Wednesday, August 19, 2009

CINTA...SAYANG...ATAU KASIH...(AKHIR)

“Kau buat apa tu?,”
“Makan Maggie…,”selamba aku menjawab soalan Jannah. Sengaja mahu membuat Jannah geram. Aku tersengih kemudian tergelak.
“Dah tengok aku tengah chat, lagi kau nak tanya,”
Jannah mencebik.
“Chat dengan Haniff ke?,”
Aku mengangguk.
“Kau dah tengok rupanya?,”
Aku menggeleng.
“Alaa.. mintaklah dia tunjuk picture. Aku nak tengoklah. Suruh MMS ke. Buat video call ke. Aku dengar suara dia hari tu, best. Mesti hensem orangnya. Kan? Yang bagusnya tu, langsung tak nak layan kita orang. Baik betul budaknya ,”
“Aku ada minta. Dia tak nak kasilah. Tengok live lagi syok. Dia cakap. And, for your information, suara yang best sangat ni, rupa tak berapa nak hensem lah,”
“Yalah tu…,”
Aku berpaling. Komputer riba aku abaikan buat seketika.
“Okay…kau dengar suara Mahathir Lokman? Best tak?,”
“Best…,”
“Lawa ke? Maksud aku hensem giler ke?,”
Jannah diam sambil menggaru dagu.
“Hmm…nak aku kasi contoh lagi?,”
“Bagilah,”
Aku tersengih. Siapa lagi? Aku pun tak tahu.
“Cukuplah. Nanti jadi sesi kutuk orang pula,”dalihku sambil berpaling semula ke screen computer.
“Kiranya kau seriuslah dengan mamat poyo kau ni?,”
Aku menarik nafas lega. Serius ke? Entah. Tak serius? Tak tahu. Sebab, aku seronok berkawan dengan Haniff. Kata-katanya sedap telingaku mendengar. Tiada pujuk rayu. Tiada janji manis. Itu yang membuat aku selesa. Lebih banyak kata-kata yang berbaur nasihat. Juga lebih banyak percakapan yang boleh buat aku dan dia sama-sama berfikir. Aku selesa begitu. Mungkin sebab aku sudah muak dengan kata-kata manis Zaquan.
“Buat apa nak memuja pada yang belum benar-benar jadi milik kita. Bagi saya, saya hanya akan mandikan kata-kata manis hanya pada perempuan yang menjadi teman hidup saya. Yang menjadi rusuk saya. Jadi, maaflah kalau Mesha bosan dengar saya bercakap tentang perkara yang tak boleh membuai perasaan Mesha. Memang saya sukakan Mesha. Tapi, Mesha belum mahu menjadi milik saya yang sebenar. Jadi, saya tak mahu berjanji dan, janji itu tak tentu dapat ditunaikan atau tidak,”
Tiba-tiba aku teringatkan kata-kata itu apabila aku bangkitkan perbezaan antara dia dengan Zaquan. Tidak tahu ucapan itu berbaur cemburu atau dia yang tidak mahu aku terus melayan perasaan indah yang sementara. Apa pun, kata-kata Haniff itu benar pada hematku.
“Mesha..aku tanya, kau diam pula. Jawablah,”
“Entah. Setakat berkawan kot. Lagipun, muka dia pun belum tengok lagi. Nanti dululah. Cuma, buat masa sekarang, aku senang dengan dia. Berbeza dari lelaki lain yang aku kenal,”
“Datuk tahu pasal ni?,”
“Aku ada cakap dengan Datuk Johan tu. Sebab aku tak nak nanti dia fikir aku permainkan perasaan dia pula. Yalah. Aku pun tak tahu perasaan dia yang sebenar. Kalau dia Cuma anggap aku ni macam anak dia, tak apalah. Tapi, kalau dia nak harapkan lebih, sekurang-kurang cerita aku tu, boleh ubah perasaan dia kot,”
“Apa dia cakap?,”
“Tak cakap apa-apa. Cuma dia cakap, pilih yang terbaik,”
“Hmm… macam bagi greenlight aje,”
Aku menjongket bahu. Yang penting, aku lega apabila berterus-terang dengan Datuk Johan tempoh hari.

Haniff_S: Ello..ada lagi ke ni. Diam saja.

Aku tersenyum.
“Kau pergi main jauh-jauhlah. Aku nak sambung chat ni,”aku bersuara sambil menolak tubuh Jannah. Jannah mencebik lagi sambil berlalu.

Mesha007: Ada. Sembang dengan kawan kejap.

Baru aku mahu mengukir senyum, teguran dari satu ID membuat senyum hilang serta-merta. Zaquan muncul di sini pula!

ZaQ_Areef: Sayang. Kenapa ni? Apa salah saya? Dah dekat dua bulan tak nak jumpa saya. Call x jwb. SMS x reply. Kenapa ni?

Aku mencebik. Kenapa? Dia boleh tanya kenapa? Padan muka. Aku cuma membatu. Mahu mendengar rintihan seterusnya dari hero satu Malaya itu. Puas hati pula rasanya mendengar luahan rasanya yang hiba itu.

ZaQ_Areef: Tolong say something Mesha. I miss you. Nak jumpa you sangat2.
Mesha007: Macam nilah Zaq. Anggap saja hubungan kita dah berakhir. Saya tahu, bukan Susah awak nak terima semua ni. Jangan cari saya lagi. Jangan call saya lagi. Saya memang tak nak langsung tengok muka awak.
ZaQ_Areef: Tapi, kenapa? Apa salah saya? Tiba-tiba saja awak hilang. Tak tahu apa puncanya.
Mesha007: Saya belajar dari awak. Tapi, saya hilang bersebab. Awak mmg tahu sangat sebabnya. Tak perlulah saya cakap. Cukuplah saya cakap, saya sudah bangkit dari kebodohan saya mencintai awak sepenuh hati saya.

ZaQ_Areef: Awak dah ada orang lain ke? Datuk tu ke?
Mesha007:Anggap sajalah macam tu
ZaQ_Areef: Tapi, awak cintakan saya. Saya tahu awak cintakan saya. Cuma saya. Tak mungkin awak boleh cintakan orang lain seperti awak cintakan saya.

Aku mengeluh perlahan. Siapa yang mampu nafikan hakikat itu? aku sendiri tidak mampu. Namun, rasa marah berjaya menyingkir rasa itu, akhirnya. Untuk jelmakan rasa itu di hati insane lain, itu aku sendiri pun tidak pasti.

Mesha007: itu memang betul. Tapi, apa gunanya cinta itu, kalau saya menangis
sepanjang masa? Kalau hati saya resah sepanjang masa? Kalau terpaksa
melihat awak curang sepanjang masa? Lebih baik saya tak miliki cinta itu. kalau saya terpaksa sakit kerananya. Sudahlah Zaq. Saya mahu semuanya berakhir di sini.
ZaQ_Areef: berilah satu peluang pada saya. Saya akan buktikan, awak akan bahagiadengan saya.
Mesha007: Saya dah bahagia sekarang. Dan yang penting, saya bahagia kerana berjaya Singkirkan nama awak dari hati saya.
ZaQ_Areef: Jangan macam ni, sayang. Dua bulan lebih sayang ignore saya, saya terasa sangat. Saya sedar, saya tak boleh hidup tanpa awak.
Mesha007: pasti boleh. Saya yakin awak boleh. Awak ada Marissa. Dan saya yakin,
Bukan Cuma Marissa.
ZaQ_Areef: Kan saya dah cakap. Yang saya cinta Cuma awak.
Mesha007: Dahlah Zaq. Saya tak mahu dengar.
ZaQ_Areef: Siapa orang tu? Tak mungkin awak cintakan dia sedalam cinta awak pada saya.
Mesha007: Mungkin. Tapi, kasih dia…sayang dia… buat saya sentiasa tersenyum. Tak pernah buat saya menangis. Oklah. Kita habis kat sini.

Aku nekad. Segera daftar keluar dari Yahoo Mesenger ku. Pasti Haniff hairan. Sapaan Haniff yang seterusnya langsung tidak aku balas. Sibuk melayan pujukan Zaquan yang bukan selalu aku boleh dengar. Dan, sekarang, aku perlu menghubungi Haniff. Memberi penjelasan pada kebisuan aku sebentar tadi.


***

Harus aku akui, dadaku berdegup kencang saat ini. Tapi, aku perlu lalui semua ini. Fasa baru hubungan aku dengan Haniff selepas tiga bulan berkawan cuma melalui telefon. Perlahan aku melangkah masuk ke restoran yang menjadi tempat aku dan Haniff sepatutnya bertemu. Tiba-tiba aku berdoa sangat-sangat agar aku bertemu Zaquan di sini. Agar Zaquan melihat pertemuan aku dengan Haniff. Aku tersenyum. Tetap jahat niatku pada Zaquanku yang satu itu.
“Mesha…,”
Aku berpaling. Terkejut mendengar suara yang menyapaku itu. Datuk Johan? Aku ternganga. Datuk Johan tersenyum lebar padaku. Apa Datuk Johan buat di sini? Haniff itu Datuk Johan ke?! Bukan. Aku yakin aku kenal suara Datuk Johan! Datuk Johan upah seseorang untuk menjadi dia?Fikiranku mula membuat pelbagai andaian. Dan dalam membuat senarai spekulasi, aku bergerak ke meja Datuk Johan.
“Apa Datuk buat kat sini?,”
“Duduklah,”
“Haniff tu Datuk ya? Datuk permainkan saya ya? Tak luculah Datuk,”
“Bukan begitu. Duduk dulu. Saya jelaskan,”
Aku berpeluk tubuh. Menarik muncung. Datuk Johan sudah tergelak kecil. Aku marah, dia rasa kelakar ke? Geram sungguh!
“Kalau marah, saya suka dengar penjelasan sambil berdiri,”ujarku geram.
“Salah tu. Kalau marah, kena duduk. Barulah diri tak dikuasai rasa marah,”
Aku terkebil-kebil. Ada suara lain di belakangku. Suara yang mirip suara Haniff. Jadi, Datuk Johan tidak menyamar. Bulat mataku memandang wajah Datuk Johan yang penuh senyuman. Perlahan-lahan pula aku menoleh ke belakang. Kalau melihat wajah Datuk Johan aku sekadar ternganga, melihat wajah manusia bernama Haniff ini, hampir membuat biji mata aku tersembur keluar. Tidak!
“Hai Mesha. I am Haniff,”
I am Haniff? Tengkorak kau! Haa. Kan dah kena maki. Boleh berlagak selamba macam ni. Geramnya. Aku nekad. Melihat wajah selambanya ini, aku perlu teruskan misiku. Walau kejam, aku perlu teruskan. Terpaksa teruskan. Pantas aku memandang ke meja. Mengabaikan tangan yang dihulur padaku. Laju aku capai gelas di meja Datuk Johan. Sejuk. Aku tidak berpuas hati. Bergerak pula ke meja sebelah.
“Sorry. Boleh pinjam air kejap, Encik?,”
Pemilik segelas air panas di meja sebelah sekadar mengangguk kaget.
“Kenapa Mesha? Apa Mesha nak buat ni?,”
Soalan Datuk Johan tidak aku hiraukan. Gelas di tangan aku celup perlahan. Suam. Bantailah. Janji puas hati.
“Saya nak penuhi misi saya, Datuk,”
Perlahan gelas air suam itu aku tuang ke kepala manusia yang kononnya bernama Haniff ini. Padan muka. Dia ingat aku hilang ingatan ke? Sampai boleh lupa rupanya hanya setakat dia tukar nama. Puas hati aku.
“Padan muka. Rasakan. Kan saya dah cakap, jangan muncul depan saya. Ni, muncul siap tukar-tukar nama lagi. Boleh buat muka selamba nak jabat salam. Ingat saya buta ke?,”luahku sepenuh perasaan sebelum berpaling. Dan, sekali lagi aku terkejut besar. Lebih besar dari yang sebelumnya. Satu lagi kejutan selepas ini, aku yakin aku akan pengsan.
“Mesha. What are you doing here? And… abang. Kenapa ni?,”
Zaquan! Kalau ini Zaquan, siapa yang baru aku mandikan sebentar tadi?
“Apa ni, Datuk?,”akhirnya aku mengalah. Aku pandang wajah Datuk Johan. Minta bantuan. Untuk memandang wajah yang baru aku jirus tadi, aku takut.
“Kenapa mandikan Haniff ni?,”soal Datuk Johan sambil menghulurkan tisu kepada Haniff. Aku tersenyum kecut. Melirik ke arah Haniff yang mengesat perlahan wajah dan bajunya yang basah.
“Memang Haniff ke? Bukan Zaquan?,”
“Saya Haniff lah. Belakang awak tu, itu baru Zaquan. Anyway, awak kenal Zaquan ke?,”
Aku kelu. Zaquan ada kembar ke? Apa pula hubungan meraka berdua dengan Datuk Johan.
“Ini Haniff Sofyan. Baru balik dari Jepun. Itu Areef Zaquan. Dua-dua anak saya,”
Oh…anak. Perlahan-lahan aku mulai faham dengan kekeliruan ini. Terasa ada jemari yang menyentuh jemariku, segera aku bergerak ke sebelah Haniff.
“Sorry awak. Saya ingatkan tadi, awak ni Zaquan,”
“Kenapa mandikan saya?,”
“Sebab memang niat saya nak mandikan adik awak tu dengan air panas…,”
“Nasib baik air tadi suam..,”selamba Haniff bersuara.
Aku tersengih. Memandang wajah Haniff yang menyimpan senyum. Serupa betul. Tetapi, perangai mereka jauh berbeza.
“Haniff tengok gambar kita, masa kat Gunung Tebu. Tiba-tiba nak buat jadi calon isteri pula,”Datuk Johan bersuara sambil tersenyum. Membuat aku pula yang jadi malu tiba-tiba. Namun, sempat aku melihat wajah Zaquan yang keruh.
“Jadi, inilah gadis yang abang nak tackle tu?,”
“Ha ah. Tapi, semua ilmu yang kamu ajar, semua tak boleh pakai pun…,”
Aku melihat Zaquan tersenyum kecil. Sedih melihat senyumnya itu. Tetapi, tiada rasa simpati yang bersarang di hati ini. Cuma terkilan. Niatku tetap tidak terlaksana. Tetapi, tidak mengapalah. Sekurang-kurangnya doaku supaya pertemuan ini disaksikan Zaquan tertunai juga. Dan, sedetik hatiku bersuara. Kenapa aku boleh jadi sekejam ini pada Zaquan?
“Jadi, inilah orangnya ya?,”Zaquan bersuara hiba.
Aku diam. Kalau dia tanya Haniff kah orangnya? Aku sendiri tidak pasti. Sebab ini semua cumalah satu titik permulaan untuk sebuah perhubungan. Atas dasar apa, aku sendiri masih tercari-cari. Perlukah aku mulai segalanya, atas dasar rasa cinta juga? Atau cukup sekadar rasa sayang dan rasa kasih yang mula menyubur di hati ini. Sungguh aku tidak tahu. Yang aku tahu, hatiku remuk dihancurkan oleh si adik dan kini aku senang membiarkan luka-luka itu sembuh dengan kata-kata si abang.
Aku terkebil-kebil melihat Zaquan melangkah pergi tanpa bicara. Keceweakah lelaki itu? naun, rasanya kecewa yang dia hadiahkan padaku lebih sakit. Serentak terasa jemariku digenggam perlahan. Dan renungan Haniff bagai menagih satu penjelasan dariku. Aku tersenyum. Pasti ada penjelasan Haniff.
“Duduklah dulu. Sudah-sudahlah buat drama kat sini,”
Suara Datuk Johan membuat aku dan Haniff sama-sama tersenyum. Aku memandang sekeliling. Rupa-rupanya semua mata di dalam restoran itu terarah pada kami. Tiba-tiba aku cuma mampu bersuara.
“Malunya….,”
“Tahu pun. Yang kena mandi lagi malu tau!,”
“Sorry…,”
Haniff tersenyum.

TAMAT…

39 comments:

bidadari cinta said...

kak hanni..best nya last ending..rupanya si abang yg akn sembuhkan kelukaan mesha tu..mmm sian lak kat zaquan..

DIANA ABD MANAP said...

sukanya..padan muka zaquan tu..

Anonymous said...

akhirnya haniff jadi pilihan..ingatkan dgn dato..ape2 pun sy tetap suka

Anonymous said...

best2 kak..tak sisa2 lah kami ni yer ..sebab nak tahu akhir n3 ni..puas2 hati,,

Anonymous said...

kembar ruper nyer

Anonymous said...

tensi lah zaq awek ku awek abang ku huwahhhhh ...tu lah lain kali jgn sesenang jer nk main2 perasaan orang

keSENGALan teserlah.. said...

perhh..mle2 engt si mesha nieh ngn datuk....
rupenye ngn ank datuk..
jd slme nieh mesha cite keburukan zaq kat papa zaq la..ngee..
malunye...
akhirnye,,haniff jd pilihan..huhu..
sian lak kat zaq..
awekku awek abgku..
hahaa..
xmo smbung kak??
cm besh je kalo smbung..

iyads said...

sweet la cte nih kak hanni..
klu sambung mesti best..
akk xnk smbg ke?
hehehehe,.

Anonymous said...

hhahahaha.
bezzz2222..
padan muka zaquan tp sian la plak....
sume ade kena mengena.....
heheheheheh

KiNaH said...

finally,ade ending..
huhu xexpect lgsg cmni endingnye k.hanni syg..
ape pn,congrats n thx sgt..hehe

HaYisA neeRzA said...

best..best sangat!!!!!

Ezzatty Hamdan said...

i like this kind of story..
not too long.. and not too short..
ni kalau panjang2 sangat, kadang2 dah jadi tak best plak..

so, good, good..

Nurul said...

hahahaha lawaakkkkk .
si adik , si abg , si ayah .
tiga tiga suka kt mesha .
hahaha . nice story kak !

MaY_LiN said...

hihihi
best best

myrafragile said...

ngat mule2 dlu mesha ngan datuk..x sangke lak ngan ank dye..hehehe..n yg paling x sangke zaquan ngan haniff tu adk bradik..bag0s jgk zaquan ade kat situ..padan muke dye..

aqilah said...

hanni, tambahlah sikit ending tu, camne hanif dgn mesha di hari persandingan? dimlm pengantin? malu2 ke? straight forward ke? he.............apapun, mmg best!

Anonymous said...

thnks kak hanni..
nice ending..tpi klau de special n3tuk mesya,zaquan n haniff lgi best.
pe2 pn kak hanni still the best.


*nurhakim*

alom said...

wahh..best la kak citer ni..thanxs kak hanni..sambung la lg hehe

Anonymous said...

kak hanni,

sambung lg sikit bleh?
x puas lh...huhu...

-manja.lara87-

tzaraz said...

part yg last2 tu..sooo cute!

Anonymous said...

memang xjemu baca karya honey

Anonymous said...

memang xjemu baca karya honey

-bali putih-

baiduri said...

Padan muka zaquan. Puas hati aku, seronoknya....
Tulah..lain kali jgn suka2 je sakitkan hati org. Kan dah terkena sebijik..
Haniff tu sopan je, mesti hensem..cam adik dia gak. X rugi mesha.
Ending yg lgsg x expect will happen. So nice......

Anonymous said...

bessttttt.....
mule2 tue cm dah bole agk je haniff tue ade kne m'gena ngan dato tp xsngke anak bapak la plak...
n xsngke zaq ade kembar...
sume d'luar jangkaan...
best la kak...

...aKu... said...

k.hanni...dh abs ke cite ni? ala............x puas lg bce...huhuhu..k.hanni..smbung la..xpuas la ending die g2..mmg la bgs sbb akirnye mesha dgn haniff..tp kn haniff stil blur psl hub mesha n zaq..smbung la skit lg k.hanni..buat dorg kwin ke..zaq insaf ke..plez..*wink2* em...sy dh expect hanif 2 ank datuk johan..tp x expect lasum hanif n zaq kmbr..len sgt prangainye..ahahaha..

**smbung la specel n3 itk cite ni..plez3...=)

lela said...

hanni........... best la........
ni yg saya suke sangan ni.......
lain kali buat lagi ye........
new e novel hehehe...

Ann said...

haha best tol la citer ni, suka sgt ending nyer, padan muka si adik, tgk dh melepas...

Anonymous said...

sambung la sket lg...apa jd kt zaquan...

misz nana said...

x sangka lak Zaquan ngan Haniff tu adik beradik..
neway, cite ni best! =)

lupa..padan muka Zakuan.. heheh

Hanie_Dew said...

kak hanni, best nyer cite ni...sweeeett..sangat..kalau panjang jadi novel pon best....

PiNcEsS FaRa said...

hahaha lawaknya... sweet sangat... suka lah.. mesti haniff n zaquan n i hensem kan.. padan muka zaquan.. n kesian kat hanifff.... tak pasal pasal mandi air........... so sweet i like it!!!

♥corcraze♥ said...

walaupon dah dapat agak jalan ceritanya tetap dupdap dupdap masa pertemuan kat restaurant tu..
dah tahu jalan cite pon sbb dah baca duhai hati dulu..haha..
one more thing this is the first story yg twins nama xsama!

ainaa najlaa said...

haha padan muka zaquan tu.
best lah citer ni.
gudjob!

Anonymous said...

sis,
xpuas aty la gn ending dye tu...
wat agi 1 eps plez???
xkn tbe2 tw0z abez k0t....

RubyZ said...

saya suke cter nie...wlpun cter cam sikit nak same cm live sy...tp rs nya ending xkan same cm nie..huhuh
live y sebenar lagi terseksa jiwa n raga ku...hahaha

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

wah xsangka..best ending story nih..suka sgt2.. huhu senyum sampai ke telinga..

Anonymous said...

bapak ngan anak sama taste...hehehe
bapak mengalah kat anak.... cam ne agaknya mesha nak mengadap bekas kekasih & bakal adik ipar... interesting gak kalau ada sambungan ... karya hanni mmg curlastttt...

Anonymous said...

sweetnye.....=)

salina (Ina) said...

best nya.. paling best ending yg akhir... lucu gila.. memang best..

[11:35:50 PM] hos.getah: