Friday, November 21, 2008

Pergilah Air Mata 22

Tanpa sedar ada air jernih yang mengalir membasahi pipinya. Untuk apa? Dia sendiri tidak tahu. Yang pasti, untuk sedetik, tatkala Badrul melafazkan akad, dia terasa jiwanya tiba-tiba kosong. Dan, tatkala Dayana tunduk mengucup tangan Badrul, air matanya menitis tanpa sedar.
“Ina…,”
Dengan sedikit tersentak, Sabrina menoleh. Jamilah memandang wajahnya dengan renungan simpati. Perlahan dia mengukir senyum sambil tersenyum. Dari tingkat atas dia memandang majlis akad nikah yang dijalan di ruang tamu. Badrul segak dengan baju melayu berwarna ungu lembut. Dan Dayana cukup jelita dengan kebaya lace dari warna sedondong.
“Masuklah ke dalam,”Jamilah bersuara sambil melabuhkan punggung ke sofa panjang. Duduk di sebelah Sabrina. Simpati membuak-buak di hatinya melihat wajah Sabrina. Sabrina menggeleng perlahan. Air mata di pipi disapu perlahan.
“Kak Milah tak sibuk ke?,”
Jamilah menggeleng.
“Kalau semua ni, buat Ina sedih, janganlah tengok. Pergilah masuk bilik,”
Sabrina menggeleng perlahan.
“Tak apa. Saya tak apa-apa. Okay,”
“Okay? Kalau okay ni apa ni?,”Jamilah bersuara sambil menyapu air mata di pipi Sabrina. Sabrina tergelak dalam sendu.
“Saya pun tak tahu, Kak. Air hujan kot,”balasnya cuba berseloroh. Jamilah tersenyum hiba. Perlahan menarik Sabrina rapat ke bahunya. Dia yakin, gadis itu sedang bersedih. Sabrina terkedu. Pelukan Jamilah terasa begitu mendamaikan. Rindunya dia pada pelukan sebegini. Pelukan yang sudah bertahun tidak dia rasa. Pelukan yang membuat dia teringatkan Mak Alang. Ibu saudara yang menjaganya sejak dia kehilangan ayah dan ibu. Ibu saudara yang telah pergi meninggalkannya tiga tahun lalu. Dengan sedikit teragak-agak, Sabrina membalas pelukannya itu. Terasa hangat pelukan Jamilah sehangat pelukan Mak Alang sewaktu dia perlukan sokongan arwah ibu saudaranya itu.
“Sabarlah,”
Sabrina sebak mendengar kata-kata pujukan itu. Terasa apa yang sedang menghimpit dadanya, bakal meledak keluar.
“Saya pun tak tahu kenapa saya rasa macam ni, Kak Milah. Sebelum ni, kenapa saya tak rasa macam ni?,”
“Walau Ina kahwin sebab terpaksa, Encik Badrul tetap suami Ina. Isteri mana yang boleh tersenyum senang melihat suami berkahwin dengan orang lain,”
Sabrina kaku di dalam pelukan Jamilah. Betul ke? Sebab itu ke, air mata menitis di pipinya?
“Kenapa sebelum ni, saya langsung tak kisah?,”dia bertanya lagi. Benar-benar tidak faham dengan perasaanya sendiri. Jamilah diam. Cuma perlahan mengelus rambut Sabrina.
“Sudahlah tu. Jomlah masuk,”
Sabrina meleraikan pelukannya. Memandang sekali lagi ke arah ruang tamu yang cukup meriah dengan para jemputan. Kerlipan flash kamera bagai kilat sabung-menyabung. Melihat wajah ceria Badrul dan Dayana, hatinya terasa perit tiba-tiba. Cepat-cepat dia alihkan pandangan. Terpaut pada renungan Darius. Darius memerhatinya dalam diam. Di celahan tetamu yang ramai, Darius tercegat memandangnya.
“Awak pula. Silap bila awak setuju dia kahwin lain,”
Selintas kata-kata Darius tempoh hari menjengah di ruang ingatan. Inikah kesilapan yang Darius maksudkan? Dia silap menilai perasaan sendiri. Dia yakin dia boleh lalui ini semua dengan mudah. Namun, saat ini, baru dia sedar, terlalu sukar untuk menerima hakikat dia kini terpaksa berkongsi Badrul dengan Dayana. Walaupun, tiada rasa cinta untuk Badrul, namun, lelaki itu pernah melafazkan akad yang sama untuknya. Melihat Badrul dan Dayana berpakaian indah, pantas dia teringatkan majlis akad nikahnya yang penuh dengan air mata. Pipinya lencun tatkala Badrul melafazkan namanya di hadapan kadi.
Dia melihat segarit senyum di bibir Darius. Dengan payah dia membalas senyuman itu.
“Saya nak masuk dululah, Kak Milah.”
Jamilah mengangguk.
“Nak akak temankan ke?,”
Sabrina menggeleng pantas.
“Tak payah. Nanti mesti Kak Milah sibuk nak melayan tetamu. Takut Datin marah pula nanti. Saya minta maaf ya, Kak Milah. Saya betul-betul tak boleh tolong Kak Milah. Saya ingat saya kuat, rupa-rupanya saya lemah sangat. Saya tak sanggup nak tengok semua tu,”
Jamilah tersenyum kecil. Memandang wajah Sabrina yang sedikit sugul. Dalam hati segundah itu, Sabrina masih sempat memikirkan tentang dirinya.
“Tak payah risau pasal akaklah. Akak dah biasa. Sekarang Ina pergi rehat. Jangan fikir sangat tentang benda ni,”
Sabrina tersenyum kecil sambil mengangkat punggung. Melangkah lesu menuju ke biliknya. Dalam enggan, dia berhenti di hadapan bilik Badrul. Menolak daun pintu tanpa tujuan tertentu. Melihat bilik itu yang dihias cantik. Bilik pengantin. Dia mengeluh perlahan sambil menutup semula pintu bilik itu. menyambung langkah menuju ke biliknya. Dia kini terpaksa tidur di dalam bilik lain. dalam diam, dia mulai berasa jauh dari Badrul.
‘Ini yang kau mahu Ina… Kau kena terima semua ni’
Sabrina menelan liur. Suara hatinya tidak lebih membuat dia berasa semakin sedih. Pintu bilik ditolak perlahan. Bilik tetamu kini menjadi biliknya. Mungkin hanya bilik ini yang layak untuknya. Pintu bilik ditutup perlahan. Sepi. Terpisah dari segala keriuhan dari luar. Dia mengeluh perlahan. Bergerak ke katil. Sepinya hati ini saat ini. Banyak yang tersimpan di hatinya, ingin dia luahkan pada seseorang. Tetapi, saat ini dia tidak mempunyai sesiapa. Tidak ada teman untuk berkongsi rasa sedih ini.
Dia mencapai telefon. Ingin menghubungi Maria. Tetapi, untuk apa? Tiba-tiba teringatkan layanan Maria padanya tempoh hari. Berbeza sekali layanan temannnya itu. Takkan Maria mahu mendengar rintihan hatinya. Ikmal? Lelaki itu tidak sesuai untuk menjadi tempat dia luahkan perasaan. Lagipun dia tidak mahu menambah beban di bahu Ikmal. Dia mengeluh perlahan. Sekarang baru dia sedar, rupa-rupanya teman akrabnya Cuma Maria. Bahu untuk dia lepaskan tangisnya Cuma Ikmal. Teman-teman lain, tidak lebih sekadar teman berkogsi cerita gembira. Dan, saat ini, dia harus belajar menelan setiap kepahitan sendirian. Dia harus lebih kuat dari sebelumnya. Telefon bimbitnya diletakkan semula di atas meja kecil di tepi katil. Terpandang cincin di jari manisnya. Cincin yang tidak pernah dia acuhkan selama ini. Cincin perkahwinannya dengan Badrul. Perlahan dia menyentuh cincin emas yang terlalu biasa bentuknya itu. Tiba-tiba timbul rasa sayang pada cincin itu.
Sekali lagi dia menghela nafas panjang. Mengangkat punggung bergerak ke jendela. Mengintai ke halaman banglo Datuk Hamidi yang penuh dengan khemah. Badrul berkeras mahu mengadakan majlis perkahwinannya di rumah sahaja. Menolak cadangan ibu mertuanya agar majlis itu dibuat di hotel. Kenapa? Tidak pula dia tahu. Senyum lebar Badrul dan Dayana yang sedang melayan tetamu, dipandang sepi. Bahagianya pasangan itu.
“Saya harap awak tak menyesal dengan keputusan ini. Kalau awak sayangkan Bad, baik awak minta saya batalkan perkahwinan ni. Saya tak nak nanti timbul masalah…,”
“Tak. Saya tak ada apa-apa perasaan pada Badrul. Lagipun saya tak berhak menghalang Badrul untuk hidup bahagia…,”
“Saya tak tahu kenapa saya boleh setuju dengan cadangan Badrul ni. mungkin sebab saya terlalu cintakan dia, atau sebab saya cemburukan awak. Tapi, saya terima perkahwinan ini sebab awak cakap, perkahwinan ini tak membawa makna pada awak. Awak tak harap apa-apa dari perkahwinan ni. Dan Badrul pula, dia cakap, dia akan lepaskan awak. Sampai masa, dia akan lepaskan awak. Sebab itu saya terima. Sebab, saya tak nak berkongsi Badrul dengan orang lain..,”
“Jangan bimbang. Badrul hanya milik awak. Dia Cuma mahu awak jadi teman hidupnya,”
“Awak yakin awak tak akan menyesal? Saya harap awak dah fikir masak-masak. Saya kahwin dengan Badrul dan awak terpaksa lupakan hak awak sebagai isteri dia sehingga dia lepaskan awak. Kalau itu semua terlalu berat pada awak, baik awak ubah keputusan awak sekarang. Sebelum saya berbincang dengan family saya. Betul awak tak rasa sayang pada perkahwinan awak ni? Sikit pun tak ada?,”
Sabrina memandang wajah Dayana. Perlahan dia menggeleng.
“Saya Cuma nak tunggu hari Badrul akan lepaskan saya..,”
Sabrina mengeluh panjang. Kata-katanya amat meyakinkan lewat pertemuannya dengan Dayana sebelum kata putus tentang perkahwinan itu dibuat. Dia sendiri amat yakin dengan perasaannya saat itu. dia tidak berbohong pada Dayana. Memang saat itu dia Cuma mahu badrul lepaskannya. Dan kata-kata Dayana bagai memberi kekuatan padanya. Dayana memberitahu Badrul memang berhasrat ingin melepaskannnya. Sungguh. Saat itu,itulah satu-satunya berita yang dia nantikan. Tetapi, kenapa kini, perasaannya seakan berubah? Kenapa tiba-tiba dia jadi sayang pada perkahwinan yang tidak pernah dia acuhkan selama ini? Kenapa dia berasa jauh dengan Badrul apabila melihat lelaki itu erat memeluk tubuh Dayana. Berasa sedih melihat gelak tawa gembira lelaki itu?
“Bodoh! Jangan jadi bodoh Sabrina. Kau dah janji. Kau tak boleh mungkir janji. Kau sendiri yang cakap, kau tak ada apa-apa perasaan pada dia…,”
Sabrina memegang kepala. Dia sudah mula bercakap sendiri. Sudah mahu gilakah dia? Satu keluhan yang teramat berat dilepaskan. Dia tidak mahu tengok ini semua. Dia tidak mahu fikir tentang semua ini. Langsir ditarik perlahan. Bergerak ke katil sambil merebahkan diri di situ. Cuba membuang rasa sebak yang kembali datang menghimpit dada. Pergilah wahai air mata. Janganlah memberat di bibir mata ini lagi. Dia cuba pejamkan mata. Cuba membuat dia lena…

****
Badrul mengukir senyum. Bagai mimpi, akhirnya Dayana bergelar isterinya. Dari jauh dia melihat Dayana sedang berbual dengan ibu dan bapanya. Acara sudah berakhir. Tetamu sudah beransur pulang. Halaman yang dari pagi penuh dengan manusia, kini sudah sepi.
“Kak Milah,”panggilnya sebaik melihat kelibat pembantu rumahnya itu. Jamilah menoleh. Melangkah merapatinya.
“Ada apa Encik Badrul?,”
“Hmm… Sabrina mana? Saya tak Nampak dia pun…,”Badrul mengajukan soalan. Agak pelik apabila dia tidak melihat kelibat Sabrina sepanjang hari.
“Ada kat bilik dia kot. Dia Nampak sedih tadi,”jawab Jamilah bersahaja.
“Sedih? Kenapa pula?,”
“Manalah akak tahu. Encik Badrul pergilah tengok sendiri,”
Baru sahaja dia mahu ajukan lagi soalan, Jamilah sudah berlalu. Sedih? Sabrina sedih? Kenapa gadis itu mesti sedih? Semalam dia melihat Sabrina tersenyum senang membantu Jamilah menyiapkan persiapan perkahwinannya. Sehari sebelum itu, Sabrina bertenggek di ruamg tamu melihat ibunya menghias barang-barang hantaran. Hari ini, tiba-tiba bersedih pula? Dia mengeluh perlahan. Menghayun langkah menuju ke tingkat atas. Ingin melihat keadaan Sabrina. Laju dia melangkah sebelum berhenti seketika di hadapan pintu bilik Sabrina. Teragak-agak untuk mengetuk pintu. Tiba-tiba jadi serba-salah untuk berdepan dengan gadis itu. Dalam rasa serba-salah itu, perlahan dia mengetuk pintu. Senyap. Tidak berjawab. Dia mencuba sekali lagi. Sama. Sudahnya dia menolak perlahan daun pintu. Tidak berkunci. Pintu dikuak lebih lebar, sebelum dia melangkah masuk.
“Tidur lagi. Tak ada kerja lain ke?,”dia merungut perlahan melihat Sabrina lena di katil. Melangkah mendekati katil. Perlahan dia melabuhkan punggung di birai katil. Memandang wajah Sabrina dalam lena. Nampak begitu tenang. Dalam benci, dia harus berterima kasih pada gadis ini. Kerana Sabrina, Dayana setuju untuk mengahwininya. Dia tidak tahu apa yang Sabrina bualkan dengan Dayana. Tetapi, setelah pertemuan empat mata antara Sabrina dan Dayana, Dayana akhirnya memberi kata putus. Kata putus yang membahagiakannya.
“Thanks,”bisiknya perlahan sambil mengusap perlahan rambut Sabrina. Usapannya terhenti tatkala dia terpandang cincin di atas telapak tangan Sabrina. Dia ingat cincin itu. Cincin ibunya. Cincin yang diberi ibunya untuk digunakan sewaktu majlis akad nikahnya dengan Sabrina. Terpaksa menggunakan cincin ibunya kerana dia tidak sempat menyediakan itu semua. Atau lebih tepat lagi, dia tidak mahu menyediakan semua itu. Biasanya cincin itu tersarung elok di jari manis gadis ini. Kenapa hari ini cincin itu ditanggalkan? Dan, kenapa jantungnya tiba-tiba berdegup kencang melihat cincin itu tidak lagi tersarung di jari Sabrina? Dengan hati-hati dia mencapai cincin di telapak tangan Sabrina. Tidak mahu membuat gadis itu terjaga. Sebaik jarinya tersentuh tangan Sabrina, mata gadis itu terbuka tiba-tiba. Cepat-cepat cincin yang sudah dia ambil, digenggam erat. Sabrina terjerit kecil. Pantas berengsot ke kepala katil sambil mengurut dada.
“Awak ni. tak pandai nak ketuk pintu ke?,”
Badrul memandang wajah Sabrina.
“Dah nak roboh pintu aku ketuk. Kau tu yang tidur mati,”
Sabrina diam. Dia melihat tangannya. Cincin di telapak tangannya sudah tiada. Mana perginya? Dia melihat sekeliling. Tiada. Pantas tangannya menyelak selimut. Tiada. Bergerak turun dari katil sambil membongkok mencari di lantai.
“Kau cari apa?,”
Sabrina tidak menjawab. Mahu berterus-terang dengan Badrul, dia sedang mencari cincin? Dia tidak sebodoh itu untuk membiarkan dirinya yang sedang bersedih ini, dimarahi Badrul. Terbongkok dia terus mencari di lantai.
Badrul terus memandang. Sudah tahu sebenarnya apa yang dicari Sabrina. Namun, seronok pula dia melihat wajah Sabrina yang cemas. Daripada membongkok, Sabrina kini merangkak perlahan mencari di sekitar katilnya. Membuat darah menyerbu naik ke muka Badrul sebaik melihat leher baju kurung Sabrina yang terjatuh. Menampakkan dada putihnya. Pasti gadis itu tidak sedar.
“Hey!,”
Sabrina mengangkat muka.
“Apa?,”soalnya geram. Badrul tidak menjawab. Cuma matanya tidak bergerak. Sabrina menurut arah renungan Badrul dan renungan itu berakhir ke dadanya. Wajahnya terasa panas tiba-tiba. Cepat-cepat dia duduk di lantai sambil memegang leher baju kurungnya.
“Awak pergi keluarlah. Jangan kacau saya,”jerit Sabrina geram. Badrul tergelak melihat wajah Sabrina yang merah menyala menahan malu.
“Kau cari apa?,”
“Adalah. Bukan urusan awak. Pergilah keluar. Jangan ganggu saya,”
“Amboi! Garangnya. Kak Milah kata kau tengah bersedih. Tapi, ini bukan bersedih. Ini tengah hot tempered ni,”
Sabrina menjeling tajam. Cuba buang rasa malu yang menjengah.
“Apa awak buat kat sini? Pergilah masuk bilik awak. Jangalah kacau saya,”soalnya sedikit hairan. Badrul merangkak ke atas katil kemudian duduk di lantai sambil bersandar pada katil.
“Kau cari ini ke?,”soalnya sambil membuka genggamannya. Sabrina memandang cincin di telapak tangan Badrul. Patutlah hilang.
“Awak nak balik ke, cincin tu?,”soal Sabrina perlahan. Dia tahu cincin itu bukan miliknya. Juga bukan milik Badrul.
“Mama nak semula ya?,”soalnya lagi.
“Kenapa kau tanggalkan?,”
Sabrina diam. Nampaknya dia bakal kehilangan cincin yang baru sahaja dia hargai akan kewujudannya itu. Perlahan dia bangun. Ingin melangkah keluar dari bilik itu. Langkahnya terhenti apabila tangan Badrul mencapai jemarinya. Dia pandang wajah Badrul. Segak bersongkok dengan baju melayu ungunya. Masih belum berganti pakaian.
“Come,”ujar Badrul sambil menarik tangannya. Dia akur. Melabuhkan punggung di sebelah Badrul sambil bersandar pada katil.
“Kenapa kau tanggalkan?,”sekali lagi Badrul bertanya. Sabrina diam. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia tanggalkan cincin itu. Mungkin dia ingin menggenggam cincin itu. mungkin juga dia ingin menggenggam semula perkahwinan yang sudah dia lepaskan ini. Dia pandang wajah Badrul. Takkan dia mahu berterus-terang dengan Badrul. Tidak penting rasanya.
“Tahniah,”ucapnya sekadar ingin mengubah tajuk perbualan. Badrul diam. Ternyata ucapan tahniah dari bibir Sabrina berbeza daripada ucapan tahniah dari manusia lain di sekelilingnya tadi. Kalau tadi, ucapan itu membuat dia berasa gembira dan bahagia. Tetapi, kenapa ucapan daripada Sabrina membuat dia kelu? Dia merenung wajah Sabrina. Perlahan mencapai jemari Sabrina, membuat Sabrina sedikit tercenggang. Memandang wajah Badrul hairan. Dia terpaku seketika apabila Badrul menyarungkan semula cincin itu ke jari manisnya.
“Jangan tanggalkan lagi,”
Sabrina memandang jari manisnya. Tersenyum.
“Terima kasih,”ucapnya perlahan.
Badrul turut tersenyum. Menggenggam erat jari Sabrina. Sabrina terkebil-kebil. Kurang selesa dengan cara Badrul. Tangannya ditarik perlahan. Namun, genggaman Badrul tetap erat mencengkam.
“Sabrina…,”
Sabrina mengangkat muka. Memandang wajah Badrul.
“Kak Milah kata, kau sedih. Kenapa? Sebab aku kahwin dengan Dayana ke?,”
Sabrina betul-betul tergamam. Lembutnya suara badrul mengalunkan soalan itu. Tidak pernah Badrul bercakap selembut ini dengannya.
“Berterus-terang dengan aku,”
Sabrina berdehem perlahan. Cuba bersuara. Tetapi tidak mampu. Sudahnya dia Cuma menggeleng perlahan.
“Apa maksudnya? Aku tak faham,”
“Saya… saya tak sedih pun. Kak Milah tu, pandai-pandai saja,”
Badrul tersenyum kecil. Perlahan menjatuhkan tangannya ke bahu Sabrina. Menarik Sabrina ke pelukannya.
“Thanks…,”ucapnya lembut sambil melayangkan satu kucupan di dahi Sabrina. Sabrina kaku tidak bergerak. Pelik betul tingkah Badrul. Lama bibir itu melekat di dahinya. Membuat jantungnya tiba-tiba berdegup kencang.
“Untuk apa?,”soal Sabrina perlahan.
“Untuk segalanya. Aku tahu Dayana setuju kahwin dengan aku sebab kau. Sebab sesuatu yang keluar dari bibir kau. Bukan sebab aku ajak dia kahwin. Dia menolak sehinggalah kau berjumpa dengannya. Aku tak tahu apa yang kau cakap padanya. Tapi, terima kasih,”
Sabrina tersenyum kecil.
“Awak…,”
Badrul menatap wajah Sabrina sambil gadis itu cuba melepaskan diri dari pelukannya. Gagal. Kerana pautan tangannya di bahu Sabrina lebih kuat dari kudrat gadis itu.
“Awak… keluarlah. Bilik awak kat sebelah,”
Badrul tersenyum kecil.
“Kau takut ke?,”
Sabrina menjeling.
“Nanti Dayana cari awak. Cepatlah keluar,”
“Menghalau nampak…,”balas Badrul sambil mengangkat punggung. Sabrina terus duduk tersandar ke katil sambil memandang cincin di jarinya. Kemudian menyentuh dahinya yang masih terasa hangat kucupan Badrul.
“Jangan sambung tidur. Dah nak senja. And… tolong turun makan. Aku tak Nampak kau seharian hari ni. Mesti kau tak makan,”
Sabrina mendengar sambil membuat muka selamba. Bergerak memajat ke katil.
“Dengar tak?,”
“Dengarlah. Saya tahulah. Saya ni bukan budak kecil. Dah, cepatlah keluar,”
Badrul tergelak. Berlalu keluar dari bilik itu. Meninggalkan Sabrina terkebil-kebil di tengah-tengah katil. Dia sukakan layanan Badrul sebentar tadi. Badrul tidak mengeluarkan kata-kata sinis padanya. Lelaki itu melayannya dengan baik sekali. Dan dia suka. Dia suka apabila lelaki itu mengambil berat tentangnya.
“…And… tolong turun makan. Aku tak Nampak kau seharian hari ni. Mesti kau tak makan,”
Badrul perasan akan kehilangannya? Walau bersama Dayana, Badrul masih perasan yang dia tiada di dalam majlis. Dia tersenyum. Tidak faham akan maksud senyum itu. bukan senyum gembira, bukan juga senyum menutup kesedihan. Dia benar-benar keliru dengan perasaannya…

***

31 comments:

SITI ZURAIMI said...

dlm byk2 cerita akak, cerita ni la yg plg sy suka.. yg lain suka jugak. cuma yg ni lebih ternanti2. chewah. kalo dibukukan, kan best.. hihi.

nin said...

sedihnya k.hanni.. igt badrul x jadi kawin ngan dayana..

sedih la n3 kali ni

LeaQistina said...

sedihnya n3 kalini.. huwaaaaaaa.. sedih2..

tp entah nape.. lepas ni yg perkahwinan antara bad n dayana xkan kekal lama.. akhirnya kesabaran sabrina akan terbalas juga..

mungkin ending dia bad akan menilai semula siapa intan dan siapa kaca.. wa.. xbest2..

klu lea jadi sabrina.. smpi mati pun lea xkan stuju.. melainkan klu dilepaskan terlebih dahulu.. :(

Anonymous said...

sdihnyer.... :(
ksihan kat sabrina!!!
thnx k.hanni,
nnt cpt2 smbg tau..hehehehe

norul'ainmatsom said...

weeee,,,
sedeynye cite ni...
nape bad kawen jgak,,,

x myabor2 lar dier tu...
adoi,,,
sabrina,,sib baik sy gurl,,
klu boy lame dah jtuh centa,,,
huhuhuhu,,,,,,,,

atashinci said...

part ni sedih sgt....
smpai kwn ofis sye tnye tgh sedih ke hidung n mate merah.....
kantaoi...lak....
meleleh airmata sye.....

Anonymous said...

huwawa badrul kawen, dah meleleh air mato baca, tak mauuu, sedih sedih

yatt said...

sedih...

sedih...

Pergilah sedih ini....

Anonymous said...

kak hanni.. nape sedih sgt n3 kali nie.. banjir la bilik sy nie.. mujur la keje dok kat bilik sorg2.. tak la org nmpk mata merah nie..

siannya ina.. tak suke kat yana.. matikan watak yana terus ble tak.. slgi dia idup.. sakit jiwa nie.. uwaa....uwaaa...:(

no name said...

aku rase perkahwinan bad n dayana tak kekal lama. mesti dayana yang ngundur diri biler tengok kasih sayang bad seperti dah lain. mesti dayana yang mintak cerai dari bad. dayana pon mesti baik orangnya.aku asagk jer ar....hehehe mcm aku plak yg karang ini cerita....ape2 pon kite tungguuuu.....

Anonymous said...

siannya sabrina, badrul kejam, kata tak suka , tp bila dah kawen layan sabrina baik pulak sedihnya, nasib baik org tak nampak dok menangis depan pc

Nomie Aziz said...

sedihnya hanni..tak nak tulis apa2..sedih sangat ni..:(

Anonymous said...

huuwaaa kak hanni... cedihnya...tp sy suke bad kawen ngan yana ...sbb lps ni bad akan tau sbnrnye dia lbh cintakan ina... isteri yg setia n lbh sygkn p'kawenan mereka...

lps ni buat ceta pulak yg bad asyik dok ingat n rindu kat ina... bila ina xde kat sisi dia...biar padan muka bad tu...

mekasih kak hanni...

:)atie md

ieda said...

hmmmmm, sedihnya part nie...kesian sabrina...Ingat baca mula2, terfikir ingat ina mimpi ker...rupanya bad kahwin betul...hi sedih..sedih...nasib dok sorang2..kalau tak kantoi ter emo pulak...

hanni lepas nie cepat2 k sambung...

Anonymous said...

kak hanni...

wat sambungan cite nie cepat2 ye...
tak sabar nak nunggu sambungannya...
sedih sangat baca cite nie..

nana_yoong said...

sedehnyerrr, meleleh juge.. aduh, akak, sedehnyer citer ni, xtaw nak ckp pe lagi.. xsabar nak tgu saat bad meyesal kawin ngan dayana, x sabar gak nak tgk darius memainkan peranan.. sedehnye, akak skrg novel akak ade 4 kat blog ni, give priority kat novel ni erk.. best sgt setanding ngan BYMYB...malah novel ni lebeh urmmpphh sebb terlalu menyentuh
rasa...KSRI pun same

atie md said...

kak hanni ... xsbr tunggu n3 seterusnya ... best2 ceta... peminat pun ramai.. nanti klu dibukukn sy nak novel ni dgn signature akak sekali ya..:)

nella said...

sedih ....nak nangis rasa baca n3 kali nie...nape bad kawin dengan dayana gak...:( siannyer kat ina .

Farrez Hakim said...

aku rasa badrul org yg paling bodoh abad ini kerana tak reti nak nilai bini die.Pe ingat kwen ni cam main2 ka? Kalo aku setia pada yg satu je,kalo dah ditakdirkan org tu jadi bini aku...go on la.Allah know better..

Anonymous said...

sedeynyeeee...hwuhwuhwu...:(

aqilah said...

menyentuh perasaan........ tapi kalau badrul boleh berlaku adil, apa salahnya. dayana pun punya gaya yg memahami, ialah bersemuka sebelum berlakunya perkahwinan diantara dia dan bad. apapun, hanni, mmg best!!!!!!!!!!!! waiting every moments for the next entry!

aqilah said...

dah tentu masa bad lebih dgn ina sbb dayana selalu out-station. dan ketika masa itu tiba, barulah bad tahu siapa yg dia lebih perlukan............. dan sayangi.......................

Anonymous said...

yup ak pn rasa cm2..pasni bad dh mula rasa cnta..n bru die tau pkhwinan die ngn ina bknlah sbb ina prangkap die...dayana plak die kn pntgkan kerjaya...so mayb pasni bad akn terabai...n in that moment...ina play the role...waaa di saat itu bad mula sdar ksilapannya.....

he2...k.hani wat cte ni dlu smpai hbs...huhuhh gv dis story the priority=)

Anonymous said...

sedihnye..cian kt ina...xsabo tunggu next n3..cptla kak hanni upload...hari2 buka blog kak hanni..demi ceta nie..:)

Nurul said...

waaaaah ! bestnyeeeeeeeeeeeee ! suke la n3 ni !
thanks kak hani ! :D

Anonymous said...

cepat2 buat sambungannya ya hani ...pleaseeee...tersiksa sungguh batin menanti kesinambungan cerita sabrina dan bad

Anonymous said...

igtkn ni endingnye...rpe2nye da lg..huhu..
klu btol ni endingnye..sye rela x baca..
anyway...mmg best gler!arap 1 day..k hanni bley jd novelis yg meletup gitu..

WAHEDA said...

x dpt nk gambarkan...sedih sgt2.

Anonymous said...

huhuhu
sedey nya....
mengalir air mata bca part ni....
badrul bodoh.....
T-T

dixie dollz said...

iskk iskk..benci betul,
kawin juga badrul ngan dayana..

Anonymous said...

e sedehnye...
pandai kak hanni kite wat cite...
semakin menarik nih!!

p kesian kat ina tu.cis menitik gk airmate aku td.hehe..

[11:35:50 PM] hos.getah: