itu dicapai, satu kelas menyelongkar beg. Mencari buku masing-masing.
“Saya tumpang tengok buku awak, boleh?,”
Delaila menoleh. Daniel tersenyum.
“Boleh ya. Saya belum ada buku ni,”
“Tengoklah…,”
“Terima kasih…,”
“Kalau tak malu,”
Senyum lebar Daniel mati tiba-tiba. Tubuhnya yang sedikit terangkat sambil dia mengangkat sekali kerusinya, juga mati tiba-tiba. Terkedu. Delaila tergelak.
“Sensitiflah kau ni. Nak tengok, tengok jelah. Tak payahlah nak minta permission segala,”
Bibir Daniel terukir senyum semula.
“Awak gurau ya?,”
Delaila mencebik sambil menggeleng. Malas menjawab soalan tidak mencabar itu, Delaila terus membuka buku latihan latih tubi ekonomi di hadapannya.
“Tapi, ada syaratnya tahu,”
Mendengar bisikan Delaila, Daniel mendekatkan telinganya.
“Syarat? Syarat apa?,”soalnya turut berbisik.
“Kalau kau nak share tengok buku ni, lepas ni, Cikgu Badri bagi latihan, kau kena buat. Faham?,”
“Awak buli saya ke?,”
“Tak adalah. Aku cuma nak kau pandai. Itu tolong namanya. Bukan buli…,”Delaila berbisik lagi. Daniel mengangguk perlahan. tidak jadi menjawab apabila mata Cikgu Badri sudah tajam merenungnya. Dia tersengih sambil mengangguk perlahan. Isyarat meminta maaf kerana melanggar arahan guru itu secara tidak sengaja.
Senyum di bibir semakin melebar. Itulah detik perkenalannya dengan Delaila. Tidak mungkin akan dia lupakan sampai bila-bila. Hatinya tiba-tiba tertanya-tanya, apalah yang sedang Delaila lakukan saat ini? Masih ingatkah gadis itu pada dia? Atau sedang bahagia bersama idaman hati? Teringatkan hal itu, tiba-tiba senyumnya bertukar pahit.
“Kenapa? Sebab aku tak macho macam Khairul ke?,”
“Kau ni. Nak marah, marah sajalah. Janganlah sebut nama lelaki hampeh tu!,”
“Hampeh pun, kau tunggu juga kan?,”
“Aku tak tunggu dialah,”
“Dah tu, kenapa kau tak nak kahwin dengan aku? Aku betul-betul sayangkan kau Delaila,”
“Aku tak bolehlah,”
“Kenapa? Kau geli dengan aku ke?,”
“Bukanlah. Bukan itu sebabnya. Aku belum bersedia nak kahwinlah. Banyak lagi benda aku nak fikir,”
“Aku tahu. Kalaulah sekarang ni, yang ajak kau kahwin tu, Khairul…mesti kau terus terima. Kan? Aku sedar diri aku siapa Delaila. Aku tahu aku tak layak untuk kau,”
“Janganlah cakap macam tu, Danny. Kau kan kawan aku,”
Daniel tunduk sambil bermain dengan jemarinya. Tidak hiraukan Delaila yang memandangnya.
“Kau ni…Sentimental betul. Rajuk kau ni, saling tak tumpah rajuk wanita Melayu terakhir.Tahu tak?,”
Daniel bungkam. Gurauan Delaila sudah tidak kedengaran lucu di telinganya.
“Danny…. Sorry ya. Aku sayangkan kau Daniel. Tapi, kahwin? Belum sampai ke peringkat itu sayang aku pada kau. Maafkan aku ya?,”
“Kahwinlah dengan aku. Aku tak kisah kalau kau tak nak masuk ke dapur. Aku akan masak untuk kau. Kau malas nak kemas rumah, aku rajin. Kau malas nak basuh baju, aku sanggup basuh baju hari-hari. Aku sayang sangat pada kau Delaila. Sebab tu, apa pun kau kata kat aku, aku tak pernah marah. Aku tak boleh marah. Sebab aku sayang sangat,”
Delaila menggeleng perlahan.
“Sorry Danny. Aku tak boleh,”
Daniel tunduk lagi. Diam. Lama sebelum dia mengangkat muka semula.
“Kalau kau tetap tolak aku, aku pergi dari sini. Aku tak akan pulang ke sini. Janji aku satu saja. Kalau satu hari, aku kembali ke sini, sebagai lelaki sejati, aku akan bawa kau ke pelamin milik aku. Kalau saat itu, aku gagal juga, aku akan pergi dari hidup kau selama-lamanya,”
Daniel mengeluh pendek. Itulah rajuknya lima tahun tahun dulu. Rajuk yang memisahkan dia dengan gadis kesayangannya itu. yang membawa dia kembali semula ke Kuala Lumpur. Menjalankan perniagaan yang memang menjadi cita-citanya sejak sekian lama.
“Encik Danny…,”
Daniel tersentap. Jauh lamunannya. Dia mengangkat muka. Memandang wajah pembantunya di pintu bilik.
“Ada apa Pika?,”
“Datin Mastura dengan anak dia dah sampai. Nak suruh dia masuk atau, Encik Daniel nak discuss dengan mereka kat luar?,”
Daniel mengangkat tangan seketika, sambil lembut tangan itu kembali ke meja. Menyentuh antara hendak dengan tidak, kertas-kertas yang berselerak di situ.
“Give me five minutes. Saya mahu discuss kat luar saja. Awak bagi mereka tengok latest browser kita pasal wedding concept tu,”ujarnya sambil mengangkat muka. Menghadiahkan senyuman buat pembantunya itu.
“Okay…,”
“And, Pika. Please… one Nescafe for me,”
Pembantunya tersenyum lebar.
“Dah ready dah. Mana boleh tak ada Nescafe masa discussion. Kan?,”
Daniel tergelak kecil. Sudah masak rupanya pembantunya itu dengan keperluannya. Pika berlalu pergi dan dia, perlahan merapikan rambutnya yang memang sudah tersedia kemas. Pantas jemarinya menyusun beberapa majalah dia meja, bersama-sama lakaran-lakaran beberapa fesyen terbaru gaun pengantin. Berpuas hati dengan mejanya yang sudah kemas, segera dia bangkit dari kerusi. Membetulkan pakaiannya sebelum melangkah keluar. Jemari yang baru mahu dihayun ke bahu, segera dijatuhkan semula.
“Kau…kalau jangan jalan cat walk ala-ala Noami Campbell boleh tak?,”
Dia tersenyum sendirian. Cukup melekat di hatinya kata-kata Delaila yang satu itu.


****

PERCUBAAN DAHULU...

7 comments:

en_me said...

layannn cerpen larr fulakk..

Anonymous said...

salam kak hanni..
xsngka de n3 bru ari nie..
lyan je lah..
tpikan bnyk ejaan yg slah lah..
biasa kak hanni xcam nie..
asal???bnyk sgat ke mslah kak??
sory...just asking..jgn ambil hti ek.

ct zuraimi said...

sy mmg tgh tunggu DD ni hehehe.. kak, slmt pose :D

keSENGALan teserlah.. said...

lme da tggu cite nieh..
hehe..ske2..
smbung2,,

KAY5771 said...

SaLaM..HeHe..HaNnI..tHaNkS A lOt SbB NaK PaNjAnGkAn CiTe DD ni.ExCiTeD GiLer DaH NiE.NiE DpT IdEa SbB DuK kAt TePi PaNtAi KeR?..EkEkE..WaT BeSh2 TaU.NiE MaKiN SaYaNg KaT HaNnI nIe.RaYa NnTi Sy PoS kAn LeMaNg KaT AwAk Ea..hEhE..GuDlUcK...!

misz nana said...

waaa.. DD nak dipanjangkan la..
best2!

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,情色論壇

[11:35:50 PM] hos.getah: