Tuesday, May 19, 2009

PAM - SPECIAL ENTRY

“Please you. I mengantuklah. Janganlah kacau I,”
“Sesekali apa salahnya sediakan sarapan untuk I?,”
“Kenapa ni? Tiba-tiba je? Kalau you rasa nak sarapan kat rumah, you suruhlah Kak Nisah tu buatkan. Dia belum balik kan?,”
“I ada isteri. I nak isteri I yang sediakan,”
“Mengada-ngadalah you ni. I tidur pukul 3.30 pagi tadi tau. Please, jangan kacau I, Bad. I nak tidur,”
Badrul memerhati dalam geram Dayana yang menarik selimut menutup muka. Membuat dia mengeluh perlahan. Semakin terasa perkahwinannya seperti kurang sesuatu.
“Sampai bila kita nak macam ni? You nak macam ni?,”dia bersuara lembut. Cuba memujuk.
“Macam ni, macam mana? What’s wrong with you, Bad. Tiba-tiba saja macam ni?,”suara Dayana separuh dengar dan separuh tidak di sebalik selimut tebal. Perlahan Badrul melabuhkan punggung di sisi Dayana.
“I ingin dilayan sebagai suami, Yana. Kalau pun bukan selalu, sesekali weekend macam ni, you layan makan minum I, apa salahnya? Ini tidak, you berterusan dengan busy you. Kerja dua puluh empat jam. I pun kerja Yana. Tapi, tak adalah teruk macam you. Tak adalah sampai usung kerja sampai ke rumah. Kalau dah macam tu, sampai bila-bila pun kerja tak akan habis,”
“Bad…. Please. Bisinglah… I nak tidur…,”suara Dayana sudah separuh merengek. Merengek dalam geram.
“Weekend macam ni, you pentingkan tidur you. Tapi, hari kerja, tak kira pukul berapa you tidur, punctual, lapan pagi dah siap nak pergi kerja. Tak ada pula mengantuk. Ya? Kalau berterusan macam ni, I rasa baik you berhenti kerja. Jadi my housewife. Berapa gaji you sekarang, banyak tu juga I bagi you every month,”
“Bad. Don’t start it. Please. You pun tahu I kerja bukan sebab duit. And, now, I tak nak argue. Please, leave me alone. I need some rest. I nak tidur,”
Badrul merengus marah. Malas mahu melayan marah dan geram, dia mencapai segugus kunci di meja. Tidak ada gunanya bercakap dengan Dayana saat ini. Paling tidak, pertengkaran akan jadi semakin besar.
“I pergi rumah mama,”geram dia bersuara. Dayana terus diam di balik selimut. Pasti sudah lena.
“Encik Badrul…,”
Badrul menoleh. Peristiwa beberapa jam yang lalu, berlalu pergi perlahan-lahan. Pasti Dayana masih melingkar di atas katil saat ini. Dia memandang wajah Jamilah yang sedikit manis.
“Mana Sabrina?,”
“Pergi bank katanya,”
“Seorang?,”
“Taklah. Rahman yang bawakan. Tapi, naik kereta Puan Sabrina,”
Badrul mengangguk perlahan.
“Ada apa-apa lagi ke Encik Badrul?,”
Badrul memandang cawan milo panas yang baru Jamilah letak di hadapannya. Perlahan dia menggeleng. Malas menjawab. Geramnya pada Dayana masih bersisa. Sekali gus membuang minat dia untuk membuka mulut.
“Kalau macam tu, saya masuk ke dalam dulu,”
Badrul diam. Jamilah berlalu.
“Kak Milah,”panggilnya tiba-tiba, membuat langkah Jamilah juga terhenti tiba-tiba.
“Dah lama dia pergi?,”
“Lamalah juga,”
Badrul diam lagi. Terus menikmati kehangatan cuaca pagi yang hampir meninggalkannya. Sedikit membahang. Jamilah pula, dalam termangu berlalu pergi. Yakin tiada lagi soalan untuknya, dia meninggalkan Badrul sendirian.
Badrul mengeluh perlahan sambil bersandar pada kerusi. Aneh, dia sendiri tidak tahu kenapa halanya harus ke mari? Marahnya pada Dayana membawa dia ke sini lagi. Dan, sebaik tiba sebentar tadi, dia tidak menemui wajah Sabrina, marahnya terasa berganda. Nasib Sabrina baik, kerana gadis itu mendengar pesanannya. Keluar ke bank hanya bersama Rahman. Kalau tidak, suhu darahnya pasti menjadi lebih tinggi.
“Yalah… dengan Sabrina bukan main lagi kau marah. Suruh itu ini. Tapi, dengan Dayana kenapa kau menikus?,”
Selintas komentar Darius menjamah mindanya. Memang benar. Dia sendiri hairan kenapa marahnya pada Dayana tidak sekeras marahnya pada Sabrina? Mungkinkah cinta yang membuat dia lemah pada Dayana? Dan, geram dan benci membuat dia sering mencari silap Sabrina? Namun, mindanya tidak mencerna persoalan itu apabila matanya tertancap kemas pada Gen-2 biru milik Sabrina. Bergerak perlahan memasuki halaman banglonya. Santai dia bersandar melihat Sabrina berkata sesuatu pada Rahman sebelum melangkah keluar. Rahman pula tergesa-gesa membuka but belakang kereta. Dahinya berkerut. Perlahan dia mengangkat punggung. Bergerak mendekati Sabrina yang tercegat di sisi Rahman. Ingin mengetahui apa yang dibawa Sabrina.
“Kau dari mana?,”sapanya tiba-tiba.
Dalam tersentak Sabrina menoleh.
“Bank,”
“Semua ni ada jual kat bank ke?,”
Sabrina menjeling mendengar soalan berbaur sindiran itu, sambil mencapai plastik barang basah yang dihulur Rahman.
“Aduh, Abang Man. Beratlah,”rungutnya bersama senyum manis sambil sebelah tangan memegang plastic berisi beberapa jenis sayur. Rahman tersenyum.
“Bagi abang. Biar abang tolong bawakan,”
Badrul terkedu. Abang?! Amboi! Mesranya! Pantas dia mencapai plastik berisi ayam dan ikan dari tangan Sabrina. Membuat Sabrina dan Rahman sama-sama terkebil-kebil. Pelik.
“Ikan dengan ayam tu. Kan kena baju awak, habis kotor,”
“Aku tolong bawa,”selamba dia bersuara. Geram melihat kemesraan antara Sabrina dan Rahman. Kenapalah gadis ini mesra dengan semua orang? Dan, kenapalah dia segeram ini?
“Terima kasih,” ucap Sabrina tersenyum sambil melangkah. Badrul mengekor dari belakang sambil menelek plastik di tangannya. Sesekali dia memandang pula plastic yang penuh di tangan Sabrina.
“Banyak barang kau beli. Nak buat kenduri ke?,”
“Tak adalah. Saja,”
“Kau dari mana sebenarnya?,”sekali lagi soalan itu ditanya, meski jawapannya dia sudah tahu.
“Dari bank. Lepas tu pergi pasar,”
“Buat apa kat bank? Cashkan cheque ke?,”
Sabrina menoleh. Malas menjawab soalan itu. Soalan Badrul cuma membuat dia teringat pada helaian cek dari Badrul yang tersimpan elok di dalam lacinya. Simpanannya masih mencukupi untuk membayar biaya hidupnya yang tidak seberapa. Untuk setakat membayar ansuran keretanya, dia tidak perlu tunaikan cek Badrul. Dia tidak pernah perlukan duit daripada lelaki itu. Dan, tidak akan mengambil walau sedikit pun duit daripada lelaki itu. Itu janjinya sejak Badrul menuduh itulah niat utama dia relakan dirinya ditangkap bersama lelaki itu.
“Banyaknya Ina. Serius ke Ina nak masak ni? Akak ingat Ina main-main aje,”
Sabrina tersengih. Lamunannya hilang disapa riuh suara Jamilah. Segera dia meletakkan barang yang dibeli ke atas meja. Diikuti Badrul. Sabrina mahu memasak? Memang selalukah gadis untuk memasak di hari minggu? Setahunya tidak pernah. Atau… selepas dia berpindah, aktiviti Sabrina berubah?
“Memanglah saya masak. Tapi, Kak Milah ajar,”balas Sabrina tersengih. Jamilah tersenyum kecil.
“Apa mimpi, tiba-tiba kau nak masak ni?,”sampuknya hairan. Sabrina tersenyum.
“Saya nak ambil barang dengan abang Rahman,”ujarnya sambil berlalu. Membiarkan persoalan Badrul tinggal tergantung.
“Abang Rahman….,”Badrul mengejek perlahan sambil mencebik. Geram pula mendengar nada mesra itu. Gelak kecil Jamilah membuat dia tersedar, aksinya mempunyai penonton. Membuat wajahnya terasa membahang seketika. Perlahan dia berdehem menutup rasa malu.
“Kenapa tiba-tiba dia nak masak ni? Datin suruh ke? Takkan Datin tu macam cerita dalam tv nak dera menantu kot?,”Badrul bersuara serius.
“Taklah Encik Badrul. Saja dia nak masak-masak hari ni. Hari ni birthday dia, Encik Badrul. Tu yang dia nak masak special untuk semua tu. Langkah kananlah Encik Badrul hari ni,”
Badrul terdiam.
“Birthday dia?,”soalnya setelah agak lama berdiam diri. Jamilah mengangguk perlahan sambil mengemaskan barang yang ditinggalkan Sabrina.
Wajah Sabrina yang muncul lagi bersama senyum manis dipandang sekali lagi. Tiba-tiba tersentuh pula hatinya menlihat cara Sabrina meraikan hari lahirnya. Kelihatan agak menghibakan. Perlahan dia bergerak meninggalkan ruang dapur. Meninggalkan Sabrina yang sedikit pelik. Memang angin Badrul sukar untuk diteka. Sekejap elok, sekejap tidak. Dia mengeluh perlahan. Ada rasa terkilan sebenarnya apabila Badrul tidak serius bertanya untuk apa semua ini. Melihat wajah Badrul sebentar tadi, tiba-tiba dia mahu Badrul tahu hari ini hari lahirnya. Dia tersenyum sumbing.
“Mengada-ngada,”ucapnya perlahan sambil menampar kepala sendiri. Ucapan untuk diri sendiri sebenarnya.
“Siapa yang mengada-ngada, Ina?,”
Sabrina tersengih sambil menggeleng.
“So, kita nak masak apa ni?,”soalnya bersama suara yang kembali ceria. Biarlah dia merasai kegembiraan ini berdua bersama Jamilah. Tidak perlu yang lain tahu, sebab dia bukan sesiapa pun di dalam rumah ini. Kalau dihebahkan sekalipun, dia yakin, tiada siapa pun yang sudi menyambut hari istimewa ini bersamanya.
“Entah. Plan Ina, nak masak apa?,”
Sabrina menggaru kepala.
“Subhanallah. Banyaknya barang. Nak buat apa ni?,”
Mendengar suara itu, Sabrina segera berpaling. Memandang wajah Datin Hamidah yang disapu sedikit riak hairan bercampur terkejut.
“Puan Sabrina nak masak hari ni, Datin,”
“Oh. Ya ke? Nak masak apa?,”
“Belum tahu lagi Datin. Datin nak makan apa?,”Sabrina bertanya lambat-lambat. Walau hubungannya dengan ibu mertuanya ini sudah sedikit baik, namun dia tidak berani berlagak pandai.
“Hmm… kalau buat masakan kampung pun, ok juga. Dah lama tak makan masakan kampung,”
Sabrina tersenyum lebar sambil mengangguk.
“Bad mana?,”
Sebaik soalan itu mencecah gegendang telinganya, Sabrina diam seketika. Melihat mata Datin Hamidah yang tajam memandangnya, dia tahu soalan itu untuk dia.
“Entahlah Datin. Dah balik kot…,”
“Hmm… tu lagi sorang. Tiba-tiba muncul, tiba-tiba hilang. Susah sangat nak lekat lama-lama kat sini. Entah apa yang ada kat rumah dia tu. Datang tak pernah lama. Bininya pun satu. Bukan nak ingat mak bapak mertua kat sini. Sesekali nak tengok muka pun payah,”
Sabrina tersenyum mendengar mulut itu mula membebel. Kasihan Datin Hamidah.
“Sambal belacan buat pedas ya. Abah kamu suka pedas,”sempat Datin Hamidah berpesan sebelum berlalu bersama omelan yang masih meniti di bibir..
“Dah makin sayang nampaknya dekat menantunya ni…,”usik Jamilah sebaik Datin Hamidah berlalu. Sabrina sekadar tersenyum kecil. Banyak yang perlu dia lakukan hari ini. Sudah lama dia tidak masuk ke dapur. Sudah ada sedikit rasa kekok sebenarnya.

****
“Siap juga akhirnya….,”
Jamilah tersenyum lebar. Memandang beranika jenis lauk untuk hidangan makan tengahari.
“Nak panggil Datuk dengan Datin sekarang ke, Kak Milah?,”Sabrina bertanya sambil bercekak pinggang. Berpuas-hati dengan usahanya selama berjam-jam bersama Jamilah.
“Akak siapkan hidangan ni dulu. Ina pergilah mandi dulu. Dah macam orang masuk marathon tu,”
“Hah? Ya ke?,”
Jamilah tergelak.
“Tak adalah. Cuma, pergilah bersiap. Hari ni kan, hari istimewa Ina,”
Sabrina tersenyum.
“Yalah. Memang rasa rimas sikit pun ni…,”balas Sabrina sambil mengangkat punggung. Berlalu meninggalkan Jamilah. Jamilah menggeleng perlahan sambil menghias ayam percik hasil tangan Sabrina. Kemudian memotong pula pudding caramel yang disediakan sebagai pencuci mulut.
“Amboi meriahnya…,”
Jamilah mengangkat muka. Rahman tersengih bersama satu kotak di tangan. Kotak kek.
“Mana datang kek ni? Nak buat apa?,”soalnya hairan. Rahman tersengih.
“Encik Badrul yang beli. Aku bawakan aje,”
“Mana Sabrina, Kak Milah?,”
Matanya yang melekat pada kotak kek, dialihkan pula ke arah Badrul yang muncul di belakang Rahman. Mati soalan yang ingin dihambur pada Rahman. Sangkanya Badrul sudah pulang. Rupanya lelaki itu mencari kek untuk isteri terbuang. Dia tersenyum simpul.
“Kak Milah! Dengar tak saya tanya?,”
Jamilah sedikit tersentak dengan ulangan soalan Badrul yang sedikit tinggi.
“Kat atas. Mandi,”
“Hmm… Siapkan kek ni. Bagitau Datuk dan Datin sekali ,”arahnya sambil berlalu. Ingin mencari wajah Sabrina. Laju langkahnya menuju ke arah bilik gadis itu. Daun pintu diketuk perlahan.
“Masuk, Kak Milah,”
Dia tersenyum. Asal ada sahaja yang mengetuk pintu, pasti Jamilah sahaja yang bermain di fikiran gadis ini, barangkali. Pintu terbuka dan dia tergamam lagi. Sekali lagi dia dihadapkan dengan satu pemandangan yang tidak patut dia tonton. Hatinya mula disapa rasa serba –salah. Mahu keluar atau terus melangkah masuk? Matanya terkebil-kebil memandang Sabrina yang tunduk membelakanginya sambil tangannya terkial-kial cuba menarik zip baju yang kelihatan seperti tersangkut.
“Nasib baik akak datang. Tolong kak. Zip baju tersangkut pulak,”keluh Sabrina sedikit manja.
Badrul telan liur. Hebat dugaan ini. Dalam enggan, perlahan dia melangkah mendekati Sabrina. Jelas di matanya sebahagian kecil bahu dan belakang Sabrina yang terdedah. Lebih-lebih lagi kesemua rambut ikalnya ditarik ke depan. Matanya seakan terpana pada kulit putih mulus itu. Tangannya menyentuh zip baju Sabrina. Sabrina pula sepantas kilat berpaling. Dia kenal pada haruman itu. Bukan Jamilah dibelakangnya. Badrul terkedu. Sabrina tergamam. Laju dia mengundur ke belakang.
“Awak…,”suaranya terhenti tiba-tiba. Kelu.
“Aku tolong…,”
“Tak apa. Saya boleh buat sendiri,”Sabrina menolak laju. Malunya hanya Tuhan yang tahu.
“Jangan nak mengada. Pusing. Aku tolong,”
Mendengar arahan tegas itu, Sabrina berpusing perlahan. Merelakan kulitnya tersentuh dek jemari Badrul tatkala lelaki itu melonggarkan zip bajunya yang tersangkut. Gerakan perlahan tangan Badrul yang menarik zip ke atas, seakan menghantar badai ke tasik jiwanya.
“Dah,”
Sabrina tunduk. Cepat-cepat menolak rambutnya ke belakang.
“Bukan ke awak dah balik?,”soalnya perlahan. Masih segan untuk berpaling menghadap wajah Badrul sebenarnya.
“Siapa cakap aku balik? And, lain kali, pastikan dulu siapa yang ketuk pintu. Jangan terus bagi masuk. Tak hati-hatilah kau ni. Patutlah sampai kena tangkap basah dengan aku agaknya. Kalau orang lain tadi, macam mana?,”lembut Badrul menegur.
Sabrina diam. Memang betul kata Badrul. Kalaulah dia hati-hati dan betul-betul mendengar nombor yang Maria berikan , mustahil dia sekarang menjadi isteri kepada lelaki ini. Selebihnya dia pelik, mendengar suara lembut itu. Lembut dan mengasyikkan. Kali ini, dia suka pada suara lembut itu. Kali ini dia tidak resah lagi mendengar suara itu. Dan kali ini, dia berasa bahagia dengan kelembutan Badrul. Namun, pegangan di bahunya, mengembalikan debaran yang hampir pergi. Badrul memalingkan tubuhnya. Membuat dia kini tegak berdiri berdepan dengan Badrul.
“Memang cantik baju ni. Pandai aku pilih, ya?,”
Sabrina diam. Tetapi, sudah lama dia memuji dress ringkas yang dihadiahkan Badrul ini cantik. Cuma Badrul yang tidak pernah melihat baju ini tersarung di tubuhnya. Cuba mengabaikan pujian Badrul, dia mencapai hair claw sambil sanggulkan rambutkan untuk disepit. Sekali lagi dia terkejut apabila tangan Badrul menyentuh jemarinya. Bulat matanya memandang Badrul.
“Biarkan lepas…,”
Spontan Sabrina melepaskan rambutnya. Membiarkan terurai ke bahu. Badrul tersenyum. Dan dia terus kelu.
“Wait. Kau potong rambut?,”Badrul bersuara tiba-tiba. Rambut separas pinggang sudah pendek melepasi bahu. Sabrina terkebil-kebil.
“Bila kau potong?,”
“Tadi. Sebelum pergi pasar,”
“Next time jangan potong,”
Sabrina kelu. Badrul tersenyum kecil.
“Jomlah,”
Dalam rasa hairan yang masih bersisa, Sabrina terpinga-pinga apabila Badrul menarik tangannya. Dia cuma menurut. Sama-sama melangkah keluar dari bilik. Pelik benar tingkah Badrul hari ini.
“Happy birthday…,”bisikan lembut di telinganya sebaik Badrul berhenti di ruang tamu, benar-benar membuat hatinya cair. Badrul tahu? Badrul mengucapkan selamat hari lahir padanya?
“Awak tahu?,”
Badrul tersenyum. Dan, nyanyian lagu selamat hari jadi membuat Badrul tidak jadi menyambung kata. Sabrina ternganga. Tergamam melihat Jamilah, Rahman dan kedua mertuanya berdiri di ambang laluan ke ruang makan bersama senyum lebar. Sungguh dia terharu. Sungguh dia tersentuh. Sungguh di luar jangkaannya. Air mata menitis tanpa sedar. Dia berpaling memandang wajah Badrul.
“Awak?,”
Badrul tersenyum.
“Terima kasih….,”mahu saja dia peluk tubuh Badrul saat itu. Namun, nasib baik masih ada sedikit kewarasan yang tersisa walaupun hari ini, dia akui dia bagai dipukau dek tingkah Badrul.
“Jom, potong kek,”
“Ada kek?,”sekali dia dia terkejut.
Badrul tidak menjawab. Cuma terus menarik tangan Sabrina ke ruang makan. Sabrina kelu melihat kek coklat sederhana besar yang menghiasi meja. Walaupun tidak meriah, namun, apa yang lelaki ini lakukan saat ini, memang sesuatu yang tidak mungkin dia lupa sampai bila-bila. Selama hampir setahun dia berasa keseorangan, tetapi, hari ini Badrul membawa keceriaan di dalam hidupnya. Badrul membawa teman untuk berkongsi kegembiraan dengannya.
“Thank you, awak…,”ucapnya sendu.
“Small matter,”bisik Badrul romantic sambil mengenggam jemarinya.
“Cepatlah potong kek,”Jamilah bersuara.
“Happy birthday Sabrina…,”satu pelukan lembut dihadiahkan bapa mertuanya.
“Selamat hari ulang tahun kelahiran Sabrina..,”dan satu ciuman dihadiahkan ibu mertuanya. Dua hadiah yang terlalu bermakna padanya.
“Terima kasih. Buat susah-susah je semua ni,”
“Sepatutnya kamu cakap awal-awal. Kita boleh sambut sama-sama,”
Sabrina kelu. Cuma senyum syukur yang mampu dia hulurkan. Terukir bersama air mata yang berjuraian. Inilah satu-satunya kenangan paling manis yang dia perolehi dari rumah agam ini. Dan, dia tidak mahu melupakan detik-detik ini.
“Tiup lilin, jom,”ajak Badrul sambil jemarinya menyapu pipi Sabrina yang basah dengan air mata. Sabrina akur dalam malu. Dan, nyanyian yang tidak begitu merdu mengiringinya meniup lilin. Dia tersenyum pada tepukan yang tidak seberapa setelah semua lilin terpadam.
“Happy birthday Sabrina…,”lembut suara Badrul membuai hatinya, bersama ciuman hangat di pipinya yang membuat dia malu sendiri. Dia cuba mengelak, namun Badrul merangkul erat pinggangnya bersama senyum yang tidak mampu dia tafsirkan akan maknanya. Senyum yang Cuma menghantar sejuta debar ke hatinya.
“Potong kek tu, Puan,”gesa Rahman sambil tersengih. Sabrina tersenyum sambil memotong kek di hadapannya.
“Dah. Terima kasih semua,”ucapnya bersama senyum lebar. Badrul pula, selamba mencubit sebahagian kecil kek lalu disuakan ke mulutnya. Sekali lagi dia bergerak mengelak, dan sekali lagi dia gagal. Mahu tidak mahu, dia relakan suapan Badrul dengan wajah membahang. Terasa Badrul terlebih romantik hari ini.
“Macam tu je? Tak nak balas suap kek kat suami kamu ke?,”
Senyum Sabrina yang sudah sedikit kelat, mati tiba-tiba. Soalan Datuk Hamidi membuat debaran semakin menghimpit dada. Dia perasan akan senyum lebar yang menghiasi wajah serius bapa mertuanya itu. Juga wajah ibu mertuanya yang cuba sembunyi senyum.
“Err…,”dia pandang Badrul. Mengharapkan bantuan daripada lelaki itu. Namun, lelaki itu tersenyum panjang seakan menunggu. Anak - beranak seakan berpakat mahu mengenakannya. Sudahnya dia mengambil hirisan kecil kek, lalu disuap ke mulut Badrul. Ternyata Badrul tidak menolak. Tersenyum sambil mengeratkan pelukan dipinggangnya. Sekali lagi satu ciuman terbang ke pipinya. Dan, senyum insan-insan di hadapannya, bagai tidak mampu untuk dia hadapi lagi. Sungguh dia segan. Dan, kenapa dalam rasa segan dan serba-salah ini, dia berasa begitu bahagia? Kenapa saat ini, dia hanya mahu terus berada hampir dengan Badrul? Terus berada di dalam pelukan lelaki ini? Tanpa sedar, dia bersandar mesra di dada lelaki itu. Senang apabila Badrul semakin mengeratkan rangkulan di pinggangnya

****

Sabrina menggeleng. Badrul mengeluh. Tidak tahu pula gadis ini boleh tahan cerewetnya. Untuk ke sekian kalinya dia menoleh ke arah Sabrina. Gadis itu memang tidak menunjukkan minat langsung untuk terus berada di situ.
“Dah satu shopping mall kita pusing ni. Takkan tak ada satu benda pun yang kau berkenan?,”
Sabrina menggeleng lagi.
“Jomlah awak. Kita baliklah. Dah pukul berapa ni. Kan, Dayana cari awak, susah nanti,”ujar Sabrina sambil turun dari kerusi bulat di hadapan kaunter kaca. Risau sebenarnya. Sudah lama rasanya dia keluar dengan Badrul. Entah apa mimpi lelaki ini, dia sendiri kurang pasti. Yang dia pasti, dia risau Dayana akan fikir yang bukan-bukan tentang dirinya andai perempuan itu tahu saat ini, Badrul ada bersamanya.
“How about this bracelet?,”
Sabrina berpaling semula. Melihat gelang emas yang ditunjukkan Badrul. Memang cantik design gelang itu. Teramat cantik. Namun, melihat harga yang tergantung, dia menggeleng lagi. Bukan dia tidak mahu. Tetapi, memang dia tidak mahu apa-apa daripada lelaki ini. Lebih-lebih lagi dengan harga semahal itu. Dari tadi, semua hadiah yang ingin Badrul belikan, semuanya terlalu mahal untuknya. Tuduhan Badrul masih berbekas di hatinya. Dan, dia tidak mahu terus dianggap mata duitan. Lebih merisaukan, kalau-kalau Badrul cuma mahu menduganya. Mahu menguji setakat mana dia dahagakan harta lelaki itu.
“Cerewetnya kau! Cepat pilih satu,”gesa Badrul separuh geram. Membuat jurual di hadapannya tersenyum lucu.
“Saya tak naklah awak,”balas Sabrina bersama senyum kelat. Malu pada jurujual yang sudah tersengih-sengih. Memang sudah lama dia dan Badrul di situ. Bukan salah dia, Badrul yang seperti tidak mahu berganjak.
Badrul mengeluh perlahan. Penat dia melayan kerenah Sabrina hari ini. Dari butik ke kedai emas. Dari kedai deretan kasut pelbagai fesyen ke deretan beg tangan pelbagai jenama. Satu pun tidak ada yang berkenan di hati Sabrina. Semua yang ditanya cuma dijawab dengan gelengan.
“Cepatlah,”
“Saya tak naklah. Saya nak balik je. Boleh?,”
“Cepat sangat nak balik, kenapa?,”
“Awak, dah dekat pukul sembilan ni. Awak belum balik lagi. Nanti Dayana risau pulak,”
“Dia ke Johor. And, aku tidur rumah abah. So, cepat. Pilih,”
Sabrina memandang wajah Badrul. Patutlah. Isteri kesayangan tiada rupanya. Dia menghela nafas panjang. Wajah lelaki yang tekun menelek koleksi barang kemas di hadapannya itu, ditatap dalam diam. Tidak tahu kenapa, Badrul begitu bersungguh-sungguh ingin belikan barang yang dia suka sebagai hadiah hari lahir. Rasa hairan itu bercampur dengan rajuk yang menghembus lembut ke dasar rasa. Seperti biasa dia menjadi pilihan Badrul di saat Dayana tiada.
“Boleh ke yang ni?,”sekali lagi lelaki itu bertanya. Membuat dia juga terpaksa menggeleng sekali lagi. Wajah Badrul sudah kelihatan kelat.
“Hmm…. Apa kata, awak belanja saya makan sajalah. Saya teringin nak makan seafood lah,”akhirnya dia bersuara lambat-lambat. Cuba menyejukkan hati Badrul yang kelihatan seperti sudah panas.
Badrul mengeluh lagi. Perlahan dia mengangkat punggung.
“Suka hati kaulah,”akhirnya dia mengalah dan Sabrina tersenyum lebar.
“Kau jalan dulu. Aku nak cari something,”
“Hmm.. oklah. Saya pergi kat kedai sebelah ya,”
Badrul mengangguk dan Sabrina melangkah laju meninggalkan Badrul. Sememangnya dari tadi dia menahan geram melihat deretan teddy bear di kedai itu. Satu-satunya benda yang paling dia suka. Dia tersenyum lebar sambil menyentuh patung teddy bear yang berbagai saiz. Lembut dan halus. Besar dan kecil. Satu-satunya teddy bear kesayangannya, telah ditinggalkan pada Ikmal bersama hatinya yang terluka tatkala lelaki itu nekad memulangkan semua barangnya dulu. Dan, dia masuk ke rumah Badrul, dengan meninggalkan semua koleksi patungnya di rumah sewaanya. Dikurung pula di dalam penjara emas milik Badrul, tidak memungkinkan dia bebas mencari lagi sesuatu yang dia suka itu.
Matanya tertancap pada satu patung beruang berwarna coklat lembut. Cantik. Dan besar. Pantas tangannya mencapai lalu terus dibawa ke pelukannya. Lembut. Sejuk dan tenang. Lamanya dia tidak menikmati ketenangan ini.
“Kat sini rupanya kau,”
Sabrina tersentak. Cepat-cepat dia mengangkat muka. Badrul tercegat di hadapannya.
“Cepatlah. Kata tadi nak makan,”
Sabrina diam seketika. Patung beruang di dalam pelukannya dipandang. Kemudian dia memandang pula ke arah Badrul yang sudah berpaling. Dia mahukan patung ini.
“Awak…,”
Badrul menoleh. Mengangkat kening sebagai isyarat bertanya.
“Awak tanya apa saya nak, kan?,”
“Ha ah,”
“Belikan ni, boleh?,”perlahan dia bertanya sambil mengunjukkan patung besar itu kepada Badrul. Badrul tergelak besar.
“Benda ni yang kau nak? Sabrina, kau tu dah jadi wife orang. Bukannya budak-budak. Ada ke benda macam ni pun nak beli,”
Sabrina terkedu. Nampaknya harapannya gelap.
“Daripada kau peluk benda ni, baik kau peluk aku…,”sambung Badrul selamba sambil tersenyum panjang melihat wajah Sabrina merah menahan malu.
“Tapi, awak cakap saya boleh beli apa saja yang saya suka,”
“Memang. But, not this one. Please. Bukannya kecil. Besar ni.. Nak berusung benda ni ke sana ke mari. Tak malu ke?,”
Wajah Sabrina sedikit keruh. Kecewa.
“Tak bolehlah ni?,”cubanya sekali lagi.
“Alaa… kalau nak cari benda nak peluk, cari aje aku…,”sakat Badrul sekali lagi tanpa menjawab soalan Sabrina. Sabrina menarik muncung. Tidak suka mendengar gurauan itu sebenarnya. Segera patung beruang besar itu diletakkan semula.
“Siapa cakap saya nak peluk. Saya memang suka koleksi patung-patung beruang macam ni. Tapi, koleksi saya semuanya kat rumah sewa lama saya,”
Badrul cuma tergelak kecil.
“Jomlah. Kata tadi nak makan,”
Sabrina mengeluh perlahan. Memandang ke arah patung itu dengan rasa berat hati. Kalaulah dia sendirian, sudah lama patung itu diusung balik.
“Tak boleh belikan ke ni?,”sekali lagi dia mencuba nasib. Manalah tahu Badrul lembut hati.
“Cepat…,”gesa Badrul sambil menarik tangannya tanpa menjawab pertanyaannya. Dia akur dengan sedikit rasa terkilan. Untuk terakhir kali dia memandang patung yang diletakkan semula ke rak. Selintas dia mengerling ke arah Badrul. Wajah itu selamba sahaja sambil terus menarik tangannya. Tiba-tiba dia teringatkan Ikmal. Kalau dengan Ikmal, sudah pasti patung itu kini sudah berada di dalam pelukannya. Segera dia pejamkan mata. Cuba membuang ingatan-ingatan sebegitu. Dia tidah boleh terus mengingati lelaki itu. Dia tidak mahu terus hidup di bayangi kenangan yang menyakitkan. Dia harus memandang ke hadapan.
“Kau kenapa? Sakit kepala ke?,”
Spontan Sabrina kejip-kejipkan matanya.
“Ada benda masuk dalam mata,”laju dia berbohong. Pasti Badrul melihat matanya yang terpejam dan dahinya yang berkerut seketika tadi.
“Macam-macamlah kau,”
Sabrina diam. Mengikut Badrul tanpa perasaan. Masih sedikit sebal apabila permintaannya tidak dipenuhi. Mahu merajuk, tetapi, dia sedar dia bersama Badrul, bukannya Ikmal yang pasti akan memanjakan dia dengan sepenuh hati. Yang pasti akan memujuk setiap rajuknya. Yang pasti akan hilangkan setiap titis air mata yang jatuh ke pipinya. Dia merengus perlahan. Ikmal lagi!

*****

“Terima kasih awak, bawa saya jalan-jalan,”
Badrul diam sambil menutup pintu keretanya.
“Nak ke mana tu?,”soalnya apabila melihat Sabrina melangkah laju menuju ke pintu.
“Masuklah. Dah malam. Mengantuk. Nak tidur,”
“Duduklah dulu kat sini. Temankan aku. Aku belum mengantuklah,”
Sabrina diam seketika. Kemudian mengangguk perlahan. Badrul senyum sambil melangkah ke arah buaian besi di hujung halaman. Perlahan dia melabuhkan punggung di situ sambil memberi isyarat agar Sabrina mengambil tempat di sebelahnya. Sabrina akur bersama senyum kecil. Kaku seketika dalam kebisuan antara mereka.
“For you. Happy birthday,”
Sabrina terdiam. Memandang pada kotak berbalut cantik yang dihulur Badrul. Sedikit teragak-agak untuk dia menerima pemberian itu. Sekali lagi disuakan, dia tiada pilihan selain daripada menyambut pemberian itu. Hatinya tiba-tiba resah dengan layanan baik Badrul.
“Terima kasih. Awak tak perlu bersusah-payah untuk saya sebenarnya,”
“Not at all,”
Sabrina tersenyum kecil.
“Saya buka nanti ya,”
“Suka hati kaulah,”
Sabrina senyum lagi sambil meletakkan kotak kecil di sisinya. Bersandar pada buaian sambil menunggu bicara Badrul. Untuk dia mulakan perbualan, sememangnya dia kehilangan topik. Apa yang sedang berlaku ini, adalah satu kejanggalan. Kejanggalan yang indah. Dia tersenyum tanpa sedar.
“Apa kau fikir? Lebar betul senyumnya?,”
Sabrina menoleh. Rupa-rupanya Badrul sedang memerhatinya.
“Fikir pasal awak. Tiba-tiba awak baik dengan saya. Pelik rasanya,”
“Kenapa? Kau tak suka?,”
“Bukan tak suka. Tapi, mungkin tak patut kot,”
“Maksud kau?,”
Sabrina diam sambil menggeleng.
“Maksud kau?,”
“Just forget it,”
“Kau kenal aku macam mana kan? Tell me, apa yang tak patut?,”
“Yalah. Awak ada Dayana. Pasti dia tak akan suka apa yang berlaku ni, kan?,”
Badrul diam. Kata-kata Sabrina memang ada benarnya.
“Aku cuma buat apa yang aku rasa nak buat,”akhirnya dia bersuara sambil berbuai perlahan.
“Kau tak suka ke? Tak selesa ke dengan apa aku buat ni?,”sambungnya lagi.
“Suka. Malah risau, takut terlebih suka,”balas Sabrina dengan nada bersenda. Badrul tersenyum mendengar gelak kecil gadis itu. Agak dalam maksud kata-kata itu, namun, saat ini, dia belum mahu mencungkilnya. Dia cuma mahu menikmati saat-saat indah sebegini. Mahu terus mengikut arahan hati.
“So, tell me more about yourself. Semalam, belum habis cerita kan?,”
“Nak cerita apa. Tak ada yang menariklah,”
“Kau kerja ke sebelum ni?,”
Sabrina mengangguk. Memandang wajah badrul. Hampir setahun baru malam ini lelaki ini mahu menyelidiki dirinya. Lucu.
“Oh… kerja apa?,”
“Financial controller,”
“Wow. Not bad. No wonder lah you know very well how to find the sources. Financial sources maksud aku…,”
Sabrina menjeling. Badrul tersenyum.
“Kidding. Just kidding, okay? Jangan ambil hati,”
“Tak apa. Dah biasa dengan kata-kata macam tu,”balas Sabrina selamba. Badrul terus tersenyum mendengar jawapan yang juga berbaur sindiran halus.
“Tak terlalu muda ke untuk kau sandang jawatan macam tu?,”
“Saya kerja kuat untuk itu. very hard. Tapi, sayang, tak sampai sebulan saya dapat jawatan tu, saya terpaksa lepaskan,”
“Maksud kau?,”
“Bos saya minta saya berhenti kerja lepas kes kita tu. Berhenti atau diberhentikan. Saya pilih untuk berhenti. Kalau tidak, pasti lebih ramai yang berprasangka buruk pada saya,”
“Jawatan tu sekarang?,”
“Maria yang ganti,”
“Maksud kau, Maria kawan kau tu?,”
Sabrina mengangguk. Dan, Badrul tiba-tiba terfikir sesuatu. Pantas dia mencari wajah Sabrina.
“Kau kerja di tempat yang sama?,”
Sabrina mengangguk lagi.
“Kau kena tangkap basah dengan aku, then dia dapat position tu, and dia bertunang dengan kekasih kau?,”
“Ha ah,”
“Kau di Cherating dulu pun, suppose dengan dia kan?,”
“Ya. Kenapa awak? Macam polis pulak,”
“You know something? Kau tak rasa ke mastermind di sebalik semua ni, kawan baik kau tu?,”
“Mastermind? Maria? Apa awak cakap ni?,”
“Mungkin dia rancang semua ni?,”
Sabrina tergelak.
“Awak pun sama dengan Kak Milah. Sampai ke situ fikirnya,”
“I can see the reason. Kalau bukan sebab kekasih kau punya rancangan, mesti ini angkara kawan baik kau. Kalau dua-dua pun bukan, memang sahlah ini rancangan kau,”
“Awak. Maria tu kawan baik saya. Tulang belakang saya. Tempat saya mengadu masalah. Mustahil dia akan buat macam tu kat sayalah. Dia dapat jawatan tu, sebab, dia yang lebih layak selepas saya berhenti. Dia kena bertunang dengan Ikmal, sebab tak ada pilihan. Dia cuma nak jaga air muka keluarga Ikmal,”
“Baiknya kawan kau tu ya…,”
Sabrina tersenyum mendengar sindiran Badrul.
“And, yang lebih penting, dia mana kenal awak. Macam mana dia nak kenakan awak dengan saya? Mana dia tahu awak tinggal kat bilik tu,”
Badrul diam. Ada logiknya kata-kata Sabrina. Memang dia dan Maria tidak saling mengenali. Kalau rancangan Maria, bagaimana gadis itu tahu bilik penginapannya.
“Walau apa pun, I think baik kau investigate hal ni,”
“It was my mistake, okay? Sama ada awak percaya atau tak, memang saya yang tersilap bilik. Saya salah dengar masa Maria bagitau nombor bilik tu. Totally salah saya,”
Badrul mengeluh perlahan.
“Something wrong here. Aku dapat rasakan,”
“Apa-apalah awak. Saya tak larat nak fikir. Kawan saya, saya rasa saya lebih kenal dia. Tak baik terlalu prasangka kat orang,”
Badrul mengeluh lagi. Malam ini, dia tahu satu lagi sikap Sabrina. Dalam lembut, gadis ini sedikit degil. Tetap teguh dengan pendapatnya. Melihat Sabrina diam, dia juga turut terdiam seketika. Kata-kata Sabrina ada logiknya. Namun, apa yang dia rasa, juga barangkali ada benarnya. Kalau bukan kerana kehendak Sabrina sendiri, pasti ada insan lain yang mendorong gadis itu ke biliknya. Sukar untuk diterima dek akalnya semua ini berlaku secara kebetulan. Namun, seperti kata Sabrina, mustahil rancangan Maria kerana Maria tidak pernah mengenalinya. Dan, kalau bukan rancangan Maria, siapa pula yang merancang semua kejadian itu? Sabrina? Dia sudah hampir mahu percaya Sabrina adalah mangsa seperti. Ikmal? Lelaki itu masih juga di dalam kesamaran tentang keterlibatannya. Kemungkinan tetap ada. Memikirkan semua itu, dia menjadi buntu tiba-tiba.
“Apa pun, tak salah kalau kau siasat. Aku akan siasat perkara ni,”
Sepi.
“Mungkin kau kenal kawan kau. Tapi, mana tahu ada sesetengah perkara tentang dia yang kau tak tahu,”
Diam lagi.
“Sabrina. I’m talking to you,”dia bersuara sambil menoleh. Gerakan buaian yang sedikit laju seiring dengan pergerakannya membuat kepala Sabrina terlentuk ke bahunya.
“Lah… tidur rupanya,”spontan rungutan itu pecah di bibirnya. Bercakap sendiri rupanya dia. Sabrina terus terlena di bahunya. Perlahan dia menyentuh bahu Sabrina. Ingin mengejutkan gadis itu. Namun, niat itu dibatalkan. Perlahan dia menarik tubuh itu lebih rapat padanya. Membiarkan gadis itu kini lena di dadanya. Seketika dia memandang wajah lena itu. Betul kata Darius. Gadis ini sudah mula mengisi ruang hatinya. Dia sudah mula sukakan gadis ini. Sudah mula mahu jadikan gadis ini sebahagian daripada hidupnya. Perlahan dia mengusap pipi Sabrina. Menyentuh bibir yang seakan tetap senyum di dalam lenanya itu. Dia tersenyum. Bagaikan tidak percaya dengan rasa bencinya dulu, kini dia boleh biarkan Sabrina lena di dalam pelukannya. Dia terus berbuai sambil menikmati hangat tubuh Sabrina yang hampir dengannya. Sengaja mahu biarkan gadis itu terjaga sendiri nanti. Tidak mahu kehilangan kehangatan itu terlalu cepat. Dia senyum lagi sambil mengucup lembut rambut Sabrina yang harum. Kemudian turut tersandar di buaian melayan panorama malam.

****
INI ADALAH N3 TERAKHIT DI BLOG
NANTIKAN KESUDAHAN DI DALAM VERSI CETAK NANTI...
* KE MANA HUBUNGAN SABRINA DAN BADRUL SETELAH DAYANA TAHU SEGALANYA...
* BAGAIMANA RAHSIA MARIA BAKAL TERBONGKAR...
* SIAPA YANG AKAN DICARI IKMAL SETELAH SEDAR DIRI DITIPU SAHABAT SENDIRI
* AKAN TERUS AIR MATA MENJADI TEMAN SABRINA, ATAU PERGI JUA AIR MATA ITU...
SEMUANYA DI VERSI CETAK NANTI. INSYAALLAH

51 comments:

Nin said...

salam, hi k.hanni.. best sgt2. akhirnya sabrina menemui kbahagian.. mak mertua pun dh jatuh syg pdnya. and hope badrul x buta lg n bole menilai mana permata n kaca..

suka sgt2 sbb happy ending..

chaiyok2 k.hanni..

Anonymous said...

kak bile nk kuar versi cetak tu...x sabo ni

keSENGALan teserlah.. said...

warrgghh..
seyes excited nk bce..
huhu..
ble kuar kak hanni??
xsabo da nieh..
huhu..
hope ending ina n bad..
maria,,bia kene hukum trok2..
ikmal,,plis tayah cri ina lgi..
hehe..mandai je nieh...
kak hanni..ble publish???

Hany Nafisya said...

wah.. best n3 neh.. nnt bile dah kluar buku bgtau la ek.. xsabar nak beli n baca.. anyway, all the best kak hanni =)

Anonymous said...

kak hanni, saya menangis baca n3 kali ni..sedih ada, terharu pun ada dengan kisah sabrina..badrul, plese la jangan tinggalkan ina

p/s: kak hanni,nina dah tak sabar nak beli PAM :)
--missnina--

Miss Kira said...

kak hanni..
nnt dah cetak dah PAM tu bgtau..
nak beli..
hehehe..

fiore said...

cant wait for the book to come out =]

all the best hanni...

Nia Arissa said...

he3..dpt jgk lepas rindu sementara PAM di cetak...ermm....
tq kak hanni.. good luck

Nurul said...

waaaaaaah bestnyaaaaaaa !
kebahagiaan kini milik sabrina !
haha , seronok sgt kak .
excited nk beli pam versi cetak punya ! :DDDDDD

Ann said...

terbuai2 la baca n3 pam ni..
thanks..terubat rndu saya kt pam

Anonymous said...

jgn lupa umum kan pada kami..
citer nie mmg best sgt2.
tak sabar nak beli novel..
tambah lagi koleksi novel...

fisa said...

salam kak hanni...wah...best btul siri ni.huhu....klu leh kuar la cpat2 novel ni kat pasaran...x sbar nk baca smbungan PAM..good luck kak hanni & tahnian atas kjayaan kak hanni.

MaY_LiN said...

besh2..

niera said...

kak hanni..
xsabor dah nk bc ending of the story..
lmbt lg ke nk kuar?
ramai yg dh ternanti nak beli nie..
nanti jgn lupa bagitau ya..
anyway, congrat atas kejayaan kak hanni..

Ai said...

a'ah..
bile k kuar...

Anonymous said...

sy rasa rahsia maria pasti bocor kalau lelaki yg dia upah utk kena tgkp bsh dgn sabrina tu bocorkn . hah ,
pdn muka maria !
best entry kali ni kak :D

misz nana said...

X sabar tunggu versi cetak..
Thanks akak untuk n3 ni.. =)

Anonymous said...

umh!

beshnyer..sweet!

excied niyh na thu ksudahan..

:)

gud job k hanni!

alkene said...

wah bestnyer ade en3 bru PAM
rindu sgt kt sabrina ngan badrul.
thanks kak hanni
bulan bape PAM nak kuar?
x sbr nak beli
x sbr nak rungkaikan
ape yg jd kat bad, dayana ngan sabrina lepas ni.
kak hanni, kuseru rindu itu
x nak sambung dah ke?
ke nak dipublishkan?
stahu sy, kak hani mulakan projek kuseru rindu itu dulu baru PAM.
nape PAM publish dulu ek?
ape jd ngn karya2 kak hanni yg lain? xkan trgantung je?
x nak sambung ke?
hehe..

ape2 pun kak hanni comey la.pipi kak hanni chubby cam pipi kak nita. rase nak cubit2 je.hihihi :p

dr.cinta said...

wahhh romantiknya...huhu...ble nk kluar cte ni eh? i love this story so much!!!

Anonymous said...

Wahhh akhirnyer ada gak n3 terbaru utk PAM nie...teringin sangat nak tahu cam mana akhirnya hubungan Bad & Sabrina...

Kak hanni kalau novel nie dh publish cepat2 inform yer, dh x sabar nak beli novel nie wat koleksi selepas BYMB...

Anonymous said...

sayng kak kak hanni...
suker ngat n3 kali nie..
best best best..
hadiah dari badrul tu mesti gelang yang ina tanak yang mahal tu kan...hu hu..beshnyer..

cepatla kuar versi cetak...da tak sabo nie..

mim

Unknown said...

lmbt lg ke nak kuar novel ni?
jgn la lmbt2..
cter ni best la..
thnx hanni..
best sgt..

••♥shidaradzali♥•• said...

kak hanni nti ble cite neh dah publish gtau yerk...
make a big announce here...
hehehehe...

Unknown said...

AKU JATUH CINTALAH DENGAN N3 KALI NIE!! ADUSSS.....

azzakiah said...

k.hanni..
agak2 bile nak publish novel ni?
bgtaw taw..
x sabar2 la nak taw keudahan cite ni..
hehehe..

nurhakim said...

salam...best lah n3 kli nie...
snyum srng2 dpan pc nie bla bc...
tmbah2 plk ngn lgu yg best 2 lyannnn je lah...hihiii
kak hanni...t PAM dah kuar ghtu tau...
n nvel2 kak hanni yg lain 2 jgn lpa smbng tau...;)

Anonymous said...

cpt kuarkan cite ni!!nak sgt@ bace!

mama nursaafia & zafwan said...

best sgt2....suka2....x sabar nak tgu novelnye....

Anonymous said...

Please inform us if this novel has been published. I can't wait to know the end of INA and BAD story. Btw, i just love the way u tell the story. It really fascinates me. Keep up ur good work Hanni.

Ekin said...

tq, hanni...trubat rindu pd PAM. x sabar nak tunggu novel ni keluar...moga berjaya...

Anonymous said...

bestnya...nk sangat buku ni .......x sabar2

Anonymous said...

wah
rmantik gla
SUKA
SUKA
SUKA
syg kat dgn ina n bad
jgn lpa btw bla kuaq....
ta sba endin dya
hope imal jgn cr dy ina ag
dayana bq kna crai
eheheheheheh

Anonymous said...

salam,

kak haniiiiiiiiii!
hehehe versi teruja sket,nyway congrats for your success. take ur time so that nnT kitorng puas dgn hasil buah tgn akak yg baru. bila dh siap nk publish, buat annouce besar2an. xpun buat mcm BYMB dulu.suka sgt2.

thanks kak!teruskn berkarya.

wassalam
aisyah miri

Nurul 'Atiya said...

BestNye..
kak hanni,
klu novel 2 da kluar ckp au..
: )

juneHalim said...

wah...terbuainyer prasaan kak hani...cpt la kua dlm bntk bercetak...ske sgt bce...da lme ikuti blog akk

erm sila jemput ke blog sy ... http://qalisdarwisya.blogspot.com/

puteri_kebayan said...

bila novel ni nak kuar?
xsabar nak tahu kesudahan..
cepatlah;-)

Anonymous said...

kak hanni...
da kuar ke PAM versi cetakan???
xsbr2 nk dptkannya...

♥corcraze♥ said...

sambungan sendri PAM..
Ina mengaru2 bila ada nyamuk yg gatal2 curik darahnye.
Bad kesian tgk tdo Ina yg t'ganggu.Dia pun dah tersengguk2 mngntuk.Sbb kesian Bad mendukung Ina utk dibawa ke bilik.
Hadiah td disimpannya dlm poket Bad sementara nak dukung Ina.
Sampai kat bilik Ina,bad letak dia kat atas katil dan matanya leka menjamah segenap ruang wajah Ina.Dlm terleka tanpa sedar die ttdur skali.di dlm 1bilik yg sama.dan satu katil yg sama.bersama!

HUaaahuahua!!giler desprate smpi wat cite sndri..

one day mesti Bad kasi Teddy tu kat Ina punyer..
maria mati la kau!
Ikmal,paling kesian..myb die larikan diri ke overseas..
Dayana kena cerai sbb bekeras nak gi beijing.smbil uruskan hotel kat beijing dia jth cinta kat local china!kahkahkah!
darius jumpa balik ngn syuhada..
bad and ina a year later dpt ank kembarr!!!

hua!!ape pon berangn sy,sy ttp nak cite sbenar dr kak hanni!!!
tlg la cpt publish yerrr..

ⓛⓘⓣⓣⓛⓔ ⓢⓠⓤⓐⓡⓔ said...

kak..
novel nie lom kuar lg ea?
huhu...
org caro novel ym berbicara..
tapi tkde..
huhu...

n_dayu said...

keep it up u'r momentum. Good Job done....:)

mira ;) said...

x prasan plak ada special n3..
x sabo2 nak tnggu versi cetak..
aku nak beli gak!aku x kira..>,<

kinkin said...

bila PAM nak kuar kak?
tak sabar nak beli ni.
citer ni best sgt2.
nanti dah kuar, jgn lupe nak war2kan ye?
takut tak sempat beli dah habis pulak.
:D
good job akak,

dillamelissa said...

salam kak hanni..
first nak ucap tahniah kat kak hani coz wat cita yg memang best...
baca cita nie macam2 saya rasa... sometimes rasa nak nangis.. sometimes sebak sangat kat dada nie.. n sometimes sengih seorang2.. hehe.. apa pon cita nie mmg best.. wish luck to kak hanni.. n cpt2 publish ek PAM nie.. Love kak hanni..:D

Anonymous said...

duhai hati..
sukarnya dimengerti..

akhirnya, kebahagiaan tetap ade untuk kite..

Anonymous said...

wuwuwuwuwu....bila bc musti aku prasan yg sabrina ni aku...muahahaha....layanzzzzz......

Anonymous said...

hanni.. tak sabarnya nak tengok bad angau... cepat sikit ye...

siti87 said...

nanti kalau dah keluar cter ni bgtaula...best la..tak sabar tggu..

johana said...

waaaaaa,sambungla
mak saye x kasi beli buku ni
huwaaa nnti x bleh bace sdihnyee,sape sape tlong la cerita kat saye penghujungnye nnti

doraemonku_kiut@yahoo.com

Anonymous said...

waaa!! k. hanni,mmg nk tau gak ending dier...skrg gak!! kalo bleh biala end. die laen drpd org lain n cer. k. hanni sbl0m ni...wish u
g00d luck!!

Anonymous said...

wow memg beh cite nih.dr pat keje aku bace sampai kat uma aku sambung..mjeling gk r bos aku.
cepatla kluar novel nie..xsabarnye..

[11:35:50 PM] hos.getah: