Tuesday, February 10, 2009

Pergilah Air Mata 40

Sabrina diam tidak bersuara. Terus tunduk bermain dengan jemarinya. Rasa hairan menyesak di dada. Tetapi, dia diamkan sahaja apabila melihat wajah Badrul begitu serius mengemudi keretanya. Tidak mahu mengganggu tumpuan Badrul. Tiba-tiba sahaja Badrul datang semula padanya selepas peristiwa di biliknya tempoh hari.
“Ina. Encik Badrul telefon tadi. Suruh Ina bersiap. Dia cakap, lagi setengah jam dia datang jemput,”
Kelu lidahnya saat Jamilah menyampaikan pesanan itu. Dia cuba abaikan. Anggap kata-kata Jamilah tidak pernah sampai ke telinganya. Namun, lain pula jadinya. Rupanya Badrul betul-betul pulang. Dan, panjang muncung lelaki itu melihat dia masih santai melayani Jamilah di dapur. Sudahnya, dia terpaksa mengikut lelaki itu tanpa berganti pakaian. Dia mengerling. Melihat Badrul segak berkemeja, terasa janggal pula dia berseluar jeans dan Cuma memakai T-shirt.
“Awak nak ke mana ni?,”
Badrul berpaling. Seketika Cuma, sebelum menyambung konsentrasinya di jalan raya. Soalan Sabrina tidak dijawab. Melihat Badrul lebih suka membisu, Sabrina tidak lagi membuka mulut. Namun, agak lama di dalam kereta, dia sudah mula boleh mengagak ke mana haluan Badrul. Badrul tenang memandu kereta ke bukit itu. Sekali lagi Badrul membawanya ke sini. Kali ketiga dia dan Badrul ke sini. Kali pertama dia ke sini untuk bertengkar. Dan, dia pulang membawa luka dan sakit. Kali kedua dia dan Badrul sama-sama hampir hanyut dengan perasaan sendiri. Dia pulang bersama getar aneh yang mula menyeksa perasaannya. Kali ketiga? Dia sedikit resah. Terfikir apa pula tujuan pertemuan mereka kali ini. Wajah Badrul dipandang sekali lagi. Tiada riak marah di wajah itu. Bermakna tidak mungkin mereka ke sini untuk mengulangi peristiwa pertama. Peristiwa kedua? Tidak mungkin. Wajah lelaki itu terlalu serius. Bagai sedang menghadapi satu masalah yang cukup besar.
Kereta sudah berhenti di puncak bukit. Badrul pula masih membisu seribu bahasa. Sabrina yang tersandar di kerusi, mula diulit resah. Semakin tertanya-tanya apa tujuan pertemuan ini?
“Kenapa bawa saya ke sini?,”
Badrul berpaling. Menatap wajah Sabrina yang kelihatan sedikit resah. Juga kelihatan sedikit hairan. Namun, rasanya saat ini, wajahnya juga seresah wajah gadis itu.
“Aku tak akan jadi macam kau. Sebab aku ni, jenis manusia yang redha. Aku akan pasrah pada takdir. Tak macam kau. Dah di takdirkan Sabrina tu isteri kau. Masih juga nak nafikan. Berdosa tahu!,”
“Berdosa tau!,”
Kata-kata Darius beberapa hari lalu terus menghantuinya. Tiba-tiba kata-kata itu mampu menambah rasa resah yang sudah menebal di hati. Membuat dia mula diburu rasa bersalah. Memang selama ini dia nafikan hak Sabrina. Memang dia salah. Memang dia berdosa. Kata-kata Darius seakan membuka matanya. Dia perlu berterus-terang. Dia perlukan penjelasan dari Sabrina. Dia perlu tahu apa perasaan Sabrina apabila diperlakukan begitu. Tetapi, untuk membuka soalan, bukanlah satu perkara yang mudah. Tidak semudah seperti dia menarik tangan Sabrina masuk ke dalam kereta sebentar tadi. Dia kini kelu di hadapan Sabrina.
“Awak ada masalah ke?,”Sabrina mula merisik melihat reaksi Badrul pada soalan-soalannya. Sikap Badrul memang aneh hari ini. Badrul tidak seyakin sebelum ini. Kali pertama dia melihat Badrul kelihatan tercari-cari arah. Tidak mendominasi situasi seperti selalu.
“Awak nak share something dengan saya ke? Saya bukanlah pendengar yang baik. Penyelesai masalah pun bukan. Tapi, kalau awak ada masalah, awak boleh cerita pada saya. Saya boleh dengar,”
Badrul mengeluh perlahan. Suara lembut itu ternyata membuat dia bertambah kelu. Membuat dia menjadi lebih serba-salah.
“Bad…,”
“Sabrina. Tolong diam sekejap, boleh?,”
Sabrina terkedu. Sedikit tersentap.
“Okay,”jawabnya sepatah. Walau lembut sahaja suara yang meniti di bibir Badrul, tetapi, permintaan Badrul perlahan-lahan menghiris perasaannya. Sungguh dia tidak faham dengan lelaki ini. Salahkah dia sedikit prihatin? Salahkah dia bertanya apabila melihat wajah lelaki itu hilang sinar? Apabila melihat ada garis ketegangan yang mencacatkan rupa? Sumpah! Dia tidak akan buka mulut lagi. Kalau Badrul ke situ semata-mata ingin membisu seribu bahasa, dia akan sama-sama menjadi bisu.
“Sorry…,”Badrul mula bersuara. Menyedari wajah Sabrina yang sudah berubah. Mungkin gadis itu berkecil hati dengan kata-katanya. Bukan maksudnya untuk meminta Sabrina diam. Cuma, lebih banyak gadis itu berbicara,semakin hilang keyakinannya untuk membuka topic yang berlegar di kepala. Bicara Sabrina membuat fokusnya menjadi sedikit bercelaru.
“Sabrina. I’m sorry…,”ulangnya sekali lagi. Sabrina terus membeku. Tidak memberi sebarang reaksi. Hati kecilnya benar-benar tersentuh. Dari tadi, dia benar-benar resah melihat keadaan Badrul. Barangkali lelaki ini sedang berhadapan dengan masalah besar. Tetapi, apabila dia cuba bertanya. Cuba untuk berkongsi beban, sesinis itu Badrul padanya.
“Aku minta maaf,”
Diam.
“Sabrina!,”
Sabrina tersentak kecil. Segera berpaling. Terkejut dengan sergahan itu.
“Tak apa. Saya tak kisah,”laju Sabrina bersuara. Wajah Badrul yang sedikit tegang kembali mengendur. Geram apabila kata-kata maafnya dipandang sepi oleh Sabrina.
“Suka sangat nak suruh aku menengking…,”rungut Badrul sambil melontarkan pandangan ke luar. Sabrina sekadar membuang pandang.
“Kenapa kita ke sini?,”akhirnya nekadnya terbatal lagi. Dia perlu juga bersuara dan bertanya.
“Kau tak suka ke? Kata suka tengok bola merah. Bolehlah tunggu. Sekarang pun dah pukul lima,”
Sabrina berpaling. Memandang wajah selamba Badrul. Ternyata marah lelaki itu Cuma seketika.
“Baiknya awak. Ingat lagi ya, saya suka tengok bola merah. Lepas tu, bawa pula ke sini. Terima kasih ya…,”
Badrul tersenyum kecil. Kata-kata tidak berperasaan dari Sabrina jelas menunjukkan gadis itu sedang menyindirnya.
“Cakap sajalah apa yang awak nak cakap,”tambah Sabrina lagi. Tahu kata-kata Badrul itu Cuma satu basa-basi sahaja.
Badrul mengeluh perlahan. Merenung wajah Sabrina seketika.
“Aku rasa kau pun tahu kot…,”
“Saya tak tahu,”
“Pasal kita,”
“Pasal kita? Kenapa dengan kita? Ada yang tak kena ke?,”
“Pasal aku. Pasal kau. Pasal ikatan kita,”
Sabrina menahan nafas. Terasa jantungnya berhenti berfungsi seketika. Bunga-bunga bicara itu bagai dapat dia hidu ke mana halanya. Kalau sebelum ini, dia yang sibuk bertanya, tetapi, saat ini dia seperti mahu menutup mulut Badrul. Dia tidak mahu Badrul bercakap tentang itu. Dia tidak mahu Badrul melepaskannya, walau hatinya meronta tidak mahu berada dekat dengan lelaki itu. Aneh.
“Oh… pasal kita,”dia bersuara perlahan.
“Tapi, kenapa sampai ke sini? Kenapa tak cakap saja kat rumah?,”sambungnya lagi.
“Di rumah tak sesuai,”
Sabrina tersenyum.
“Kenapa? Awak takut abah bising ke?,”
“Bukan. Cuma, aku nak bercakap dengan kau. Cuma dengan kau. Tak mahu ada gangguan,”
Sabrina mengangguk perlahan sambil menarik nafas panjang.
So, sekarang masanya ya?,” dia cuba bersuara setenang mungkin.
“Masa? Masa apa?,”
Sabrina tersenyum hambar.
“Hari tu, saya Tanya… awak cakap belum masanya. So, sekarang masanya ya?,”
“Masa untuk apa?,”
“Lepaskan saya…,”
Badrul terkedu. Seperti biasa, soalan dan kata-kata itu hanya akan membuat jantungnya berhenti berdegup. Dia tidak suka soalan itu.
“Ada aku cakap macam tu ke?,”
Giliran Sabrina pula yang terkedu. Bulat matanya memandang wajah Badrul. Kalau bukan tentang perceraian, apa lagi topik penting yang melibatkan ikatan dia dengan Badrul? Rasanya Cuma itu sahaja.
“Dah tu, kalau bukan pasal tu, pasal apa?,”akhirnya dia bertanya dengan wajah kehairanan.
“Aku nak Tanya kau sesuatu. Kau jawab dengan ikhlas,”
“Tanyalah,”
Badrul diam seketika. Mencari kekuatan untuk memulakan kata-kata. Wajah tenang Sabrina direnung agak lama.
“I’m waiting. Tanyalah,”
“Well… aku nak tahu. Selama kita nikah, aku tak pernah jalankan tanggungjawab aku pada kau… seperti yang sepatutnya. Kau marah ke?,”
“Marah? Kenapa saya nak marah?,”
“Kau patut dapat hak kau sebagai isteri. Aku tahu. Sekarang aku Tanya kau… kau mahu hak itu?,”
Sabrina kelu. Terkebil-kebil menatap wajah Badrul. Aneh soalan lelaki ini. Soalan yang mampu membuat dia putus nyawa. Soalan yang membuat jantungnya berdegup kencang.
“Apa awak cakap ni? Are you alright? ,”
“Aku serius. Aku mahu tahu. Kau marahkan aku ke, bila aku tak jalankan tanggungjawab aku sebagai suami?,”
Sabrina mula resah. Jawapan bagaimana yang harus dia beri?
“Tiba-tiba Tanya macam ni. Kenapa ni?,”
“Entah. Tiba-tiba aku sedar, aku buat kau macam ni, berdosa,”
Sabrina tersenyum kecil. Rupa-rupanya itu sebabnya. Dia merenung wajah Badrul. Kadang-kadang hairan dengan sikap Badrul. Dalam satu masa Badrul seorang yang terlalu keras hati. Dan, dalam situasi yang lain pula, lelaki ini boleh berubah menjadi terlalu rapuh. Seperti saat ini.
“So, sekarang awak Tanya, sebab awak takut dosa?,”dia pula yang mengajukan pertanyaan.
Badrul diam. Saat ini dia menjadi malu melihat wajah Sabrina yang terlalu tenang. Kenapa dia tidak boleh menghadapi situasi ini setenang Sabrina?
“Kau marah?,”soalnya tanpa mengendahkan soalan Sabrina. Sabrina tersenyum.
“Bad… apa yang awak buat, bukan salah awak. Memang betul awak suami saya. Tapi, kenapa awak jadi suami saya? Bagaimana awak jadi suami saya? Itu semua perlu juga diambil kira. Saya faham perasaan awak. Saya tak pernah salahkan awak. Saya tak kisah semua tu. Awak jangan bimbanglah. Jangan fikir benda ni, sampai menjejaskan hidup awak. Saya ingat awak ada masalah besar tadi,”
Badrul bungkam. Merenung terus wajah tenang itu. Betapa damainya hati bila mendengar kata-kata itu.
“Boleh saya tambah lagi?,”sambung Sabrina masih bersama dengan senyuman.
Badrul tergelak halus.
“Apa lagi?,”soalnya pendek.
Sabrina menarik nafas perlahan. Dia perlu bersuara sekali lagi. Meski dia keberatan, dia tahu Cuma satu penyelesaian untuk segala masalah ini. Badrul harus lepaskannya.
“Sebab tu, saya rasa ada baiknya kalau kita tamatkan hubungan kita ni. Dah lama kan? Sampai bila awak nak terus macam ni? Nanti semua ni jadi beban untuk awak. Makin lama awak biarkan diri awak berasa bersalah, makin tak tenang hidup awak nanti,”
“Sabrina…,”
“Saya faham kalau marah awak pada saya belum hilang lagi. Terserahlah pada awak. Saya cuma beri cadangan. Setakat ini, itulah cadangan yang paling baik yang boleh saya fikir. Ambillah selama mana masa pun. Saya tak kisah. Saya akan tunggu. Saya tak akan ungkit perkara ni banyak kali depan awak. Sebab, topic cerai ni, bukan elok selalu diulang-ulang. Bila dah sampai masa, awak cakap sajalah. Saya akan pergi,”
Badrul bungkam. Tenangnya wajah itu. Lebih tenang nada suaranya. Setenang aturan kata-kata yang sedikit menyentuh hatinya. Ketenangan Sabrina yang menghempas badai resah di jiwanya.
“Sabrina. Who are you?,”akhirnya soalan itu dihamburkan dengan perasaan yang pelbagai. Buntu untuk terus menghadapi sikap tenang gadis itu. kalaulah dia mampu menggugat sedikit perasaan gadis itu. Kalaulah dia mampu membuat Sabrina resah sepertinya. Membuat Sabrina buntu sepertinya.
Sabrina tersenyum.
“Saya? Sabrina Shahzan,”jawab Sabrina sambil tergelak kecil. Gelak yang membuat Badrul tersenyum kecil. Hari ini, ternyata Sabrina lebih dominan berbanding dirinya. Kata-kata Sabrina walau lembut, satu pun tidak mampu dia patahkan. Cukup bersahaja Sabrina membalas patah demi patah bicaranya.
“Kenapa ya kita ditemukan dengan cara macam ni ya?,”
Sabrina tersenyum kecil. Perlahan dia menggeleng. Soalan itu, siapa yang ada jawapannya? Dia sendiri masih tercari-cari jawapannya.
“Kenapa kau mesti jadi isteri aku? Padahal kita tak kenal antara satu sama lain pun,”
“Saya pun tak ada jawapannya. Mungkin dah tersurat macam tu,”
Badrul mengeluh panjang. Sabrina Cuma memerhati. Hairan dengan pendirian Badrul. Kalau hubungan mereka meresahkan Badrul, kenapa tidak Badrul lepaskan saja dirinya?
“Tak nak balik ke?,”akhirnya dia bertanya pendek. Duduk di sini sambil menatap wajah keliru Badrul rasanya tidak mendatangkan apa-apa faedah. Cuma membuat dia semakin keliru dengan perasaannya sendiri.
“Kenapa nak balik cepat sangat? Tak sukaduduk dengan aku?,”
Sabrina diam. Malas menjawab. Sukakah lelaki itu duduk dengannya?
“Aku suka,”Badrul bersuara selamba.
“Suka? Suka apa?,”
“Suka duduk dengan kau,”
Sabrina tergelak. Ternyata soalan yang berlegar di hatinya sudah Badrul jawab.
“Serius. Dan, aku pelik. Sebab aku tak tahu kenapa aku suka…Dan… kenapa aku cakap semua ni pada kau, ya?,”
Sabrina menggeleng perlahan sambil membuka pintu kereta. Memang Badrul cukup pelik hari ini.
“Kau guna-gunakan aku ya?,”
“Hah?!,”dia terjerit kecil. Terkejut mendengar soalan Badrul.
Sebelah kaki sudah menyentuh tanah. Tetapi pergerakannya terhenti. Pantas dia berpaling sebaik mendengar soalan itu. Badrul memandangnya bersama senyuman. Sekurang-kurang wajah tenang itu sudah disapu sedikit riak terkejut.
Sabrina mengamati senyum yang mekar di bibir Badrul. Melihat senyuman itu, dia sedikit yakin soalan Badrul tadi pasti Cuma satu gurauan. Sangkanya Badrul serius dengan tuduhannya.
“Tak sangka awak percaya benda-benda karut macam tu,”
“Just kidding,”
“Tak kelakar,”sampuk Sabrina pendek.
Badrul tersenyum lagi. Bersandar pada kerusi.
“One more question. Kau tak kisah kalau kita berkawan?,”Badrul bertanya tanpa memandang wajah Sabrina.
“Mungkin itu lebih baik daripada bergaduh,”
Badrul tergelak. Suka mendengar jawapan Sabrina.
“Awak nak balik ke?,”
“Kejap lagi,”
“Tak risau kalau Dayana tanya awak? Saya tak nak nanti Dayana salah faham,’
Badrul menggeleng.
“Kalau macam tu, saya nak duduk kat luar,”
“Pergilah tunggu bola merah kau,”
Sabrina tersenyum. Melangkah keluar dari kereta. Pintu kereta ditutup perlahan. Badrul Cuma memerhati sambil tangannya dibawa ke belakang kepala. Bersandar malas. Memandang Sabrina dari dalam kereta. Tekun gadis itu bersandar pada batu yang agak besar sambil memandang langit yang mula redup. Dan dia pula asyik memandang Sabrina dalam diam.

****


27 comments:

Anonymous said...

yes finally i'm a first person leave a comment...yehhh!

best la n3 kali ni, lbh romntic lahh...erm hrp2 lps2 ni btmbh romntic

Anonymous said...

wah..lagi romantik..suker..suker..

noorhayaty85 said...

romantiknyer....love kak hanni..sy rsa mcm ssh nk jmpe org mcm sabrina tu..

Anonymous said...

wah!!!best'y...
suker!suker!suker!
hehehehe...

Anonymous said...

salam kak hani ,
sorry kak , bz sikit , skrang ada kat kedah , out station ,
besh lah n3 kali nie kak , seronok baca , rasa berbunga-bunga pun ada nie , he3
nanti sambung lagi kak na , tak puas baca

atashinci said...

xtau nk kte pe....
yg pntg mmg best.....
biar bad kwn2 dgn ina dulu....
pas tu msti bad leh cite2 dgn ina, luahkn masalah dgn ina,mntkpendpt ina.....and then....jeng....
chaiyok2 hanni

nurhakim said...

hahaha
best n3 kli nie..
sweet je bad ngan ina 2..huhu
hope lpas nie diaorg x gduh g..hihi

Anonymous said...

best sgt n3 ni..ske lah..smbung lg ye k.hanni..

Anonymous said...

besnye..hopefully x gadoh dh pasni..
n bad pon dah x gune aku kau..hee~
nk lg..nk lg..

Anonymous said...

hahaha..
best2...
speechless nih...
camne la bile mereka msg2 mengaku jth cinta nnt ee...

*swit hanna*

Anonymous said...

permulaan yg baik utk sabrina n badrul...jd kawan dulu...dr situ hrp bad lbh kenal ina..

Anonymous said...

best..tp tak puas ar,,nak agi

Anonymous said...

sweetnyerrrrr...nak lagi..nak lagi.hehe

Hany Nafisya said...

wah.. bad dah ngaku suke dok ngan sabrina.. best².. dah lame xbace n3 kak hanni.. rase best dpt bace ari neh..

Ekin said...

emmm...best.cepat2 sambung.

Anonymous said...

Salam hanni...tq soo much for the n3.Suka bad dah x marah2 ina:D

azi
S'pore

misz nana said...

bestttt.. bila part sabrina n badrul.. hee..

Anonymous said...

best n3 kali nie..baek jer bad lyn sabrina tu...hope diaorg kekal dlm ikatan tu..lagipun watak sabrina ni baek..hehee..

Anonymous said...

ha~

bestnya...suke4 part ina n bad. jgnlah byk pasal dayana and maria. kkdang sakit hati jadi~

cepat2 update (tak saba~)

Anonymous said...

SUKEEEEE !

Anonymous said...

best.best..nape sambungan ku seru rindu itu lambat sangat???nak sambungan

Hafia Hana said...

hu..hu
seronok bangat nehhh
mest bad dh mula syg kt sabrina..
tu yg susah nk leapskn sabrina nehh

Sept3 Online Store said...

yes..akhirnya..lega sy PAM40 dah de.. asyik frust je hihi.

Anonymous said...

selama ni saya cuma silent reader je...tp sbb cite ni mmg best so sy nk comment gak lah. Bagi saya kenapa cite ni best sbb maybe jalan citenya yg berkisar tentang cinta org dewasa iaitu cinta dlam rumahtangga...ye la org yg dah veteran mcm saya ni still lagi berminat nk baca kisah cinta ni..syabas hanni sbb buat saya tertunggu kisah selanjutnya.

Anonymous said...

Kak Hanni,
Tak sabarnya sy nak tunggu sambungan cerita ni...
Cepat2lah sambung...
Sy suka sangat..
Syabas untuk Kak Hanni..
Salam...CaHaYa

Anonymous said...

salam kak hanni.. sambung lar cepat.. tak sabar nak baca sambungnnya... upload byk2 sikit yer episod nyer.. hehehe dah lama saya tunggu

♥corcraze♥ said...

giler xle bla direct jek bad tanye kat ina pasal hak tu..
hehehe..

em,best gile la cite ni kak hanni,myb lagi best dari BYMYB kot sbb die kisah dlm marriage,so hubungan the guy and the girl halal ade la kan scene sweet.18 sket..keh3..gataii!!!

best layan lagu ni bila psng Winamp lagu2 evergreen jiwang english..
eg; Az Yet-Hard to Say Im Sorry..

"Hold me now, it's hard for me to say I'm sorry
I just want you to stay
And after all that you've been through
I will make it up to you, I promise you, baby

And after all that's been said and done
You're just a part of me I can't let go, oh"

For Sabrina and Badrul to each other..

[11:35:50 PM] hos.getah: