Monday, March 16, 2009

Jiran Baru: KL, Kami Datang...

“Mana kau nak bawa kita orang ni, Penan?,”
Dup! Satu hantukan kuat mengenai kepala Lang. Berpinar seketika. Untuk beberapa saat dia tersandar pada dinding kotak lutsinar yang dirasakan seakan bergerak ke atas.
“Sakitlah!,”jeritnya setelah kepalanya sedikit stabil.
“Kan aku dah cakap. Jangan panggil aku Penan! Ini KL tau. Bukan kat kampung!,”
Lang menarik muncung. Kuat juga kepala Si Penan ni. Dalam marah, hatinya berbisik sendiri.
“Dah tu, nak panggil apa?,”Achong mula membuka mulut.
“Panggil aku Pan. Sebutannya macam P.E.N., pen. Ejaannya P.A.N,”Penan mula bersuara dengan wajah sedikit bangga. Namun, bangganya sedikit mengendur apabila kata-katanya disambut dek deraian ketawa tiga sahabat lamanya itu.
“Apasal kau gelak?,”
“Nama macam kuali!,”Achong bersuara. Jawapan yang membuat Toy berguling-guling di lantai. Ketawa bagai kena rasuk. Lang mula menggelupur sambil memukul dinding. Riuh bunyinya.
“Diamlah! Nanti orang dengar,”
“Mana ada orang dalam kotak ni…,”
“Sini memanglah tak ada. Tapi, nanti pintu ni, terbuka, mana tahu ada orang,”
Mendengar kata-kata Penan, tawa tiga sahabat itu sedikit mereda.
“Sebenarnya kau nak bawa kita orang ke mana? Mana rumah baru kita orang?,”
“Nantilah. Esok-esok aku tunjuk. Malam ni, kita bermalam saja kat rumah aku,”
“Rumah kau? Kau duduk dalam kotak ni, ke?,”
“Bukanlah…”
Sebaik sahaja Penan memberi jawapan, tiba-tiba kotak yang mereka duduki, berpintu lagi. Dinding yang tadi rapat, terbuka tiba-tiba. Lang dan Toy memandang dengan perasaan kagum. Di kampung mereka tidak pernah jumpa kotak ajaib sebegini.
“Jomlah keluar,”Penan bersuara dari luar kotak tersebut. Melihat Penan sudah pun terapung-apung di luar kotak, cepat-cepat mereka keluar dari situ.
“Ajaiblah kotak ni,”Toy bersuara kagum.
“Ini lif. Bukan kotak. Kau ni, cakap macam orang tinggal dalam hutan! Tulah, berkurung kat kampung tu. Cubalah sesekali pergi kat town tu. Kat town dekat kampung kita pun, banyak lif, tau! Lain kali kembangkan sikit minda tu. Jangan jadi, katak bawah tempurung,”
Achong mencebik, Lang membuang pandang dan Toy buat-buat pekak. Penan sudah mahu mulakan ceramah.
“Aku cukup tak suka pada orang berfikiran mundur ni. Negara kita dah maju. Tapi, kau orang masih juga di takuk lama. Berubahlah kawan. Kalau bukan kita yang nak ubah diri kita sendiri, siapa lagi? Tengok macam aku ni. Aku berani buat perubahan. Tengok! Sekarang aku dah berjaya. Aku berjaya berada di Crystal Plaza ni,”
“Berjaya duduk dalam kotak pun, nak bangga…,”Lang merungut perlahan.
“Kau tak tahu, macam-macam ada dalam ‘kotak’ ni,”
“Apa dia?,”
Penan memerhati sekeliling. Lenggang.
“Jom ikut aku,”

****
“Ini computer,”
Penan mula bersuara sambil melangkah ke arah satu computer yang terpasang di meja. Lang, Achong dan Toy sekadar mengikut dari belakang.
“Aku suka lepak kat sini. Boleh belajar IT,”
“IT? Apa kebenda tu?,”Achong membuka mulut.
“Ikat Tali ke?,” teka Lang sambil menggaru kepala.
“Ikat tali kepala hotak kau! Information Technology lah!,”
“Amboiiii….Kuali cakap omputihlah…..,”Toy bersuara sambil tergelak. Tetapi, cuma untuk seketika, apabila kali ini, buraian isi perut Penan melibas tubuh kecil Toy. Toy menarik muncung sambil menutup mulut dengan jemari kecilnya. Penan pula, terus bertenggek ke kerusi sambil memandang monitor.
“Awek aku adalah,”
“Awek kau? Mana?,”Achong segera bertanya sambil melompat ke sebelah Penan. Dalam, rabun, semangatnya begitu tinggi untuk melihat wajah kekasih temannya itu.
“Tak nampak. Tapi, dia online ni. Alaa…aku kenal pun, kat sini je. Malam-malam bila computer ni on, aku chatlah dengan dia. Ramailah juga awek aku. Setiap satu computer kat sini, ada sorang awek aku. Malam ni, aku chat dengan awek ni, malam esok, aku chat dengan awek lain lak. Seronok….,”
“Chat tu apa?,”Toy mula membuang rajuknya. Topik yang begitu menarik, membuat dia berasa rugi kalau terus merajuk. Perlahan-lahan dia bergerak ke sebelah Penan. Lang pula, bertenggek ayu di meja sambil matanya melilau memerhati sekeliling. Agak suram dan sunyi. Cuma ada susunan meja yang kosong bersama timbunan kertas-kertas dan computer. Bezanya, computer di meja lain, tertutup. Dia mengeluh perlahan. Matanya beralih ke arah lain. Senyum mekar di bibir.
“Ada oranglah,” dia bersuara senang sambil matanya terus mengamati ke arah seorang lelaki yang sedang melangkah ke arah mereka.
“Mana?,”Toy menyampuk.
“Tu….,”Lang menjawab pendek, sambil melambai. Ingin beramah mesra dengan teman serumah Penan. Senyum lebarnya, hilang perlahan-lahan apabila melihat lelaki itu berhenti melangkah.
“Hai…,”sapa Toy sambil melompat bersama Achong.
Lang mengerutkan kening. Gelagat lelaki itu, seolah-olah tidak menyedari kewujudan mereka. Perlahan lelaki itu berundur sebelum memalingkan badan.
“Hey, nak ke mana tu?,”Lang mula bertanya. Dan, sebaik soalan itu keluar dari bibirnya, lelaki itu memecut laju. Lang mengerutkan kening. Berpaling pada Penan yang khusyuk menatap computer sambil sesekali menekan keyboard menggunakan pen yang digigit.
“Pan, kenapa dengan kawan kau tu?,”
“Kawan? Mana aku ada kawan kat sini. Aku tinggal sini sorang-sorang je,”
“Lelaki tadi tu?,”
Penan terpempan.
“Lelaki? Mana dia sekarang?,”
“Kita orang tegur, dia buat tak tahu. Aku Tanya dia nak ke mana, dia terus lari,”
“Hah?! Yang kau tegur buat apa? Itu manusialah! Kenapa tak cakap dengan aku? Kita sembunyi dulu sementara dia masih ada kat sini. Kau orang ni.. lepas ni, mesti kecoh! Di buatnya dia cari bomoh pagarkan tempat ni, aku pula yang merempat, tahu!,”
“Mana aku tahu. Aku Cuma nak berbaik-baik saja,”
“Kita mana boleh berbaik dengan manusia?! Agaknya pasal nilah, kau orang separuh rentung ni, ya?,”
“Buat baik, tak salah, kan?,”Lang bersuara sedikit lantang.
“Nak buat baik, tengok tempatlah. Menyampah aku. Dah, jom blah. Nampaknya seminggu dua ni, aku tak boleh baliklah jawabnya. Ini semua kau punya pasal,”
Lang mencebik. Mengerling ke arah muka Penan yang masam mencuka.

***
“Dua hari MC, kenapa? Demam ke?,”
Seman menoleh. Seram – sejuk masih terasa.
“Aku demam terkejut kot,”
“Demam terkejut?,”
Seman mengangguk. Teringatkan apa yang dialaminya beberapa malam lalu, terasa romanya kembali meremang.
“Kenapa?,”sekali lagi temannya bertanya.
“Kau ingat, aku ada buat OT kan, dua hari lepas?,”
“Ha ah. Kenapa?,”
“Aku Nampak…,”
“Penanggal? Kan dah ramai yang nampak. Buat tak tahu aje,”
“Masalahnya, bukan penanggal aje. Penanggal duk bertenggek kat kerusi aku sambil mengadap komputer. Pocong tercegat sebelah dia. Langsuir dengan toyol duk lambai kat aku. Aku baru nak blah, ada pula yang tegur. Tanya aku nak ke mana…tak sanggup weiii,”
“Kau biar betul. Dia bawa geng ke?,”
Seman Cuma merenung tajam wajah temannya yang tergelak besar.
“Kau ingat aku main-main ke?,”
“Alaa… dia ajar kawan-kawan dia chat kot…,”
“Kau cakap sekarang bolehlah. Terkena kat kau sekali, padan muka,”
Temannya tergelak lagi.
Seman menjeling. Malas menyambung cerita. Yang pasti, selepas ini, dia tidak akan bekerja lebih masa sendirian lagi.

****
“Selesa juga rumah baru ni,”Lang bersuara sambil bersandar pada dahan pokok yang merendang. Memandang kegelapan malam.
“Selesa apa. Rimaslah. Esok aku rasa aku nak balik rumah aku. Agaknya dah cool sikit kot keadaan rumah aku sekarang ni. Dah lima hari aku kat sini,”Penan menyampuk sambil menyedut cecair merah dari plastic.
“Senang betul kau dapat bekalan ya. Tiap-tiap malam aku tengok aku dapat stok. Ramai ke perempuan yang bersalin kat sini,” Toy bertanya sambil berayun kaki di sebelah Achong yang mula terlena. Penan tergelak.
“Memanglah senang. Eh, ini bukan darahlah. Aku dah lama tak minum darah,”
“Dah tu?,”
“Ini jus roselle. Sedap… kau nak cuba? Berkhasiat ni. Kaya dengan vitamin C. Khasiat dia pun banyak. Untuk anti penuaan, pencegah penyakit cardiovascular. Anti-cancer, elok untuk hilangkan demam ke, selesema ke.. dan, kalau kau susah nak tidur, pun boleh cuba jus ni. Aku ambil kat kedai makan depan tu…,”
“Ooooo. Mana kau tahu?,”
“Aku search kat internet laaa,”
“Kau cubalah. Memang sedap…,”tambah Penan sambil rakus menyambung tegukannya.
“Kenapa kau tukar minum jus pula?,”
“Hidup kat Malaysia ni, kadang-kadang susah nak buat jahat. PDRM kita hebat. Kalau bunuh orang, sekejap je kita dah kena tangkap…,”
“Apa kena mengena PDRM dengan kita? Apalah kau ni…,”
Penan tersengih. Toy menggeleng mendengar hujah bodoh Penan.
“Penan,”
“Pan lah, bodoh…,”
“Yalah…Yalah… Pan, rumah siapa kat sebelah tu? Gelap je. Tak ada orang duduk ke?,”
“Mana aku tahu. Aku pun bukan selalu ke sini. Kau cakap nak tempat tinggal, tu yang aku survey tu. Jumpa pulak tempat ni. kau orang kan suka duduk kat pokok besar, so, aku bawa kau orang ke sini,”
Lang mengangguk perlahan mendengar jawapan temannya.
“Tapi, jauh dari rumah orang sikit, kan?,”Lang bersuara lagi.
“Jauhlah elok. Tak ada banyak masalah. Kat sini, kau buat hal kau, cukuplah. Janganlah nak ramah sangat. Nanti tak pasal-pasal rentung lagi,”
“Tahulah aku…,”
“Ha ah,”Toy menyampuk.
Penan diam seketika. Menghabiskan sisa-sisa jus yang dia minum.
“Hey, aku nak cari jus lagilah. Kau nak ikut?,”Penan bersuara tiba-tiba. Lang menggeleng.
“Tak nak,”sepatah jawapan yang diberi Toy.
“Oklah. Kalau macam tu, aku pergi dululah,”
Lang sekadar mengangguk perlahan sambil memerhati Penan yang sudah terbang meninggalkan mereka. Untuk seketika, mereka saling membisu.
“Toy…,”
“Hmmm…,”
“Tak best kat sini kan? Sunyi…,”
“Ha ahlah. Aku baru nak cakap. Tapi, aku nak cakap depan budak Kuali tu, aku takut dia kecil hati pulak. Yalah. Susah-susah dia cari kita rumah,”
“Betul…betul…betul…,”Achong menyampuk tiba-tiba, membuat Lang dan Toy terkejut besar.
“Tak tidur rupanya mangkuk ni!,”marah Lang sambil mengurut dada. Achong tergelak kecil.

****

“Lang,”
“Apa dia?,”
“macam ada oranglah, kat rumah tu,”
“Ya ke?,”laju Lang berdarat di tautan akar pokok sambil memandang ke arah rumah di sebelah rumah mereka.
“Ha ahlah,”dia bersuara perlahan.
“Jom kita pergi tengok nak? Bosanlah asyik kita bertiga je. Ada kawan pun bagus juga,”Toy mula memberi cadangan.
“Aku nak. Tapi, mesti Penan bising nanti…,”Achong mula berbisik.
“Alaa… dia kan tak ada. Dia cari jus roselle kan?,”
“Nanti dia datang, kita tak ada macam mana?,”soal Lang sedikit was-was. Kenapa kebetulan malam ini pula, Penan datang bertandang ke rumah mereka?
“selalunya Penan, kalau keluar cari jus, kan lama. Kita pergi, pun, bukan lama pun…,”Toy cuba memujuk.
“Hmm.. oklah. Sekejap tak apa kot,”Lang memberi persetujuan. Dan, serentak dengan itu, mereka bergerak perlahan ke rumah yang mereka fikirkan tidak berpenghuni itu. Masih gelap sebenarnya. Cuma sedikir suram dengan cahaya lilin dan unggun api.
“Elektrik diorang kena potong agaknya ya?,”bisik Lang sambil bergerak perlahan.
“Agaknyalah…,”
“Apa mereka buat tu ya? Riuh je… macam ada pesta pulak,”sampuk Achong juga dengan suara perlahan.
“Memang ada pesta kot. Tu, terkinja-kinja menari tu. Duk keliling unggun apa. Tapi, tak Nampak sangatlah rupa mereka. Ramai juga tu…,”Toy bersuara sambil mengintai di balik dinding yang sedikit terkopak.
“Kalau tak Nampak kita terus ke pintu depanlah. Ketuk pintu. Nanti mereka ingat kita nak mencuri pulak,”
“Betul…betul..betul…,”sampuk Achong terangguk-angguk. Penyakit baru, sejak Penan bawa mereka menonton wayang pada hari pertama mereka ke Kuala Lumpur. Suka betul Achong pada filem yang mereka tonton tempoh hari, sehingga terikut-ikut dialog di dalam filem itu.
“Siapa nak ketuk pintu ni?,”Toy bertanya sambil menggaru perut buncitnya.
“Akulah,”seraya menawarkan diri, Lang terus mengetuk pintu. Mula-mula perlahan, apabila tiada tindak balas, ketukan dikuatkan. Untuk beberapa kali. Kemudian bunyi bising tiba-tiba sepi. Peluang itu diambil untuk mengetuk sekali lagi. Dia tersenyum. Barangkali jiran mereka sudah dengar ketukan itu. Pintu terkuak perlahan-lahan. Lang tersenyum. Toy tersengih. Dan Achong bersama wajah tidak berdosanya. Pintu terbuka lebih lebar. Dan lebar…
Senyum Lang hilang tiba-tiba. Sengih Toy juga tidak tahu ke mana perginya. Sedang Achong sudah mula buat muka terkejut. Buruk sungguh rupa jiran mereka ini.
“Hantu!!!,”serentak mereka menjerit dan berterbangan lari.
“Hantu!!!!,”jeritan yang sama juga mereka dengar dari dalam rumah itu. tetapi, Mereka tidak mahu berpaling lagi. Mereka perlu lari dari situ. Laju terbang dari situ.
“Hoi! Hoi! Kau orang nak ke mana tu?!,”terbangan Lang terhenti serta-merta. Suara Penan. Liar matanya mencari. Dia menarik nafas lega melihat Penan santai menghirup jus roselle dia atas bumbung sebuah lori.
“Kita pergi dekat Penan,”dia bersuara. Toy mengagguk sambil tertunduk menahan penat. Achong pula terus melompat mendekati Penan.
“Kau dari mana ni?,”Penan bertanya dengan nada hairan.
“Kita orang jumpa hantu….,”
Penan tergelak.
“Bodohlah korang ni. hantu tu kan, geng kita juga. Yang kau lari buat apa?,”
“Ish… kau tak tengok. Muka mereka. Buruknya…. Ada subang kat mulut. Ada subang kat mata.. ada subang kat hidung. Muka pula…. Eeiiiii. Aku takutlah,”
“Kat mana kau jumpa?,”
Lang bertenggek di sebelah Penan. Toy mula merangkak mencari sedikit ruang untuk tubuh kecilnya. Dia perlu hilangkan penat. Achong pula, sudah terbaring di atas bumbung lori. Sudah lama dia tidak berlari selaju ini.
“Kat rumah sebelah rumah kami,”terang Lang sambil menyelak rambutnya yang mengurai. Penat.
“Rumah tu, kan kosong…,”
“Malam ni, ada penghuni. Kami saja nak jenguk…,”
“Aku nak pindah tempat lainlah,”Toy bersuara perlahan. Suaranya sedikit bergetar.
“Nak pindah ke mana lagi?,”Penan bersuara dengan nada tidak bersetuju.
Lang diam. Baru penatnya mahu hilang, debarnya datang lagi. Sekumpulan hantu itu ternyata mengejar mereka.
“Toy! Achong! Mereka kejar kitalah…,”jeritnya kecut. Penan turut memandang ke arah pandangan Lang.
“Nak lari ke tidak ni?,”menggeletar suara Achong bertanya. Untuk teruskan lariannya, memang dia tidak sanggup lagi.
“Kejap. Mereka berhentilah,”Lang bersuara apabila melihat sekumpulan penghuni rumah itu berhenti serta – merta di tengah- tengah jalan yang suram.
“Hantu!,”
“Penanggal!,”
“Langsuir!,”
“Toyol!,”
“Pocong!!!!,”
Jeritan itu, mengiringi larian semula kumpulan itu. Tetapi, bukan ke arah mereka. Kelihatan seperti kumpulan itu lari dari mereka.
“Tobat! Lepas ni aku nak duduk rumah je. Aku tak mahu jadi punk lagi…!!!!!!,”
Lang sedikit binggung mendengar jeritan terakhir yang sedikit sayup sampai ke telinganya.
“Kenapa mereka lari pulak?,”Toy bertanya hairan,
“Itu manusialah, bodoh…,”Penan bersuara sambil tergelak.
“Manusia? Aku tak pernah jumpa manusia macam tu,”
“itu budak-budak punk. Memang gaya mereka macam tulah…Apa punya hantulah korang ni. buat malu kaum je. Dengan budak punk pun kau orang takut,”
“Buruk benar rupa mereka. Eeiiiiiiiii…,”Lang memberi komen bersama wajah yang ngeri.
“Sudahlah. Aku yakin, lepas ni, mereka tak akan pergi lagi rumah kau. Tak payah risaulah. Tak payahlah nak pindah-pindah. Buar penat badan je,”
“Kita tengoklah. Tapi, kalau mereka datang lagi, aku rasa, aku tetap nak pindah…,”Lang bersuara separuh membuat keputusan.
“Betul…Betul…,”belum sempat menghabiskan perkataan ‘betul’ yang ketiga, tiga hantukan singgah ke kepala Achong.
“Adui…,”
“Selalu buat orang terkejut tau!,”marah Lang sambil merengus. Toy dan Penan merenung marah. Hampir tergolek mereka dari bumbung lori gara-gara Achong yang suka menyampuk tiba-tiba.

****

16 comments:

keSENGALan teserlah.. said...

hadddoooyy..
lawak2..
ngeeee..
tgk,,hantu sebenar pon kate manusian2 punk nieh hantu..
abeh,,cmn0 ek..
da muke dicat sne sini.
isk2..
mengalahkan hantu..
ekekkee..
lawak2..
but i want ina ngn bad...!!
tulun2..

^ Lolipop aka Dak In ^ said...

hahahaha...
dalam lawak2 tu ada gak
menyindir,,
tp ok ape...
dah memang itu hakikatnye..
huhuhu..
adoi..
ade plak antu takot ngan punk...
wat malu kaum je,,,

atashinci said...

betol2 bdk punk 2 mmg cam hntu...
wawawawawa
see...hntu tol pn tkt dgn diarg...
lawaklh hanni....

diana said...

lawak lah citer ni..hehe
lps ni dh makin kurang takut ngn hantu sbb diorg pun takut ngn manusia..

eilawaniey said...

suke lah dgn achong tuh...
betul betul betul!

aqilah said...

hanni, hanni, mmg bergeliger tul lah otak hang. lawak.....lawak.......

nurhakim said...

lawak tul lah kak hanni..
xsngka de gak smbngan cte nie...hihi
pe2 pn enjoy..

Anonymous said...

Wahaha...lawak ar kak hanni...
jus roselle 2 air ape eh?

-manja.lara-

nin said...

ha..ha..ha.. best2. ha dh jumpa 'hantu' baru tau sapa lg hantu..

chaiyok k.hanni

Anonymous said...

hantu nak jd manusia sbb baek sgt..
yg manusia nak jd hantu sbb setan sgt..
wakakakakak..
crite yg berisi lagi klaka..
hilang prob kat kpale kejap..
hak3

akusahaja said...

best ar sambungan cter antu nie..klaka la kak!!
hahaaaaa=D
enjoy bler bce.hehe=p

Anonymous said...

lawak la kak hanni..
pusa la memikir mule2 ape la pan tu..
upe2 nyer penanggal..
siap minum jus lg..huahahaha
lawak tul la kak hanni ni..
all d bes kak hanni..
nnt dah publish buku bgtau ye..
-leolovegreen-

張曼玉Lynn said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

Hamizah Binti Zulkifli said...

kahkahkah....lawak giler la kak hanni....xhenti2 gelak..wahahahhaa...best2..!!
=)

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

hahaha...lawak2...adui xlarat nk gelak...

alfa syamimi said...

hahhaha mau pecah perut bace cerpen nih..

[11:35:50 PM] hos.getah: