Saturday, October 31, 2009

Di Penghujung Rindu 10

“So, Puan Nurul Huda sihat?,”
Nurul Huda menjeling bersama senyum lebar. Kemudian matanya dihalakan pada air terjun buatan yang menghiasi taman. Soalan Fairuz dibiarkan sepi. Fairuz tersenyum panjang. Pertemuan pertama selepas sekian lama temannya itu menghilangkan diri.
“Kau tak nak ucap tahniah pada aku, pun,”
Nurul Huda menoleh. Fairuz sambung senyum sambil berpeluk tubuh. Pasti sedang menanti ucapan tahniah daripadanya.
“Sorry. Aku terlupa. Encik Fairuz…jauh dari dalam hati aku, tahniah. Akhirnya kau dapat cinta kau. Tahniah ya,”
“Terima kasih,”balasnya sambil kembali mengambil tempat di hadapan Nurul Huda.
“Aku akan tunggu sampai jodoh aku dengannya, Huda. Itu janji aku pada diri aku sendiri. InsyaAllah kalau ada jodoh, dia tetap akan menjadi milik aku,”
Fairuz mengangkat muka. Sedikit terpinga-pinga dengan kata-kata yang baru meniti di bibir Nurul Huda. Nurul Huda tersenyum kecil.
“Kata-kata kau dulu. Aku tak pernah lupa. Dan, hari ni, Lia benar-benar jadi milik kau. Doa kau selama ni, dah termakbul. Tahniah pada kau. Tapi, aku simpati pada Kimi,”
Fairuz diam. Perlahan-perlahan dia teringatkan kata-kata itu. Kata-kata yang pernah dia ucapkan pada Nurul Huda. Wajah Nurul Huda direnung dalam diam. Dua rasa berbeza untuk dua insan berbeza. Mungkin dia pun simpati pada Hakimi. Namun, kalau Hakimi tidak kehilangan Camelia, mustahil kini Camelia akan menjadi miliknya. Dalam diam, dia sebenarnya gembira di atas kesedihan temannya itu. Tetapi, itu cerita empat tahun dulu. Dia hormat pegangan hidup Hakimi. Ternyata apa yang berlaku, sedikit pun tidak mencemar hubungan persahabatan mereka. Hakimi tabah? Atau, cinta Hakimi pada Camelia tidaklah sedalam mana? Jawapannya cuma ada di hati Hakimi.
“Mungkin memang Kimi jodoh kau, Huda,”akhirnya dia bersuara sambil menatap wajah Nurul Huda.
Nurul Huda tersenyum kelat. Mustahil Hakimi jodohnya kalau perpisahan sekian lama sedikit pun tidak memberi kesan pada Hakimi. Namun, dia harus akur. Itu semua bukan salah Hakimi. Hati dan perasaaan tidak mungkin boleh dipaksa.
“So, kau dengan Lia macam mana? Lia macam mana? Macam mana kau dengan dia boleh nikah? Kimi cakap, seminggu sebelum dia orang nikah, Lia tahu rahsia kami. Tapi, macam mana dia boleh kahwin dengan kau? Tergerak nak kahwin dengan kau dalam masa kurang seminggu?,”bertalu soalan meniti di bibirnya sekadar ingin mengelak daripada topic Hakimi terus berpanjangan meniti di bibir Fairuz.
Fairuz tergelak kecil.
“Banyak betul soalan kau. Tapi, aku dapat point kau. End of discussion pasal Kimi. Kan?,”
Nurul Huda menjawab dengan sekuntum senyum nipis. Menggangguk tidak. Menggeleng pun tidak. Cuma terus diam menanti jawapan untuk soalan-soalannya.
“Itu kerja gila Lia. Tak tahu apa yang dia fikir masa tu. Entahlah Huda. Aku anggap itu jodoh aku. Semua persiapan kahwin dia dengan Kimi dah siap. Tiba-tiba dia call aku. Ajak aku kahwin. Dia cakap dia tak nak kahwin dengan Kimi,”
“Macam tu aje?,”
“Dia minta aku gantikan Kimi untuk teruskan majlis,”
Bulat mata Nurul Huda memandang wajah Fairuz. Fairuz mengangguk beberapa kali. Isyarat dia serius dengan ceritanya apabila pandangan Nurul Huda penuh dengan riak tidak percaya.
“Semudah itu? Family dia?,”
“Daripada majlis batal, family dia lebih sanggup terima menantu yang jatuh dari langit ni,”
“Gila. Nekad betul. Lia sanggup buat macam tu?,”
“Bukan kau tak kenal Lia. Nekadnya siapa yang mampu ubah?,”
“Kimi macam mana?,”
“Kau tak Tanya Kimi?,”
“Kau ingat dia akan berterus-terang dengan aku ke?,”
Fairuz senyum.
“Kau pun boleh agak kan?,”
Nurul Huda diam. Sungguh sukar untuk dia teka bagaimana Hakimi berhadapan dengan situasi itu.
“Teruk dia kena marah dengan ayah Lia,”
Nurul Huda menarik nafas panjang. Kasihan Hakimi. Kalaulah dia tidak beria-ia menyambut ulangtahun perkahwinan dia dan Hakimi lima tahun dulu, pasti perkara ini tidak akan terbongkar.
“Semuanya salah aku. Kalau aku tak sambut ulangtahun perkahwinan kami…,”
“Huda. Stop blaming yourself. Dia suami kau. Kau berhak buat semua tu,”
“Tapi, tengoklah kesannya sekarang..,”
“Semua yang berlaku ada hikmahnya. Kau yakinlah itu,”
Nurul Huda terdiam seketika. Suara Fairuz sedikit tegas.
“Lepas tu apa jadi pada Kimi?,”
“Lepas semua tu, Kimi jadi semakin berahsia. Kurang bercakap. Apa yang ada dalam hati dia, sesiapa pun tak boleh nak teka,”
“Dia marah kau ke?,”
Fairuz menggeleng.
“Lia? Lia masih marahkan Kimi?,”
“Aku rasa, semua dah boleh terima ketentuan Tuhan. Cuma. Kimi lebih senang untuk tidak bercakap soal perasaan,”
Nurul Huda tunduk seketika.
“Aku bersalah pada mereka. Kan?,”suara Nurul Huda merendah tiba-tiba. Tidak dapat lari daripada terus menyalahkan dirinya sendiri. Angkara tindakannya, Hakimi kehilangan cinta. Angkara tindakannya juga, Camelia memperjudikan masa depan. Memilih untuk mengahwini lelaki yang langsung tidak dicintainya.
Fairuz mengeluh perlahan. Memandang wajah Nurul Huda yang sedikit sayu.
“Sampai bila kau nak terus menyalahkan diri kau?,”
“Sampai Lia bahagia. Sampai Kimi bahagia,”
“Huda…Huda… susah aku nak faham kau ni. Macam mana susah aku nak faham Kimi, macam tu lah aku susah nak faham kau. Untuk pengetahuan kau, Lia…, Alhamdulillah kami bahagia sekarang. Memang apa yang aku lalui bukan mudah. Bukan mudah mengahwini perempuan yang di hatinya ada lelaki lain. Dua tahun kami ambil masa untuk saling jatuh hati. Dan, Kimi… walaupun dia tak pernah cakap, aku yakin, bahagianya ada pada kau. Kalau tidak, dia tak akan sendirian sampai sekarang. Aku tahu, dia tunggu kau. Dia tak pernah bersuara, jauh sekali mengadu. Tapi, aku yakin dia tunggu kau,”
“Kau ni. Tak habis-habis nak buat aku perasan. Kan?,”
“Aku serius,”
“Salah tekaan kau. Aku tak boleh paksa Kimi mengubah perasaannya,”
“Cubalah selesaikan semuanya secara baik. Aku nak tengok kau bahagia dengan Kimi. Barulah adil. Aku dengan Lia. Kau dengan Kimi. Macam yang aku macth kan dulu-dulu,”
Nurul Huda tersenyum lucu. Jelas humor Fairuz tidak pernah hilang. Wajah lelaki itu dipandang lagi.
“Aku tanya. Satu saja jawapannya. Belum jumpa pengganti Lia,”Nurul Huda bersuara perlahan. Bersama sekuntum senyum yang mampu menjentik rasa pilu di hati lelakinya. Fairuz terdiam. Begitukah jawapan Hakimi?
“Dah tu, kau dengan dia, apa ceritanya sekarang? Takkan selesai masalah kau berdua kalau berterusan begini,”
“Entahlah. Aku pun tak tahu. Aku rasa, aku patut diam. Tiap kali aku buka mulut. Tiap kali aku bertindak, kesannya cuma menyusahkan orang-orang yang aku sayang. Sekarang, aku rasa, baik aku tunggu sahaja keputusan Kimi,”
“Aku tak setuju. Kau minta saja Kimi bina semula hubungan yang terputus ni,”
Nurul Huda menggeleng perlahan. Dia tidak mahu Hakimi bersamanya hanya kerana permintaannya.
“Aku kenal Kimi. Pasti dia akan terima. Lebih-lebih lagi kami ada anak. Tapi, hatinya macam- mana? Sampai bila dia nak hidup demi nak jaga kepentingan aku? Sampai bila? Aku tak nak dia belakangkan keinginan dia semata-mata nak balas budi arwah ayah aku. Semata-mata nak tengok aku gembira. Kegembiraan dia macam mana?Terlalu banyak dia berkorban untuk aku, Fairuz. Cukuplah. Aku patut bagi dia ruang untuk dia pilih jalan hidupnya sendiri,”
“Perasaan boleh berubah, kan? Cinta boleh dipupuk. Kau sendiri pun. Kahwin dengan dia bukan sebab cinta kan? Tapi, tengoklah apa jadi? Hari ni, kau cinta dia separuh mati. Kan?,”
“Kan…Kan…Kan.. itulah yang kau tahu,” Nurul Huda membalas dengan nada bergurau.
Fairuz tergelak. Nurul Huda mengerling. Diam seketika. Melihat diam Nurul Huda, Fairuz turut melayan perasaan sendiri.
“Fair…thanks,”
Fairuz menoleh.
“For what?,”
“Everything. Kau terus simpan rahsia aku dan Kimi,”
“Siapa aku untuk bongkar semua tu. Cerita sebenar patut keluar dari mulut kau atau Kimi. Bukan dari aku atau Lia,”
Nurul Huda tersenyum. Perbualannya sedikit terganggu dek irama true tone dari poket seluar Fairuz.
“Excuse me,”
“No problem,”
Fairuz senyum sambil bangkit untuk menjawab panggilan. Meninggalkan Nurul Huda yang sekadar memerhati sambil berpeluk tubuh. Melihat wajah Fairuz yang sedikit cemas.
“Why? What’s wrong?,”soalnya sebaik Fairuz mematikan talian.
“I got to go. Lia!,”
“Kenapa dengan Lia?,”
“Pembantu dia cakap, Lia dah mula sakit-sakit,”
“Dah due ke?,”
“Yes. Aku kena ke hospital. Kimi terus hantar dia ke hospital,”
“Kimi?,”
“Ya. Kebetulan Kimi di kedai. Aku kena pergi Huda,”
“Aku ikut?,”
Fairuz mengangguk dan pantas Nurul Huda mengangkat punggung dari pangkin. Dia mahu bersama-sama Camelia.


****

17 comments:

Hana_aniz said...

ala... x puas la kak hanni..
pape pn thanks!!
nak lagi!!
cepat2 sket leh?? hehehe

iVoRyGiNGeR said...

yea.. . akhirnya ada lg entry br.
Best la akak.
Keep writing. Hope idea akak xkering.
so leh la post cepat2 tis story.
Thx :)

kahirunnajah :) said...

best :))
cpat smbg eh kak .
da xsabr da nie :))

Anonymous said...

kak hani nak lagi pasal hakimi & huda please... :)

misz nana said...

x jumpa penGganti Lia??
hmm..

ejabella said...

best nye cite ni.....=)

iVoRyGiNGeR said...

salam kak hanni,
congratulation for the 2nd novel ya.
sy br ja habis baca PAM ni. hehehe... ;)

oh ya untuk DPghujung Rindu. Bila akak nk samb.??? im waiting for the next entry for tis novel.

Anonymous said...

salam kak..sy br follow blog akak..best giler cite akak...tp knapa x dpt klik bhgn 11 DIPENGHUJUNG RINDU???x sabar nak bc nie

as said...

kak hanni..
ape sambungan dieee..

IVORYGINGER said...

Kak next ceta mn??? Lama dah stop ceta ni. Akak busy ka.

BuDak cOUntry said...

rindu sgt kt citer nih...citer k.ani y plg best skl among the best...plezzzzzzzzzzz kak, post y latest 1 jew...

IVORYGINGER said...

salam kak hanni...
xde samb ke tuk ceta ni.
nk tau lak kisah si fairuz nk sambut anak dia n kisah kimi n huda.
mesti ms kimi tlg lia dia tingt bgmn keadaan huda ms nk bsalinkan ank dia tanpa sapa2 di sisi. sedih xde sapa tlg huda. hope kimi ambik langkah drastik la sal hbgn diorg. skrg smua tserah pd kimi cam huda ckp la.
hope my comment give clu la bt akak yea. ahaks... ;D

Anonymous said...

agak lama menanti smbungan cter ni..msh tiada prkmbngan...hrp agar pnulis ushakn utk buat smbngnnya....

korro suffian said...

hrrmm.. apa yang penting hakimi ngan huda akan berbahagia meniti alam rumahtangga.. itu sahaja yang saya harapkan sekarang... lagipun, tiada sebarang penghalanag untuk mereka membina kebahagiaan ssendiri.. hakimi.. bukalah serongka hatimu buat isterimu, huda... cintailah isterimu sedalam mungkin..kelak kau akan menyesal...

Anonymous said...

dah lma rpanye citer ni tak besambung...
bnyak citer (novel) kt blog akak ni.. tp semenya tak ada kesudahan... knp tak hbis satu2 cerita...

ada sdikit kcewa bla seme cite yng baca kat cni tak ada kesudahan..saya mula ikuti citer di blog akak selepas saaya bca novel pertama akak (biarlah ym berbicara)

harap sangat2 akak sambung la citer2 yng tertangguh tu yer...

goog luck akak...

IVORYGINGER said...

salam. kak hanni, xnk sambung ceta ni kew??? Lama akak xupdate lgsg ceta ni. tertunggu jugak bila nk dpt entry br.

BEAUTIFUL BIO AURA said...

salam,bila cerita ini nak dpt entry baru

[11:35:50 PM] hos.getah: