Wednesday, April 29, 2009

Kuseru Rindu Itu... 20

Senyumnya mati sebaik sahaja kakinya melangkah masuk ke restoran. Idayu tergamam. Terperanjat. Dia mematung seketika. Perasaannya seakan melayang jauh meninggalkan dirinya. Tiba-tiba tubuhnya terasa terlalu ringan. Apa yang disapu matanya, bukanlah satu adegan yang ingin dia lihat. Hatinya terasa pedih tiba-tiba. Tangkai jantung bagai direntap kuat. Matanya mati pada satu sudut. Kaku melihat suaminya dibelai mesra oleh seorang gadis cantik. Hancur luluh perasaannya saat itu. Sakit. Pedih. Kecewa. Marah. Kesal dan takut. Semunya berhimpun membuat dia terus kaku berdiri. Terkebil-kebil dia melihat gadis itu mengusap perlahan wajah Hisyam yang kelihatan serius. Barangkali Hisyam sedang marah. Atau.. barangkali juga lelaki itu sedang merajuk. Sampai hati Hisyam! Benar-benar dia tidak berdaya saat ini. Dia mahu menangis. Tetapi, mana mungkin dia titiskan air mata di sini.
“Puan… Kenapa ni, Puan?,”
Idayu tersentak. Segera dia berpaling. Memandang Nora yang tercegat di belakangnya. Hampir dia terlupa yang dia ke sini berteman. Bukannya bersendirian. Syukur kerana masih belun ada air mata yang bertandang.
“Kenapa ni Puan?,”
“Tak ada apa-apa,”Idayu menjawab pendek. Cuba untuk mengukir senyum semanis mungkin. Nora turut tersenyum. Sedikit pelik dengan tingkah Idayu sebenarnya.
“Puan tak nak masuk ke?,”soalnya melihat Idayu masih tercegat di pintu. Idayu menggaru dahi. Berfikir-fikir mencari alasan untuk beredar dari situ. Dia tidak mahu Nora melihat suaminya bersama-sama dengan perempuan lain.
“Hmm… kita makan kat tempat lain?,”sarannya sambil berpaling untuk melangkah keluar. Kening Nora sudah berkerut.
“Tapi…Puan cakap, Puan suka makanan kat sini,”
Idayu mengukir senyum lagi. Berusaha membuang rasa ngilu yang menghiris hati. Sukarnya untuk dia berlagak seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.
“Ya betul. Tapi, ramai oranglah. Nanti lama nak menunggu order. Saya nak balik cepat. Tak kisah kan, kita makan kat tempat lain?,”
“Tak delah. Saya tak kisah pun… Mana-mana pun boleh, Puan,”balas Nora bersama gelak kecil. Segan dengan bahasa Idayu yang begitu merendah diri. Terasa cukup istimewa layanan Idayu padanya. Idayu tersenyum.
“Thanks,”ucapnya lembut.
Nora tersengih lagi sambil meninjau keadaan di dalam restoran. Memang betul kata Idayu. Pengunjung agak ramai memenuhi ruangan restoran itu.
“Puan…,”
Langkah Idayu mati serta-merta. Segera dia berpaling. Memandang wajah Nora yang disimbah riak terkejut.
“Kenapa, Nora?,”
Nora mengukir senyum kelat. Tangannya menunding ke satu arah. Membuat jantung Idayu berdegup kencang. Pasti Nora sudah melihat Hisyam.
“Itu kan… Encik Hisyam…,”lambat-lambat gadis itu bersuara.
Berderau darah naik ke muka Idayu. Tekaannya tepat. Ternyata Nora turut ternampak Hisyam bersama gadis itu.
“Betul ke Encik Hisyam?,”dia pura-pura bertanya.
“Betul puan. Kalau Puan tak percaya, datang sini. Tengok sendiri. Dia dengan seorang perempuan, Puan,”
Idayu kelu seketika. Ligat memikirkan jawapan. Cukup sukar situasi ini. Dia harus menepis rasa sedihnya. Membuang rasa marahnya. Dia harus melupakan apa yang dia lihat sebentar tadi. Dia tidak mahu emosi di hadapan Nora.
“Alaa… Jomlah. Mungkin dia dengan kawan dia. Ada business discussion, maybe?,”Idayu cuba berdalih. Tidak mahu hampir lagi dengan pintu restoran itu. Tidak mahu hatinya kembali luluh melihat keintiman itu.
“Tapi, Puan. Tak Nampak macam kawan bisnes pun. Baik Puan tengok,”Nora masih berdegil. Membuat Idayu semakin serba-salah. Demi tidak mahu menimbulkan keraguan di hatinya stafnya itu, Idayu akur. Perlahan melangkah mendekati Nora. Dan, sekali lagi dia melihat kemesraan suaminya dengan gadis cantik itu. Kali ini, wajah Hisyam tidal lagi semuram tadi. Hisyam kelihatan cukup senang melayan gelak tawa gadis itu. Senyum Hisyam tiba-tiba menjadi selumbar yang menusuk dalam ke dasar hatinya. Pedih. Perit. Dan ngilu.
“Puan?,”
Idayu tersentak kecil. Dia berpaling.
“Puan tak apa-apa?,”
Mendengar saoalan itu, Idayu mengukir senyum palsu.
“I’m okay. Jom…,”
“Tapi, Puan….,”
“Mungkin kawan lama Encik Hisyam. Dahlah. Jom kita pergi. Nanti lambat pula,”Idayu bersuara tenang. Memaksa diri untuk tenang sebenarnya. Dia perlu sedaya upaya menyembunyikan realiti perasaanya saat ini. Tidak boleh pamerkan apa yang berkecamuk di hatinya pada Nora. Dia tidak mahu Nora mengesyaki sesuatu.
“Saya minta maaf, Puan,”Nora bersuara perlahan. Melihat wajah tenang Idayu, tiba-tiba dia menjadi simpati pada wanita itu. Tidak sangka Hisyam sanggup perlakukan Idayu sebegitu. Sangkanya selama ini, pasangan majikannya ini, merupakan pasangan yang paling ideal. Idayu tergelak.
“Untuk apa? Dah, let’s go,”dalam gelak, Idayu cuba bersuara ceria sambil menarik tangan Nora. Dalam terkebil-kebil, Nora cuma menurut. Sukar untuk dia membaca perasaan Idayu saat ini. Cuma hatinya tertanya-tanya sendiri, bagaimana Idayu boleh menghadapi situasi ini dengan begitu tenang? Kalau dia berada di tempat Idayu, mustahil dia boleh setenang itu melihat suami sendiri begitu mesra dengan perempuan lain. Atau… barangkali Idayu berasa kurang selesa untuk mengekspresikan perasaan sebenar di hadapannya. Barangkali, Idayu perlu bersendirian saat ini.
“Puan.. saya rasa, lain kalilah kita makan bersama,”saran Nora teragak-agak. Idayu berhenti melangkah. Memandang wajah Nora, kerani account di syarikatnya.
“Kenapa pula? Kan saya dah janji? Atau.. awak merajuk sebab saya tak jadi bawa awak ke restoran tu?,”soal Idayu separuh bergurau. Dia sudah berjanji dengan Nora untuk belanja gadis itu makan. Sebagai ucapan terima kasih kerana Nora menolong dia mengemas dan mengubahsuai ruang pejabat Hisyam sebentar tadi.
“Eh. Tak adalah. Saya bukan merajuk. Cuma.. Cuma saya faham perasaan Puan. Mungkin Puan nak bersendirian sekarang,”
Idayu tersenyum sambil memeluk tubuh. Wajah serba salah Nora dipandang tidak berkelip.
“Saya yang tak faham apa yang awak cakap, sekarang ni,”ujarnya sambil tersenyum.
“Yalah. Kalau Puan nak bersedirian sekarang, saya faham. Saya tak kisah. Kita boleh makan lain kali. Lagipun, bukan banyak pun yang saya tolong tadi,”
“Nora, saya tak apa-apalah. Kenapa awak cakap macam tu? ,”
“Yalah…Encik Hisyam kan….,”kata-kata Nora terhenti di situ. Tidak tahu penjelasan yang bagaimana yang patut dia suarakan. Sudahnya dia cuma menggaru kepalanya yang tidak gatal. Idayu tersenyum kecil. Dia faham perasaan serba-salah Nora.
“Saya minta maaf, kalau saya buat awak tak selesa,”Idayu bersuara sambil menyentuh perlahan bahu Nora. Nora terkebil-kebil. Sungguh. Dia betul-betul tidak percaya Idayu boleh setenang ini. Rasanya saat ini dia yang lebih emosi berbanding Idayu. Dia yang sakit hati melihat gelagat Hisyam. Sedang Idayu? Idayu masih boleh bergurau dengannya. Masih boleh tersenyum. Dan dengan rendah diri memohon maaf atas rasa kurang senang yang bermain di hatinya.
“Puan, Puan tak marahkan Encik Hisyam tu ke? Puan tak sedih ke tengok Encik Hisyam dengan perempuan tu?,”akhirnya terluah juga apa yang bermain di fikirannya. Dia tidak tahan melihat ketenangan Idayu. Dia perlukan sedikit penjelasan dari Idayu. Idayu tersenyum lagi.
“Maafkan saya, Puan, kalau saya nampak macam busy body. Saya tak bermaksud nak masuk campur hal peribadi Puan. Saya minta maaf, ya Puan,”Nora bersuara perlahan setelah Idayu lebih suka berdiam diri. Walau ada senyuman di bibir itu, namun, jelas Idayu enggan menjawab. Dia pula, tidak mahu Idayu berprasangka yang bukan-bukan padanya.
“It’s okay. Awak tak salah,”akhirnya Idayu bersuara perlahan sambil mengerutkan, seolah-olah memikirkan sesuatu.
“Hmm… macam mana nak cakap ya? Well…begini. Bukan saya tak marah. Atau tak sedih. Tapi, kan… tak betul kalau kita buat kesimpulan melulu. Kadang-kadang apa yang kita tengok tak menceritakan hal yang sebenar. So, rasanya lebih baik kita selidik dan Tanya dulu, sebelum kita tuduh yang bukan-bukan. Betul tak?,”Idayu menyambung bicaranya. Nora Cuma tersenyum mendengar kata-kata itu. Idayu turut tersenyum Dia tahu gadis itu tidak bersetuju dengan kata-katanya. Dia juga sedar betapa hipokritnya dia di hadapan Nora. Kata-katanya cuma untuk mengaburi mata Nora. Dia tidak mahu timbul cerita yang tidak enak didengar dipejabat nanti. Dia tidak boleh meluahkan apa yang terbuku di hatinya saat ini, pada Nora. Nora bukanlah pilihan yang tepat untuk dia berkongsi rasa sedih yang sedang membebaninya ini. Dia tidak boleh membuka pekung di dada pada pekerjanya sendiri. Dia tidak boleh menjatuhkan air muka Hisyam. Dia tidak mahu timbul cerita buruk tentang Hisyam nanti. Demi itu semua, dia tidak ada pilihan. Dia perlu berpura-pura seolah-olah tidak ada apa –apa yang berlaku.
“Okaylah. Cukuplah tu. Jangan banyak Tanya lagi. Jangan banyak cakap lagi. Sekarang, cakap, awak nak makan kat mana?,”dia mula bersuara ceria lagi. Nora tersenyum kecil.
“Suka hati Puanlah. Saya tak kisah,”
“Ermm.. kalau ikut saya, saya masuk KFC saja. Sebab itu yang balik dekat dan cepat,”uajr Idayu sambil memandang ke arah restoran makanan segera itu. Nora tersenyum sambil mengangguk setuju.
“Okay. Boleh juga. Saya pun dah lama tak makan KFC,”
“Kalau macam tu, jom kita pergi. And, pasal Encik Hisyam tu, for me, there’s nothing to worry about. So, awak tak payah rasa risau atau serba –salah sebab terpaksa makan dengan saya dalam situasi macam ni. Kita makan puas-puas okay?,”
Nora tergelak kecil. Dalam diam dia kagum pada isteri majikannya ini. Bertuah Hisyam mendapat isteri seperti Idayu. Tenang dan tidak cepat melenting. Kalau perempuan lain, dia yakin, pasti sudah lama Hisyam kena serbu. Malah kalau dia sendiri pun, dia tidak akan berdiam diri melihat suami sendiri begitu mesara dengan perempuan lain.
“Nora? Ada apa-apa lagi? Something wrong?,”soal Idayu sambil menolak daun pintu restoran. Sedikit hairan melihat Nora yang masih termangu. Nora Cuma tersenyum. Idayu melabuhkan punggung ke kerusi, diikuti oleh gadis itu. Kemudian matanya kembali ke wajah gadis itu. Ternyata Nora masih melamun.
“Nora? Kenapa? Diam saja?,”
Nora tersengih.
“Tak ada apa-apa. Cuma, saya kagum dengan Puan. Bukan senang nak buat seperti yang Puan lakukan sekarang ni. Tak ramai isteri yang boleh jadi setenang Puan bila tengok suami dengan perempuan lain. Saya pun, kalau saya Nampak suami saya macam tu. Dah lama saya serang,”ujar Nora jujur.
Idayu tersenyum. Pujian Nora terasa berlebih pula. Dia tidaklah setabah itu. Hatinya juga tidaklah setenang itu. Itu semua Cuma lakonan untuk menipu dirinya sendiri. Membutakan mata untuk menyedapkan hati sendiri. Sungguh dia tidak layak mendapat pujian itu.
“Tapi, Puan… tenang. Tengok saja. Tak ada rasa nak pergi marah-marah,”sambung Nora lagi.
“Kalau sikit-sikit nak serang. Sikit-sikit nak serang, susahlah,”Idayu cuba berlawak. Nora tersenyum.
“Susah?,”tanyanya sepatah.
“Yalah. Kalau kita serang-serang macam tu, apa yang kita dapat? Tak ada apa-apa kan? Paling tidak, elok tak ada yang tahu masalah kita, kita hebohkan pada masyarakat sekeliling. Apa kita dapat? Saya tak Nampak faedahnya. Yang saya Nampak, maruah kita yang akan tercemar. Maruah suami kita juga. Padahal, kita tak tahu pun apa sebenarnya yang berlaku. Dibuatkan semua tu Cuma satu salah faham, macam mana? Siapa yang malu?,”
“Betul juga kata Puan,”
Idayu tergelak kecil.
“Kita ni.. bila dah jadi isteri orang, tanggungjawab kita besar. Tak boleh fikir diri kita saja. Yang paling penting, yang kita kena fikir… kena jaga…maruah suami kita. Mana boleh kita buat suami kita macam tu. Jadi, bila awak dah kahwin nanti, jangan suka-suka serang suami awak macam awak cakap tadi,”gurau Idayu bersama senyuman yang cukup lebar. Nora tergelak malu.
“So, Nora nak makan apa?,”
“Terserah pada Puanlah,”
“Hmm… semuanya terserah pada saya. Well… how about the latest menu?,”
Nora mengangguk perlahan.
“Saya pergi ambil order…,”ujar Idayu sambil mengangkat punggung.
“Eh, Puan duduklah. Biar saya yang ambil,”
Idayu tersenyum.
“Tak apa. Saya yang ambil. Bukan lama pun,”
“Kalau macam u, saya tunggu. Terima kasih Puan,”
Sekali lagi Idayu tersenyum sambil berlalu ke kaunter. Nora Cuma memandang. Hatinya masih diasak seribu persoalan walaupun penjelasan Idayu cukup jelas di telinganya. Hatinya masih tertanya-tanya hubungan Hisyam dengan gadis itu. Kenapa Hisyam masih keluar dengan gadis lain, walhal, isterinya ini cukup sempurna? Sungguh dia tidak faham.

****

24 comments:

~~JawaPan r!ndu~~ said...

salam..
kak hanni..nape ckit sgt..
tp xpe..
best..x sabo nk 2gu next..
cpt la hisyam tau yg idayu tuh dh tau sume..
biar pdn muka dye..
emo la plak..

nana_yoong said...

aduhaiiii
tabahnyer idayu..bila la hisyam nak berterus terang
kita tgk.. btl ke die x cinta

lyza said...

akhirnya..ade gak n3... tp sikitnya..cam x cukup jek (tamak kan?) huhuhu....sedeynyaaaa cian kat idayu...

.:me insan biasa:. said...

a'aa..setuju..
kak hanni panjangkan la sikit..
n setuju dgn jawapan rindu..
biar hisham tahu yg idayu dah tahu..

bunga_angkasa said...

arghh!!!geramnye ngan laki cmtu..x menghargai perempuan..huhuhu..

tp ble bab perasaan ni susah nak ckpkan...hmmm...

pe2 pun skit sgt la n3 kali ni(lyza,kta sama2 tamak.kikiki)...

kak,cpt sambung.hehe

Nin said...

Adoi, sedihnya.. idayu mmg sabar, rsanya idayu kna bg ksedaran dkt hisyam.. cmne nk hargai dirinya..
sabar n tabahnya idayu..

kita tunggu pa alasan hisyam kali ni bila idayu dh nampak sndiri..

anyway tq k.hanni, lama cite ni senyap. Chaiyok!!

^ Ain aka Dak In ^ said...

ish..apesal la baik sgt si idayu nih..
geram..geram..geram ngan perangai baik terlampau dia tuh..
adesss....

idayu... baiknye ko ni..

Nia Arissa said...

ya allah kak hanni.. nia yg bc ni pn bleh rasa bgetar tau... rasa nk jd cam idayu je.. slow n smooth.. rugi hisyam lepaskan org yg mcm tu... hu3.. terubat rindu nia yg dok tgu citer ni...

alkene87 said...

eee..teruk ar jantan cm hisyam tu
baik die ceraikan je idayu
kalo die x cintakan bini die
dua2 hisyam nak..tamak tol
sian idayu..ingatkan dah lame kawen
dah ade anak terbitla rase cinta di hati suaminya tu..

kak hanni, cepat2 la sambung
sy terpaksa refresh balik bace dr mula cite kuseru rindu itu dr mula
sbb dh lupe cmne cite ni
PAM dh x nk sambung dh ke kak hanni?
nak dipublishkan ke? bile?

misz nana said...

akak, kasi je hero baru..
geram ngan si Hisham tu..
eeeiii..

Anonymous said...

gerammm nye..tapi lama cgt la citer ni nk kuar..lama tunggu

Nurul said...

ish tbhnye idayu ! hmm

atie md said...

eeeee... geram geram geram kat hisyam tu tau! tapi idayu cool aje... takpe suatu hari nanti hisyam akan dpt balasan yg setimpal jugak... haaa baru padam muka dia!!

Anonymous said...

huh..finally.
dpt gk n3 baru..
hope cite ni xdibukukn cm PAM..
kalo x,kene tgg lama ag ler..
pls kak hanni..n kaki novel jgk..
letih la nk tggu kalo sume cite nk dibukukn..nnt jd penunggu pulak..

Anonymous said...

salam k. hanni..
duh..hmpr menitiskn air mata..
sy br jek bcer cter nie..
start dr awl smpai la ep 20..
mmg menyentuh tangkai ati..
huhu..

apsal la hisyam 2..
mmg xtau m'hargai isteri..
nnt kalo dia khilangan ayu,
br dia sdar sape yg dia cinta..

ayu plak tabah gler..
kalo sya kt tmpt dia, xtau la bleh tabah cam dia ke x..
huhu..

ape2 pn, gud luck 2 k. hanni..
luv u so much..
huhu..
keep up ur gud work
n hurry up wit new n3..
huhu..
ganbatte nae

_ina_

alia said...

apehal la hisyam...isteri dh ckup baik nk g cari pmpuan lain..pmpuan gatal lak tu..yek! n 1 more thing..syg pd isteri tu sbnrnye mmg dh cinta..xde mkenenye cinta tu x hadir lgsg..keras kepala hisyam ni..kate2 shah mmg btul..hisham mmg cintakan ayu

Anonymous said...

klu sy mghrpkn ayu dgn borhan boleh x?

Anonymous said...

Tul gak..manalah tau kot lps ni idayu terbuka hati utk bsm borhan semula. Biar padan muka hisyam tu! Tembelang dah pecah, kita tgk camne hisyam nak cover line nnt...

puteri_mukhriz said...

bestnya...lama x der sambungannya..huhuhuu

Anonymous said...

kalo saya la kan
saya nk buat satu hr nnt bila ayu dah tau
msti dia akan pergi jauh tinggalkan syam
sbb masa dia mula2 kawin dulu
dia ade cakap mcm tu kat syam kan
pastu bila ayu dah pergi jauh barulah dia tau yang sebenarnye dia suka kat ayu
pasru dalm masa dia berpisah tu
ayu ade penyakit
n blh bawa maut
last2 nnt baru syam terasa menyesal sangat
sebab tak tau menghargai isteri sebaik ayu
baru padan ngan muka syam tu
sakit hati tul la
ngan syam tu

Anonymous said...

best lah citer ni hanni...
cepatlah sambung lagi...
x saba rasenye nak tengok reaksi Hisyam bila dia dah tahu Ayu dah tahu hubungan dia dgn Maisara...

klu bleh bukukan sekali dengan PAM

p/s : x saba nak tggu buku PAM keluar.

Ju'A said...

kesiannya kat ayu...harap2 hisham akan sedar kesilapannya dan kembali pd ayu yg selalu mencintainya....hanni yg penting hepi ending.....

張曼玉Lynn said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

日月神教-任我行 said...

視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,色情

[11:35:50 PM] hos.getah: