Thursday, December 25, 2008

Kuseru Rindu Itu... 18

Telefon ditangan dicampak kasar ke sofa. Melepaskan rasa geram yang bukan sedikit. Irama true tone dibiarkan terus beralun. Matanya pula terus melekat ke kaca televisyen. Cuba sedaya –upaya mengacuhkan deringan itu. Gagal. Alat kawalan jauh televisyen dicapai dengan agak kasar. Butang volume ditekan. Meninggikan volume televisyen.
“Kenapa tak dijawab telefon, tu?,”
Maisara berpaling.
“Malaslah mak,”jawabnya acuh tidak acuh. Hashimah memandang hairan. Perlahan dia meletakkan teko berisi Nescafe di atas meja. Kemudian, menyambung tatapan pada anak bongsunya itu.
“Mana satu kamu nak dengar ni, Sara? Telefon kamu yang terjerit-jerit tu… atau bunyi TV tu? Bingitlah telinga mak mendengarnya,”
Maisara menoleh ke arah ibunya. Seperti biasa, dia mencapai kusyen lalu diletakkan di atas telefonnya. Hashimah menggeleng perlahan. Hairan melihat tingkah anak bongsunya itu.
“Mari minum. Nanti sejuk pula air ni,”ajak Hashimah sambil menuang Nescafe ke dalam cawan. Kuih keria dan karipap yang Maisara beli tadi, diletakkan di dalam piring.
“Cepatlah. Nanti sejuk air ni..,”ulang Hashimah, melihat Maisara masih terlentok malas di sofa.
“Yalah, mak,”dengan malas Maisara mengangkat punggung. Melangkah longlai ke meja makan. Perlahan ia melabuhkan punggung ke kerusi. Menongkat dagu sambil merenung kosong muniman di hadapannya.
“Siapa yang telefon tadi? Berkali-kali mak dengar telefon tu berbunyi. Tak ada juga kamu jawab,”
“Jangan tanyalah mak. buat sakit hati saja,”
“Hai… Tanya pun boleh sakit hati?,”
Maisara diam sambil jermarinya melurut perlahan hujung rambutnya yang mengurai. Soalan ibunya menbangkitkan semula marahnya pada Hisyam. Memarakkan semula api geramnya.
“Kamu kata..kawan kamu..Hisyam tu nak datang sekali. Mana dia?”
“Mak ni..kalau tak sebut nama dia, boleh tak? Sakit hati Sara tau?”,
Hashimah mengerutkan keningnya. Memang pelik tingkah anak bongsunya ini. Selalunya, setiap kali pulang, itulah nama yang sering meniti di bibir anak daranya itu. Bagai tidak kering kisah Maisara bercerita tentang lelaki itu. Walau berbuih mulutnya memberi nasihat, walau sedepa panjang muncung gadis itu setiap kali dimarahi kakak-kakaknya, kisah Hisyam tetap berlagu riang di bibir Maisara. Tetapi, hari ini? Hari ini, mendengar nama pun Maisara tidak mahu. Aneh. Memang aneh.
“Kenapa? Kamu dah berpisah dengan dia ke?”, soal Hashimah hairan.
“Mak! Jangan cakap macam tu. Tak baik tau mak doakan Sara macam tu. Sara belum berpisahlah dengan dia”,
Hashimah sedikit tersentak mendengar jeritan kecil Maisara. Perlahan dia mengurut dada. Hilangkan rasa terkejutnya.
“Kamu ni Sara…nak bagi mak mati terkejut ya?”,
Maisara tersengih. Geramnya hilang seketika melihat wajah terkejut ibunya.
“Laa..mak terkejut ke? Sara minta maaf. Sara tak sengaja. Sara minta maaf ya, mak.”, Maisara bersuara manja sambil mengusap tangan Hashimah. Betul-betul dia tidak bermaksud untuk membuat ibunya terkejut. Hashimah tersenyum kecil melihat telatah Maisara. Degil. Manja.
“Apa sebenarnya yang berlaku ni?”, Hashimah bertanya lagi setelah melihat Maisara kembali menyambung lamunannya. Mendengar soalan ibunya, Maisara mengeluh perlahan.
“Entahlah mak.”
“Kamu kata hari ni nak bawa dia jumpa mak. Kenapa tak jadi pula?”
“Dia kat Terangganu lagi. Belum balik. Geram betul Sara mak. Kata nak pergi tiga atau empat hari saja. Ni…dah masuk lapan hari”,
Hashimah tergelak kecil. Itu rupannya masalah Maisara. Masalah orang berkongsi kasih. Cemburu.
“Tadi tu..Hisyam yang telefon?”, dia merisik cerita lagi.
Maisara cuma mengangguk sambil mencapai karipap di dalam pinggan. Malas mahu menjawab soalan itu.
“Apa dia nak?”Hashimah menyusun soalan lagi.
“Apa lagi? Nak minta maaflah kot. Ingat Sara ni, apa? Sara geramlah mak. Tiap kali dia buat Sara macam ni, sakit hati Sara”,
Hashimah mengeluh perlahan.
“Dari dulu lagi mak dah cakap. Tapi, Sara tak pernah nak dengar cakap mak. Degil. Keras kepala. Mak larang dulu,sebab mak takut jadi macam nilah. Betul tak apa mak cakap? Ni..kakak-kakak kamu belum tahu lagi. Kalau mereka tahu…siaplah telinga kamu.”
“Alaa..mak ni. Jangan lah mengungkit macam tu pada Sara…Lagi satu, jangalah beritahu Kak Long dengan Kak Ngah. Bisinglah dengar dia orang membebel.”
“Kami semua membebel sebab kami sayangkan kamu. Mak, Kak Long ,Kak Ngah…tak nak tengok kamu hidup tak bahagia.”
“Sara bahagia sekarang mak. Sara sayangkan Abang Hisyam. Dia baik,mak. Nanti kalau mak kenal dia,Sara yakin mak pun mesti sukakan dia.”
“Sayang saja tak cukup Sara. Baik pun, tak tentu boleh bahagis. Kalau setiap hari bertengkar..beselisih faham..lama-lama sayang pun boleh hilang tau”,
Maisara mula menarik muka masam. Ibunya sudah mulakan sekali lagi. Ibunya mempertikai keputusannya lagi. Dia tidak suka. Tidak suka dengan pencanggahan pendapat antara dia dengan ibunya. Susah benar ibunya memberi sokongan pada keputusan yang telah dia buat.
“Itulah yang kamu tahu. Cakap sikit, tarik muka. Merajuk. Nasihat sikit, nak marah-marah. Kalau macam ni perangai kamu memang tak bahagia kamu hidup bermadu,tahu tak? Hidup bermadu ni, nak kena pandai mengalah. Belajar terima cakap orang. Pandangan orang. Bukan nak ikut kepala sendiri saja. Risau mak fikirkan pasal kamu ni,Sara. Kamu carilah lelaki lain Sara. Yang belum beristeri. Lelaki bujang. Kat luar itu, ramai lagi lelaki yang belum isteri”,
Maisara mengeluh keras. Menatap geram wajah ibunya yang berbaur risau.
“Mak ingat Sara ni, apa? Mak ingat, nak kahwin ni, main tunjuk-tunjuk dengan jari saja? Macam tunjuk-tunjuk makanan kat pasar malam tu? Mak..ni soal hati dan perasaan mak. Mak tak boleh paksa-paksa. Hati Sara ni, dah suka kat Abang Hisyam, mana boleh nak kahwin dengan lelaki lain? Susahlah cakap dengan mak ni. Semuanya sama saja, Semuanya tak nak faham perasaan Sara”,
Hashimah menggeleng perlahan. Susuhnya bercakap dengan Maisara. Degil. Keras kepala.
“Mak tak nak nanti, hidup Sara jadi macam mak”, Hishimah bersuara perlahan. Wajahnya mula bertukar mendung. Melihat perubahan ibunya, Maisara mengeluh lemah. Bukan maksudnya membuat ibunya sedih. Tetapi,kenapa ibunya seperti tidak faham perasaannya sekarang?
“Mak dah pernah merasa hidup bermadu ni, nak. Banyak pahit dari manisnya. Mak tak nak kamu lalui semua tu nanti Sara.”
“Mak..Insya Allah hidup Sara tak akan jadi macam tu. Sara perlukan restu mak. Sara hanya akan kahwin dengan Abang Hisyam, mak. Tak mungkin Sara boleh terima orang lain selain daripada dia. Tak mungkin mak.”
“Kehidupannya? Macam mana kehidupannya? Kamu boleh terima kehidupan dia? Kamu boleh terima isterinya? Kamu boleh terima anaknya? Mak kenal sangat perangai kamu,Sara. Mak risau kamu tak boleh nak sesuaikan diri nanti. Bukan senang nak berkongsi suami. Kalau kurang sabar, tak aman rumahtangga.”
“Mak tak yakin dengan Sara?”, soal Sara sambil memandang wajah ibunya.
“Kalau kamu tak ubah perangai degil..keras kepala kamu ni,memang mak tak yakin, Sara. Selagi itulah mak susah hati memikirkan hal kamu”,
Maisara diam mendengar jawapan itu.
“Keluarga Hisyam dah tahu? Mak dan ayah dia tahu tentang kamu berdua? ”,satu lagi soalan meniti di bibir Hashimah. Soalan yang sekali lagi membuat Maisara terdiam. Soalan ibunya itu,tidak pernah terlintas di fikirannya. Selama dia bersama dengan Hisyam, dia tidak pernah terfikir tentang orang tua Hisyam. Tidak pernah mahu bertanya pun.
“Kenapa diam?”
“Entah”, jawab Maisara sepatah.
“Entah? Apa yang entah?”
“Tak tahu”, sepatah lagi jawapan yang muncul dibibirnya. Hashimah merenung tajam wajah Maisara.
“Tak tahu apa?”
“Sara tak pernah tanya Abang Hisyam pasal ni. Sara lupa.”
Hashimah terdiam seketika. Jawapan Maisara meresahkannya. Maisara cuma mampu mengukir senyum kelat menanggapi wajah ibunya yang nampak serius. Perlahan dia menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Kalau mak dan ayah dia tak setuju,macam mana?”, soal Hashimah tiba-tiba. Soalan yang tiba-tiba menyentap tangkai jantung Maisara. Tidak mungkin. Dia tidak boleh berpisah dengan Hisyam. Hisyam cintakan dia. Hisyam ingin mengahwininya. Pasti Hisyam mampu mengatasi semua halangan yang melanda. Pasti Hisyam mampu menyelesaikan masalah itu.
“Mak ni…saja nak menakutkan Sara kan?”
“Mak bukan nak takutkan Sara. Mak tanya sebab benda ni penting.”
“Nantilah Sara tanya Abang Hisyam.”
“Sara tahu apa yang berlaku pada mak kan? Jangan sampai perkara yang sama menimpa Sara.”
Maisara diam. Dia tahu maksud kata-kata ibunya. Dia juga ingat benar punca perpisahan ibu dan ayahnya empat belas tahun lalu. Campurtangan neneknya mengeruhkan keadaan rumahtangga ibu. Memang nenek tidak pernah suka pada ibunya.
“Mak tak boleh samakan Sara dengan Mak. Sara yakin semua itu, takkan terjadi pada Sara.”, lembut suara Maisara menyapa telinga Hashimah. Hashimah mengeluh perlahan. Hilang kata-kata untuk menasihati Maisara. Juga hilang rasa untuk menyimpan rasa yakin pada jaminan yang dijanjikan Maisara. Maisara tidak tahu apa-apa. Gadis ini Cuma mengikut rasa hati sahaja.
“Mak dah merasa jadi isteri kedua. Mak dah merasa dibenci mertua. Semuanya mak dah cerita pada kamu. Nasihat…dah berbuih mulut mak ni hah. Tak cukup mulut mak ni bagi nasihat. Tu..Kak Long dengan Kak Ngah pun dah letih membebel. Kalau kamu tetap dengan keputusan kamu juga, mak dah tak boleh buat apa-apa. Mak cuma berharap sangat hidup kamu tak jadi macam hidup mak.”
“Sara dah cukup dewasa untuk buar keputusan Sara sendiri mak.”
“Yalah tu.”,
Maisara tersenyum kecil. Dia tahu ibunya marah.
“Kalau mak nak marah-marah, Sara nak balik lah.”
“Itu saja lah yang kamu tahu ya? Kena Marah sikit, lari. Bila dah bergaduh macam ni, mak juga yang kamu cari”,
Maisara tergelak sambil mencapai cawan minuman. Nescafe panas diteguk perlahan.
“Mana ada Sara bergaduh? Sara Cuma merajuk je sikit. Itu saja…,”balasnya kemudian.
“Hmmm…. Ada sajalah jawab kamu. Sebab nak lindung si Hisyam tu ya? Mak pun tak tahu apalah yang lebihnya pada lelaki tu. Hairan betul. Macam mana anak dara mak ni, boleh terpikat pada suami orang. Nak kata tak cantik… cantik saja di mata mak. bukan susah sangat pun, nak cari lelaki bujang. Tapi, tulah…Suami orang juga yang dia duk cari…,”
“Jodoh..pertemuan..ajal…maut… tu kan semua kerja Tuhan mak. Kita ni, sebagai hamba kenalah redha dengan takdirNya, mak…,”
“Pasal ni, tiba-tiba sebut pasal takdir ya? memang semuanya takdir. Dah ditetapkan. Tapi, kan ALLAH ada bagi kita ni…,”Hashimah bersuara sambil meletakkan jari telunjuk ke kepala. Maisara mencebik.
“Ini, namanya otak. Otak ni… ada akal. Akal tu, gunanya untuk berfikir. Itu yang membezakan otak kita dengan otak makhluk Tuhan yang lain. Jadi, akal ni, fungsinya untuk kita fikir baik buruk apa yang kita buat. Fikir balik takdir untuk kita tu, elok atau tidak. Kalau rasa tak elok, kita boleh cuba ubah. Bukan semua takdir kita kena ikut saja. Dah takdir kamu jatuh kat tengah jalan. Takkan kamu nak terus terduduk kat situ sampai lori datang? Ada akal. Fikir. Kena bangun dan pergi dari situ. Kalau tak, mungkin kena langgar. Sama jugalah macam hal kamu dengan Hisyam ni. Jangan nak serahkan semua pada takdir. Senang saja kamu nak lindung diri ya? Tak nak mengaku silap sendiri, kamu salahkan pada takdir pula,”
Maisara mengeluh sambil mencebik. Bosan mendengar leteran yang tidak berpenghujung dari mulut ibunya itu.
“Ayah kamu dah tahu?”, Hashimah bertanya lagi. Mahu mengubah topic apabila melihat wajah Maisara sudah masam mencuka. Maisara menggeleng perlahan.
“Cakaplah dengan ayah kamu. Dengar pendapat dia pula.”
“Tak nak lah. Lagipun malaslah nak pergi rumah ayah. Nanti Mak cik Nisa ingat Sara ni nak minta duit suami dia pulak. Tak pun dia tuduh Sara ni spy mak pula. Nak merisik suami dia tu untuk mak. Menyampahlah. Macamlah Sara ni hadap sangat dengan duit ayah tu”,
Hashimah tergelak kecil. Tahu benar dia akan sikap Maisara. Memang Maisara tidak pernah suka pada ibu tirinya itu. namun, soal itu, tidak tahu dia hendak letakkan kesalahan pada bahu siapa. Bekas suaminya? Maisara? Atau Anisa? Dia tidak tahu. Yang dia tahu, mulutnya tidak pernah letih meminta agar Maisara berubah sikap. Sedikit bertolak-ansur dengan ayah dam ibu tirinya itu.
“Kamu telefon jelah. Jumpa kat luar kalau kamu memang tak mahu jumpa dengan Makcik kamu tu. Tapi, kalau jumpa, cakap elok-elok pun, tak ada salahnya, kan? dia tu isteri ayah kamu. Kena hormat”, Hashimah memberi cadangan.
`“Mak bukan tak kenal ayah. Mana nak jumpa kat luar. Mesti ajak pergi rumah dia. Nantilah. Dah confirm betul nanti, baru Sara beritahu ayah. Dan, pasal Makcik Nisa tu, pleaselah. Tak kuasa Sara nak mengadap muka dia… Menyampah.”
Hashimah menggeleng perlahan.
“Tak baik cakap macam tu. Cuba ikut Kak Long dengan Kak Ngah tu. Mereka tahu Makcik Anisa tak suka, tapi, mereka tahu hormat Makcik kamu tu sebagai ibu tiri,”
“Sara tak suka dialah mak. Sara benci kat orang yang benci mak..,”
“Tak baik macam tu. Sara ni dah dewasa. Sepatutnya boleh fikir denga jelas. Bukan ikut perasaan marah dan dendam. Mak dah lama lupakan semua benda-benda sedih ni. Tak ada berdendam pun dengan Makcik Anisa kamu tu,”
“Malaslah cakap pasal perempuan tu. Dia memang tak suka Saralah. Sara puntak kisah. Sebab Sara pun memang tak suka dia,”
“Susah cakap dengan kamu ni, lah. Pasal ayah kamu tu. Mak bukannya apa. Tak mahulah nanti ayah kamu kata kamu ni belakangkan dia. Tak baik buat dia macam tu. Ingat sikit. Walau macam mana pun dia, dia ayah kamu. Kalau kamu nak kahwin, dia yang wajib tahu dulu. Dia tu wali kamu”
“Alaa… Nama saja ayah. Dia pun bukannya ambil berat sangat pasal kita kan? Dah lah tu. Malaslah Sara nak cakap pasal ayah. Sampai masa nanti, Sara pergilah beritahu dia. Habis cerita. Yang penting sekarang, nanti Sara bawa Abang Hisyam jumpa mak.”
Hashimah menggeleng. Cuma itu yang mampu dia lakukan.
“Dah itu kata kamu..mak paksa pun, kamu takkan ikut kan? Suka hatilah. Bilalah nak hilag keras kepala kamu ni. cakap orang tak nak dengar langsung”
“Tau tak apa.”, balas Maisara mengangkat kening memandang wajah Hashimah. Hashimah menggeleng lagi. Sukarnya mahu lembutkan degil Maisara.
* * * * *

10 comments:

Anonymous said...

arghh......
dh lame 2nggu.........
mane ayu ngan hisyam.......
sara nie mmg kepala batu btol la
menyampah plak ngan die

Anonymous said...

btl tue rasa menyampah lak kat maisara ni...ikut suka dia nk ckp!!
x nk dgr langsung ckp org tua dia...apa2 pun citer k.hanni besttttttttttttt,,,,,,,,chaiyokkkkkkkkk arggggggggggggggghhhhhhhhhh

Anonymous said...

x suke la sara ni mcm ler x de laki lain yg da de bini tu jugak ler die nk

atashinci said...

betol2....sokong2.....
kalau mak sendiri dh jdi cam tu xpyhlh nk merasa lak pe yg mak yg dia lalui.........
benci maisara n hisyam gak.....
lelaki yg xtau menghargai.....isteri.....
huhuhuhuuhuhuu sedih.......

misz nana said...

setujuuuuuuu!!
jom pakat menyampah kat sara beramai-ramai!
argghh! gerammmmmmm!
alahaii.. ter'emo' pulak..
dushhhh!

Nurul said...

benci laaa dkt maisarah tuuu !
perampas suami org .
kesian ayu ~ .

~~Lolipop~~ said...

fuhhh...
lame tunggu n3 ni..
baru ada...
huhuhuhu.....

benci ngan maisarah...
benci la..

k hanni buat watak jahat btol2 buat saya benci terus,,
adoyai...

Anonymous said...

bnci la ngn sara..!
dgn hisyam skali..xreti hrgai ayu..
kne ajar hisyam ni skit..
geram..!!!!!!!!

farra said...

kak hanni..bile nk smbung citer ni..dah lama duk tunggu ni...smbungla cepat2 k..x sabar..

Anonymous said...

kak hanni,,,
mna ku seru rindu seterusnya...
huhuhu every day sya tunggu,,,
xsabar nk thu ending nye...
hope kak hanni dpat update citer ni... best sangat...
lain dari yang lain....
all the best...

[11:35:50 PM] hos.getah: