Saturday, August 15, 2009

CINTA...SAYANG...ATAU KASIH...5

Serius. Memang serius. Fikiran aku kini, sudah tiada lagi wajah Zaquan. Bohong kalau aku katakan, langsung tiada. Namun, ternyata peralihan perhatian membuat ingatan pada lelaki itu sedikit terabai. Percaya atau tidak, sudah hampir dua minggu aku tidak menghubunginya semenjak aku ternampak dia bersama Marissa tempoh hari. Satu kejayaan besar di dalam hidup aku. Sebab, sebelum ini, aku hanya kuat untuk tidak mencarinya selama sehari setengah sahaja. Selepas itu, jemariku pasti sibuk mendail nombor telefonnya dan menaip pesanan ringkas untuknya. Tidak cukup ke telefon bimbitnya, aku akan cari Zaquan di facebook nya. Tagged nya. Memang sebelum ini aku kejar Zaquan bagai aku kejar bayang-bayangku sendiri. Hampir, namun tidak pernah mampu kumiliki sepenuhnya. Dan, sehingga ke saat ini genap empat belas hari aku tidak mencari Zaquan, terasa seolah-olah aku telah berjaya menawan puncak Gunung Kinabalu. Satu kejayaan yang amat besar bagi aku.
“Hello. Melamun apa tu? Boleh tercegat pulak kat situ,”
Aku terpinga-pinga seketika. Memandang sekeliling. Belukar dan semak samun. Belum sampai ke puncak Gunung Kinabalu rupanya. Cuma dalam perjalanan menawan puncak Gunung Tebu. Sudah terlalu penat rasanya dan mungkin sudah hampir ke kemuncak. Sebab menurut Datuk Johan kami boleh sampai ke puncak menjelang petang.
“Cepatlah. Tiba-tiba tercegat macam tiang pulak. Kena tinggal, baru tahu,”
Aku tersengih. Mulut Jannah sudah mula riuh.
“Mesha fikir apa? Tercegat macam dengar lagu kebangsaan,”
Macam dengar lagu kebangsaan? Patriotic apa pula kat tengah-tengan hutan ni. Malunya! Datuk Johan pun perasan ke? Aku menggeleng perlahan sambil menggaru kepala. Lebih malu apabila seluruh mata orang ahli kumpulan mendaki turut melekat di wajahku bersama senyum lucu. Laju aku melangkah mendapatkan Jannah. Bagaimana bayangan Zaquan boleh muncul dalam kepenatan in?
“Mesha menungkan apa?,”sekali lagi Datuk Johan bertanya sambil mengatur langkah.
“Datuk tak penat ke?,”soalku sampai mengelap peluh yang membasahi wajah. Soalan Datuk Johan tidak aku acuhkan. Datuk Johan Cuma tersenyum.
“Dah biasa. Saya memang suka aktiviti lasak macam ni. Puncak Gunung Tebu ni, antara yang paling mudah ditawan. Cantik nanti bila dah sampai ke puncak. Boleh Nampak Pulau Perhentian. Pulau Redang pun boleh,”
“Macam ni punya penat… masuk kategori paling mudah? Kalau yang paling sukar, tak tahulah apa jadi kat saya,”
Datuk Johan tergelak.
“Ni mesti tak biasa buat aktiviti lasak ni. Exercise macam ni, elok. Bersukan sambil menikmati keindahan alam,”
“Tengok dalam picture pun, cantik jugak Datuk. Tak penat pun,”
Datuk Johan tergelak lagi. Langkah mereka terhenti apabila suara pemandu arah memonopoli keadaan. Memberitahu ketibaan kumpulan kami di puncak Gunung Tebu. Aku mengeluh lega. Dah sampai? Leganya. Bermakna kaki ini tidak perlu dihayun lagi. Selepas mendengar sedikit penerangan daripada pemandu arah, aku mengekori Datuk Johan. Sekarang aku akui, memang cantik sungguh pemandangan dari ketinggian lebih 1000 dari aras laut ini.
“Betullah Datuk. Cantik sungguh,”
“Memanglah. Mana sama dengan tengok dalam picture,”
Aku tersenyum. Betul tu. Diperkenalkan dengan aktiviti lasak begini oleh Datuk Johan, aku rasa berbaloi. Berbaloi dengan kepenatan mendaki tadi, kalaulah panorama seindah ini yang menjadi tatapan mata.
“Kita bermalam kat sini ke, Datuk?,”soalku sambil menikmati tiupan angin di puncak.
“Ha ah. Di kemsite. Tak jauh dari sini,”
“Means…kena menapak lagi?,”
Datuk Johan tergelak.
“Yalah. Tapi, tak jauh dah,”
Aku mengangguk perlahan.
“Memang selalu Datuk join aktiviti macam ni?,”
“Sebolehnya saya spend sekali untuk sebulan. Kalau tak sibuklah. Kadang-kadang sibuk. Kebetulan sekarang kurang sibuk. And, tak sangka Mesha nak ikut,”
Aku tersenyum. Keberatan sebenarnya untuk aku meyertai aktiviti sebegini. Tetapi, nasibku sedikit malang kerana Jannah memang kaki mendaki gunung. Tawaran Datuk Johan, dia yang beria-ia terima.
“Sesekali cuba perkara yang baru, elok juga Datuk,”aku bersuara lembut.
“Boleh tenangkan jiwa sekali tau,”tokok Datuk Johan bersama senyum yang aku tahu apa maksudnya. Aku Cuma tersenyum. Tidak mahu menjawab. Sebab, jiwa aku memang sudah tenang.
“So… tak nak cerita apa yang berlaku seterusnya pada saya?,”
Aku menarik nafas panjang. Masih ingin mencungkil rahsia rupanya.
“Mesha ada cari boyfriend Mesha tu lagi?,”
Aku menggeleng.
“Dah dua minggu saya tak contact dia. Cuma.,”
“Cuma apa?,”
Aku tergelak kecil. Malu pula untuk bercerita pada Datuk ini. Aku sendiri berasa malu bila mengingatkan apa yang aku lakukan. Entah bagaimana, dalam melayan emosi aku boleh nekad sebegitu.
“Cuma apa?,”
Aku tersengih.
“Saya bagi dia lagu…,”
Datuk Johan tergelak.
“Janganlah gelak, Datuk…,”
“Okay… sorry. Tak gelak. Tapi, macam zaman dulu-dulu. Tuju lagu bila frust,”
Aku menarik muncung. Terasa tersindir pula. Itu juga yang aku rasa sebenarnya, selepas aku hantar lagu pada Zaquan. Macam sentimenatal sangat.
“Sorry…sorry… jangan marah. Saya dah tak gelak,”
“Tu..gelak tu,”
“Senyum aje ni…,”
“Samalah tu,”
Datuk Johan menutup mulut. Buat-buat muka serius. Gelagat yang membuat aku pula tergelak lucu.
“Dah serius dah. Okay. Mesha bagi lagu apa kat dia?,”
“Datuk nak tahu?,”
“Boleh juga…,”
“Kejap ya…,”aku bersuara sambil mengeluarkan MP3 dari beg. Mencari-cari lagu yang kuberikan pada Zaquan, kemudian menghulurkan earphone kepada Datuk Johan. Datuk Johan menyambut bersama senyum lebar. Dan seterusnya aku bersama dengan Datuk Johan sama-sama menikmati suara Rossa yang merdu mengalun lagu sedihnya.

‘Jangan pernah katakan bahwa cintamu hanyalah untukku
Karena kini kau telah membaginya
Maafkan jika memang kini harus kutinggalkan dirimu
Karena hatiku slalu kau lukai
Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
Ku hanya bisa mengatakan apa yg kurasa
Ku menangis... membayangkan
Betapa kejamnya dirimu atas diriku
Kau duakan cinta ini
Kau pergi bersamanya
Ku menangis... melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yg telah disakiti
Maafkan jika memang kini harus kutinggalkan dirimu
Karena hatiku slalu kau lukai
Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
Ku hanya bisa mengatakan apa yg kurasa
Ku menangis... membayangkan
Betapa kejamnya dirimu atas diriku
Kau duakan cinta ini
Kau pergi bersamanya
Ku menangis... melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yg telah kau sakiti
Ku menangis...
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yang telah....Kau sakiti...’

“Sedihnya lagu. Lagu siapa ni?,”
“Rossa,”
“Apa tajuknya?,”soal Datuk Johan lagi sambil menghulurkan earphone padaku.
“Hati Yang Kau Sakiti,”
“Sedih sangat. Jangan pasrah sangatlah. Cuba jadi kuat sikit. Dia tu Cuma seorang lelaki,”
Aku tersengih.
“Saja je Datuk. Nak tengok dia tersentuh ke tidak,”
“Kalau tersentuh, kenapa? Nak berbaik semula dengan dia ke?,”
“Balik semula? Tidak..tidak.. tidak sama sekali. Cuma, manalah tahu kot-kot tiba-tiba dia rasa kehilangan saya. Nak balik semula dengan saya, lepas dengar lagu sedih…sayu tu,”
“Betullah dengan apa yang saya cakap tadi,”
“Bila dia nak balik dengan saya, masa tulah sayang boleh tendang dia jauh-jauh dari hidup saya. Biar dia rasa apa yang saya rasa selama ini,”aku bersuara sambil tergelak. Dan, Datuk Johan menggeleng perlahan.
“Perasan kan, saya ni. Mustahil sebenarnya dia nak balik pada saya. Cuma, kalau boleh lukakan hati dia, bahagianya saya…,”
“Tak baik berdendam,”
“Bukan berdendam Datuk. Ajar sikit. Dia ingat dia lawa..dia hensem, dia boleh mainkan perasaan orang macam tu saja?,”
“Wah. Bersemangat,”
Aku tersengih.
“Saya bersemangat ni pun, sebab Datuk,”
“Oh… ya ke?,”soal Datuk Johan bersama senyum memikatnya juga bersama renungan memikat juga. Tapi, aku tidak terpikatlah. Bercakap dengan Datuk Johan rasa seperti aku bercakap dengan pakcik-pakcik aku saja.
“Apa yang saya buat, sampai Mesha bersemangat macam ni?,”
Aku senyum sambil menongkat dagu. Merenung awan petang yang rasanya seperti cuma sejengkal untuk aku capai.
“Lelaki akan rasa kuat bila tengok perempuan lemah. Tapi, akan rasa kalah bila perempuan itu lebih kuat darinya. Biarkan dia kalah. Kata-kata Datuk tu. Kata-kata tu yang buat saya sedar betapa lemahnya saya selama ni. Apa pun, I have to thank to you. Datuk dah buka mata saya. Memberi arah yang selama ini saya tak nampak. Buat saya sedar banyak lagi cabang lain yang boleh saya terokai daripada saya bermurung hanya kerana memikirkan orang yang saya cintai, sedang curang dengan saya. Sekali fikir, macam bodoh pula,”
“Cinta boleh buat manusia lemah. Tapi, putus cinta boleh buat manusia jadi wira. Percayalah,”
Aku tersenyum. Satu lagi kata-kata hikmat.
“Kata-kata Datuk, semuanya hebat-hebatlah. Kenapalah Datuk jadi businessman ya? Kalau jadi ahli sastera, mesti dapat buat masterpiece yang hebat-hebat,”
Datuk Johan tergelak besar.
“Mesha…Mesha. Pengalaman akan berikan banyak sastera pada kita. Apa yang kita lalui..rasai… itulah nanti rencah yang akan cipta pelbagai kata-kata azimat untuk kita pegang,”
Aku sekadar tersengih macam kerang busuk. Tidak faham. Namun kagum dengan susunan kata Datuk Johan ini.
“Saya cuma tahu rencah Maggie aje Datuk. Dengan rencah nasi goreng kampung dalam beg tu,”
Datuk Johan menyambung gelak.
“Life is a good teacher for you. Jangan risau. Nanti Mesha akan faham. Buat masa ni, rencah Maggie and nasi goreng kampung tu pun penting juga. Boleh buat hidangan makan malam kita nanti,”
“Mesha! Datuk! Kita nak sambung jalan sampai ke kemsite ni. Cepatlah,”
Aku menoleh. Jannah sudah bersiap-sedia bersama ahli kumpulan yang lain. aku mengeluh lemah. Baru saja nak hilang penat, terpaksa berjalan lagi? Datuk Johan sudah berdiri.
“Come. Jangan malas-malas,”
Aku tersengih sambil sedikit memuncung. Perlahan mengangkat punggung sambil mengekori Datuk Johan dengan langkah malas.
“Makan malam nanti, Mesha masak ya?,”
“Saya, bab campak-campak rencah ni, memang tak ada masalah. Boleh aje. Cuma, bab jalan ni, lutut saya dah rasa cam nak tercabut satu-satu,”
Datuk Johan tergelak lagi. Aku mengatur langkah malas. Penat, tetapi seronok.

***

9 comments:

...aKu... said...

org 1st komen..yay!! hehehe

btw..thniah mesha..sbb berjaye sngkirkn zaquan slame 2 mggu..arp2 ble zaquan cari mesha blk,mesha x kn lemah..bnci ah zaquan 2..buaya sgt..seswai la dgn marissa gedik 2! cian mesha..xpe mesha..datuk johan dh ada..bior mesha n datuk johan la..xpe la tua skit pon..huhuhu

~ thnx 4 de new n3 k.hanni...waiting 4 de next 1..=)

Anonymous said...

nk lg....

MaY_LiN said...

uhu..
date smbl pnjt gunung..

Anonymous said...

tu la yg bagus..
dating wt sumthing yg berfaedah..
bkn dating xtentu hala..
hahahaha bagus datuk bagus..
i vote for u datuk..
hahaha

-kin2-

aqilah said...

sememangnya lelaki seperti zaquan tidak perlu diberi muka dan mesha deserve a good man.

Anonymous said...

walawei, bestnya mesha blh lupakan zaquan tu, tp nanti mesti si zaq tu cari mesha lg kan, mesha akan terpujuk ke??????

-tni_ktn-

aqilah said...

dgn duda pun boleh bahagia tau! asalkan jgn laki org. yg penting trust each other! lov each other!

Anonymous said...

x nak la mesha ngan datuk..cam x sesuai jer..rasenye datuk tu ayah zaq kot...hehehe

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

ha kiter pun baru jer terpikir yg datuk tu ayah zaq..huhu tp xth la betul ke x..

[11:35:50 PM] hos.getah: