Saturday, November 1, 2008

Kuseru Rindu Itu... 3

Telefon bimbitnya dicampak ke sofa. Maisara merengus geram. Anis pula, sekadar memerhati tingkah teman serumahnya itu. Nampaknya Maisara marah benar.
“Hai.. Kasihan telefon yang tak salah tu..,”akhirnya Anis bersuara sambil mencapai majalah di atas meja. Maisara cuma membuang pandang mendengar kata-kata Anis. Geramnya pada Hisyam melenyapkan keinginan untuk berbicara dengan Anis.
“Apa masalahnya ni, Sara?,”soal Anis melihat wajah Maisara yang mencuka. Maisara memandang wajah teman serumahnya itu. Apa yang hendak dia cakap pada Anis? Anis memang tidak bersetuju dengan keputusannya untuk menjalin hubungan dengan Hisyam. Tetapi, satu perkara yang tidak dapat dia nafikan, Anis memang seorang pendengar yang baik untuk mendengar setiap rintihan hatinya. Maisara mengeluh perlahan. Kadang-kadang dia malu untuk membuka cerita. Tetapi, untuk dia pendam segalanya,boleh membuat jiwanya semakin sakit.
“Hisyam?,”teka Anis apabila Maisara terus membisu. Maisara membuang pandang. Tekaan Anis tidak pernah salah.
“Dah seminggu dia tak call aku. Aku telefon tak berangkat. Aku geram Anis, aku geram,”
“Dia outstation tak?,”Anis bersuara, cuba sedapkan hati Maisara. Maisara mengeluh panjang.
“Kalau dia outstation, dia mesti beritahu aku. Aku tak suka dia buat aku macam ni, tau. Aku risau. Entah apa jadi kat dia, sampai aku call pun dia tak jawab. Selalu buat aku risau macam ni. Lama-lama boleh jadi gila, tahu tak?,”
“Alaa.. Tak ada apa-apalah. Dia sibuk kot,”
“Sibuk sekal pun, takkan tak boleh jawab call aku? Ni.. lagi teruk. Langsung tak dapat nak call. Aku risau, kalau terjadi apa-apa pada dia,”
“Kau ni.. cuba optimis sikit. Agaknya dia ada masalah kot,”
“Kau ni, kenapa? Kejap outstation. Kejap sibuk. Kejap ada masalah. Mana satu yang kau nak cakap sebenarnya ni?,”
Mendengar soalan Maisara yang bernada rungutan itu, Anis tergelak kecil.
“Aku cuma memberi kemungkinan saja. Atau.. mungkin isteri dia dah tahu hubungan kau dengan Hisyam. Mungkin isterinya tak benarkan dia call kau. Mungkin setiap call yang dia terima, kena tapis dulu. Siapa tahu kan?,”
Maisara terdiam. Itu adalah andaian paling berani daripada Anis. Dia pula, berat untuk menafikan andaian itu. Barangkali andaian Anis itu betul. Melihat Maisara membisu, Anis disapa rasa serba salah. Tersinggungkah Maisara dengan kata-katanya sebentar tadi?
“Sara.. Im sorry.,”
“No. Its okay,”pantas Maisara memotong kata-kata Anis. Anis tidak perlu meminta maaf. Kata-kata Anis itu berasas.
“Aku tak bermaksud nak buat kau tersinggung. Tapi, kau kena terima kenyataan. Bercinta dengan suami orang, tak selamanya indah. Satu hari, kau kena hadapi juga situasi sebegini,”
“Aku tahu. Tapi, dia tak patut buat macam ni. Buat aku risau tak bersebab. Tension! Tahu tak?,”
“Sabarlah. Kalau kau nak teruskan hubungan kau dengan Hisyam, kenalah kau belajar sabar banyak-banyak,”
“Maksud kau?,”soal Maisar perlahan. Kurang mengerti dengan maksud kata-kata Anis. Anis menarik nafas panjang. Majalah di tangannya, diletakkan semula ke meja. Dia memandang wajah Maisara yang masam mencuka.
“Aku nak tanya kau ni. kau yakin, Hisyam tak main-main?,”
Perlahan Maisara menggangguk. Dia tidak fikir Hisyam ingin mempermainkannya. Dia yakin Hisyam serius dengannya. Hisyam jujur.
“Dan kau.. kau sanggup terima Hisyam dengan keadaan dia macam tu?,”
“Maksud kau?,”
“Yalah. Kau tahu Hisyam tu suami orang. Kau boleh terima keadaan dia tu?,”
“Aku dah buat keputusan ni, setahun yang lalu. Sejak kali pertama aku jumpa dia. Aku yakin, dialah lelaki yang akan berkongsi hidup dengan aku. Aku yakin dengan pilihan aku dan aku yakin dia tidak akan mempermainkan aku,”
“Kau nekad untuk terima dia, bermakna kau juga harus nekad untuk berkongsi kasihnya dengan perempuan lain. Jadi, kau harus belajar untuk berasa kehilangannya buat seketika. Maksud aku, Sara.. bila kamu berdua berkahwin, dia tidak akan berada di sisi kau sepanjang masa. He also has to spend his time with his first wife. Remember that,”
“Dan, kesimpulannya, apa yang akan kau lalui nanti, sama seperti apa yang kau lalui sekarang. Anggap saja ini satu latihan. Latihan untuk berkongsi suami,”tambah Anis sebelum sempat Maisara bersuara. Mendengat kata-kata itu, Maisara menarik muka.
“Ayat kau tu, sama ertinya dengan ayat: Padanlah muka kau, sebab gatal nak bercinta dengan suami orang. Kan. Kau sindir aku kan?,”soal Maisara dengan nada suara yang agak dingin. Terasa seperti Anis cuba menyindirnya. Anis menggeleng perlahan.
“Sara.. aku tak ada niat langsung nak sindir kau. Kau tu yang terlalu sensitive. Apa yang aku cakap ni, kenyataan. Nampaknya kau tak boleh terima kenyataan ni,”
Maisara tunduk. Benar kata-kata Anis. Dia terlalu sensitif. Anis cuma memberi pandangan. Niat Anis baik. Dia yang salah sangka. Barangkali dia yang sedikit prejudis kerana dia tahu Anis tidak pernah menyokong tindakannya itu. Anis tidak pernah setuju apabila dia mengambil keputusan untuk bercinta dengan Hisyam. Perlahan dia meyentuh tangan Anis sambil membalas renungan Anis.
“Im sorry. Aku.. teremosi,”Maisara bersuara sambil cuba mengukir senyum. Anis tersenyum kecil.
“Sara. Listen to me. Aku memang tak setuju bila kau kata kau nak bercinta dengan Hisyam. Dan, kau memang kawan aku. tapi, aku juga kena jujur pada diri aku sendiri.. kita ada prinsip masing-masing. Takkan aku kena lupakan prinsip aku semata-mata kerana prinsip aku bertentangan dengan prinsip kawan baik aku? prinsip aku.. cuba elakan skandal dengan suami orang. Kau pula, tak kisah bercinta dengan lelaki yang dah berkahwin. Jelas prinsip kita berbeza. Tapi, itu tidak boleh menjejaskan persahabatan kita. Apa yang aku nak cakap kat sini, walaupun pegangan hidup kita berbeza. Prinsip kita berbeza.. kita tetap bersahabat. Ingat tu, kau tetap sahabat aku. Sebagai sahabat, aku perlu hormat keputusan kau. Dan sebagai seorang sahabat juga, aku tidak sanggup nak tengok kau hadapi masalah sendirian. Im here to be you listener. Mungkin aku tak dapat selesaikan masalah kau.. tapi, sekurang-kurangnya boleh buat kau rasa lega sedikit. That’s what Im trying to do. That’s all. Tak ada niat lain langsung. Percayalah,”
“Thanks, Anis. You’re right. Kau cuma nak tolong aku. Mendengar masalah aku.. Membuat aku rasa lega. Yes. You did it. Sekali lagi aku minta maaf. Tak sepatutnya aku fikir yang bukan-bukan. Maafkan aku ya?,”
Anis mengangguk perlahan.
“Mungkin pendapat aku, kadang-kadang boleh buat kau terguris. Tapi, kau kena tahu itulah hakikatnya. Kita tak boleh fikir, yang kita sentiasa betul..,”
Maisara cuma membisu. Pandangannya dilemparkan ke luar jendela.
“Kalau akau tanya, kau jangan marah ya?,”Anis membuka bicara lagi. Pandangan Maisara kembali ke wajah Anis.
“Apa dia?,”soalnya sedikit hairan dengan soalan Anis. Anis berdehem perlahan sambil membetulkan duduknya.
“Apa yang membuat kau tertarik pada Hisyam tu?,”
Maisara tergelak kecil. Itu rupanya soalan yang ingin Anis suarakan.
“He’s good looking. Sesiapa pun akan tertarik pada lelaki seperti Hisyam. Don’t tell me, kau langsung tak tertarik pada Hisyam. kalau pun tak tertarik, at least admire dengan rupanya?,”
Anis tersenyum kelat. Memang dia akui kebenaran kata-kata Maisara. Namun, itu tidak boleh dijadikan ukuran kenapa Maisara begitu mudah untuk jatuh hati pada lelaki yang sudah berkahwin itu.
“Good looking plus married. Maaf kalau kau terasa.. kau tahu dia dah kahwin. Tak rasa bersalah ke? Sebab kau dah rampas hak orang lain? Sedangkan ramai lagi lelaki bujang kat luar sana yang menagih cinta kau,”
Maisara menarik nafas panjang. Wajah Anis dipandang agak lama. Sukar untuk dia mencari jawapan yang tepat untuk soalan Anis. Agak pedas, tetapi jujur. Hampir setahun dia bercinta dengan Hisyam, Anis tidak pernah bertanya. Tetapi, hari ini, soalan itu keluar dari mulut Anis.
“Tak pernah menjadi impian aku untuk bercinta dengan orang yang dah berkahwin. Tak pernah.Even, to think about it, pun aku tak berani. Tapi, Hisyam.. dia lain. Dia jujur dengan aku sejak dai mula aku kenal dia. Dia tak menipu. Dia tak memujuk rayu dengan niat yang tidak baik. Dia hormat aku sebagai seorang perempuan. Tak pernah ambil kesempatan ke atas aku. And, he said, he loves me,”
“Dia kata dia cintakan kau? Pernah dia ajak kau kahwin?,”
“In fact, aku belum bersedia untuk berkahwin. But now, I think Im ready for it,”
“Kau tak bersedia untuk berkahwin dan dia pun tak pernah mention about it?.”soal Anis lagi.
“Yes. Kenapa ni? Kau tanya aku macam polislah”Maisara menjawab soalan Anis bersama gelak kecil.
“Aku cuma bimbang kalau-kalau dia cuma nak permainkan perasaan kau,”
“I don’t think so. Tak ada sebab untuk dia buat macam tu,”
“Dia ada masalah ke dengan isteri dia?,”
“Tak ada. Dia cuma mencari ssuatu yang dia tak jumpa dalam diri isteri dia,”
“Apa?,”
“Cinta,”
“What? Nonsense. Kalau tak cinta.. kenapa mereka berkahwin?,”
“Parent’s decision,”
“Macam dalam novel cinta tu? Please Sara. Wake up. Susah aku nak percaya. Entah-entah dia cuma tipu kau,”
Maisara tersenyum.
“Tapi, kau mesti ingat. Karangan pengarang novel bermula daripada realiti kehidupan. Betul tak?,”
“Betul. Tapi..,”
“No buts. This is not imposible. And I believe him,”potong Maisara sebelum habis bicara Anis. Anis cuma mengangkat bahu. Tidak mahu lagi berdebat dengan Maisara. Cukuplah sekadar dia mendengar cerita Maisara. Maisara lebih mengenali Hisyam berbanding dirinya. Barangkali benar apa yang Maisara katakan. Barangkali juga dia yang terlalu prasangka pada niat Hisyam terhadap temannya itu.
Alunan lagu Dealova mengganggu bicara mereka. Maisara memandang telefon bimbit yang dilempar ke sofa dari jauh. Bergerak-gerak minta dijawab.
“Tak nak jawab ke?,”soal Anis hairan melihat Maisara selamba mendengar nada dering telefon bimbitnya itu.
“Siapa?,”
Anis menjengah melihat nama yang tepamer pada screen telefon yang menjerit di sebelahnya.
“Buah hati kau,”jawabnya pendek. Tangannya mencapai telefon yang dilempar Maisara sebentar tadi.
“No. Put it back. Aku tak nak jawab,”
Anis akur dengan wajah yang tidak mengerti. Apa sebenarnya yang diingini maisara? Baru sebentar tadi gadis itu mengamuk kerana Hisyam tida menghubunginya. Dan, sekarang, dalam masa kurang satu jam, dia menolak untuk menjawab panggilan daripada lelaki itu. Alunan lagu yang sama bergema lagi. Anis memandang wajah Maisara yang kembali mencuka.
“Jawablah. Bising,”
Maisara mendengus perlahan. Kusyen di sebelahnya dicapai dan dicampak untuk menutup telefon bimbitnya.
“Okay?,”soalnya memandang wajah Anis. Anis menggeleng perlahan.
“Aku tak fahamlah. Tadi kau yang beria-ia tunggu dia call. Kau yang susah hati sebab dia tak jawab bila kau telefon. Sekarang.. bila dia call, kau pula yang tak nak jawab,”
“Dia fikir, dia saja yang boleh buat macam tu? Dia silap. Kalau dia tak jawab call aku, aku pun tak payahlah jawab call dia. baru adil,”
“Adil? Ha.. baguslah. Nanti dia merajuk, kau pula yang susah hati,”
“Kita tengoklah siapa yang merajuk.. siapa yang pujuk,”
“Suka hati kaulah Sara. Daripada aku layan kau, baik aku tidur,”ujar Anis sambil bangkit dari sofa.
“Hei! Tak eloklah tidur siang. Nanti gemuk, tahu?,”
“Biar gemuk, daripada pening kepala tengok perngai kau ni,”
Maisara tergelak mendengar kata-kata Anis. Anis pula terus berlalu masuk ke bilik. Dia merenung ke arah telefon bimbitnya yang masih menjerit di bawah kusyen. Dia tersenyum kecil. Puas dapat membalas apa yang Hisyam lakukan padanya. Kadang-kadang dia emang geram pada Hisyam. lelaki itu terlalu mementingkan keluarganya. Dia sering menjadi pilihan kedua, walau mulut lelaki itu tidak pernah putus mengatakan ungkapan cinta. Setiap kali terpaksa membuat pilihan, keluarganya pasti akan diutamakan. Alasannya cukup mudah. Tidak sampai hati mengecewakan anak kecilnya. Sehingg ke hari ini dia cuba bersabar. Maklum akan risiko berkasihan dengan suami orang. Tetai, sering kali juga dia terfikir sampai bila dia boleh bersabar? Sudahnya dia cuma mampu mengeluh perlahan.



****

2 comments:

Anonymous said...

salam,, k.hani kenapa episod 4 ni saya x leh nk klip???
emmmmmmmm...x sabar nk terus kan baca novel k.hani ni best sgt2
saya dari ireland nk beli susah lah skt lah,,nasib lah terjumpe blog k.hani ni haa...
k.hani kalu citer best2 masa akan dtg email kat saya boleh???email saya salmiidris@yahoo.com.my

Anonymous said...

assalamualaikum..hai k.hani....kenapa nak baca novel ku seru rindu part 1 dan 2 takleh nak klik...arr nak baca dari mula...nak tahu gak camner jalan citer nie..plzzzzzzzzzz.

[11:35:50 PM] hos.getah: