Thursday, June 28, 2012

PROJEK BARU.




SEDIKIT PENGENALAN UNTUK PROJEK TERBARU. TETAPI YANG LAMA PUN INSYAALLAH TIDAK LAMA LAGI AKAN DIUSAHAKAN UNTUK TERUS BERJALAN. MOGA2 BLOG MANISNYA KENANGAN INI KEMBALI MERIAH SEPERTI DULU. MERIAH DENGAN KOMEN2 DAN FEEDBACK DARIPADA PEMBACA. KALAU TAK ADA RASANYA MACAM TAK SEMANGAT NAK BERBLOG LAGI...SEBAB APA? SEBAB FEEDBACK ITU BAGAI OBOR YANG MEMBAKAR SEMANGAT.
.
.
.
.

“Kenapa saya Puan?,”dia bertanya. Sengaja mahu mendapatkan kepastian yang lebih jelas. Apa hebat dirinya sehingga dia menjadi pilihan Puan Rogayah? Adakah disebabkan dia cantik? Atau dia baik?
            “Sebab Qalish dah serasi dengan kamu. Dan, saya rasa kamu boleh jaga Qalish dengan baik,”
            Raisya tersenyum kelat. Nampaknya bukan sebab dia cantik dan bukan juga disebabkan dia baik. Dia menjadi calon hanya kerana dia boleh menjaga Qalish.
            “Qalish memang budak baik, puan,”ujarnya sambil tergelak kecil. Buat-buat segan dengan komentar Puan Rogayah. Puan Rogayah tersenyum kecil.
            “Jadi, macam-mana? Kamu setuju?,”
            Dia termenung seketika. Tawaran itu sukar untuk dia tolak. Teramat sukar.
            “Tapi, Encik Farish setuju ke?,”dia bertanya lagi. Keputusan ini adalah satu keputusan sukar. Dia tidak boleh bersetuju begitu sahaja.
            “Yang penting keputusan kamu. Macam-mana?,”
            Raisya tersengih. Tetapi senyumannya mati sebaik sahaja melihat wajah serius Farish yang melangkah masuk ke ruang tamu. Wajah itu tidak bereaksi seperti biasa. Sekuntum senyuman dia lemparkan pada lelaki itu. Tidak berbalas. Dia mengalihkan pandangan ke arah Puan Rogayah. Tidak berasa apa-apa dengan sikap Farish kerana sejak hari pertama dia muncul di rumah ini, lelaki itu tidak pernah mengacuhkannya. Bukan dia sahaja, tetapi rasanya lelaki ini dingin dengan semua orang.
            “Farish, baru balik?,”menyedari kehadiran lelaki itu, Puan Rogayah menyapa.
            “Hmmm...,”
            Dia termangu seperti biasa. Cuma itu jawapan Farish dan Farish terus berlalu menuju ke biliknya.  Melihat gaya lelaki itu, tawaran Puan Rogayah sebentar tadi menjadi sedikit goyah.
            “Tak payah hiraukan Farish. Saya harap kamu setuju ya. Demi Qalish?,”
            “Tapi, sampai bila saya kena...,”
            “Sampai bila-bila,”laju Puan Rogayah memotong kata-kata Raisya.
            Raisya menelan liur.
            “Sampai bila-bila? Macam tak best aje...,”dia mula merungut sendiri.
            “Yalah. Ini bukan benda main-main. Sebab tu saya tanya betul-betul sama ada Raisya nak atau tak nak? Saya tak nak nanti Raisya rasa ini keputusan yang salah. Saya buat semua ini untuk Qalish,”
            Raisya diam. Merenung wajah Qalish. Bulat mata comel itu memandangnya sambil bercakap dengan bahasa yang langsung tidak dia mengerti.
            “Kalau sebab Qalish, saya boleh jaga dia macam ni aje kan?,”
            Puan Rogayah mengeluh lemah.
            “Juga untuk Farish. Mana tahu nanti Farish boleh berubah,”
            Raisya tergelak halus. Tidak terjangkau di fikirannya bagaimana Farish boleh berubah hanya kerana dia. Kalau sebab pertama, dia yakin dia boleh lakukan. Tetapi, untuk sebab kedua, terasa lucu dia mendengarnya.
            “Farish nak balik ke rumah lama dia. Saya tak mahu dia tinggalkan Qalish di sini. Anak dia kena duduk dengan dia. Kamu pula kena jaga Qalish,”Puan Rogayah melanjutkan bicara. Raisya mengangguk perlahan. Mula faham dengan cadangan Puan Rogayah. Puan Rogayah tidak mahu pisahkan Qalish dengan Farish.
            “Seratus ribu ringgit. Elaun bulanan sebanyak tiga ribu. Setuju?,”
            Jantung Raisya bagai berhenti berdegup. Banyaknya. Peluang sebegini tidak akan datang untuk kedua kalinya di dalam hidup.
            “Kerja saya cuma jaga Qalish aje kan?,”
            Puan Rogayah tersenyum. Wajah Raisya yang bersinar itu dipandang lama. Hampir enam bulan mengenali Raisya rasanya dia sudah mula kenal siapa gadis ini. Cukup berkira... mata duitan... tetapi, dia Nampak keikhlasan tiap kali dia melihat Raisya menjaga Qalish. Duit tidak penting padanya apabila dia sudah bertemu dengan seorang yang boleh menjaga cucunya dengan baik. Dan, berharap mungkin dapat menjaga Farish juga.
            Perlahan dia menggeleng sebagai menjawab soalan gadis itu.
            Raisya kerutkan kening.
            “Apa lagi tugas saya?,”          
            “Jadi isteri Farish...,”tenang Puan Rogayah member jawapan.
            “Saya setuju,”
            Puan Rogayah sedikit mencerlung. Laju benar gadis ini member jawapan.
            “Tak nak fikir dulu?,”
            Raisya menggeleng. Tawaran itu terlalu hebat untuk dia berkata tidak. Bimbang nanti Puan Rogayah bakal berubah fikiran, sebaiknya dia member jawapan secepat yang mungkin. Lagipun, rasanya tugas menjadi isteri kepada Farish yang dingin itu tidaklah sesukar mana.



************
.

.
.
            “Abang, nanti kalau ditakdirkan Kasih tak ada, abang boleh kan jaga anak kita? Abang carilah pengganti Kasih sebab Kasih tak nak nanti anak kita hidup tak ada kasih sayang seorang ibu,”
            “Nonsense. Merepek apa ni?,”
            Renungan tajamnya disambut gelak manja.
            “Abang ni, langsung tak boleh ajak bergurau,”
            “Ya boleh bergurau. Tapi bukan benda-benda macam ni,”
            “Tapi, takdir kita tak boleh nak jangka. Kan?,”
            “Jangan cakap macam nilah. Abang tak suka. Kasih tetap akan ada di sisi abang sampai bila-bila. Sampai kita ada anak...sampai kita sama-sama tua. Sampai ke akhir hayat abang. Abang yang akan pergi dulu, bukan Kasih,”
            Dia memandang ke arah wajah kesayangannya itu. Yang cuma tersenyum sambil menyambung semula mengubah bunga di hadapannya. Masih mahu buat itu ini walaupun dengan kandungan yang sudah mencecah lapan bulan.
            “Ingat bang. Kita cuma merancang. Yang tentukan semua hanya Dia,”sempat Kasih bersuara tetapi masih dengan senyum di bibir.
            “Walau apa terjadi, abang hanya ada Kasih,”
            Tetapi, benarlah semua yang Kasih katakan. Siapalah dia untuk mengatur semua jalan hidupnya? Siapa yang dia untuk memadam apa yang telah tertulis di dalam kisah takdirnya? Kasih pergi juga meninggalkan dia sendirian. Pergi membawa sekali seluruh jiwanya yang hanya milik Kasih. Mana mungkin dia boleh hidup tanpa bayang Kasih? Mana mungkin dia dapat mencari pengganti Kasih cukup untuk membuat hidupnya sempurna.
            Perlahan dia mengeluh. Dipejamkan matanya agar sesuatu yang membuat bibir matanya yang memberat, tidak terus jatuh ke pipi. Dia lelaki. Dia tidak mahu menangis lagi. Jemarinya dibawa ke wajah. Meraup perlahan seluruh wajahnya. Cuba tenteramkan hati yang kebelakangan ini sesak dengan permintaan ibunya. Permintaan tidak masuk akal yang jauh sekali daripada perancangan hidupnya. Dia tidak perlukan pendamping. Dia masih boleh hidup bersama kenangan manis dia dan Kasih. Dia tidak mahu cemari semua itu dengan wujudnya orang ketiga. Lebih-lebih lagi gadis mata duitan pilihan ibunya itu.


InsyaALLAH akan datang....

11 comments:

RabaahJunaidi said...

rasa mcm pernah baca...
entah... mungkin hanni pernah masuk promo...
btw... saya suka...
ayat mata duitan tu memang nak tergelak saya....
seratus ribu plus tiga ribu monthly... hahaha siapa tak nak kan?
can't for next update.. :)

yanadi said...

wah bes bes kak...dptbc smpi abes x ni...

Anonymous said...

saya rase cite ni mcm kat blog eymah dgn tajuk cinta si babysitter....

camelia said...

dapat jd isteri & gaji camtu . . .wau . . byk nyer,

Eijan said...

Mmg dah buat promo kat fb kan....sedang ternanti2 bab seterusnya....sentuhan hanni mmg semuanya best....mcmana agaknya raisya akan tundukkan farish dgn 'cinta duitan'nya .....

RabaahJunaidi said...

hahaha... baru perasan..
excited punya pasal..sampai "wait" saya terlupa nak type...
tapi memang saya tak sabar nak tunggu hanni update next n3..
bagaimana agaknya ya... :)

namasayatihah said...

Kak Hani!!

When is ur new novel akan keluar??sy mmg collect kak hani punya novel tau...cepat sket keluar yg latest pleaseee...;)

Will be supporting u always kak hani!!

p/s: ooohh...sy suka citer ni!!

Fardiah Juhari said...

x kisah la cinta mata duitan pon
asal best

miznza84 said...

wah cite yg menarik.... x sabar nk tunggu next n3... kambate kak hanni...

nOOr said...

jln cite best...

diaorg btul2 jdi kwin ke?? lau jd kwin, diaorg akn tdo seblik ke??? rs ny x kot....hehehh

Anonymous said...

citer bnyk yg best...tp x hbs...dah lama tunggu novel kluar...

[11:35:50 PM] hos.getah: