Wednesday, December 17, 2008

Di Penghujung Rindu 4

Sayang,”
Julia menoleh. Shahril tercegat di ambang pintu , merenungnya sambil berpeluk tubuh. Perlahan dia mengangkat tangan. Menunjukkan ke arah jam di tangan. Julia tersengih panjang.
“Sayang buat apa lagi ni? Semua orang tunggu Ju kat bawah tu. Cepatlah sikit,”
Julia membetulkan rambut buat kali terakhir. Kemudian melangkah tergesa-gesa ke arah dua beg kertas yang sederhana besar.
“Ju nak ambil hadiah ni,”Julia membuat alasan sambil tersengih. Bersama dua beg kertas di tanga, dia mengatur langkah mendekati Shahril.
“Nah. Abang bawa satu,” hulurnya kepada Shahril. Shahril menyambut tanpa banyak bicara. Terus tangannya mencapai lengan Julia. Menarik Julia keluar dari bilik.
“Semua dah sampai ya , bang?”soal Julia sambil meniti anak tangga. Shahril mengerling. Menikmati wajah Julia yang dirias cantik.
“Dah. Dah lama pun dia orang tunggu. tu…. Bersiap mengalahkan artis nak buat show,”
Julia mengerutkan keningnya.
“Mana ada lama sangat,”
“Memang lama pun. Tengok… nak minum pun aku kena ambil sendiri,”
Julia menoleh.
“Lia! Alahai kesiannya. Biar aku yang bawa. Kau pergi sana. I‘m so sorry. Lambat sikit pun tak boleh tunggu,” Julia segera mengambil dulang berisi minuman daripada tangan Camalia. Tidak sampai hati melihat Camalia bersusah payah dengan perut yang sudah memboyot. Camalia tersenyum. Dibiarkan dulang bertukar tangan. Dia mengekori Julia dari belakang. Sama-sama menuju ke laman. menyertai, teman-teman lain yang sudah sedia menanti.
“Hai… lama betul nak tunggu air pengantin baru ni,” Fairuz bersuara sebaik Julia meletakkan dulang di atas meja.Julia tersenyum.
“Ini bukan air pengantin baru. Ini air mak buyung. Aku tolong bawa aje,”terangnya bersama sengih yang panjang.
“Tunggu kau lama sangat. Kami semua dah haus. Terpaksalah aku pergi buat air,” Camalia bersuara sambil melabuhkan punggung ke kerusi. Perlahan-lahan sambil dibantu Fairuz.
“Janganlah marah. Aku lama sebab ambil ni,” Julia bersuara sambil menunjukkan beg kertas di tangan Shahril. Shahril meletakkan beg kertas tersebut di atas meja, sambil Julia mengeluarkan beberapa kotak yang berbalut cantik.
“Ini ole-ole dari Terengganu. Ini untuk Lia. This is for you Fairuz. And this is for you Kimi,” satu demi satu hadiah dihulurkan kepada teman-temannya.
“Thanks,”ujar Hakimi sepatah. Kotak hadiah itu dibeleknya, sebelum diletakkan di atas meja. Gerakan yang sama, dilakukan oleh Camelia dan Fairuz.
“Terima kasih Ju. Ingat juga kau kat kami ni, ya?,”Fairuz bersuara separuh berlucu. Camelia tersenyum mendengar usikan suaminya itu.
“Ala.. kak Ju. Mana adil macam ni? Untuk semua orang ada. Untuk Zeti tak ada ke?” tiba-tiba Nor Zetty mencelah dengan nada merajuk. Julia tersenyum. Wajah Not Zetty dipandang sekilas sebelum menyelongkar beg kertas di hadapannya.
“Mestilah ada. Semua dapat. Even for the baby pun… I dah belikan ole-ole,”
“Ini untuk Zeti.. dan ini untuk baby kita,” dua bungkusan kecil dihulurkan kepada Nor Zetty dan Camalia. Camalia tergelak kecil.
“Hai.. belum keluar dah dapat hadiah? Thanks Ju,” ujar Camalia senang. Fairuz dan Hakimi turut tersenyum. Sambil Nor Zetty tersengih membelek kotak hadiahnya.
“Thank you, Kak Ju. Ingat Kak Ju tak ingat kita,”
“Sama-sama. Mana boleh tak ingat? Semua Kak Ju ingat,” balas Julia sambil melabuhkan punggung di sebelah Shahril.
“So, macam mana honeymoon?” Hakimi membuka bicara setelah masing-masing leka dengan bungkusan hadiah masing-masing.
“Ok. Semuanya berjalan dengan lancar. Kita happy kat sana. Kan Ju? And, kau, Kimi. Kahwinlah cepat-cepat. Rugi tak kahwin” jawab shahril sambil menyentuh jemari Julia. Julia tersenyum sambil mengangguk tanda setuju. Hakimi pula tergelak kecil mendengar usikan Shahril.
“Shah..Shah.. kalaulah dari dulu kau dengar cakap aku… dah lama kau boleh lembutkan si Ju ni. Aku cakap kau tak nak percaya. Sekarang kau tengok. Once dia jadi isteri kau.. tak ada nak bertekak lagi. Main angguk je, dengar kau cakap,” Fairuz bersuara apabila melihat Julia Cuma mengangguk mendengar kata-kata Shahril. Shahril tergelak. Sementara Julia tersipu malu. Tiba-tiba terasa malu mendengar usikan Fairuz.Dia sendiri tidak tahu mengapa dia tiba-tiba menjadi lembut hati. Cukup senang bertolak ansur. Tidak seperti sebelum berkahwin
“Yelah. Nanti lawan cakap suami berdosa pulak,”Julia bersuara cuba membela diri.
“Tengok.. Dah berhenti lawan cakap kau, cakap aku pula yang dia lawan,”Fairuz membalas. Tidak mahu mengalah dengan kata-kata Julia. Sudahnya, Julia Cuma tersenyum sambil jelirkan lidah.
“Oh ya! Aku ada satu berita gempar. Kalau kau orang dengar, mesti terkejut besar,” Shahril tiba-tiba bersuara. Memandang wajah isterinya bersama sekuntum senyum yang sukar ditafsir maksudnya.
“Berita apa? Takkan dah nak jadi mama dengan papa kot?” Fairuz bertanya sambil tersengih panjang. Julia berkerut marah mendengar soalan itu sambil Fairuz tergelak besar. Camalia mencubit lengan suaminya sambil mengerutkan kening. Hakimi pula tersenyum panjang. Memang Fairuz kaki mengusik.
“Kau ni Faiz,”Julia menjerit geram. Membuat gelak Fairuz semakin kuat.
“Abang ni! Orang serius dia main-main pula,” Camalia pula bersungut membuat tawa Fairuz sedikit mereda.
“Ok lah. Abang serius,”Fairuz bersuara sambil mengawal tawa.
“Apa halnya Shah?” Camalia mula merisik cerita setelah tawa Fairuz betul-betul reda
“Abang yang cakap.. atau Ju?”soal Shahril sambil memandang Julia. Julia Cuma menjungkit bahu.
“Terserahlah. Ju tak kisah…,”
“Hmmm…Memandangkan Ju yang jumpa dulu… Ju sajalah yang cakap,” Shahril memberi ruang kepada Julia untuk membuka cerita. Julia tersenyum sambil mengangguk.
“Apa ni Mar? Macam benda penting sangat je,”Hakimi pula bersuara. Tidak sabar melihat situasi tarik tali yang Shahril dan Julia wujudkan. Julia tersenyum panjang.
“Sabarlah,”
“Tengah sabarlah ni. cepat-cepatlah cerita,”Fairuz menyampuk dengan wajah berkerut. Julia terus menyambung senyum. Pasti, beritanya akan membuat semua temannya itu terkejut.
“Well.. Semasa kami honeymoon.. cuba teka kami jumpa siapa?”
“Alaa.. kak Ju ni. Sama je dengan abang Shah. Saja nak buat suspen. Manalah kita orang tahu kak Ju jumpa siapa. Kak Ju jumpa siapa?” soalan Nor Zetty ternyata menjadi wakil kepada ketidak sabaran Camalia, Fairuz dan juga Hakimi. Melihat keadaan itu, Shahrul Cuma tersengih panjang. Sebagai mana dia terkejut apabila diberitakan oleh Julia , pasti teman-temannya itu juga seperti itu.
“ok..ok.. straight to the point, we met Huda! Nurul Huda!” ujar Julia girang. Kegirangan yang disambut dengan riak terkejut di wajah Camalia dan Fairuz. Sedang Hakimi yang sedang meneguk air, tiba-tiba tersedak. Sudah lama dia tidak mendengar nama itu. Sudah cukup lama rasanya. Sementara Nor Zetty terkebil-kebil. Tidak tahu hujung pangkal ceritanya.
“Abang... Abang tak apa-apa?”soal Nor Zetty sambil menepuk belakang Hakimi yang tersedak. Dia masih keliru dengan apa yang berlaku. Siapa Nurul Huda? Hakimi menggosok dadanya yang terasa pedih. Perlahan dia menggeleng ,sebagai menjawab pertanyaan Nor Zetty. Renungan Camalia dan Fairuz seakan tidak mampu dibalasnya. Sudahnya dia Cuma tunduk. Mencari kekuatan untuk mendengar cerita seterusnya daripada Julia.
“Di mana kau jumpa dia?” soal Fairuz apabila melihat Hakimi diam seribu bahasa. Dia mengandaikan soalan itu akan keluar dari mulut lelaki itu. Namun, nampaknya Hakimi lebih selesa berdiam diri. Pandangannya dialihkan pula ke arah isterinya. Wajah itu Nampak cukup terkejut.
“Lia…Lia okay kan?,”Fairuz bertanya perlahan. sedikit risau mellihat keadaan Camelia. Dia tahu Camelia terkejut. Tetapi, dia tidak tahu apa yang bergelodak di hati perempuan itu.
Camelia tersenyum kecil. Cuba sembunyikan rasa gugup yang menyerang tiba-tiba. Betul-betul dia tersentap mendengar berita itu. Gembirakah dia dengan berita itu? Kalau dia gembira mengapa tiada senyum yang menghiasi bibirnya? Atau .. marahkah dia dengan kehadiran semula Nurul Huda? Tetapi, untuk apa dia marah? Sedang kisah dia dengan Hakimi sudah lama berakhir. Dia kini bahagia bersama Fairuz.
“Ju. Kat mana kau jumpa Huda?,”Fairuz bertanya sekali lagi.
“Terengganu. Rumah emak saudara dia. Anyway, kenapa semua orang macam terkejut sangat ni? Aku ingat ini berita baik. Tapi, bila tengok muka kau orang semua, berita ni macam disaster pula ya?,”Julia bersuara pelik.
Hakimi terkedu. Nurul Huda di Terengganu. Nampaknya, Nurul Huda sudah kembali ke tempat asalnya. Setelah sekian lama menghilang arah entah ke mana, akhirnya gadis itu pulang jua.
“Of courselah berita gembira. Siapa yang tak gembira. Cuma terkejut. Tak sangka itu beritanya,”Fairuz bersuara sambil mengukir senyum. Julia memandang wajah-wajah di hadapannya. Memandang wajah Camelia dan Fairuz bersama senyum kelat masing-masing. Memandang pula ke arah Hakimi yang tunduk merenung meja.
“Ada sesuatu tentang Huda yang aku tak tahu ke?,”Julia bertanya perlahan. Wajah-wajah aneh di hadapannya membuat dia di buru seribu tanda Tanya.
“Maksud kau?,”Camelia bersuara setelah mendapat sedikit kekuatan. Dia perlu berdepan dengan kenyataan ini. Dia perlu berani berdepan dengan Nurul Huda.
“Muka kau orang semua. Pelik sangat aku tengok,”
Fairuz tergelak.
“Pandailah kau,”
Julia diam sambil terus meneliti. Shahril pula tekun memerhati tingkah Hakimi yang kelihatan gelisah.
“Kimi. Are you okay?,”
Hakimi mengangkat muka. Soalan Shahril mengembalikannya ke dunia realiti. Hilang wajah Nurul Huda yang bertamu di minda.
“Okay. Kenapa?,”
“Nothing. Aku Nampak kau macam tak okay,”
Hakimi tersenyum sambil menggeleng perlahan.
“Aku okay,”dia bersuara lagi. Cuba meyakinkan Shahril. Julia tersenyum kecil.
“Aku cakap Huda dah ada di sini, macam ni, kau semua terkejut. Belum lagi aku cakap berita yang lagi gempar,”ujar Julia sambil menongkat dagu.
“Berita apa lagi?,”Camelia bertanya lambat-lambat. Dia pasti, berita yang Julia maksudkan itu pasti masih ada kaitan dengan Nurul Huda.
“Pasal Huda juga ke?,”Fairuz menambah.
Julia tersenyum sambil mengangguk.
“Apa dia?,”Nor Zety tiba-tiba menyampuk.
“Dia dah ada anak tau!,”
Mendengar kata-kata Julia itu, Hakimi hampir pitam. Tidak mungkin. Tiba-tiba terasa pandangannya berpinar-pinar. Terkejut sungguh. Nurul Huda ada anak? Jantungnya tiba-tiba berdegup kencang. Tidak mungkin! Dia memalingkan muka. Bertaut dengan renungan Camelia. Sungguh dia tidak mengerti maksud renungan itu.
“Anak lelaki. Tapi tak sempat jumpa kan bang,” Julia terus bercerita.
“Berapa umur anaknya?” tiba-tiba soalan itu meluncur laju dari mulut Hakimi. Dia perlu tahu.
“Empat atau lima tahun. Bila aku tanya pasal suami dia, dia tak nak cakap. Tak minat nak cakap pasal perkahwinan aku. Itulah jawapannya. So, tak tahu apa status dia sekarang,”
Jantung Hakimi seakan mahu pecah. Empat atau lima tahun? Mungkinkah anak itu..? Dan cerita dari mulut Julia dan Shahril tidak lagi melekat di telinganya. Dia lebih senang berbicara dengan perasaannya sendiri…Dia perlu cari Nurul Huda. Dia perlu berjumpa dengan gadis itu. Banyak persoalan yang perlu dia leraikan. Terlalu banyak.

****

14 comments:

misz nana said...

budak lelaki tu anak hakimi ngan huda kan?
nama dia imran najmi.. (sempat lg tengok bab 1 td.. hehehe..)
eeii.. x sabar nak tunggu hakimi jumpa huda! =)

Anonymous said...

pening gak td cite mana ni? baca balik bab 1

Anonymous said...

betul ... mula pening jugak baca tapi kena baca balik bab 1 tentang kesusukan kimi tu...
kimi tu siapa ?? Abang angkat Huda ker atau kawan dia mula tu...

atashinci said...

sye sokond misz nana msti bdk tu ank hakimi n huda.....
sye rse hakimi tu sepupu/abg angkat huda kot.....
betul2 mule cam blur ckit bce cite ni sbb nk igt jln cite dri mule....
ape2 pon.....cpt2 smbung hanni....

nin said...

sy sokong semua yg kat atas, pening kena refer balik bab 1, rasanya huda n hakimi cm ada affair, ke dlu diorg suama isteri yg tpisah.. so imran najmi tu anak huda n kimi..

huda n hakimi cm smbunyikan hubungan diorang dan hanya mak su je yg tahu...

nana_yoong said...

aah, xingt da novel yg mane 1, buke page bab 3 jap da taw cite huda & kimi rupenyer...pastu da igt balik da..cerita kak hanni superb2 belaka, senang nak igt balik...tp tu la, bestnyer kalu priory kepada 1-1 novel dulu..

anyway keep it up..

LeaQistina said...

aduh.. suspen beb.. adoi la.. xsabar nak tau next n3..

keSENGALan teserlah.. said...

huda n kimi msty ader smething dulu nieh...
cpat2 ea smbung..
suspen jerp..
best2...

artic_roses said...

memang la anak hakimi tue..
sal tue la huda xnak balik m'sia..hehe..nk keep c-ret tue..
makin menarik lak..
nk lagiii...

TQ 4 diz n3 kak hanni....

Nurul said...

cite ni makin seronok la ! :P

Azimah@Melati said...

lama citer nie tak update...kene baca dari awal balik...

Anonymous said...

k.hani ku sayang cepat lah sambung pam 5 lak,,,

CiK DiDa said...

k.hanni..cpt la smbung cite ni..suspens ni..mst najmi 2 ank huda n kimi..tp..skg ni kimi dh kwin dgn zetty ke? adoi..x sabar nk tau pe lg akn jd dgn dorg..cpt2 la smbung k.hanni eh? hehehe

nienakariena said...

"Apa ni mar? macam benda penting sangat je." hakimi pula bersuara..

siapa pulak mar nih? aku baca dari awal x jmpa pun nama tuh tiba2 ader lak kat page 3 heheh

[11:35:50 PM] hos.getah: