Tuesday, March 23, 2010

Sekadar Di hati...3

“She’s pregnant!,”

“So?,”

“Zarith! Kamu patut bertanggungjawab!,”

“Nonsense. Please lah bang. Jangan membebel macam mak nenek depan saya,”

“Budak tu dah jadi macam tu, kamu boleh lepas tangan macam ni? Kamu tahu tak, dia hampir-hampir bunuh diri?,”

“Bukan saya yang suruh dia bunuh diri,”

“Kau ni memang dah melampau!,”

“Abang. Kalau dia boleh serahkan diri pada saya. macam mana saya nak yakin, yang dia tak buat macam tu dengan lelaki lain. Tak ada jaminan anak tu, anak saya. Okay!,”

“Betul cakap Zarith. Mama pun tak setuju Zarith pikul tanggungjawab yang belum pasti. Budak yang dia kandung tu, boleh jadi anak sesiapa saja,”

“Mama… Zarith dah buat kesilapan besar mama. Dia tak kasihankan budak tu ke? She’s your girlfriend kan?,”

“Girlfriend saya ramai,”

Luqman diam. Sikap selamba itu benar-benar mencabar sabarnya. Pandangannya dihalakan pula pada ibunya.

“Takkan mama nak tengok saja? Zarith kena bertanggungjawab,”

“Kalau anak tu bukan anak Zarith, macam mana? Lagipun, Zarith muda lagi untuk pikul tanggungjawab macam tu. Macam mana dia nak kahwin? Bulan depan dia nak sambung study kat Jepun. Takkan nak nikah pula. Mama tak setuju. Pelajaran dia lagi penting. Masa depan dia lagi penting,”

“Masa depan budak tu, macam mana ma?,”

“Dia dah tentukan dia nak masa depan macam tu kan? Takkan orang lain yang kena pikul masalah yang dia buat?,”

“Mama… kesian budak tu. Lagipun, Zarih turut bersalah dalam hal ni, mama,”

“Kalau abang kesian, abanglah yang nikah dengan dia…,”

“Zarith!,”

Adiknya tergelak kecil. Cukup sinis.

“Lagipun, mustahil saya nak ambil minah kilang macam tu jadi isteri saya. Kerja kilang. Dah tu, senang-senang pula serah tubuh pada lelaki. Not my taste la abang,”

“Kamu memang teruk, Rith,”

“Abang nikah dengan dia, nak? Tak nak? Look! Abang pun tak nak. Tapi, abang paksa saya? Saya tak nak jadi kambing hitam. Mungkin anak tu anak orang lain, tapi, saya yang terpaksa mengaku anak saya? Mengarut. Betul-betul mengarut,”

“Abang….,”

“Abang!?,”

Dia tersentak. Pertengkaran antara dia dengan Zarith hilang tiba-tiba. Wajah Najwa kini berada di hadapannya.

“Macam mana bang? Apa Zarith cakap?,”

Luqman diam. Tidak sampai hati untuk mengulangi kata-kata Zarith di hadapan Najwa. Tidak mahu memburukkan emosi Najwa yang sememangnya sudah parah.

“Najwa macam mana? Bertambah sihat? Ada makan ubat yang doktor bagi?,”

Najwa diam. Soalannya tiada jawapan. Dan, itu bagai memberitahu yang Zarith memang tidak akan bertanggungjawab. Dia tunduk. Buntu memikirkan jalan penyelesaian.

“Kalaulah saya tak ikut dia malam tu…,”dia bersuara lirih. Tunduk sambil membiarkan angin petang menyapu rambutnya. Luqman menoleh. Najwa mahu meluahkan perasaan. Dia pula, berminat untuk mendengar.

“Maksud Najwa?,”

“Zarith cakap dia nak sambung belajar ke Jepun. Dia ajak saya pergi majlis perpisahan dia dengan kawan-kawan dia. Kalau saya tak pergi, semua ni tak kan berlaku,”

“Maksud Najwa?,”

“Saya tak sedar apa yang berlaku. Zarith tipu saya. Saya tak tahu apa yang dia letak dalam minuman saya,”

Luqman menahan nafas. Tajam dia merenung wajah di hadapannya. Mencari kebenaran. Juga mencari sekelumit pembohongan. Agak kontra cerita yang keluar dari bibir Zarith juga dari mulut Najwa.

“Najwa diamkan? Diamkan perbuatan dia yang terang-terang salah?,”dia bertanya tanpa membenarkan mindanya membuat penilaian. Biarlah dia mendengar cerita Najwa dahulu.

“Abang nak saya buat apa? Beritahu semua orang saya tidur dengan kekasih saya, tanpa saya sedar? Siapa nak percaya bang? Buat apa saya nak malukan diri sendiri?,”

“Tapi, Najwa tahu semua tu salah. Kan?,”

“Dia cakap dia cintakan saya. Dia cakap, kalau apa-apa berlaku, dia akan bertanggungjwab. Saya sayangkan dia. Saya percayakan dia. Saya yakin dengan kata-kata dia. Lagi pun, saya tak sanggup nak tengok dia ditangkap polis kalau saya laporkan semua tu,”

“Masa depan Najwa? Najwa tak fikir itu semua?,”

“Saya tak sangka sampai macam ni. Tak sangka boleh pregnant. Itulah kali pertama dan terakhir. Lepas tu, saya tak keluar lagi dengan dia. Dia pun tak datang jumpa saya lagi. Saya ingat dia sibuk. Rupa-rupanya dia dah tak perlukan saya…,”

Luqman membisu. Turut berasa buntu dengan situasi itu. Ibunya berkeras menyokong Zarith. Dan, Zarith pula nekad tidak mahu menggalas tanggungjawab. Begitu mudah lelaki itu lari dari perbuatannya. Kini, di hadapannya, Najwa seakan putus harapan untuk berdepan dengan hidup. Dia sendiri? Terasa tidak berdaya untuk membantu. Di hadapannya, seorang anak gadis yang teraniaya. Yang melakukan kekejaman itu pula, adalah adik yang selama ini disayangi sepenuh hati.

“Apa rancangan Najwa?,”akhirnya, dalam buntu soalan itu diaju.

Najwa menggeleng. Apalah perancangan yang dia ada. Yang terlintas di hatinya cuma mahu menamatkan perjalanan hidupnya di muka bumi ini. Namun, teringatkan ibu dan adik-adik, dia jadi keliru. Teringatkan dosa yang sudah terbeban di bahu, juga membuat dia takut. Membuat dia gerun.

“Dah berapa bulan?,”

Sekali dia menggeleng.

“Tak tahu?,”

“Saya cuma check sendiri. Saya tak pergi klinik,”

Luqman mengeluh panjang. Di klinik tempoh hari pun dia tidak minta penjelasan terperinci tentang keadaan Najwa.

“Masih kerja?,”

Kali ini, gadis itu mengangguk.

“Sampai bila?,”

Geleng. Luqman mengeluh lagi. Sesekali terfikir kenapa sebegini besar perhatian yang dia berikan pada Najwa.

“Saya tak boleh terus kerja. Nanti semua orang akan tahu,”

“Kalau tak kerja, Najwa nak buat apa? Balik kampung?,”

Najwa menggeleng lagi.

“Nanti mak tahu. Adik-adik tahu,”

“Dah tu?,”

“Entah. Saya tak tahu. Saya rasa nak mati aje. Saya tak hidup lagi. Saya malu! Kalau mati lagi elok!,”

“Najwa… jangan macam ni,”

Najwa mencari wajah Luqman. Membiarkan air mata menitis lagi.

“Entahlah bang. Saya tak tahu nak buat macam mana bang. Saya benar-benar buntu. Perut saya, nanti mesti makin besar. Macam mana saya nak berdepan dengan masyarakat? Apa saya nak buat? Saya takut… saya takut bang… saya kotor. Saya berdosa. Pada Tuhan. Pada mak..adik-adik…Saya dah tak tahu macam mana nak hadapi semua ni,”

“Abang faham…,”

“Saya nak pergi jauh dari sini,”

“Pergi mana? Sendirian dengan keadaan Najwa macam ni?,”

“Mana-mana saja,”

“Tak nak berterus-terang dengan mak Najwa?,”

“Mak sakit. Saya tak dapat maafkan diri sendiri kalau sampai ada benda buruk menimpa mak, sebab kebodohan saya ni. Sebab kesilapan saya. Sebab dosa saya,”

“Tak takut nanti mak Najwa risau?,”

Najwa diam. Soalan itu membuat dia terfikir. Rupanya dalam tidak sedar, dia abaikan juga perasaan ibunya. Andai dia pergi tanpa bicara, pasti membuat ibunya risau. Sudahnya dia mengeluh kecewa. Juga membuat jiwanya meronta tiba-tiba. Terasa saat itu juga dia mahu sujud ke kaki ibunya.


“Saya nak jumpa mak…,”


“Abang boleh hantar Najwa, kalau najwa nak,”
Najwa menggeleng untuk ke sekian kalinya.
“Dah banyak abang tolong saya. Cukuplah,”
Luqman cuba bersuara, namun laju gadis itu memberi alasan.
“Abang tak kisah. Abang rasa bertanggungjawab,”
“Bukan salah abang kalau adik abang tak mahu bertanggungjawab. Saya pun bersalah juga,”
Luqman merenung wajah mendung di hadapannya.
“Abang akan cuba tolong setakat yang abang mampu. Abang tak mahu Najwa rebah tanpa perlindungan,”
“Saya akan cuba untuk jadi kuat,”
Luqman diam. Kata-kata itu langsung tidak meyakinkan. Jelas di matanya Najwa sudah hilang semangat juang. Dan, mustahil dia akan biarkan gadis ini terkapai-kapai sendirian mengharungi masalah yang bukan kecil.
“Berapa umur Najwa sebenarnya?,”
“Dua puluh,”
Luqman mengeluh perlahan. Terlalu muda usia itu untuk Najwa harungi kemelut sepahit ini. Sepatutnya gadis ini sibuk mengusung buku mencari ilmu.
“Saya nak balik dululah. Tiba-tiba rasa macam tak sedap badan lah,”
“Kenapa? Najwa tak sihat ke?,”
“Saya okay,”
Tidak berpuas hati dengan jawapan itu, laju belakang tangannya menyentuh dahi Najwa. Panas.
“Demam ni,”
“Sikit je. Nanti balik, saya makan panadol, okay lah ni,”Najwa bersuara sambil mengangkat punggung. Menyedari sudah ada sedikit rasa pitam mengganggunya, pantas tangannya menekan meja rehat di taman permainan tidak jauh dari rumah sewanya. Sekaligus memberi rasa loya yang teramat sangat.
“Najwa okay?,”
Tubuh Luqman yang tercegat hampir dengannya, ditolak keras. Bergerak ke arah rimbunan pokok. Memuntahkan segala makanan yang dia makan sebentar tadi. Luqman tergamam. Cuma memandang Najwa tertunduk muntah sambil menekan dada. Dalam panic tidak tahu apa yang harus dia lakukan, perlahan dia bergerak mendekat. Menggosok perlahan belakang gadis itu.
“Lega?,”
Tanpa memandang wajahnya, Najwa mengangguk lemah. Menahan rasa perit di tekak. Juga senak di perut. Tidak cukup dengan itu, ditambah dengan kepala yang memberat.
“Abang bawa pergi klinik lah. Check demam tu. Panas sangat badan Najwa ni,”
“Saya okay. Dah biasa. Demam kejap aje ni,”
“Pucat muka ni. Jangan degillah ya. Kita pergi klinik,”lembut sahaja suara Luqman memujuk.
“Baru dua hari lepas abang bawa saya pergi klinik,”
“Itu sakit lain. Ini sakit lain,”
Najwa tersenyum kecil. Berusaha berdiri, sambil dibantu Luqman.
“Muntah-muntah Najwa teruk ke?,”
Najwa sekadar menggeleng.
“Biasa-biasa saja,”jawabnya perlahan.
“Kita pergi check demam tu,”
‘Abang… jangan terlalu baik macam ni. Nanti, abang tak ada, siapa nak tolong saya? Biarkan saya. Biar saya uruskan sendiri masalah saya. Cukuplah pertolongan abang. Bukan saya tak berterima kasih. Saya bersyukur sangat-sangat sebab abang muncul saat saya macam ni. Tapi, saya tak boleh ambil kesempatan atas kebaikan abang. Tolong ya bang. Biarkan saya sendiri,”
Luqman mengeluh lemah. Tidak mahu terus mendesak.
“Okay. But, promise… kalau demam melarat, call abang. Najwa simpan nombor abang kan?,”
“Baik, bang,”
Mendengar jawapan itu, dia tersenyum.
“Jom. Abang hantar pulang,”
“Dekat saja. Saya boleh balik sendiri. Abang pergilah balik,”
Luqman mengeluh lagi. Tegak berdiri memerhati langkah Najwa yang sedikit terhoyong – hayang. Langsung tidak memberi keyakinan untuk dia membiarkan Najwa melangkah sendirian. Sudahnya dia menapak di belakang gadis itu perlahan-lahan. Membuat Najwa berpaling.
“Abang?! Tak perlu temankan saya. Saya boleh balik sendiri,”
“Abang tak temankan pun. Abang nak jalan-jalan kejap,”
“Jangan jalan belakang saya,”
“Eh, ye ke? Tak perasan abang,”
Najwa mengerling sambil Luqman tersenyum lebar.
“Apa salahnya. Abang tak ganggu Najwa pun. Kan?,”dia bersuara bersama senyumnya.
Jawapan itu membuat Najwa tergelak kecil. Dia tahu Luqman mahu mengawasi langkahnya. Luqman pula, tersenyum mendengar gelak keci itu. Walau pun tidak seceria mana, namun, dapat dia lihat wajah itu sedikit cerah dengan senyum. Najwa tidak lagi membantah dan dia terus melangkah mengawasi tiap gerak Najwa. Bimbang kalau-kalau gadis itu terjatuh.



****

13 comments:

agent_sesat said...

:)

ok best..ader spoiler dlm kepala...hehehe

Qyn Qyna said...

waaaa!!! kak hanni best doehh! smbung lgi laa..., pleaseee! apa la c zarith tuu.. tak nk tanggungjwb lngsg!~ huh~ apepon kak hanni, memang bestt!

Rozieamiesafrin said...

sambung lagi best lah

aiko kato said...

KAK HANI...buat novel trus ok..hu~

miss nina said...

bestnya cter ni. sampai hati zarith. luqman nak kahwin dgn najwa ke?

aqilah said...

baru part 3, dah best dah hanni.......apapun, akak followwwwwwwwwwwwwww

...CiKdiDa... said...

msti nnt luqman dgn najwa ni..huhuhu

aisy said...

kak hanni....
trus smbung jadi novel laa...best!!! berjaya buat sy rase nk hempuk kepala zarith tuh...tp lg meradang dgn mama zarith yg kejam tu...

Anonymous said...

tepat pada masanya...

-ieja-

MaY_LiN said...

bagus nye ade org bantu camtu

Anonymous said...

suke suke suke.. hehehe.... thumbs up hanni..

Meme Fatihah said...

kak hanni............
sambung lg..... :)

azzakiah said...

kak hanni.. seriously nak cakap..
superb gile cite ni!!
cpt2 sambung.. tersangatlah x sabar nak tau pe jadi lps ni..

[11:35:50 PM] hos.getah: