Thursday, February 12, 2009

Jiran Baru

“Lang…,”
“Hmmm…,”
“Bosanlah…,”
“Hmmm…,”
“Lang….
“Hmm….,”
“Achong mana?,”
“Entah. Katanya nak jalan-jalan. Ambil angin,”
“Macamlah kat sini tak boleh ambil angin…,”
Lang menoleh. Memandang wajah comel Toy.
“Kau ni Toy. Macam tak kenal dengan Achong pulak. Achong tu bukan macam kita. Mana boleh nak ambil angin macam kita ni…,”
Toy tersengih.
“Ya juga. Aku lupa….,”
“Oit! Korang berdua!,”
Lang tersentak. Toy hampir tergolek. Nasib baik tangan kecilnya sempat mencapai sesuatu untuk dipegang. kalau tidak… dia menelan liur melihat tingginya tempat dia berada saat ini. Mahu berkecai kalau dia jatuh.
“Kau ni Achong! Terkejut aku! Kalau aku jatuh, macam mana? Kau bukannya boleh sambut!,”nyaring suara Toy menjerit. Lang mengangguk tanda setuju.
“Sorrylah,”
“Sorry…sorry…sorry. Itu sajalah yang kau tahu,”sampuk Lang sambil menyelak rambutnya yang mengurai panjang.
“Aku ada berita nak beritahu ni,”
“Apa dia?,”
“Turunlah. Sakit leher aku duk mendongak ni,”
“Kau tak payah dongak pun tak apa Achong. Muka kau bukan mengadap kami pun . Kau mengadap pokok petai tu buat apa?,"
“Ye ke?,”
Toy menggeleng sambil tersengih.
“Aku cakap ajelah. Tak payah dongaklah ya,”
“Cakap jelah Achong,”
“Kita ada jiran barulah,”
“Ya ke? Mana kau tahu?,”
“Aku jalan-jalan tadi. Nampak pula ada orang angkut barang kat rumah kosong sebelah rumah kita ni,”
“Rumah besar tu?,”
“Ha ah,”
“Hmm… entah berapa lamalah tu,”
“Kenapa? Kenapa kau cakap macam tu?,”Toy bersuara mendengar kata-kata Lang. sedikit pelik.
“Kau tak perasan ke? Sejak dari kita mula duduk kat sini, dah berapa ramai orang pindah masuk rumah tu? Paling lama bertahan pun, empat lima hari je. Lepas tu, terus pindah tempat lain,”
“Ha ahlah. Baru aku perasan. Kenapa ya?,”
Achong bersandar pada pokok petai. Turut memikirkan punca jirannya terlalu sering bertukar ganti.
“Agaknya rumah tu keras tak?,”Toy mula menduga.
“Memanglah keras badigol. Kan semua buat dari batu bata tu. Bersimen lagi,”sampuk Achong sedikit beremosi. Bodoh betul tekaan Toy.
“Kau sepuluh kali badigol! Maksud aku, agaknya, rumah tu berhantu tak?,”
“Ish kau ni! Seratus kali badigol lah. Janganlah sebut benda-benda macam tu, malam-malam macam ni. Meremang bulu roma aku,”Lang menjerit marah. Segera mengengsot rapat ke tubuh Toy.
“Kau ni, tak padan dengan besar. Panakut sangat,”
“Kau tu yang cabul sangat,”
“Janganlah rapat-rapat dengan aku. Rambut kau busuklah. Dah berapa lama kau tak cuci rambut ni? Belajar-belajarlah cuci rambut. Buat treatment sekali-sekala. Rambut dah macam bulu penyapu lama, aku tengok,”
“Mulut jaga sikit ya. Pasal rambut aku, kau jangan nak mengata,”
“Oit! Dah lah tu. Janganlah gaduh. Aku belum habis cakap pasal jiran kita ni,”
“Apa lagi yang kau nak cakap?,”
“Yalah. Dah nama pun jiran kita. Kita ni pula kan, duduk kat kampung. Takkan tak nak pergi ziarah. Berkenalan. Macam tak manis pula kalau kita tak pergi. Sebelah je dengan rumah kita ni,”
Lang mengeluh perlahan. kata-kata Achong dia Nampak ada kebenarannya.
“Betul juga cakap kau tu,”
“Kalau betul, bila kita nak pergi?,”
“Aku rasalah. baik kita tunggu dulu dalam seminggu ke. Tengok jiran baru kita ni, serasi ke tak duduk kat rumah tu. Biar mereka sesuaikan diri dulu. Lepas tu, baru kita pergi ziarah mereka,”
Toy memandang wajah Lang yang seperti sedang berpidato lagaknya.
“Aku ikut je,”balas Toy pendek.
“Aku pun…,”suara Achong pula mula mencelah.

****

“Macam mana? Okay?,”
Badri tersenyum.
“Okay,”
“Tak ada apa-apa masalah?,”
“Dah dekat seminggu. Tak ada apa-apa pun. Agaknya penyewa dulu tu, tak suka dengan kawasan ni kot. Yalah. Sunyi. Banyak pokok besar pula tu,”
“Agaknya lah. Kalau kamu suka, baguslah. Risau juga pakcik, takut-takut tak sampai seminggu kamu nak pindah ke tempat lain,”
Badri tergelak kecil.
“Tak adalah. Setakat ni, tak ada pula gangguan pelik-pelik. Lena je kami anak beranak tidur. Tak ada masalahlah pakcik,”
Ku Seman tersenyum kecil. Harap-harap kata-kata Badri, boleh dia pegang. Bukan satu dua keluarga yang masuk ke rumah ini. Sudah terlalu banyak. Semuanya Cuma bertahan dua tiga hari sahaja. Tidak tahu di mana silapnya. Kata mereka ada gangguan. Bila dia cuba bermalam di bangle itu, tiada pula apa-apa gangguan.
“Kalau boleh saya tahu, gangguan apa yang orang-orang sebelum ni cakap?,”
“Macam-macam. Tak payahlah pakcik cerita. Kan buat kamu sekeluarga takut pula,”
“Tak apa pakcik. Pakcik cerita sajalah. Tak ada apa yang nak ditakutkan,”isteri Badri menyampuk tiba-tiba.
“Gangguan sayitan agaknya. Mereka cakap mereka Nampak hantu,”
Badri tergelak kecil.
“Macam-macamlah,”dia bersuara tenang.
Ku Seman diam seketika.
“Kamu tak percaya ke pada benda tu semua?,”
“Entahlah pakcik. Bagi saya, kita beriman hanya pada ALLAH. Kita Cuma takut hanya pada DIA. benda-benda macam ni, sekadar iblis yang nak lemahkan kita saja,”
“Baguslah kalau kamu fikir macam tu,”
“Cuma…,”Badri bersuara perlahan. Membuat jantung Ku Seman berdegup sedikit kencang. Mahu pindah lagi ke?,”
“Cuma apa?,”soalnya dalam gundah.
“Tu… pokok besar depan pokok petai tu. Kawasan tu, kawasan pakcik ke?,”
“Ya. Kenapa?,”
“Kenapa tak ditebang saja?,”
“Tebang? Kenapa?,”
“Menghalang jalan. Simpang kat pokok tu tajam. Silap-silap boleh accident kat situ,”
“Memang selalu accident kat situ. Kawasan keras juga tu,”
Badri tersenyum panjang.
“Keras ke lembut ke, itu kita tak tahu. Tapi, pokok tu memang menghalang pandangan. Sebab tu senang accident. Kalau boleh tebang, lebih lapang rasanya,”
“Yalah. Nanti pakcik suruh orang tebang,”
“Terima kasih pakcik,”
Ku Seman Cuma tersenyum nipis. Matanya memandang pohon besar yang merendang. Tidak jauh dari banglonya itu. Melihat pokok itu, seperti biasa, bulu romanya meremang. Bagai ada mata yang sedang memerhatinya dari situ.
“Dah nak maghrib ni. pakcik balik dululah. Saja je datang menjenguk. Takut-takut ada apa-apa masalah ke,”
“Tak ada, pakcik. Cuma, lusa,jemputlah datang ke sini. Saya nak buat kenduri sikit,”
“Yalah,”
Badrul tersenyum senang. Mengiringi Ku Seman sehingga ke pintu pagar. Kereta Ku Seman bergerak perlahan. Dia Cuma memandang. Kemudian matanya dihalakan kea rah pokok besar yang merendang. Betul-betul berhadapan dengan rumahnya. Memang agak menyeramkan lokasi bangle yang disewanya ini.

***

“Betul ke?,”
“Betullah. Aku nak tipu, buat apa? Aku ada di rumah sepanjang hari, hari ni. Aku Nampak dia tunjuk ke arah rumah kita. Naik segan pula aku. Tak manis betul kita buat macam ni kat jiran kita. Bukan kali ni saja dia tunjuk-tunjuk arah rumah kita ni, dah banyak kali sangat”panjang lebar Lang membebel.
“Hari tu, kau juga yang cakap, kita tunggu dia serasi dengan rumah barunya dulu. lepas tu, baru kita pergi melwat. Hari ni, kau cakap lain pula,”
“Yalah. Tapi, bila fikir-fikir balik, masa dia baru pindahlah , kita patut jengukkan muka. Ini, dah lama baru nak terhegeh-hegeh pergi. Seganlah pula rasanya,”
“Dah tu, nak pergi ke tak nak ni?,”Achong mencelah.
“Pendapat kau macam mana, Toy?,”
“Aku ikut saja. Lagipun, aku memang suka masuk rumah orang. Macam-macam aku boleh tengok,”
“Tengok je….,”
“Yalah…yalah…. Aku tahu. Dah lamalah aku resign dari kerja lama aku tu,”
Lang tersenyum melihat wajah kelat Toy.
“Bila kita nak pergi?,”
“Malam ni?,”
“Malam ni?,”soal Achong was –was.
“Yalah,”
“Tapi, Lang. ramai sangat orang tu,”
“Alaa… kita tunggulah semua orang balik,”
Toy diam mendengar jawapan itu. Sama-sama merenung kea rah banglo di hadapan mereka. Menunggu sehingga tetamu pulang.
“Betul ke kau nak pergi ni?,”Achong bersuara tiba-tiba.
“Kenapa, Achong?,”
“Instinct aku cakap, better kalau kita tak pergilah,”
Toy mencebik.
“Aku…kalau mamat ni dah mula cakap omputih, memang aku menyampah tau!,”Lang bersuara geram. Tiap kali Achong bercakap begitu, rasa takut yang luar biasa mula menyelubunginya. Rasa takut yang cetuskan pula rasa geram.
“Betul ni,”
“Sudah. Kalau kau tak mahu ikut, aku pergi dengan Toy saja. Kau duduk rumah diam-diam,”
“Kau pergi… aku nak ikutlah,”
“Pulak…,”
Achong tersengih dalam diam.
“So, kita pergi sekaranglah ya? Tetamu pun dah tak ada tu,”Toy memberi cadangan. Disambut dengan anggukan dari Lang dan Achong.

***
Marsitah menyusun pinggan yang baru dilap, ke dalam bakul.
“Bang…,”
Tiada jawapan. Mersitah menoleh ke belakang. Mencari bayang suaminya. Tiba-tiba berada sendirian di ruang dapur, membuat dia berasa tidak sedap hati.
“Bang…,”
“Apa dia?,”
“Temankan Mar kejap,”
Badri tergelak. Tidak pernah isterinya minta berteman. Tiba-tiba malam ini lain pula gayanya.
“Kenapa?,”
“Entahlah. Mar rasa lain macam. Berdebar-debar pun ada,”
“Tak ada apa-apalah,”
Marsitah diam. Badri berlalu semula ke ruang hadapan. Mahu atau tidak, Marsitah terpaksa menyambung kerjanya sendirian. Angin malam tiba-tiba terasa terlalu sejuk. Dia melihat tangannya. Bulu romanya mula meremang. Lebih membuat dia berdebar apabila terasa ada sepasang mata sedang memerhatinya.
“AstraghfirllahHalA’zim…,”dia terjerit kecil apabila selintas bayang putih melepasi tingkap nako di hadapannya. Serta merta membuat jantungnya terasa mahu pecah.
“Abang! Temankan Mar kejap,”
“Abang nak kemas kat depan ni,”
Hampir menangis dia mendengar jawapan suaminya. Dia cuba fokuskan perhatian pada pinggan di tangannya. Tidak mahu membenarkan fikirannya mereka ilusi yang bukan-bukan. Turun naik dadanya apabila satu ketukan lembut terdengar di pintu dapur. Bermula dari ketukan perlahan dan semakin kuat dan kuat.
“Siapa tu?,”
Diam.
Marsitah mengeluh panjang. Barangkali ada kucing yang berkeliaran di luar. Dia cuba meyakinkan mindanya yang sudah mula memproses rasa takut.
Ketukan berbunyi lagi. Kali ini, hadirkan sekali rasa ingin tahu. Perlahan dia bergerak ke arah pintu. Daun pintu dikuak perlahan-lahan. Kepala dijengulkan sedikit keluar. Tiada sesiapa. Perlahan dia menelan liur.
“Hai… takkan kecil benar bukanya. Macam mana saya nak masuk?,”
Sebaik dia mahu menutup semula pintu dapur, satu suara aneh melekat di cuping telinga. Dia menolak pintu. Mahu mencari suara itu.
“Abang! Pocong!!!,”Marsitah menjerit hysteria. Berlari ke ruang tamu. Hampur pengsan melihat satu objek kuning kusam yang berikat atas dan bawah tegak berdiri di hadapannya.
“Abah! Budak hijau belek tabung adik!!!,”
Badri tergamam seketika. Melihat isterinya yang berlari dari dapur. Dan anaknya yang berlari laju turun dari anak tangga.
“Kenapa ni?,”
“Ada pocong kat dapur bang…. Betullah orang cakap. Rumah ni berhantu,”
“Budah hijau tu pegang tabung adik!,”
“Cuba bertenang dulu. Cerita satu-satu,”
Marsitah terduduk di sofa. Ngeri teringatkan bayangan yang bermain di matanya sebentar tadi.
Baru dia hendak membuka cerita, pintu utama pula, dikeruk seseorang. Marsitah sudah menggigil. Menarik anaknya ke dalam pelukannya.
“Mar takut, bang,”
“Tak ada apa yang nak di takutkanlah,”
Ketukan berulang lagi.
“Janganlah buka bang,”
“Mar duduk sini. Biar abang tengok…,”Badri bersuara sambil bergerak ke pintu utama. Bibirnya laju membaca sesuatu..
“Bismillahirrahmanirrahim…,”
Pintu dibuka perlahan.
“AstraghfirllahHalA’zim…,”Badri bersuara dengan nada sedikit terkejut. Terkejut dengan kehadiran makhluk berambut panjang yang bergentayang di hadapannya itu. Bersama senyuman yang mengerikan….

***

“Aku tak kira. Aku nak pindah,”
“Kita nak ke mana lagi?,”Toy bertanya. Sedikit penasaran dengan apa yang menimpa mereka.
“Sampai hati dia buat kita macam ni,”hiba Achong bersuara sambil bersandar pada pohon petai.
“Habis rambut aku,”luah Lang sambil membelek rambutnya yang hangus. Toy pula membelek tubuhnya yang sedikit kehitaman. Kemudian merenung ke arah Achong.
“Habis baju kau Achong,”ujar Toy perlahan. baju berwarna kuning kusam yang sekian lama membalut keseluruhan tubuh itu, turut hangus di sana sini.
“Aku nak pindah. Aku nak packing barang-barang aku,”
“Kita mana ada barang-barang Lang. apalah kau ni,”
“Tak kisahlah. Yang penting aku nak pindah. Aku senyum kat dia. Sebab nak beramah mesra. Dia hanguskan rambut aku,”
“Aku pula, bukannya aku main masuk je. Aku sipa minta izin lagi. Ketuk pinti dulu. elok dengar suara aku, terus dia hysteria. Pelik betullah aku,”
“Aku pun sama. Aku Cuma nak tengok tabung dia. Comel tabungnya. Laju je dia pergi mengadu kat bapak dia. Bapak dia tu, kejamlah,”
“Memanglah kejam. Tapi, dia bukan lawan kita. Kita tak boleh tinggal kat sini lagi. Rumah kita dah taka man. Kita kena pindah,”
“Kita nak ke mana?,”
“Kuala Lumpur?,”
“Uishh.. jauhnya. Kuala Lumpur tu besar. Kalau kita sesat, macam mana?,”Achong bersuara risau.
“Tak adanya sesat. Aku dengar, kawan-kawan aku cakap, kat sana banyak port yang sesuai untuk kita bina rumah baru,”
“Aku ikut aje,”seperti biasa Toy menjawab. Cuma, kali ini, nadanya sedikit lemah.

****
“Nasib baik aku dah SMS kawan aku kat KL. Dia pun dah booking satu tempat untuk kita. Kalau tak, merempatlah kita jawabnya…,”
Achong mengangguk setuju. Toy pula Cuma memandang sayu dari celah dahan petai. Melihat rumahnya ditebang dengan rakus. Dia melihat pula ke arah jiran barunya yang sibuk memberi arahan.
“Selalu, bila kita dapat jiran baru, jiran kita yang pergi. Tapi, dengan dia ni… kita pula yang kena mengalah. Dahlah buat kita macam ni. rumah kita pun ditebangnya. Apalah salah kita pada dia,”Toy bersuara hiba.
“Entahlah…,”Achong menjawab sedih. Sekian lama tinggal di situ, akhirnya dia terpaksa mencari rumah baru.
“Bila kita nak berangkat, Lang?,”Toy bersuara lagi.
“Malam ni. Tengah malam ni…,”


****

42 comments:

mus said...

hahahaha...
citer Hantu rupanya..
lawak lh hanni.
Hantu lari pindah KL

zee said...

hahahahaha....
lawak giler....
sy da agk dah kompom geng2 n sekutu2 jembalang...
pe2 pn gug job...
best smpai gelak kuat2 nie...
xtahn den...
kihkihkihkih :)

LeaQistina said...

wahaha.. kak hanni.. hantu pun leh jadi citer yg mcm ni ek? wahhaa. mcm2 la.. pape pun.. best.. hebat la kak hanni ni.. kagum lea.. tahniah..

bidadari cinta said...

cite hantu rupanya.. Kak hanni memang pandai mengkreatif hasil karya kak hanni.

fara88 said...

hahaha...
lawak2..

atashinci said...

dh agk dh cite hantu tpi xsgke
hantu pndh kl.....
hehehehehhe
lawak2

nurhakim said...

hahaha
lwak tul lah...
last2 bru tau yg 3 org 2 antu upanye...
hish...hish...xsngka sngguh..
achong=pocong, toy=toyol..lang 2 tuk pe lak???

Anonymous said...

aduh kak hanni nier buat lawak larrr....kahkahkah.....ingat cter aper patut larrr...rasa seram semcam jerk..pandai yerk bubuh nama achong utk pocong,toy utk toyol n lang..utk langsuir...tengah konpius..abis kpala berpusing2....bijak2....

lawak habis...best sgt.....happy
good job kak hanni.....chaiyok2

Anonymous said...

lawak lawak..
bestnyer kak hani..
akak ni kreatif tol...
ketawa ay dibuatnya dengan citer akak ni...

Anonymous said...

ingtkan sape la lang achong gn si toy... rupanya hantu... huhu

Anonymous said...

kreatif la kak hanni ni =)

Lady_H said...

laaa.. kesian kat hantu² tu.. baru nak beramah mesra dah kene pindah.. ade jugak hantu yg baik ek.. hehe.. lawak la citer kak hanni..

Anonymous said...

hanni citer ni baru namanya kelako seram !!! hahahahaha...kelako..nanti antoo2 tu gi KL konpius lak yg mana satu sekutu yag mana satu manusia sebab lebih kurang jer...erm...

~~Lolipop~~ said...

adoi...
cite antu rupenya..
hahahahaha..
kelaka la..
pndi ar kak hanni wat cite camnhi..
adessss.......

sallyiela said...

hahahaha
siap nk packing brg lg
canggih tol zman hantu ni
ade nset lg
hehehe

anna said...

salam kak hanni..
suka lh baca hasil penulisan akk..
saye ketawa sampai kuar air mata ni..kelakar betol lah..ahhhahahhah:))
teruskan berkarya..good job!!

Anonymous said...

salam...
nice story...len dr yg len...
agak2 nyer la kan...dlm dunia realiti pown camtu ke?
derg dtg nk btegur sapa but then len plak cter nyer...
akak hanni terpk mcm tu ke? then dpt idea wat cter ni? mmmm....

Anonymous said...

wahhhhhhh..akk lawak sgguh
lawak buat org semua kompius
hahahha..

patut lah ada mata
tgk ku seman tue??
rupa2 toy duk kat umah sbb dah lama tak keje..

wakakakak..

Anonymous said...

ha.. ha... lawak ler hanni... dari tadi dok gelak sorg2... Memang kretif... teruskan berkarya.... Buat sambungan lagi pun best nie....
:)

Anonymous said...

good sens humor le..hehe..mmg kelako bila hantu pandai men sms,,dh moden hantu skrg erk,,masa dh berubah..hehe..pape pun teruskan berkarya.. (*_^)

Anonymous said...

ha..ha..ha..

best2.. elok la hantu tu ramai2 pindah KL, baru diorang tau sapa lagi hebat.

best la k.hanni..

Chaiyo!

-NIN

noorhayaty85 said...

thanks k.hanni..cite hantu rupanye..ingtkn cite ape nye..he3

Anonymous said...

lwk je citer ni....
siap antoo tu lari pindah umah lg...

mmg terer ar ku seman tu...

chong = pocong
lang = langsuir
toy = toyol

mmg psgn serasi

Anonymous said...

ades..xbajet lgsg cite antu..haha
dh la bace mlm2..saspen gile... seb bek klaka..
mmg bess..hee

nurulfzz said...

haha..kelakar gler
lepas sy bace citer ni,sy dpt pngajaran cket la
lpas ni nk wat2 brani la klau trjumpa hantu
sbnrnye dorg ni nk brkawan je k0t..sbb tu dorg kacau kite..hahaha

~s.u.E.L.a.i.e.Y~ said...

wahaha..
antoo2 pom bley jd citer ye,,
lari pindah kl tuh..
siap ade enset ley sms uh..
lawak kuasa giga8..
huhu~

misz nana said...

hahaha.. hujung cite ni baru tau yang Achong tu = Pocong, Toy tu = Toyol, Lang tu lak = Jembalang..
memang x sangka sangat2.. terkena den! hehehe.. gila hebat la kak hanni ni.. respek kat akak.. kalau bleh, ngan spek saya sekali saya bagi.. hee..

neway, cite akak sume best!

misz nana said...

erkk.. lang tu jembalang or langsuir? huhuu.. pape la.. yg penting kita enjoy!

kaenburuk said...

hehe..menarik tul..
ingatnya kenapa..
rupanya citer hantu.
best aa kak hanni..

Anonymous said...

ngeh3..cite antu ghuponye...punye la saspens kite duk bace..memang la antu xleh kawan ngn org..senyum mcmanepun mesti nampak buruk ah..huhuhu...

atie md said...

dah agak dah... achong tu POCONG... lang tu LANGSUIR dan toy tu TOYOL...

tapi best... kelakar gak

jajazuzu said...

wahh..hantu pandai sms laa...
ahahhahhaa..~~

p.i.n.a.t said...

heee kak hanni..

mula2 ingt cite biase je.
ghupenya cite yg luar biase...

cite lwk antu ghupenya..

Anonymous said...

haha...lucunya tergolek2 sy ktwa...
kreatif tol kak hanni ne..
pe2 pn very funny..
thanksss...

ikan goreng said...

"sorry...sorry...sorry.Itu sajalah yang kau tahu, " sampuk Lang mengangguk tanda setuju.

macam kenal jer ayat tu kan...:D

bartdaer said...

kreatif... ms mula bc x perasan plak name deorg tu singkatan tuk pocong, toyol n langsuir... hahahaha...

kg girlz said...

hehhee..best la cite nih..

akusahaja said...

ingatkan cter pe..rupenyer cter hantu klaka la kak..hehee=)
menarik gak tapi.sesuai d bace semue lapisan umo.hehe=p

♥corcraze♥ said...

hahaha..so funny mase part antu2 tu..
tp bile part org takot la plak..
sbb trase dkt ngn situasi kite..

tp skack sy,sy bace yg gi kl dulu baru yg ni..huhuhuh..

nie kite kak hanni wat cam cite omputih yg hantu baik tu la..
lupe la tajok die..

日月神教-任我行 said...

性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,ut聊天室

Nurul Asyikin Mohamad Ghazali said...

haha lawak2..mula2 saya xth pun 3 tu hantu. ingtkan orang. haha lawak2..terbahak2 saya suka. part yg last tu yg plg best. yg diorang mengadu rambut terbakar,umah kena tebang. hahahaha good job.
bagus la kak hanni ni.citer dia pelbagai jenis. bukan citer cinta jer. citer pengajaran ada, lawak ada, sedih ada. semua ada. well done.

joyah said...

ceh..antu ropenye budak 3 ekor tu! kelakau ler antu g pingah kl..kakaka

[11:35:50 PM] hos.getah: