Wednesday, July 21, 2010

Sekadar Di hati...13

“Mungkin ini cuma threatened abortion…,”



“Maksud doktor?,”


“Alhamdulillah isteri Encik Luqman tak apa-apa,”


“Tapi, kenapa ada bleeding, doktor?,”


“Sebenarnya, tiga bulan pertama kehamilan merupakan waktu yang sangat penting. Ketika ini proses pembentukan jasad berlaku. Janin masih belum kuat berada dalam kandungan. Kena lebih berjaga-jaga. Lebih berhati-hati,”


“Perkara ni boleh berulang ke, doktor?,”


“Sebenarnya begini…Banyak factor yang mungkin boleh menyebabkan pendarahan. Mungkin disebabkan ectopic pregnancy atau memang berlaku keguguran. Tapi, keadaan kandungan isteri Encik Luqman tiada masalah. Semuanya baik. Jadi saya andaikan mungkin hal ini disebabkan factor sampingan yang lain,”


“Maksud doktor?,”


“Ya. Mungkin stress. Tekanan emosi juga boleh jadi satu faktor. Baik tekanan secara fizikal atau mental,”


“Situasinya bagaimana doktor? Is she alright?,”


“Tak perlu risau. Pastikan dia cukup rehat. Tenangkan fikiran. And, sementara usia kandungan masih terlalu baru and ambil kira juga condition your wife macam ni, ada baiknya elakkan dulu hubungan intim,”


“Syukur. Yang penting dia dan kandungan okay…,”


“Jangan terlalu risau. First baby ya? InsyaALLAH semuanya akan selamat. Just take care of your wife. Kadang-kadang perempuan mengandung ni, emosinya sukar dikawal. Kalau isteri gagal kawal emosi, suami boleh bantu…Dan, isteri Encik Luqman akan kami tahan. Tekanan darah dia agak tinggi. Kami nak buat pemeriksaan lebih lanjut,”


Luqman menarik nafas dalam. Bicaranya dengan doktor yang merawat Najwa masih terngiang-ngiang di telinga. Syukur tiada yang perlu dirisaukan selain daripada emosi Najwa yang dia akui memang parah. Wajah gadis itu yang lena, direnung dalam diam. Nasihat doktor, biarlah Najwa ditahan di ward seketika untuk pemantauan. Dia akur. Memang itu juga yang dia mahu. Mahu pastikan Najwa benar-benar tidak berdepan dengan sebarang risiko. Wajah lena yang tiba-tiba berkerut itu direnung lagi. Pasti Najwa diasak mimpi yang kurang menyenangkan. Perlahan jemari gadis itu digenggam.


Jeritan kecil sekaligus membangkitkan Najwa dari lena. Wajah itu nampak resah. Nampak tidak tentu arah.


“Aja… ,”


Najwa berpaling. Dadanya berombak kencang mengawal debar yang menggila.


“Aja mimpi?,”lembut Luqman bertanya. Najwa mengangguk lemah.


“Aja mimpi apa?,”


“Baby macam mana bang…?,”meluncur soalan itu tanpa menghiraukan lagi soalan Luqman. Tanpa sedar, jemarinya mengusap perut sendiri. Dia tidak pernah inginkan zuriat itu, tetapi, saat ini hatinya diserbu bimbang. Bimbang dia akan kehilangan nyawa kecil di dalam rahimnya.


“Baby selamat. Tak payah risau. Doktor cakap tak perlu risau. Aja cuma kena banyak rehat. Dan, jangan fikir yang bukan-bukan. Dan, yang paling penting, jangan skip pengambilan vitamin tu…,”


“Aja tahu,”


Luqman tersenyum kecil.


“Tapi, abang tengok dah dua hari tablet tak berusik,”


Najwa mengangkat muka. Merenung wajah tenang suaminya itu.


“Abang tengok?,”


“Abang kiralah Aja. Abang selalu monitor. Abang tahu dah dua hari Aja tak ambil vitamin tu kan?,”


Najwa kelu seketika. Sampai begitu sekali prihatin yang Luqman tunjukkan padanya? Benar-benar terasa dirinya dimanjai.


“Kalau ambil, lagi Aja rasa nak muntah. Sebab tu Aja tak ambil,”


“Tak boleh macam ni. Aja kena ada rasa tanggungjawab. Semua ni, untuk kebaikan Aja. Kebaikan baby juga,”


Mendengar nasihat itu, Najwa mengangguk perlahan. Menyimpan sedikit rasa loya yang baru menjengah sebaik dia teringatkan bau pil-pil vitamin yang perlu diambil.


“Kenapa Aja kat sini? Aja tak apa-apa kan? Jomlah kita balik,”cuba menghilangkan ingatannya pada bau ubat yang mampu membuat perutnya bergelora itu, dia ajukan soalan yang agak jauh dari topik perbualan mereka. Matanya liar memerhati sekitar bilik yang kemas. Cuma dia dan Luqman yang berada di situ. Pasti mahal kos yang perlu lelaki itu bayar untuk menempatkan dia di ruang VIP ini.


“Malam ni, Aja tidur di sini dulu. Doktor nak check tekanan darah Aja. Mereka cakap tekanan darah Aja tinggi,”


Najwa diam. Kemudian sekali lagi mecari wajah Luqman.


“Abang baliklah dulu. Esok abang kerja kan?,”


“Abang temankan Aja di sini,”


“Esok kan abang ada kelas. Aja tak apa-apa. Abang tak payah risaulah. Lagipun, kat sini kan ada nurse,”


Luqman tersenyum. Perlahan mencapai jemari Najwa. Mengelus perlahan jemari itu.


“Abang suami Aja. Jangan terus anggap abang sebagai seorang lelaki yang hadir semata-mata nak selamatkan Aja dari aib. Anggap abang sebagai suami. Dan, seorang suami patut berada di sisi isterinya juga. Kan?,”


“Tapi, menyusahkan abang aje…isteri pun tak patut susahkan suami kan?,”


Luqman tersenyum kecil. Terlalu kebudak-budakan tingkah Najwa di matanya.


“Esok abang tak ada kelas pagi. Jadi, Aja tak perlu risau,”


“Ikut suka abanglah,”


“Macam tulah isteri abang,”


Najwa cuma mengukir senyum kecil mendengar kata-kata itu.


“Aja…,”


“Ya, bang,”


“Aja selalu mimpi buruk ke?,”Luqman utarakan soalan sambil memandang wajah di hadapannya. Cuba mencari punca keresahan Najwa. Punca emosi gadis itu menjadi tidak stabil. Melihat anggukan Najwa, dia mengeluh kecil.


“Kenapa tak beritahu abang?,”sedikit kesal soalan itu terluah dari bibirnya. Najwa ingin memiliki bilik sendiri, dia akur. Lagi pula dia maklum akan situasi dia dan Najwa. Tetapi, apabila gadis itu cuba berselindung tentang perkara sepenting itu, hatinya diasak sesal.


“Nampaknya abang kena tidur satu bilik dengan Aja ni…,”luah Luqman sedikit tegas.


Dahi Najwa sudah berkerut seribu.


“Mana boleh,”


“Dah tu, Aja nak berahsia dengan abang…,”


“Mimpi aje kan. Takkan itu pun Aja nak kena report kat abang. Teruklah abang ni. Macam cikgu disiplin pulak,”


Luqman tergelak kecil.


“Abang tahu Aja tak nak cerita semua yang Aja rasa pada abang. Tak boleh macam tu. Aja nampak kan kesannya macam mana, kan? Aja tak boleh stress. Abang faham kalau semua ni buat Aja trauma. Abang faham kalau Aja perlukan sokongan. Abang selalu ada di sisi Aja. Lepas ni Aja jangan pendam semuanya sendirian lagi. Kita hadapi semuanya sama-sama. Abang tak nak Aja sembunyikan perasaan Aja yang sebenar. Berlagak seoalah-olah Aja ok, tapi sebenarnya Aja tak ok. Tengoklah apa yang jadi sekarang. Abang tak nak berulang lagi macam ni. Aja faham maksud abang?,”


Mendengar lembut bebelan Luqman, Najwa terus membeku. Memang semua yang Luqman katakan itu, tiada satu pun yang tidak benar. Memang jiwanya tertekan. Memang malamnya sering dihantui mimpi-mimpi yang tidak pernah menyenangkan. Teringatkan kesilapannya yang bukan kecil. Teringatkan perbuatan kejam Zarith. Teringatkan kehadiran seorang bayi yang tidak pernah dia impikan. Semua itu cukup untuk membuat dadanya sarat dengan perasaan yang tidak mampu dia rungkai. Kemelut perasaan yang sering menghadirkan cebisan-cebisan mimpi yang tidak pernah membuat tidur malamnya menjadi indah. Yang sering membuat dia terjaga pada dinihari yang sunyi dan kemudian dia lena semula dengan juraian air mata. Mengingatkan semua itu, bibirnya matanya memberat perlahan-lahan. Dia tahu dia ada Luqman. Tetapi, hatinya sering meminta dia membataskan beban untuk terus dipikul Luqman. Luqman tidak perlu bersusah – payah sebegitu rupa hanya untuk dirinya yang sudah tidak berguna.


“Abang membebel ke ni?,”bersama senyum panjang, dia putuskan untuk cuba menghilangkan kerut risau di wajah Luqman. Air mata yang bergenang, dibiarkan menitis ke pipi. Tidak perlu diacuhkan pada air mata itu. Luqman tersenyum. Spontan jemarinya melekat ke pipi Najwa. Menyeka perlahan air mata yang jatuh tanpa dipinta.


“Hati sedih pun, masih nak menyakat abang, ya?,”


“Kalau macam ni abang membebel, hari-hari membebel pun, Aja sanggup dengar,”


Luqman tergelak.


“The point is, semua yang Aja rasa, Aja mesti kongsi dengan abang, kalau tak nak abang yang kongsi bilik dengan Aja. Depan abang, Aja boleh berlakon. Tapi, dalam bilik, Aja seksa diri Aja sendiri. Abang tak mahu lagi macam tu,”


“InsyaALLAH, bang. Aja cuma takut perkara remeh macam tu, menyusahkan abang,”


“Tak ada perkara yang remeh. Okay? Semuanya penting pada abang,”


Najwa tersenyum. Merenung wajah itu untuk ke sekian kalinya. Sungguh sejuk jiwanya berdepan dengan Luqman. Hilang segala lara di hatinya mendengar bicara Luqman.


“Baiknya abang…,”


“Jadi Aja pun kena baik dengan abang. Kena dengar bebelan abang,”


Najwa mengangguk perlahan.


“Sekarang, pejam mata. Tidur,”


Najwa tersenyum lagi. Cuma akur apabila Luqman membetulkan bantalnya. Manarik selimut menutup tubuhnya. Satu kucupan hangat di dahi bersama usapan di rambutnya, membuat dia terpejam dalam senyum.






*****

15 comments:

Anonymous said...

best...tak sabar nak tunggu n3 seterusnya..so sweet :))

Ad said...

wahhh!!!
sweetnye!!..
suke suke suke!!
tak sabar untuk next entry..
thanks Kak Hanni!!

mama_ariana09 said...

so sweet,,hehehe,,

miz ruha said...

sweet nyer,,,

aiko kato said...

SUKA2....if only a guy like luqman exist...happynya~

iffahnazifa said...

Baiknya Luqman..:)

hana_aniz said...

aiyooo... sweet nye luqman nih.. huhu

as said...

best nyeeh kak hani msk kan n3 cecepat! :D :D:D

Anonymous said...

HAPPY ENDING TAU KAK!
JGN LA SAD ENDING..........

Anonymous said...

best bangat nih kak hanni..


myeha ireland

MaY_LiN said...

ala...nak lagi..
sayang nye kat abang

azzakiah said...

luqman sweet sangat!!!
ade ke lagi lelaki cam ni dalam dunia??
terbuai2 aku bace n bayangkan watak luqman tu..
aduhai!!!!

aqilah said...

adusss..............bestnya dapat lelaki/suami seperti Luqman................... apapun, reality is reality..............

KimuSaki said...

sweetnyer....
kalu la dlm dunia de llaki cm luqman...

fard_kay said...

baiknye luqman

[11:35:50 PM] hos.getah: