Saturday, January 8, 2011

Kuseru Rindu Itu... 30

Untuk ke sekian kalinya, dia meraup wajah. Matanya terarah pada jam di dinding. Sudah hampir pukul sebelas. Sekali lagi tangannya mendail nombor telefon Idayu. Sama seperti sebelumnya, panggilannya tidak berangkat. Sebaik keluar dari pejabat, Idayu terus menghilang. Sangkanya Idayu pulang ke rumah. Tetapi, ternyata tekaannya meleset. Idayu tiada di rumah sebaik dia sampai di rumah.
            Telefon di tangan dipandang hampa. Sudah berpuluh pesanan dihantar ke nombor Idayu. Sudah berpuluh panggilan juga sudah dibuat. Semuanya tidak berbalas. Marah benar Idayu padanya.
            “Apa dah jadi ni, Syam?,”
            Hisyam mengangkat muka. Mak Teh tercegat di hadapannya. Dia mengeluh perlahan. Mak Teh menagih penjelasan dari rasa pelik yang mengganggunya sejak daripada petang tadi.
            “Afiq dah tidur?,”dia mengalih persoalan.
            “Sudah. Ayu ni. Dia  ke mana sebenarnya? Tak pernah dia pulang lewat macam ni,”
            Hisyam diam. Apa yang hendak dia cakapkan pada pembantu rumahnya itu. Dia tahu Mak Teh mengesyaki sesuatu. Dan, bukanlah satu perkara mudah untuk dia berbohong pada orang tua itu.
            “Kamu berdua bergaduh, ya? Apa puncanya sampai Ayu tak balik rumah ni?,”
            “Ada salah faham sikit Mak Teh. Kejap lagi baliklah tu,”
            “Tak pernah Ayu buat macam ni. Bukan kecil salah fahamnya ni,”
            “Mak Teh masuk tidur dululah. Saya nak tunggu Ayu,”Hisyam berusaha  mengalih topik perbincangan. Mak Teh diam seketika. Sungguh dia tidak sedap hati melihat kerisauan yang terpancar di wajah Hisyam. Sedalam mana pun Hisyam mahu sembunyikan gelodak perasaannya, dia tetap tahu Hisyam di dalam keadaan tertekan.
            “Yalah. Mak Teh masuk tidur dulu. Nanti bincang elok-elok ya. Jangan panjangkan masalah yang sikit-sikit,”
            Hisyam cuma mengangguk lemah. Mak Teh mengorak langkah. Meninggalkan dia sendirian di ruang tamu. Tanpa wajah Idayu, ternyata dunianya terasa sepi tiba-tiba. Buntu fikirannya memikirkan ke mana hala yang dituju Idayu. Kebuntuan pecah seketika diganggu dek irama true tone dari telefon bimbitnya. Kepala dijengah sedikit. Nama Maisara terpapar di screen telefon membuat dia mengeluh lagi. Daripada petang tadi, panggilan itu dibiarkan saja. Dia terlalu kusut untuk melayan kerenah Maisara saat ini. Jeritan yang berulang memaksa dia mencapai telefon.
            “Hello, Sara,”
            “Abang! Sampai hati buat Sara macam ni ya. Macam orang gila Sara call abang dari petang tadi tau. Dah lah petang tadi tinggalkan Sara sorang-sorang kat office abang,”
            “Abang call Sara nanti. Okay?,”
            “Kenapa? Sibuk nak pujuk bini abang tu ke? Tak cinta konon. Abang ni memang penipu,”
            “Sara, jangan cakap macam tu. Sara kena faham…,”kata-kata terputus. Terkedu seketika melihat Idayu yang sudah tercegat di pintu. Talian telefon segera diputuskan. Telefon dicampak ke sofa. Pantas dia berdiri mendapatkan Idayu yang jelas teramat sugul.
            “Ayu. Ayu ke mana?,”
            “Sambunglah bersembang. Ayu naik dulu,”Idayu bersuara lemah. Lemah hatinya melihat suaminya masih boleh berbual dengan kekasih hati,  di saat hatinya terguris bukan sedikit. Dia tahu Hisyam sedang memujuk pemilik nama Maisara itu. Dia? Barangkali pujukan itu tidak layak untuknya.
            “Ayu… Ayu jangan macam ni. Ayu ke mana? Risau abang,”
            Risau? Benarkah lelaki ini risaukan dia? Idayu diam. Langkah dihayun lemah. Sesungguhnya saat ini, dia tidak mahu menatap wajah Hisyam. Untuk berbincang dengan Hisyam, seribu kali dia tidak mahu. Dia perlu kuatkan semangatnya terlebih dahulu.
            “Ayu..,”
            Pegangan Hisyam menghalang langkahnya.
            “Ayu minta maaf. Pulang lewat. Call abang Ayu tak jawab. Tapi, Ayu rasa abang boleh faham perasaan Ayu, kan,”
            Hisyam bungkam. Sukar menerima rajuk Idayu dengan hanya berdiam diri. Untuk bersuara, sungguh dia tidak tahu apa yang perlu dia cakapkan.
            “Ayu, abang minta maaf…,”
            “Please bang. Ayu nak bersendirian. Ayu tak bersedia nak berdepan dengan semua ni. Jujurnya, Ayu tak bersedia nak berdepan dengan abang. Ayu minta abang bagi Ayu ruang,”
            “Ayu jangan macam ni. Jangan buat abang macam ni. Abang tahu abang salah. Tolonglah maafkan abang,”
            Perlahan air mata menitis di pipinya. Air mata yang sudah hampir satu hari membanjiri pipinya. Perlukah Hisyam memohon maaf? Perlukah pula dia memaafkan Hisyam? Walau hakikatnya dia terluka, tindakan Hisyam barangkali tidak salah. Hisyam cuma mencari sesuatu yang patut dia miliki. Dan, sesuatu itu bukanlah dirinya. Menyedari hal itu, membuat air mata semakin melaju di pipinya. Dalam tangisan yang kembali singgah, dia merenung wajah Hisyam. Mencari kalau –kalau ada sejalur harapan untuk dia membenci lelaki itu. Namun, tetap sahaja, rasa cinta yang melimpah di hati apabila matanya merenung sepasang bening mata Hisyam yang sarat dengan kesalan.
            “Marahlah abang. Please Ayu, marahlah abang. Abang sanggup. Tapi, jangan diam macam ni. Abang tak sanggup tengok Ayu macam ni,”
            “Tak ada apa yang hendak dimaafkan bang. Tak ada apa juga yang Ayu perlu marah. Abang tak buat salah pun. Abang pernah ingatkan pasal ni pada Ayu dulu. Ayu yang salah, sebab Ayu tak bersedia. Tak bersedia dengan janji abang dulu,”
            “Ayu, kita bincang ya,”
            “Sekarang ni, Ayu tak nak bincang apa-apa. Ayu cuma nak bersendiri. Kalau boleh, abang izinkan Ayu tidur di bilik Syafiq, ya?,”
            Hisyam diam. Terduduk ke sofa. Inilah yang paling dia takuti. Idayu patah hati dengannya. Dia pula, hilang cara untuk memujuk. Seharusnya Idayu marah. Dan, dia bernasib baik. Dalam kemarahan itu, bicara Idayu terus lembut menjamah telinganya. Barangkali disebabkan kelembutan itulah yang membuat sesalnya makin menggunung.
            “Ayu, jangan macam ni, sayang,”
            Idayu membuang pandang. Tiba –tiba sakit hatinya mendengar panggilan itu. Kenapa panggilan sebegitu harus dia terima di saat hatinya sudah hancur? Terasa panggilan itu cuma satu umpan untuk melembutkan hatinya.
            “Ayu naik dulu. Ayu tak nak bincang apa-apa. Bila Ayu dah bersedia, dan, kalau abang nak bincang lagi pasal ni, kita bincang. Sekarang ni, Ayu tak nak fikir apa-apa pun pasal semua ni,”
            “Abang minta maaf. Walau semua benda ni terjadi, Ayu tetap sebahagian daripada hidup abang. Abang nak Ayu tahu itu,”
            Tanpa mempedulikan kata-kata itu, Idayu mengatur langkah lemah. Meniti satu demi satu anak tangga. Bagaimana penamat hubungan antara dia dan Hisyam, dia sendiri tidak pasti. Namun, saat ini dia tidak mahu memikirkan itu semua. Dia perlu tenangkan perasaan. Dia perlu tenang untuk berfikir dengan jelas.


****

            Berkali-kali dia berkalih dalam baringnya. Terlalu sukar untuk dia mengundang lena. Sekali lagi dia memandang ke sisi. Kosong. Tiada lagi wajah lena Idayu yang menemani malamnya. Perlahan dia mengusap bantal milik Idayu. Sekelip mata, dia rasakan Idayu terlalu jauh darinya. Baru pagi tadi wajah itu ceria dengan usikannya. Juga baru pagi tadi dia mengharapkan senyum Idayu terus terhias di bibir apabila jambangan mawar kuning sampai ke tangan isterinya itu. Kini, semuanya hilang begitu sahaja. Semuanya gara-gara tindakan nekad Maisara. Dan, perlukah pula dia menyalahkan Maisara sepenuhnya? Dia yang menghulur cinta pada Maisara. Dia yang mendambakan Maisara untuk mengisi ruang kosong di hatinya. Tidak mampu untuk dia salahkan Maisara sepenuhnya. Tetapi, kini, apabila Idayu menjauh, terasa satu lagi ruang kosong mula menjengah. Kekosongan yang membuat dia hilang punca. Barangkali mustahil dia boleh hidup tanpa bayang Idayu.
            Satu keluhan berat meniti di bibirnya. Sungguh dia keliru dengan perasaannya sendiri. Kalau Maisara adalah cintanya, apa pula yang sedang dia  lalui kini? Kenapa begitu besar impak perubahan Idayu mempengaruhi kecelaruan mindanya saat ini? Idayu tidak mengugut untuk memutuskan hubungan seperti Maisara. Idayu tidak mengamuk dan menghambur marah sewenang seperti Maisara. Idayu muncul di depannya dengan wajah tenang. Tetapi jiwanya tetap tidak tenteram. Perlahan dia bangkit dari baring. Mustahil dia boleh lena. Fikirannya cuma ligat memikirkan tentang Idayu. Langkah dihayun keluar dari bilik. Terus menuju ke arah bilik Syafiq. Ingin melihat Idayu. Kalau pun Idayu sudah lena diulit mimpi, dia sanggup berteleku menatap wajah Idayu. Itu lebih baik daripada bersendirian di bilik dengan fikiran yang berkecamuk. Daun pintu ditolak perlahan. Bilik Syafiq sedikit suram dengan cahaya lampu tidur. Syafiq cuma sendirian di katil. Matanya meliar. Terhenti pada susuk tubuh Idayu yang tercegat di jendela. Sangkanya Idayu sudah tidur. Ternyata Idayu juga tidak boleh lena sepertinya. Perlahan dia melangkah merapati isterinya.
            “Kenapa belum tidur? Dah lewat ni,”
            Idayu tersentak. Pantas menyapu pipi sebelum berpaling. Menatap wajah Hisyam dengan pandangan sedikit hairan. Hairan melihat Hisyam kini tercegat di hadapannya. Dia tidak mengharapkan lelaki ini muncul di saat hatinya sedang diamuk rawan. Dia risau emosi bakal menguasai keadaan dan dia akan menyesal di akhir pertelingkahan.
            “Kenapa bang?,”
            “Abang tak boleh tidur kalau Ayu tak ada,”luah Hisyam terus-terang.
            Sungguh polos menjamah Idayu. Idayu berpaling muka. Kembali merenung alam yang gelita. Hatinya tidak mampu untuk berbohong lagi. Penat untuk terus bersahaja menanggapi apa saja kerenah Hisyam, sedang jiwanya sesak menanggung seksa. Dia tidak boleh lagi berlagak seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku. Bibirnya susah kaku untuk mengukir senyum menutup hatinya yang menangis. Tubuh Hisyam dirasakan rapat dibelakangnya.
            “Abang tak boleh. Tak boleh lalui semua ni,”bergetar suara Hisyam menyentuh telinganya. Perlahan dia pejamkan mata.
            “Abang perlukan Ayu. Ayu nyawa abang,”
            Perlahan menitis lagi air mata di pipi Idayu. Kata-kata Hisyam dibiarkan berlalu dibawa angin dinihari. Dia tidak perlukan pujuk rayu itu. Walau ada getar sendu dialun Hisyam, hatinya tawar untuk terus menikmati indah bicara itu.
            “Abang tak tahu nak buat macam mana. Kalaulah Ayu orangnya. Selalu abang berharap biarlah Ayu orangnya…,”
            Nafas Idayu terhenti seketika. Sebak mendengar pengakuan itu. Hisyam mula membicarakan betapa dia gagal memenangi cinta lelaki itu. Membuat dia berasa Maisara telah berjaya mengalahkannya. Membuat dia berasa betapa tidak bergunanya dia pada Hisyam. Perlahan dibawa jemari ke bibirnya yang bergetar. Tidak mahu esakan pecah di sudut kamar itu. Dia tahu Hisyam ikhlas. Tetapi kenyataan itu umpama belati yang menghempas sekeping hatinya.
            “Cukup bang. Ayu tak nak dengar,”
            “Kita kena bincang, Ayu…,”
            Idayu menarik nafas dalam-dalam. Mencari kekuatan untuk bersuara lagi. Memang perlu ada perbincangan. Dia akui itu. Namun, bukan sekarang.
            “Abang keliru. Ayu pun keliru. Sebaiknya kita jangan cakap lagi pasal ni,”putus-putus dia bersuara. Berusaha melawan esak yang mula singgah. Dan gementar suara Idayu yang menyentuh gegendang telinga Hisyam, batu batu yang tiba-tiba menghempap hatinya. Pantas dipusingkan badan Idayu lalu ditarik ke dalam pelukannya. Tubuh Idayu dipeluk erat.
            “Abang minta maaf,”bisiknya hiba. Dia tahu ucapan maaf itu tidak cukup untuk mengubati luka perasaan Idayu. Namun, apa lagi yang mampu dia lakukan? Tidak mungkin dia akan membiarkan Idayu menanggung kesedihan ini sendirian.
            “Abang minta maaf sangat-sangat,”ulangnya perlahan. Tumpah air matanya menanggapi Idayu yang terus berusaha menyembunyikan sedihnya. Menanggapi Idayu yang terus berusaha menyembunyikan marahnya.
            “Ayu marahkan abang. Ayu sedih. Ayu sakit hati bila abang buat Ayu macam ni…,”akhirnya luahan itu meniti sepatah demi sepatah dari bibir Idayu berselang dengan esakan yang mulai pecah perlahan-lahan. Membuat benteng air mata Hisyam akhirnya pecah.
            “Marahlah abang, sayang. Jangan pendam perasaan tu,”
            “Ayu tak nak cakap pasal ni. Ayu tak nak buat hati ni jadi lebih sakit. Ayu belum bersedia,”
            Hisyam pejamkan mata. Mengeratkan lagi pelukannya yang ternyata tidak berbalas. Tangan Idayu perlahan-lahan menolak dadanya.
            “Tinggalkan Ayu sendirian, bang,”
            Dalam enggan pelukan dileraikan. Dia perlu menghormati permintaan Idayu. Berat langkahnya mahu meninggalkan Idayu, tetapi dia tidak boleh ego. Tiba-tiba terasa dia terlalu lemah. Dia tidak mampu berbuat apa-apa demi Idayu. Matanya menyapu wajah kosong Idayu. Wajah Idayu tiada marah. Tiada suka. Malah riak sedih juga sudah tiada. Kosong tanpa perasaan. Perlahan setitis air mata menitis di pipinya. Tidak rela melihat keadaan Idayu sebegitu.
            “Abang tinggalkan Ayu sebab abang tahu Ayu tak boleh pandang muka abang sekarang. Abang nak pujuk Ayu, tapi, abang tak tahu bagaimana…,”
            Idayu mengalih pandang.
            “Ayu okay…,”ujarnya perlahan.
            Hisyam diam. Cuma melangkah perlahan keluar daripada bilik Syafiq.


*****

37 comments:

srikandi said...

hisyam tak faham!!!

hani said...

tak faham betul gan hisyam...ayu isteri yg baik....patutnya sara yg mesti undur diri, jgn kacau rumahtangga hisyam & ayu....geram.!!

mama_ariana09 said...

sedih plak baca bab nih

Anonymous said...

waaaaaaaaaaaa..... tlg la hargai ayu tu...... mengonglah hisyam nih... jgn la nnt nak menyesal di kemudian hari... skrg nih pun dah menyesal kan? pegi pujuk ayu tu blk.... jd lah seorg suami yg setia, suami yg soleh.... inchek hisyam! haishhh

hana_aniz said...

sedih... ;'(

padan muka ko hisyam! idayu kena bertegas. dia layak dpt org yg hanya mencintai dia. hisyam cinta sgt kt maisara kn? pegi la kt maisara tu! wat pe sedih2 plak? gedik!!

hajar said...

nak lagi2.....

shahieyza said...

Huhuhu...
kesian kat Hisyam pasal dia mmg tengah keliru antara cinta & suka...

kesian kat Idayu pasal terpaksa menelan hakikat bhw dirinya x dicintai...

Maisara??
x kesian lgsg!!!

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

eee geram ngan hisham.. ape lg yg dia cari sedangkan ayu dh cukup sempurna... cinta??huhh dia yakin ker dia akn bahagia kalo dia kawin ngan maisarah n tglkan ayu??rasanya x.. makin menderita ada laa...
biar ayu mrajuk lama2 sikit.. biar pdn muka hisham...

IVORYGINGER said...

hisyam!!! hisyam!!! xkan lah xfaham lg. klu awk dah anggap ayu tu nyawa awk. tu bmaksud awk dah lama cintakan ayu. tp awk ego xnak mengaku. baik p muhasabahkan diri. fikir secara rasional jgn ikut perasaan. sbb ikut perasaan la kononnya nk cari cinta sndr. ni la padahnya. jgn la smpai apa yg dikejar hilang,yg dkendong bciciran. hope hisham still choose ayu. but this time not an easy to get ayu maybe. biar dirasa sm hisham. to sara p berambus jauh2x. menyampah. huhuhu... ;D
sambung lg kak hanni.

Anonymous said...

"klulah ayu orgnya" , cian ayu cinta suaminya dimana?

Anonymous said...

ayu hanyalah sebahagian dari hidup hisham, kesiannya, berdiam diri adalah lebih baik drp mengeluarkan kata2. good f u ayu, biarlah hisham berteka-teki sendiri. jgn biarkan diri dipersenda oleh hisham. luv ayu

syu said...

biarlah cerai je dl...pas2 idayu pregnant la, baru padan ngan hisyam terhegeh2 nak blik bini dia...

PREGNANT!!!!
PREGNANT!!!!
PREGNANT!!!!
PREGNANT!!!!
PREGNANT!!!!

kena biar hisyam sedar diri ckit borhan ada kat sisi idayu...

Anonymous said...

karya kak hanni mmg superbbb la~!!xsabar nk tgu next chapter~!!

fard_kay said...

hisyam2 apa kena dgn awk ni?

Anonymous said...

biarlah hisham kejar ayu pulak, amboi sara belum apa2 dah tunjuk belang mcmana nak bermadu, cian ayu

Anonymous said...

mungkin ini takdir ayu, ingat janji ayu dulu akan pergi dari hidup hisham klu dia jumpa org yg dia cinta.... mungkin masanya utk tahu siapa pilihan hisham

Anonymous said...

ktorg semua x sabr nk tggu next episode kak hani

biruselendang said...

huhuhuhuhu... sedihnya.....

MaY_LiN said...

cedihnya..
nape hisyam ni

Anonymous said...

ala.. nak kena tunggu lg..hwaaaa.. hanni cepat la ke versi cetak..tak sanggup nak tunggu next n3.. jom buat hisyam jd desperado kat ayu...makes him realize that ayu is his true love.. not sara. seksa lama sikit jiwa hisyam tu.. ego llaki mmg tinggi kan! be strong ayu. we luv u.

Aya Ariel said...

kejam betul statement .." kalau lah ayu orangnya.."
aku faham sesangat prasaan isteri yg diduakan ni..
sob3..
akak..karya akak memang superb lah..

Anonymous said...

apakata ayu gi bercuti dgn afiq, mungkin hisham akan terasa kehilangan ayu, selama ni depan mata sbb tu tak rasa cinta

lonely writer said...

cedey...cian kat ayu...T-T

Anonymous said...

:'(

miznza84 said...

dah terang macam ni pun hisyam masih tak paham perasaan sendiri... ayu patut amik tindakan drastik utk sedarkan hisyam dari mimpi gile dia tu...

Anonymous said...

btl2 xsbr nk tnggu next n3.
kak hani ske..
biar ayu kejam ngn Hisyam...

rosse - violet said...

jgn plak kak hani buat dua-dua hisyam dpt.....kcian kt ayu....dh lame dier menderita....bglah peluang dier bahagia

ekinfariz said...

sedih n geram ngan sikap hasim yg x abis2 keliru de perasaan sendiri....x pe ayu...teruskan dgn sikap berdiam diri biarkan hasim jadi meroyan n segera hadir si borhan supaya hasim memakin gila mencari cinta sebenar.....

pada maisarah....pompuan ni betui2 hilang maruh diri...mentang2 dah dpt cinta hasim! dia ingat leh idup ngan cinta semata!!

faten said...

bagus ayu! hisyam tu mmg perlu diajar!biar dia rasa

AniLufias said...

bagus arr ...tp biarlah idayu bw afiq bercuti lama sikit...
tahniah...hanni

wuteva said...

hapuskan watak sara...hahahhaha...harap harap syam n ayu tak bercerai...tak best lah...kalu nak ayu kuar dari rumah untuk seketika bolehlah biar padan muka syam tue but jgnlah sampai bercerai...apa lagi si syam tu nak eehhh dapat isteri macam ayu tue dah patut bersyukur...

wuteva said...
This comment has been removed by the author.
IVORYGINGER said...

setuju apa yg ada diatas. xmau ayu n hisham smpai bcerai. but still xmau ayu dimadukan. cuma biar ayu ilangkan diri bsama afiq. br hisham kalam kabut. biar di rsa hisham ms tu. then munculkan borhan. br kt tau jaelous ke xhisham klu org cuba ambik hak dia. tu la perasaan ayu ms tu bila hak diri dirampas org lain.
lg 1 xkan lah xtfikir hisham ooi. camna la afiq wujud klu tanpa cinta. so apa perasaan yg dterjemah bt kelahiran afiq. xkan smata hnya memenuhi fitrah manusia. nafsu semata!!! xkan kot. fikir2 la hisham oi. manusia ni mmg xtau bsyukur dgn apa yg ada depan mata tp bila dah khilangan baru lah thegeh nk kejar. dah dpt isteri sempurna masih thegeh dgn cinta yg xhakiki. spatutnya cinta tu diserah pada Allah swt. mbimbing si isteri sm2 ke jln yg diredoi Allah.

Anonymous said...

Memula ckp "Ayu nyawa abg". Pastu lak "kalau la ayu orgnya". tak fhm dgn sikap hisham... kalu bkn cinta, apa agaknya ye. hisyam ni keliru dgn perasaan sendiri. yg jd mangsa ayu... sian ayu. menagih cinta dr suami sendiri. nak perasaan hisyam didera. baru dia tau mcm mana sakitnya. ayu lak pergi bawa diri utk tenang perasaan. bawa afiq sekali. hanni, cepat la buat new n3.

Anonymous said...

~Sy juga mengalami apa yg dialami oleh Idayu~ :-( ~Inilah realiti yg harus kita hadapi, walaupun hati sakit dan pedih kerana dikhianati tp kita kena tabah menghadapinya... yg pasti apa yg berlaku ada hikmah disebaliknya~

Anonymous said...

sdeynye......hisyam!!!!!!npe wt ayu cmtu.....x cukup baik lg ke ayu tu?????rse nk nangis bce n3 ni.....uwaaaaaaaaaaaaaa

Nurul QisDhira said...

padan muka si hisyam tu.. tu la akibat atas ap yg dh dia buat kat ayu.... mmg patut ayu buat dia mcm tu.. bila ayu x nak kat dia, aru rasa kosong.. sebelum ni, gatal sgt dgn sara tu... huh ! gerammmm,,,,,

[11:35:50 PM] hos.getah: