Thursday, December 11, 2008

Danny Delaila

PROLOG

“Rapat-rapat sikit. Pengantin perempuan tu, rapatlah sikit. Pengantin lelaki. Janganlah malu nak peluk pinggang tu. Biar Nampak mesra sikit. Haaaaaaa.. macam tu,”
Delaila tersenyum kelat. Daniel pula tersenyum malu.
“Orang dah cakap tak payah bersanding, awak degil,”sempat dia merungut di telinga Daniel. Daniel tersenyum.
“Rileksla. Bukan selalu pun…,”
“Orang tak sukalah. Rimas tahu!,”bisik Delaila geram.
“Danny depan sikit. Laila, turun ke bawah sikit,”
“Ha? Turun?,”
Jurugambar Daniel mengangguk. Delaila memandang wajah Daniel. Kemudian memandang anak tangga di atas pelamin. Matanya beralih pula pada kebaya pengantinnya yang ketat semacam.
“Jatuh nanti…,”bisiknya di telinga Daniel.
“Pelan-pelanlah. Saya pegang tangan awak,”balas Daniel sambil memegang tangan Delaila. Delaila melangkah penuh hati-hati. Tumit kasutnya terasa memijak hujung kainnya yang melerat. Alamak.
“Mak!,”
Kakinya tersadung. Tergelincir pada anak tangga pertama. Tangannya yang kuat memegang tangan Daniel membuat Daniel turut tertarik bersama. Tergolek dari atas pelamin. Berhenti di atas rumput di bawah khemah pengantin. Malunya! Suasana sepi. Pasti masing-masing terkejut melihat raja sehari membuat aksi lasak di pelamin.
“Sakit!,”jerit Delaila sambil cuba bangkit. Sah -sah kakinya terseliuh.
“Awak okay?,”
“Kaki saya…,”
“Macam mana ni? Pak andam boleh jatuh atas pelamin ni?,”satu suara tiba-tiba melantun kuat. Memecah tawa di halaman rumah Delaila. Delaila mengangkat muka. Ya ALLAH ramainya penonton. Kalau dia tahu seramai ini yang mengerumuninya, pasti dia sudah berpura-pura pengsan tadi. Sungguh!
“Kaki awak kenapa?,”soal Daniel lembut.
“Sakit,”jawab Delaila sepatah. Daniel bangkit. Membantu Delaila berdiri. Delaila cuba melangkah. Sakit. Memang kakinya terseliuh.
“Awak..apa awak buat ni?...,”Delaila bertanya cemas apabila Daniel memeluk pinggangnya.
“Larat ke awak nak dukung saya?,”soal Delaila bodoh apabila Daniel mendukungnya.
“Saya ni lelakilah,”jawapan Daniel disambut tawa para tetamu.
“Ok,”jawab Delaila perlahan. tidak mahu bersuara lagi. Malu terjatuh atas pelamin pun belum hilang. Cepat-cepat Daniel… bawa dia pergi dari sini… Itulah yang berlagu di hatinya.


****

“Oit! Mat Kepit. Kau nak ke mana tu?,”
Daniel menoleh ke kiri dan ke kanan. Mengetap bibir menahan geram. Dia kenal suara itu. Cuma dia tidak tahu di mana duduknya pemilik mulut cabul itu.
“Mana budak ni? Kalau ikut hati aku yang tak sabar ni, memang dah lama mulut kau bengkak kena cili. Percayalah…,”
“Oit! Mengata aku ke?,”sekali lagi suara itu menjentik cuping telinganya. Kali ini, bersama segugus ranting rambutan bersama kulit rambutan yang masih terlekat di situ.
“Mak kau!,”kuat dia melatah sambil terlompat. Perlahan dia mengurut dada. Mendongak ke atas pokok rambutan.
“Delaila! Kau ni memang nak kena tau!,”
Pecah tawa dari mulut gadis itu. Kelakar melihat lelaki lembut itu memarahinya.
“Aku cakap kat mak kau nanti,”
Delaila tergelak lagi.
“Ada aku kisah? Dulu, masa aku kecik, takutlah juga dengan rotan mak aku tu, sekarang ni, aku dah tak kisah… Mak aku pun dah tak ada selera nak rotan aku lagi dah..,”
Daniel merengus geram. Menghentak-hentak kaki ke tanah.
“Kiri..Kanan..Kiri…Kanan…,”sakat Delaila bersama tawa yang riuh apabila Daniel mengikut arahan dalam latah. Mamat lembut yang suka melatah.
“Aaaaaaaaaaaaaa,”jerit Daniel marah. Tawa Delaila makin kuat.
“Laila! Danny! Kenapa ni?,”
“Mak Som tengoklah anak dara Mak Som tu. Suka kacau kita tau!,”
“Mana ada? Orang kat atas pokok, dia kat bawah. Mana ada orang kacau. Kau ni, pandai reka cerita ya, Danny!,”
Daniel menjeling marah. Mak Som menggeleng perlahan.
“Turun kamu, anak dara!,”
“Alaa… lima minit lagi. Nak habiskan rambuatan ni, kejap,”
“Lima minit ya? Kejap mak cari lima minit kamu…,”Mak Som bersuara sambil melilau matanya mencari sesuatu. Melihat ibunya mencapai sabut kelapa, cepat-cepat Delaila bergerak turun dari pokok rambutan yang agak tinggi.
“Dah turun ni, mak…,”
Daniel tergelak sambil menutup mulut.
“Rasakan kau. Baling saja sabut kelapa tu, Mak Som…,”
“Jaga kau Danny. Aku pijak je tanah siap kau aku kerjakan,”
Daniel menyambung gelak sambil berlari ke arah rumahnya. Risau kalau-kalau Delaila mengotakan kata-katanya. Lebam di bahunya akibat tumbukan Delaila minggu lepas, belum pun hilang. Tidak mahu menambah parut di badannya lagi. Tidak cantik jadinya nanti.
“Tahu takut…,”rungut Delaila sambil menggosok belakang jeansnya.
“Kamu ni, dari kecil sampai dah besar panjang macam ni, selalu menyakat si Danny tu. Tak baiklah macam tu,”
Delaila menoleh. Memandang Mak Som yang mencampak semula sabut kelapa di tangannya.
“Alaa.. orang gurau-gurau je. Danny tak ambil hati pun…,”
“Mana kamu tahu dia tak ambil hati?,”
“Delaila!,”
Delaila menoleh. Daniel melambai tangan dari beranda rumahnya.
“Ada apa?,”Delaila menjerit kuat. Membuat laju jemari ibunya menjentik pipinya. Perlahan dia menggosok. Pedih.
“Aku buat puding caramel. Kau nak tak?,”
Delaila tersengih.
“Nak! Nak! I’m coming bebeh,”laju dia mengatur langkah separuh berlari. Seketika kemudian dia menoleh.
“Kan orang dah cakap, dia tak ambil hati…,”
Mak Som mengeleng perlahan. Delaila pula tersengih panjang.

***
“Delaila…,”
Delaila menoleh. Memandang Daniel yang sedang menelek muka di cermin kecil. Cermin yang bagai melekat di tangannya. Cukup tekun lelaki ini menelek bintik-bintik hitam di hidungnya. Melihat ketekunan Daniel, Delaila beralih semula kepada Yamaha 125 merahnya. Menyambung basuhannya yang terhenti.
“Delaila..,”
“Apa? Ini yang aku geram ni. Hilang focus aku tahu!,”Delaila bersuara berang sambil merenjis sponge basah ke arah Daniel. Membuat lelaki itu menjerit kuat.
“Delaila! Habislah muka aku! Sponge tu kotorlah. Habislah naik jerawat nanti!,”cepat-cepat Daniel melompat ke paip. Membuka paip sambil cepat-cepat membasuh mukanya. Delaila menggeleng perlahan. Sayang betul pada wajahnya yang licin itu.
“Asyik panggil nama aku tu, buat apa?,”
Daniel menjeling sambil merengus perlahan. Bergerak semula ke beranda sambil mencapai kotak tisu. Mengelap wajahnya perlahan-lahan.
“Kenapa kau panggil aku?,”
“Tak ada apa-apa. Aku Cuma nak Tanya kau…,”
“Tanya apa?,”
Daniel tersengih. Merenung wajah Delaila agak lama.
“Kau tak nak kahwin ke?,”
Meletus gelak dari bibir Delaila. Mimpi apa pula lelaki ini?
“Kenapa? Kau nak kahwin dengan aku ke?,”
“Boleh ke?,”soal Daniel tersenyum. Gelak Delaila semakin kuat.
“Mimpilah kau. Tak kuasa aku nak tengok kau terkepit-kepit kat atas pelamin. Malu aku nanti,”
Wajah Daniel mencuka tiba-tiba.
“Kau! Tak baik tau!,”
“Okay..Okay… Sorry. Aku gurau jelah. Kenapa tiba-tiba kau Tanya soalan ni?,”soal Delaila serius. Daniel kembali tersenyum. Susah dia mahu marah Delaila lama-lama.
“Aku teringin nak kahwin. Yalah, kita ni, bukannya budak -budak lagi kan? Dah nak masuk dua puluh tiga tahun pun. Kau dah ada calon suami ke?,”
Delaila menggeleng. Tidak pernah dia terfikir sampai ke situ.
“Kau carilah cepat-cepat. Dah tak sabar aku nak tengok kau kahwin,”
“Kenapa pula?,”
Daniel tersenyum lagi. Bergerak ke sebelah Delaila. Bersimpuh di sebelah gadis itu.
“Kau ni, kot ya pun nak control ayu, janganlah bersimpuh atas rumput tu,”
“Suka hati akulah. Kau tu, cuba duduk elok-elok. Macam jantan tahu!,”
Delaila tersenyum kecil. Memandang Daniel.
“Kenapa kau nak aku kahwin?,”
“Sebab…aku nak make up muka kau. Kau kahwin, aku jadi mak andam ya? Eh, silap. Pak andam. Ya? Dah lama aku nak make up muka kau. Tak dapat-dapat. Kedekut sangat dengan muka kau tu,”
“Mimpilah kau. Tak nak aku,”
“Apa pula. Bila kau dah kahwin, mesti nak Nampak cantik kan?,”
Delaila mencebik.
“Impian aku tu…. nak andam kau pada hari perkahwinan kau. Boleh ya? kalau kau tak nak aku jadi Pak andam kau, maknanya kau kena terima aku jadi suami kau.,”Daniel bersuara sambil tergelak. Seperti biasa, jari runcingnya cepat-cepat menutup mulut. Delaila menggeleng perlahan. Ayu sungguh tingkah mamat ni.
Delaila mencebik lagi.
“Tak usah mimpilah Danny. Siapa yang nak kat kawan kamu ni? Perangai tak macam perempuan,”
“Takkan tak ada, Mak Som. Kalau tak ada, suruh saja Delaila ni, kahwin dengan Danny Mak Som,”
“Uwek! Tak nak aku kahwin dengan kau. Tak matching langsung. Lembut semacam…,”
“Hey! Aku ni, zahir saja mecam ni. aku lelaki tau!,”

“Yelah. Memanglah kau lelaki. Tapi, kau sopan sangatlah. Sengsara kau dapat isteri macam aku nanti,”
Giliran Daniel pula yang mencebik.
“Elok juga cadangan kamu tu, Danny. Dah susah-susah sangat, kamu sajalah yang kahwin dengan Delaila ni,”
“Eeeeeeeeeeeeee,”Delaila bersuara sambil membuat muka kegelian.
“Kau hina aku ya? Tengoklah nanti. Satu hari nanti, aku akan jadi lelaki sejati tau! Masa tu, kau yang offer diri nak kahwin dengan aku,”
Delaila ketawa besar. Daniel mengangkat kening.
“Sudahlah. Malas aku nak layan kau. Aku nak ambil angin tepi laut ni. nak ikut tak?,”
“Nak..nak...,”laju Daniel menjawab.
“Cepatlah,”Delaila bersuara sambil melompat naik ke atas motosikalnya.
“Kita bawa bekal nak? Aku buat sandwichlah tadi. Pergi rumah aku kejap. Aku nak ambil,”
“Yelah. Kau buat sunquick sekali ya. Aku tak nak ice. Jangan campur gula. Buat kaw-kaw punya!,”
“Banyak songehlah kau ni, Delaila,”
Delaila tersengih sambil menunggu Daniel memboncengnya.
“Orang pergi kejap ya mak. Sebelum pukul 6.30 orang balik,”
“Hati-hati. Ingat, jangan nak duduk sana sampai senja,”
“Yalah,”
“Jangan bawak laju-laju…,”
“Aaaaaa. Aku cakap jangan lajulah!,”Daniel menjerit kuat sambil mencengkam kuat bahu Delaila. Kecut perut apabila Yamaha 125 Delaila meluncur laju.

***
“Terima sajalah Laila,”
“Alaa… takkan dengan si lembut tu. Tak mahulah mak,”
“Apa pula? Mungkin Danny tu lembut sikit. Tapi, dia budak baik. Sampai bila kamu nak hidup sorang-sorang macam ni? Tahun ni, umur kamu dah nak masuk tiga puluh dua, tahu tak?,”
“Alaaa… umur tu Cuma angkalah, mak,”
“Mak Uda dah datang Tanya hari tu,”
Delaila menggaru kepala. Terdengar-dengar kata-kata ibunya beberapa hari lalu. Gelisah memikirkan permintaan ibunya itu. Tiba-tiba sahaja ibunya memberi cadangan ngeri itu padanya. Berkahwin dengan Daniel. Dia garu kepala lagi. Terbayang Daniel yang tersipu-sipu malu di atas pelamin. Tidak! Tetapi, benar juga kata-kata ibunya itu. Takkan selamanya dia mahu sendirian. Khairul pun sudah lama berkahwin. Sudah masuk tiga orang anak lelaki itu. Lelaki pujaannya sejak di bangku sekolah.
“Tak siap lagi ke?,”
Delaila berpaling. Memandang wajah ibunya di pintu bilik.
“Alaa… setakat Mak Uda nak datang makan-makan, buat apa nak pakai lawa-lawa,”
“Danny pun ada balik. Malam tadi sampai,”
“Ya ke?,”tiba-tiba Delaila bertanya riang. Lamanya dia tidak berjumpa dengan lelaki lembut itu. Sudah hampir lima tahun lelaki itu tidak pulang ke kampung. Daniel merajuk dengannya. Dia tahu. Dia menolak lamaran Daniel lima tahun yang lalu. Tidak pernah dia sangka rupa-rupanya Daniel memang menyimpan perasaan padanya. Disebabkan lamarannya ditolak, lelaki itu terus merajuk.
“Kenapa? Sebab aku tak macho macam Khairul ke?,”
“Kau ni. Nak marah, marah sajalah. Janganlah sebut nama lelaki tak guna tu!,”
“Tak guna pun, kau tunggu juga kan?,”
“Aku tak tunggu dialah,”
“Dah tu, kenapa kau tak nak kahwin dengan aku? Aku betul-betul sayangkan kau Delaila,”
“Aku tak bolehlah,”
“Kenapa? Kau geli dengan aku ke?,”
“Bukanlah. Bukan itu sebabnya. Aku belum bersedia nak kahwinlah. Banyak lagi benda aku nak fikir,”
“Aku tahu. Kalaulah sekarang ni, yang ajak kau kahwin tu, Khairul…mesti kau terus terima. Kan? Aku sedar diri aku siapa Delaila. Aku tahu aku tak layak untuk kau,”
“Janganlah cakap macam tu, Danny. Kau kan kawan aku,”
Daniel tunduk sambil bermain dengan jemarinya. Delaila memandang. Aduh! Sentimentalnya. Rajuk Daniel saling tak tumpah rajuk wanita Melayu terakhir.
“Aku sayangkan kau Daniel. Tapi, kahwin? Belum sampai ke peringkat itu sayang aku pada kau. Maafkan aku ya?,”
“Kahwinlah dengan aku. Aku tak kisah kalau kau tak nak masuk ke dapur. Aku akan masak untuk kau. Kau malas nak kemas rumah, aku rajin. Kau malas nak basuh baju, aku sanggup basuh baju hari-hari. Aku sayang sangat pada kau Delaila. Sebab tu, apa pun kau kata kat aku, aku tak pernah marah. Aku tak boleh marah. Sebab aku sayang sangat,”
Delaila menggeleng perlahan.
“Sorry Danny. Aku tak boleh,”
Daniel tunduk lagi. Diam. Lama sebelum dia mengangkat muka semula.
“Kalau kau tetap tolak aku, aku pergi dari sini. Aku tak akan pulang ke sini. Janji aku satu saja. Kalau satu hari, aku kembali ke sini, sebagai lelaki sejati, aku akan bawa kau ke pelamin milik aku,”
“Delaila!,”
Delaila tersentak apabila suara ibunya datang seiring dengan tepukan di bahunya.
“Terkejut orang,”
“Cepat pakai kebaya tu,”
“Siapa yang beli sebenarnya ni? Mak beli ya?,”soal Delaila sambil memandang kebaya nyonya berwarna hijau lumut di ribanya.
“Danny yang beli. Dia bagi mak malam tadi. Masa mak pergi rumah Mak Uda. Lawa betul budak Danny tu sekarang…,”
Delaila mencebik.
“Cepat sikit,”
“Yalah mak,”

****
“Subhanallah. Cantiknya anak dara Mak Som ni….,”
Delaila tersenyum sambil terkepit-kepit melangkah. Menutup kain batiknya yang terbelah hampir ke peha. Seksi betul.
“Pandai pula Danny pilih baju ni. sedang elok dengan kamu Laila,”
Delaila sengih lagi. Menggaru lehernya yang sedikit gatal terkena kerawang kebaya nyonya yang dia pakai. Rambutnya yang melepasi bahu, Cuma diikat tocang.
“Mana Danny?,”soalnya sambil mata melilau mencari wajah itu. Rindu rasanya setelah lama tidak bersua.
“Belum sampai. Tadi ada panggilan dari Kuala Lumpur. Maklumlah orang dah jadi bos. Anak buah dia yang telefon agaknya,”
Delaila tersenyum. Bangga sebenarnya dengan pencapaian Daniel. Walau dia tidak pernah berjumpa dengan Daniel dalam beberapa tahun kebelakangan ini, namun, jalan hidup Daniel bagai sudah dihafal. Daniel sudah menjadi perunding perkahwinan yang berjaya di Kuala Lumpur. Tercapai cita-citanya untuk membuat baju yang indah-indah. Dan untuk merias wajah gadis-gadis jelita.
“Pelik aku budak-budak ni. Yalah. Yang si Danny tu, jadi mak andam. Yang si Delaila ni pulak, boleh buka pusat service kereta. Yang lelaki kerja macam perempuan. Yang perempuan pula, kerja dah macam jantan,”Mak Som merungut sambil menyusun pinggan di meja.
“Alaa… Apa pulak nak peliknya… Janji kerja. Betul tak, Mak Uda?,”
“Betul. Mak Uda setuju….,”
“Assalamualaikum…….,”
Delaila tersenyum.
“Agaknya Danny tu. Pergilah kamu panggil dia naik,”sambung Mak Uda sebaik mendengar suara orang memberi salam.
Delaila mengangguk sambil melangkah perlahan menuju ke ruang tamu. Kemudian menyambung langkah ke pintu.
“Waalaikumussalam,” Cuma salam itu sahaja yang mampu dia jawab. Selebihnya dia kelu. Lelaki yang tercegat di hujung tangga rumahnya itu benar-benar membuat dia terkejut. Dia yakin itu Daniel. Tetapi, lainnya lelaki itu. kalau lima tahun dulu, tubuhnya kerus melidi, kini Daniel Nampak sasa di balik kemeja T berwarna hitam yang dipakainya. Nampak cukup bergaya dengan jeas warna senada. Wajah pun sudah semakin memikat hati. Nampak lebih terserlah lelakinya, berbanding wajah lembut dan manis lima tahun dulu. Betul-betul sudah berubah. Betul cakap ibunya. Daniel sudah semakin lawa.
“Daniel?,”
Daniel tersenyum. Dan, senyuman itu. juga lebih memikat. Hampir-hampir dia longlai di atas tangga.
“Yelah. Akulah. Siapa lagi,”
Ha ha ha ! Ada yang masih tidak berubah tentang lelaki ini. Bicaranya. Bicara Daniel membuat dia ketawa besar.
“Kenapa gelak? Apa yang kelakar?,”
Gelak delaila semakin kuat. Daniel menjeling. Walau tidak semanja dulu jelingan itu, tetap mampu membuat Delaila hampir histeria.
“Delaila!,”Daniel menjerit sambil menghentak kaki.
“Kiri.. Kanan..Kiri…Kanan…,”usik Delaila bersama tawa besarnya.
“Delaila! Aku cium kau kat sini! Bisu terus! Baru tahu!,”
“Ciumlah. Hahaha…,”
Daniel bergerak meniti anak tangga. Langkah laju Daniel membuat Delaila tiba-tiba kecut. Mengatur langkah untuk lari. Lupa dengan kain ketat yang dia pakai. Langkahnya tersekat, membuat dia hilang imbangan diri. Terus terjatuh ke atas Daniel dan tergolek di tangga. Baldi berisi air di hujung tangga turut dilanggar. Sama-sama tergolek sehingga ke anak tangga terakhir. Lebih menghibakan apabila baldi itu terbalik sama dan air tertumpah ke atas mereka. Lencun. Dia kaku dalam pelukan Daniel. Cuba bergerak. Mukanya menyeringai. Sakit.
“Kau tak apa-apa?,”soal Daniel risau. Delaila kaku di atas dada Daniel. Terkebil-kebil menatap wajah Daniel yang turut basah terkena air. Daniel tersenyum. Mengeratkan sedikit pelukannya.
“Betul tak aku cakap? Ini, baru kena peluk. Dah kelu. Kalau aku cium, memang kau bisu terus,”usiknya sambil kenyitkan matanya. Dan, wajah Delaila merona merah. Membuat Daniel pula yang tergelak besar. Walau kuat, namun, tawa itu tetap sopan berbanding tawanya sebentar tadi. Nasib baik Daniel tidak lagi ketawa sambil menutup mulut dengan jari seperti lima tahun dulu.
“Muka kau merahlah,”
Delaila mencebik sambil menolak dada Daniel. Sakitnya.
“Apa bising-bising ni?,”
Delaila mengangkat muka. Daniel tersengih.
“Ya ALLAH. Kenapa ni? Habis lencun. Kenapa ni? Apa jadi ni?,”riuh suara Mak Som bertanya.
“Delaila rindu sangat kat Danny mak Som. Terus dia terkam Danny. Teruk betul anak dara Mak Som ni. Tak malu ni…,”
“Aku tak sengajalah, Dol. Kau suruh aku pakai kabaya ni, kenapa?,”
Daniel tergelak lagi sambil membantu Delaila bangkit.
“Mak, nampaknya mak dengan Mak Som dah tangkap basah saya dengan Delaila ni, so, kami kena kahwinlah ya? Dah lencun ni…Memang wajib kahwin ni,”
“Banyaklah kau. Siapa nak kahwin dengan kau?,”
“Kaulah,”
Delaila mencebik sambil membuang pandang. Tetapi, kenapa kali ini, wajahnya terasa membahang?

***


TAMAT

17 comments:

Anonymous said...

mcm best je...
next2...

Anonymous said...

best giler.........
citer hanni sume laen drpd yg laen...
huhu, delaila,
wajah yg pertama ku jmpe...
nananana....
teringt lagu 2...
best, jatuh cinta kt tangga plak...

misz nana said...

wakakaka.. kelakar la cite ni kak hanni.. hihihihi..

hidup2 sy ingat cite ni cam cerpen akak yg lain.. satu page je dah abes.. semangat nak habiskan pulak tu.. sekali bersambung daa..

nak lagiii kak hanni.. =)

misz nana said...

erkk.. cite ni xde sambungan ye..
tu menurut kata kak hanni..
(ayat cover line coz dah malu dah ni.. boleh pulak mintak sambungan lagi.. aisehh)

anis said...

best gak cite ni... tp cerpen je ke... xde sambungan.apa kata wat novel... hikhik..best je tgk si danny tu

CiK DiDa said...

beshnye cite ni..tp asal g2 je absnye? mmg la tau dorg kwin akirnye..tp kalu smbung cite ni..mst lg besh..huhuhu...ske sgt bce cite k.hanni..hehehe

Nurul said...

hanni , bestnyeee
lain dr yg laen betol ! :D

Wans said...

hehehe...sweetnyerr cite nih..
urm...ade ag ke smbungn die..?
nape tulis PROLOG..?

-lala-

norul'ainmatsom said...

warghhh.
rase cam nak histeria je bace cerpen ni..
sweet gegile ar...
klaka pon ader..
adoyai...

atie md said...

best...mmg best n kelakar...sy suke

cerita2akusuka said...

ai kak hanni, citer ni best la...klakar. jaln ceritanye sempoi dan x mudah bosan dbaca..

bartdaer said...

bsg..jln cerita yg mudah dan menarik...hurm.. sis u x nak try buat citer suspen or seram ke? i nak bc.. sis dah buat citer happy n sedih, so try yg len plak..hehehee

queenIzyan said...

best cte ni...
jarang org buat psl lelaki lembut....
teruskan...

bulanhijau said...

comei

e-kin said...

best best best......

♥corcraze♥ said...

best sgt3!!
lain dr yg lain,cinta lelaki lembut and tomboy!
and cite ni mengingatkan sy cite Waris Jari Hantu,Rusdi ramli jadi lembut suke kat maya karin,tp maya tak tomboy laa..

kak hanni plssss jdkan novel yek!

Minah Gendot said...

k.hanni..sume cerpen yg k.hanni wat wt saya gelak sorg n touching dpn pc..smpai my frends kate sya dh giler..ngeee...jdkn novel kak hanni..keep it up..chayok2 kak hanni..:)

[11:35:50 PM] hos.getah: