Sunday, August 9, 2009

CINTA...SAYANG...ATAU KASIH...

Aku tersenyum. Gembira yang bukan sedikit. Senyum kecil yang terpamer di bibir Zaquan bagai membasuh selaut rindu yang menghimpit dada ini. Senyum yang cuma seketika sebelum senyumnya melebar pada teman-teman yang lama menunggu. Sudah tiada layanan istimewa untukku. Aku faham. Memang dia tidak mahu sesiapa tahu tentang hubungan ini.
“Sorry geng. Lambat sikit. Jammed lah,”
“Tak payah sorrylah Zaq. Kitaorang dah habis discussion pun, dah nak balik dah. So, kerja kau, kau taiplah kita punya final ‘mega project’ ni, ya…Kita orang nak ontime. Jangan sebab kau, kami kena sambung satu sem lagi. Kitaorang nak graduate, tak nak attend kelas! Faham?,”
“Mana aci. Takkan aku yang kena taip. Taip chatting, aku lajulah. Tapi, takkan aku nak kena taip assignment. Tak cool lah,”
Aku cuma tersenyum. Tersenyum mendengar kata-kata Marzuki. Juga tersenyum mendengar jawapan Zaquan. Jemari pantas menyusun buku yang bertimbun di hadapanku. Sama pantas dengan teman-temanku yang lain.
“Oklah. Aku nak blah dulu. Cool ke…warm ke… waima hot sekalipun. Ada aku kisah? Aku! Sebagai ketua kumpulan ni, aku putuskan, keputusan aku, muktamad. Dan, jangan mengada-ngada guna kehenseman kau tu, pi goda anak dara orang suruh tolong buat kau punya kerja. Aku tak benarkan,”Marzuki bersuara sambil mencapai beg galasnya. Ada nada serius dan gurau, bersatu di dalam irama kata yang dilontar. Aku sedar itu. Dan, kata-kata itu membuat aku tergelak. Di ikuti dengan gelak teman-teman yang lain. Membuat wajah Zaquan sedikit kelat. Melihat semua sudah bersedia untuk beredar, aku mengangkat punggung.
“Sayang….,”
Aku terkesima. Liar mataku melihat sekeliling. Mencari kalau-kalau ada telinga yang mendengar. Nasib baik semua teman sekumpulan sudah beredar agak jauh. Pandangan kuhalakan pula ke wajah Zaquan yang tersenyum lawa. Rindunya aku pada lelaki ini.
“I miss you,”
Aku tersenyum. Memeluk buku ke dada. Renungan Zaquan membuat aku lupa, beberapa hari yang lalu, mataku basah dengan air mata hanya kerana seorang Zaquan. Beberapa hari lalu, hatiku remuk dengan tingkah seorang Zaquan.
“Awak tak risau ada orang dengar ke?,”soalku sambil tersenyum lebar. Zaquan tergelak halus.
“Mana ada orang?,”
Aku tersenyum sambil menggeleng perlahan.
“Saya balik dulu, ya,”
“Alaa… tunggulah kejap. Saya baru sampai, semua orang dah nak balik. Sekarang awak pula nak balik. Lama tau, tak tengok awak ni. Rindu sangat-sangat ni,”
“Awak yang lambat. And, awak yang menghilangkan diri. Tak tahu kenapa. Bukan saya yang tak nak jumpa awak,”
“Tak sengajalah, sayang…Sorry ya,”
Aku tersenyum malu. Kekok mendengar Zaquan memanggil panggilan itu secara terbuka begini.
“Saya balik dulu, ya,”aku bersuara lagi.
“Awak marah saya, kan?,”
Aku berpaling. Barangkali Zaquan sudah masak dengan perangaiku. Sudah tahu bila aku marah dan bila aku bahagia dengannya. Dan, sekarang memang aku sedikit terkilan dengan layanannya padaku.
“Saya nampak macam marah ke?,”aku buat-buat tanya. Zaquan mengeluh perlahan sambil menggosok tengkuk.
“Okay…Saya minta maaf ya. Saya tahu saya salah,”
Aku mengeluh perlahan. Perlukah aku mendengar dan menerima lagi ungkapan maaf itu? Baru sahaja aku ingin bersuara, irama telefon bimbitku pula mengganggu. Laju aku menyelongkar beg sandang sambil Zaquan berpeluk tubuh memandangku. Telefon aku keluarkan. Panggilan aku matikan.
“Siapa tu? Kenapa tak jawab,”
Aku menggeleng perlahan.
“Pakwe baru ke? Tak nak jawab call depan saya? Sebab tu, cepat sangat nak balik, ya?,”
Aku mula mengatur langkah. Zaquan mengekori dari belakang. Aku tahu soalan Zaquan sekadar bercanda. Mana pernah Zaquan benar-benar cemburu padaku. Cuma aku sahaja yang saban waktu menahan rasa cemburu melihat Zaquan dikelilingi gadis-gadis cantik.
“Awak ke mana sebenarnya?,”akhirnya terluah juga soalan yang kupendam selama ini. Berpaling sambil merenung wajah kesayanganku itu.
“Ada…,”
“Call tak jawab?,”
“Phone rosak, yang,”
“Email tak reply…,”
“Malas nak buka,”
“Kelas tak masuk…,”
Zaquan tersengih sambil kenyitkan mata. Tahu maksud kenyitan itu. Malas pergi kelas.
“Takkan tak surf internet langsung,”
Zaquan tersengih sambil menggeleng. Aku diam. Kenapa perlu kau berbohong wahai kekasihku? Aku tahu dia berbohong. Tetapi, kenapa tiada daya untuk aku memarahinya? Aku nampak facebook nya sering saja ada aktiviti terkini. Belum lagi pelbagai rangkaian telekomunikasi sosialnya yang lain.
“Kenapa tanya semua ni? Tak pernah saya kena soal siasat macam ni…,”
Aku tersenyum. Sebab saya cemburu dan sakit hati, awak. Aku menjawab bersama senyum yang masih menjadi penyeri di bibir.
“Jom…,”
“Pergi mana?,”
“Kita makan? Saya laparlah. Rush datang sini. Tahu-tahu, dah sampai, semua orang dah nak balik,”
“Salah awak. Semua orang benggang tau. Itu final project. Tapi, awak lepas tangan macam tu pulak,”
“Awak? Awak pun bengang ke?,”
“Saya? Saya benggang sebab dekat dua minggu saya cari awak tak dapat. Awak pun, langsung tak cari saya, kan? Saya risau tau,”
Zaquan tersengih.
“Sorry sayang. Promise. Lepas ni, tak buat lagi,”
Aku mencemik. Janji? Tak apalah. Aku tak mahu pegang pada janji itu. Pasti, lepas ini akan dimungkiri lagi.
“Tak percaya ya?,”
“Awak tak pernah cuba nak buat saya percaya pun. Setiap masa awak berjanji. Setiap masa juga awak buat saya makan hati,”
Zaquan tersenyum.
“Makan hati, sayang? Jahatnya saya, buat awak macam tu. Kan?,”Zaquan cuba bersenda. Aku tersenyum lagi.
“Memang pun…,”balasku selamba. Bulat mata Zaquan merenungku.
“Tak kisahlah kalau awak nak cakap saya ni jahat. Cuma, saya nak awak percaya satu perkara saja,”
“Apa dia?,”
“I love you. Saya sayang awak,”
Aku tersenyum panjang.
“Senyum saja? Senyum pula, lain macam aje?,”
Aku menarik nafas dalam-dalam. Memandang wajahnya yang sedikit kehairanan.
“Sebenarnya kan…,”
Kening Zaquan berkerut.
“Sebenarnya apa?,”
“Yang itu pun, saya tak begitu pasti,”aku berterus-terang.
“Tak pasti?,”
“Yup. Tak pasti. Langsung saya tak pasti kalau awak memang cintakan saya. Kalau-kalau awak cuma nak permainkan saya. Cuma, yang saya cukup pasti, hanya awak saja yang ada dalam hati saya ni. Tak ada daya saya nak lupakan awak. Terpaksalah saya terima apa saja yang awak buat kat saya,”
Zaquan diam. Aku juga diam. Cuma, telefon bimbitku, menjerit sekali lagi. Telefon yang masih di tangan, aku tatap kemudian aku matikan. Kejam? Rasanya sedikit kejam. Tetapi, aku benar-benar tidak mahu menjawab panggilan itu.
“Tak jawab lagi. Is everything okay? Siapa tu? Kenapa tak nak jawab?,”
Aku sekadar jongket bahu sambil menyeluk poket seluar jeans.
“Mesti ada reason kenapa sayang tak nak jawab call tu. Siapa tu?,”
“Orang nak tackle saya,”aku menjawab sambil berpaling mencari wajah Zaquan. Langkah Zaquan terhenti.
“Ohh… betullah saya teka? Siapa? Kenapa tak jawab pula? Kesian orang tu, kan?,”suara Zaquan sudah berubah nada. Barangkali cemburu. Barangkali menyindir. Aku sendiri tidak pasti. Sebab aku tidak pernah melihat lelaki ini cemburu padaku.
“Kalau saya jawab, lagi kesian,”
“Kenapa?,”
Aku mengeluh perlahan.
“Awak… kenapa tiba-tiba awak open macam ni, ya?,”
“Open?,”
Aku berpeluk tubuh. Merenung wajah Zaquan untuk ke sekian kalinya.
“Dah tiga tahun awak declare hubungan kita. Sejak kita mula-mula belajar lagi. Tapi, awak nak rahsiakan. Tiba-tiba hari ni, awak layan saya macam ni. Macam dah tak nak simpan rahsia pula,”
Zaquan tergelak.
“Oh…. Sebab saya… saya… rindu sangat kat awak. Lama sangat tak tengok muka awak. Tak dengar suara awak. Tak boleh kawal perasaan hari ni, sayang,”
Aku diam. Manisnya bicara lelaki ini. Tapi, inilah lelaki yang aku pilih untuk bertakhta di hati. Dan, alunan irama telefonku, membuat Zaquan merengus perlahan.
“Please. Answer it,”
Aku menggaru kepala. Antara mahu dengan tidak, aku jawab juga panggilan kali ketiga itu.
“Sorry, Datuk. Ada discussion tadi. So, tak dapat nak jawab call Datuk…,”
Zaquan beralih cara berdiri.
“Datuk….,”bisiknya perlahan. Aku jegilkan mata. Memberi isyarat agar tidak mengganggu perbualan aku.
“Siapa tu. Macam ada suara menyampuk,”
Aku tersengih.
“Tak adalah, Datuk. Kawan…,”
“Bukan kawan. Ni, kekasih dia. Tolong jangan ganggu kekasih orang, ya,”Zaquan bersuara hampir di telefonku. Segera aku putuskan panggilan. Risau, Zaquan akan merepek lagi.
“Awak….tak baik buat macam tu,”
Zaquan tersenyum lebar. Aku menjeling.
“So, Datuk mana?,”
“Entah,”
“Entah?,”
“Ha ah. Entah. Saya tolong kawan cari bahan untuk project assignment dia. Pergi ke tempat Datuk tu. Dia sudi tolong kawan saya tu,”
“Oh… saya kenal ke kawan awak tu?,”
“Junior kita. Awak tak kenal kot,”
“Apa pula, kena – mengena Datuk tu, dengan awak? Assignment kawan awak, kenapa Datuk tu cari awak?,”
“Mana saya tahu. Kalau awak nak tahu, tanyalah Datuk tu sendiri,”
“Macam mana dia dapat nombor awak?,”
“Orang dah minta, kita bagilah. Kan? Kan itu yang selalu awak cakap dengan saya…,”
“Oh…okay. Bagilah. Memang itu hak awak pun. Saya tak ada hak nak halang,”
Aku tersenyum. Zaquan benggang bila aku menyindirnya begitu. Aku tahu itu.
“Kawan saya tu yang bagi kot. Saya pun tak tahu dari mana dia tahu,”akhirnya aku berterus-terang.
Zaquan tersenyum hambar.
“Tak mahu cakap pasal ni lagi. Jom temankan saya makan,”
Zaquan mematikan bicara. Aku mengangguk perlahan. Itulah cara Zaquan mematikan selisih-faham antara aku dan dia. Tidak pernah mahu panjangkan perkara yang boleh membuat masing-masing hanyut dalam rasa tidak puas-hati. Zaquan hanya mahukan hubungan yang penuh dengan senyum dan tawa. Yang boleh membuat dia bahagia. Aku? Aku juga mahukan perkara yang sama. Namun, kalau tiap kali ada perselisihan, jalan penyelesaiannya cuma menutup cerita tanpa berbincang, aku yakin, satu hari, pasti hubungan ini akan berhadapan dengan masalah.
“Sayang… jomlah,”
Aku tersentak. Zaquan bercekak pinggang bersama mimik muka buat-buat marah. Aku tersengih sambil mencapai tangan yang dihulurkan. Pertama kali jemariku digenggam erat di dalam kawasan kampus. Memang Zaquan pelik hari ini.

***

6 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

wawaaa..
cm ade sumthing wrong je kat zaquan nieh...huhu..
smbung2..

MaY_LiN said...

huhuhu..
tau takot..

KiN2 said...

huhu ye,kena smbung ni k.hanni..
dh melekat kt cte ni,pyh2..
hahaha

myrafragile said...

waaa...cite baru..cam best je..zaquan tu mcm de something je..ade jugak orng yg baik cm 'aku' tu kn...dlm reality ade ke cm tu..kalau ade aku mmg tabik r...next n3 cpt sket ea k.hanni...

Hayisa Neerza said...

sambung lagi..x saba nk tau lagi

Anonymous said...

ade..tp 1 dlm 1000.. =)
kak hanni, u remind me 'the hurts'..

[11:35:50 PM] hos.getah: