Monday, March 9, 2009

Pergilah Air Mata 44


“Kau dah fikir masak-masak?,”
Badrul diam. Cuma memandang gelagat anak saudara Darius yang berlari-lari di dalam butik.
“Takkan sampai macam tu sekali?,”
Sekali lagi soalan Darius dibiarkan sepi.
“Kakak kau mana?,”sudahnya cuma itu soalan yang meniti di bibir Badrul. Soalan yang mengundang keluhan panjang di bibir Darius. Bukan jawapan itu yang dia inginkan.
“Entah. Kat belakang kot,”jawabnya acuh tidak acuh.
Badrul diam lagi. Meneguk perlahan air mineral yang Darius hidangkan untuknya.
“Kenapa sampai pindah?,”Darius terus merisik.
“Setakat ini, aku rasa itu saja caranya,”
“Cara apa?,”
“Aku perlu berada jauh dari Sabrina,”
Darius mengeluh panjang.
“Mama kau macam mana?,”
“Aku belum beritahu lagi,”
“Sah – sah dia tak setuju,”
“Itu kena pandai-pandai aku pujuklah,”
“Sabrina?,”
“Di sanalah. Macam aku cakap tadi, aku pindah sebab nak cuba jauhkan diri dari dia,”
“Maksud aku, dia dah tahu ke?,”
Badrul menggeleng.
“Tapi, aku yakin dia tak kisah,”
Darius menggeleng perlahan.
“Kau tinggalkan dia seorang diri kat rumah besar tu?,”
Badrul diam. Sekadar memandang wajah Darius yang jelas tidak bersetuju dengan rancangannya.
“Aku perlu belajar menerima ketiadaan dia,”
“Kau tak pernah terima dia, tiba-tiba nak belajar lupakan dia pula? Pelik betul kau ni Bad. Are you falling in love?,”
Badrul menjeling.
“Nonsense,”gumamnya perlahan.
“Bad…Bad… aku tak tahu macam mana lagi aku nak cakap dengan kau. Sekarang ni, kalau kau rasa kau betul-betul tak ada apa-apa perasaan pada Sabrina. Konon apa kau rasa ni, cuma fizikal attraction, let her go. Jangan buat dia macam tu. Dia berhak untuk mengecap hidup yang lebih baik. Lebih baik daripada menjadi isteri kau. Mungkin dia boleh jumpa lelaki yang jauh lebih layak untuk dia, berbanding kau,”
“I can’t,”
“Kenapa?,”
“Sebab…sebab… sebab aku tak nak lepaskan dia,”
“Selfish,”
“Bukan aku selfish. Aku cuba. Tapi, tiap kali dia cakap pasal cerai ni, aku tak boleh nak terima. Tak boleh nak dengar pun,”
“Hishhhh…. Sakit otaklah aku cakap dengan kau ni!,”Darius merungut sambil mengangkat punggung. Mundar-mandir di hadapan Badrul. Memang Badrul sakit!
“Bad… aku suggest kau pergi jumpa pakar psikitri. Kau ni ada masalah jiwa. Tahu tak? Jiwa kacau. Penyakit jiwa kacau…,”
Badrul menjeling.
“Jiwa saper kena kaco Paksu? Saper kaco? Hantu ke?,”

Badrul tergelak. Lucu mendengar suara anak saudara Darius yang menyampuk di dalam pelat.
“Jiwa uncle Bad. Hantu lawa kacau jiwa dia…,”
“Oooo… hantu lawa. Hantu lawa nak takut buat apa, uncle Bad? Lainlah kalau hantu macam Jangan Pandang Belakang tu. No worry lah. Everything will be okay…,”
Gelak Badrul makin kuat melihat gaya nasihat anak kecil itu. Sungguh matang. Saling tidak tumpah gaya ibunya memberi nasihat. Dan, selintas mendengar perkataan ‘jangan pandang belakang’ dari mulut kecil itu, membuat tawanya semakin kuat. Teringat gelagat Sabrina ketika menonton filem itu dahulu. Darius tersenyum.
“Betul-betul anak Kak Difa ni,”dalam tawa Badrul sempat mengkritik.
Darius tergelak mendengar komen Badrul.
“Anak Ka Difa tu, betullah. Tapi, kau ni, macam kena hysteria ni, kenapa? Lucu sangat ke apa Danish cakap tu?,”
Badrul terus tergelak. Membuat Darius semakin hairan.
“Are you okay?,”
“Aku okaylah. Cuma, bila Danish sebut jangan pandang belakang tu, aku teringatkan Sabrina,”
“Oh…. Teringatkan hantu lawa. Kenapa? Kenapa dengan hantu lawa tu?,”
“Dia tengok filem tu dalam mute mode. And siap tarik selimut tutup muka. Tutup badan,”
“Hah?! Penakut ke budak tu?,”
“Penakut sangat. Lepas tu, aku tinggalkan dia seorang kat bilik. Aku masuk pagi esoknya, kau tahu apa jadi?,”
“Apa?,”
“Dia terlelap dalam telekung sembahyang. Surah Yasin ke tepi bantal. Lampu bilik tak tertutup. Rupa-rupanya satu malam dia tak tidur. Baca Yasin,”
Pecah tawa Darius mendengar cerita dari bibir temannya itu.
“Kat mana?,”
“Pangkor. Semasa aku cari Dayana,”
“Kau pula? Kau ke mana, tinggalkan dia seorang dalam bilik?,”
“Aku? Aku pulak takut kat dia. Dah menjerit terkejut tengok hantu sampai mendarat atas riba aku. Mahu tak takut,”selamba Badrul bercerita membuat Darius pula yang histeria melayan gelak.
“Apa nak takut. Bukan orang lain. Isteri sendiri juga,”
Badrul mencebik sambil menyambung perhatiannya pada tingkah Danish. Memikat jiwa. Sudah lama dia suarakan niat untuk melengkap keluarga yang baru dibina bersama Dayana. Namun, topic anak, bukanlah topic kegemaran Dayana.
“Akak dengar tadi. Ada yang sebut nama akak. Mengumpat ya?,”
Badrul berpaling. Tersenyum memandang Mardifa yang melenggang membawa dua mug sederhana besar.
“Minum ya. Setakat hidang air mineral, buat apa?,”
Darius tersengih sambil mengesat air mata yang membasahi pipi. Tahu sindiran itu memang ditujukan padanya.
“Cerita pasal apa ni? Sebut-sebut nama akak? Dah tu, ketawa sampai berair mata ni?,”
“Alaa… citer uncle Bad kena kacau. Eh, bukan. Jiwa uncle Bad kena kacau ngan hantu lawa….tak apalah kan, mama? Hantu tu lawa. Kalau tak lawa, barulah boleh nak takut. Kan mama kan?,”
Mardifa tersenyum panjang.
“Hantu lawa? Lain macam bunyinya tu,”
“Tak adalah akak. Kepala si Dar ni, mana boleh pakai…,”
Mardifa memandang wajah Darius sambil mengangkat kening. Darius Cuma tersenyum panjang.
“Kamu lama ke kat sini?,”
“Kenapa?,”
“Kakak nak pergi cari barang kejap. Yanti balik awal hari ni. So, boleh jaga butik kejap?,”
“No problem,”
Mardifa tersenyum sambil mencapai beg tangan dan kunci kereta di atas meja.
“Danish. Come. Ikut mama. And, Bad… gangguan hantu lawa ni, bahaya. Kalau orang bujang tak apa. Tapi, kalau suami orang, kena cepat pergi berubat. Susah-susah sangat, hantar je hantu lawa tu kat si Dar ni. Mana tahu tersangkut,”
Badrul tergelak sumbang. Sempat Mardifa terseyum nakal sambil memimpin anaknya keluar dari butik. Darius tersengih panjang.
“Ambil kau…,”ujarnya lucu.
“Hantar kat kau? Terima kasih. Never!,”balas Badrul sambil mengangkat punggung. Membelek baju yang tergantung.
“Berbalik pada topic kita, kenapa kau tak terima saja Sabrina tu?,”
“Aku dah cakap sebabnya Dar. Sudahlah tu. Aku tahu apa yang aku buat,”
Darius menghela nafas panjang.
“Aku bimbang kau tak tahu sebenarnya,”
“Maksud kau?,”
Darius memandang Badrul yang leka membelek baju.
“Aku tak nak kau jadi macam aku,”
Badrul berhenti membelek baju yang bergantungan. Perlahan dia mengangkat muka. Mencari wajah Darius. Kata-kata Darius menarik perhatiannya.
“Maksud kau?,”
“Aku tak nak kau Cuma akan sedar bila kau dah kehilangan Sabrina. Sama macam aku..,”
“Maksud kau…Syuhada?,”
Darius diam. Diam yang membuat Badrul semakin berminat untuk terus bertanya.
“Kau masih ingatkan Syuhada ke?,”
Darius tersenyum kelat.
“Kalau aku tak ingat, takkan wujud Ida’s Boutiqe ni,”
Badrul diam seketika. Perlahan melangkah mendekati Darius.
“Lamanya kau tak sebut nama dia. Aku fikir kau dah lupa,”
“Aku tak sebut, bukan sebab aku lupa. Tapi, sebab rasa bersalah aku. Tiap kali aku sebut nama dia, tiap kali tu juga aku akan ingat balik betapa kejamnya aku pada dia…,”
“Patutlah berderet-deret calon, tapi tak seorang pun kau tersangkut,”
Darius tersenyum tawar.
“Aku tak nak kau jadi macam aku Bad,”
“Situasi kau dan aku tak sama, Dar,”
“Tapi, rasa kehilangan tu, pasti sama, Bad,”
“Tak sangka kau masih mengharapkan Syuhada,”
“Sebab aku belum jumpa sesiapa yang boleh menyaingi dia. Tak ada,”
Badrul tidak bersuara. Cuma seraut wajah tenang gadis berkulit hitam manis yang pernah hadir di dalam hidup temannya itu, tiba-tiba bermain di fikirannnya.
“Kau masih terus cari dia sampai sekarang?,”akhirnya dia bertanya perlahan.
Darius menggeleng.
“Aku tak tahu di mana nak aku mulakan. Aku tak mahu kau rasa apa yang aku rasa sekarang. Bersalah. Rindu. Terseksa. Hilang punca…,”
“Aku dengan Sabrina…,”
“And, you know something?,”sampuk Darius tiba-tiba.
“Apa?,”
“Bila aku jumpa Sabrina, buat aku makin teringatkan Syuhada,”
“Maksud kau?,”
“Ada jelmaan Syuhada dalam diri Sabrina,”
“Jelmaan? Mengarut bahasa kau hari ni, Dar,”
Darius tergelak.
“Sabrina and Syuhada sama-sama punya hati yang tulus. Itu yang susah aku nak jumpa pada gadis lain,”
“Maknanya sekarang, kau cuba nak cakap yang Sabrina berjaya ganti tempat Syuhada lah?,”
Darius tersenyum panjang. Dari riak wajah dan alunan suara, dia tahu Badrul tidak senang dengan pengakuannya itu.
“Kalau berjaya pun, dia isteri orang…,”
“Dar, kau jangan nak cari pasal…,”
“See. Kau melenting. Apa maknanya tu? Maknanya kau cemburu, Bad. Apa yang jadi antara kau dengan Sabrina bukan setakat fizikal attraction. Percayalah cakap aku. Kau dah mula ada rasa sayang pada dia,”
“Entahlah. Malas aku nak fikir. Sekarang, aku rasa aku dah buat keputusan paling tepat untuk aku, Dayana dan Sabrina,”
“Untuk Dayana, mungkin. Untuk kau, tak. Untuk Sabrina, jauh sekali,”
“What ever lah. Aku tak nak cakap pasal aku sekarang. Cerita Syuhada menarik semula minat aku ni. Dah lama sangat kau tak bercerita pasal dia. Tiba-tiba hari ni, kau sebut semula nama tu. Dah lebih enam tahun rasanya aku tak dengar kau sebut nama dia,”
“Besar salah aku pada dia, Bad. Besar dosa aku pada dia. Sampai aku tak ada keberanian pun untuk sebut nama dia. Aku yakin aku dah miliki yang terbaik. Tapi rupanya-rupanya aku buang yang lebih baik. Kalaulah aku tak bodoh…,”kata-kata Darius terhenti di situ.
Badrul diam seketika. Menunggu kalau-kalau Darius ingin menyambung luahannnya.
“So, kau masih menunggu dia. Kalau kau tak jumpa Syuhada, macam mana?,”dia bersuara apabila melihat Darius terus membisu.
“Hati-hati. Mungkin aku akan cuba dapatkan Sabrina kot,”jawab Darius bersama gelak kecil.
“Serius… Dar,”
“Serius? I don’t know. Mak aku dah bising. Kakak aku, tak payahlah aku cerita. Kau pun tahu. Semua asyik paksa aku kahwin. And, serius lagi? Bukan aku tak cuba. Aku cuba. Tapi, aku tak jumpa. Tak jumpa pengganti Syuhada. Hakikatnya, aku masih mengharapkan Syuhada muncul semula dalam hidup aku. Aku sumpah, aku tak akan lepaskan dia pergi, andai dia muncul sekali dalam hidup aku,”
Badrul diam. Menghayati tiap patah harapan temannya itu.
“Aku doakan Syuhada muncul semula,”
“Kenapa? Kau takut, kedudukan kau tergugat? Takut aku tackle Sabrina?,”
“Dari tadi tak habis-habis dengan Sabrina… kau memang sukakan dia. Kan?,”
“Kau sendiri pun. Dari benci boleh jadi gila bayang macam ni. Ini kan pula aku,”Darius bersuara dalam teka-teki.
“Stop it. Okay?,”
“Okay,”
Badrul menggeleng perlahan. Mula kurang selesa dengan bicara Darius. Sukar untuk dia menebak perasaan sebenar Darius kini.
“Jangan risaulah. Aku tak akan ganggu Sabrina. Aku dah ada butik impian Syuhada untuk aku terus hidup dengan dia. Dengan kenangan dia. Kalau tak sehingga aku jumpa dia semula pun, sekurang-kurangnya sehingga aku jumpa pengganti dia,”Darius bersuara lagi.
Badrul diam. Mula melayan perasaannya, sekaligus memberi ruang untuk Darius melayan perasaan sendiri.
***

25 comments:

MaY_LiN said...

jahatnye bad ni..
cian ina..
thanks kak

Anonymous said...

best2... tetipe muncul plak syuhada...

Nadhirah Nazarudin said...

jgnlah bad pindah~

p/s kiutnya budak kecik tu

MiZZy MaDie said...

bile la si bad ni nk sdr tah yg die tu syg kat sabrina..
budak kecik pun pndai bg nasihat..~~comey jer~~

Anonymous said...

kak...thanks 4 the latest PAM...
ERGHHH bile nk upload yg baru plak..
tbe2 je de syuhada.. nk thu jgak reaksi ina cmne...

kaenburuk said...

shadunya...
cian kat darius..
minta2 bad tak jd pindah..
huhu..bair dati tentang abih2an..

Anonymous said...

jahatnya bad......
sabrina ilang dari idup dia nanti baru padan muka....

SyAfIrA iDaYu said...

teruk la bad nie...langsung xnk fikir perasaan sabrina...

~zuLaiFaH~bUdaK CuEk@! said...

he..he..

darius tu sje je nk kasi bad panas kn!

Anonymous said...

haha bgs22 akak mcm gini r akak...darius tue pun tk jumpe penganti ag...so ape slhnye die ngn sabrina..overall selame nie memg die yg kuat bg nasht

bad tue ego ngaku jerk..jgn nnti bile sabrina hlg drpd die bawu die nk cri..hehehe

percaya r sabrina mesti tk dpt terima n lebih bek die mntk cerai..huhu..sori sbb emo..

what a strange world... said...

bad neh keras kepala ek? still xnak ngaku.. bknnya dia xpnh jatuh cinta.. isk²..

atashinci said...

ee.....biar bad pndh...
nnti bru dia tau mcm mne rndu kt ina.........
wawawawawawawaw

nana_yoong said...

hahhaha..
bad da rase tergugat..
padan muke..

Anonymous said...

buatlah bad craikan ina,pas2 dar plak kwin ngan ina n bhgia tp bad plak crai ngan dayana.Emm...pdn ngan muka bad.
Hehehe...pndai2 jer reka citer..
Sorrrryyyy....

nina06 said...

setuju bad pindah...nnti baru dia rasa ada sesuatu yg hilang dlm diri dia...

Anonymous said...

kalau bad pindah mesti mama dia x bagi.. ataupun kalau mama dia bagi pun mesti suruh bawa ina tu sekali tinggal gan dia...

Bad mesti gelabah punya sebab dia pindah nak jauh dari ina....

bertambah sayang lagi... bad atau ina bersatuuuu.... i like...

Anonymous said...

biar je bad tu hilang ina then nnt bru mcm org gile die cari ina smula mcm darius wakakakaka

...CiKdiDa... said...

name sy 2..syuhada..(bngge) hehehehe...nk tau ape yg jd ant darius n syuhada sbnrnye..n 4 bad..xpe..pndh la..nnt lps pndh bru sdr..huhuhuhu

thnx 4 de n3..dh lme tggu cite ni...hehehe

Anonymous said...

biar bad pindah..pastu ceraikan sabrina..then darius pulak kahwin ngan sabrina, biar bad nyesal seumur hidup..lelaki ego mcm tu mmg kene ajar skit..huhu kak xsabar nak tggu next episod..

mimi said...

smart that little boy..sure cute..
nice entry..

Anonymous said...

best....
bad o bad...pindah jer, bagi ina kat darius..baru tahu nak hargai ina...
kak hanni...request....
nak cerpen 1...hehe
dah lama xbaca cerpen kak hanni...
tq..

Anonymous said...

kak hani..
npe xmatchkn ina ngn darius je...
swetla diorg dua..
hihihihihi...
-ema-

♥corcraze♥ said...

wah3..bestla darius niyh!!!
kahkahkah!!
bad ni mengong kan..
benci dia!!
jgn la gntung xbertali si ina tu!
die ade life okay!
ade ke blaja tgii2 tp dok umah cam org bodo..
and ape klulusan die sbenarnye ek?

kak hanni,nape kak hanni wat ina cam kurang speaking eng?
mcm die tu tak educated la plak..

asal 'may be' instead of 'maybe'??

張曼玉Lynn said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,性感影片,正妹,聊天室,情色論壇

[11:35:50 PM] hos.getah: