Friday, April 24, 2009

Mimpi Yang Mati 2

“Mak nak sambung sampai ke sana,”
Ameer meninjau sambil berdiri di sebelah ibu mertuanya. Kemudian dia tersenyum kecil.
“Boleh ya, Meer?,”
“Hmm… mak cakap saja nanti, berapa mak nak… Nanti saya bagi,”
“Buat apa nak sambung lagi mak? Membazir aje,”Laila menyampuk dari kerusi rotan yang didudukinya. Tidak berpuas-hati dengan keinginan ibunya yang bagai tiada penghujung.
“Apa pula? Mak nak besarkan, suka hati mak lah. Ameer pun tak bising…,”
Laila bungkam. Kalau sudah libatkan nama Ameer, apa lagi guna kata-katanya. Yang mengeluarkan belanja, bukan dia. Tetapi Ameer. Sudahnya, dia terus memerhati dalam diam perbualan Ameer dan ibunya. Rasa geram bagai tidak bertepi. Wajah Ameer yang tersenyum senang dipandang sekilas. Senyum panjang ibunya pula bagai menjentik lagi geram di hati. Hati yang memang sudah sedia membara dengan permintaan bukan-bukan ibunya. Tidak betah lagi dengan apa yang dipandang dan didengar, dia mengangkat punggung.
“Nak ke mana, Maya?,”
Laila berpaling. Melawan renungan suaminya yang sedikit kehairanan.
“Masuk,”jawabnya sepatah. Kaki segera dihayun. Tidak lagi menoleh ke belakang. Malas mendengar bual bicara Ameer dan ibunya.
“Hai kak… lajunya. Nak ke mana ni?,”sapaan itu, membuat langkahnya terhenti di hadapan pintu bilik. Adiknya tersengih bersama dulang minuman di tangan.
“Akak nak rehat kejap,”
“Tak nak minum sekali ke? Ikin dah buat air ni,”
“Tak apalah. Kejap lagi akak keluar. Nak baring kejap. Penatlah,”
Asyikin mencebik.
“Hmmm… suka hati akaklah…,”
Laila tersenyum hambar. Memandang kosong ke arah adiknya yang sudah mula menyambung langkah.
“Ikin,”
Asyikin menoleh. Laila masih di pintu. Menggaru dahi sambil bercekak pinggang.
“Ada apa, kak?,”
Laila diam seketika. Mencari ayat pemula bicara.
“Mak baru sambung beranda depan. Apa lagi mak nak buat tu? Nak sambung apa lagi?,’akhirnya soalan itu dilontar bersama rasa tidak puas hati.
Asyikin tersengih.
“Entah. Mak nak tukar jadi banglo kot,”
Laila menjeling. Asyikin tergelak dengan loyar buruknya sendiri.
“Okaylah kak. Pergilah berehat. Ikin ke depan. Nak hantar minuman,”
Laila sekadar mengangguk. Daun pintu ditolak perlahan. Mengeluh panjang sambil bergerak ke katil. Penat berada di dalam kereta selama hampir lima jam, membuat dia begitu tertarik ke situ. Berbaring sambil meregangkan badan. Lega. Seketika begitu, dia bangkit. Tidak tenang sebenarnya. Sungguh dia kurang senang dengan sikap ibunya. Entah kenapa, menebal rasa malu pada Ameer, dek kerana sikap ibunya yang satu ini. Kadang-kadang sukar untuk dia faham sikap Ameer. Lelaki itu terlalu berlembut dengan ibunya. Dia mengeluh lagi. Ketukan perlahan di pintu memaksa dia berpaling. Memandang daun pintu yang terbuka perlahan. Wajah Ameer terjengul.
“Tak nak minum ke?,”
Laila menggeleng perlahan. Melihat gelengan itu, memaksa Ameer melangkah masuk. Menghampiri Laila yang bersandar malas di kepala katil.
“What’s wrong?,”
“Nothing. Tak ada apa-apa,”
“Muka masam je. Takkan tak ada apa-apa?,”
Laila diam. Memandang sepi pada Ameer yang mengambil tempat di sebelahnya.
“Tell me. Kenapa ni?,”
“Entahlah bang,”
Ameer mengangkat kening. Inginkan satu penjelasan yang panjang lebar dari isterinya itu.
“Abang balik ni, bukan sebab saja-saja nak balik, kan? Sebab mak suruh kan?,”
Ameer tergelak kecil. Melihat wajah Laila yang masih tiada seri.
“Apa salahnya? Bukan balik rumah orang lain. Rumah mak Maya juga kan?,”
Laila mengeluh lagi. Memandang wajah Ameer tanpa perasaan.
“Kan?,”soal Ameer sekali lagi.
“Kalau mak suruh balik tak bersebab, Maya tak kisah. Tapi, Maya tahu. Itulah sebabnya mak suruh abang balik kan?,”
“Kalau mak tak suruh pun, memang patut kita balik kan? Dah lama juga kita tak balik…,”
Laila menarik nafas panjang. Perlahan mengangkat punggung. Kaki dihayun ke jendela. Membiarkan angin petang membelai lembut wajahnya.
“Kenapa abang tak cakap saja dengan mak, tak perlu semua tu, tadi?,”tiba-tiba dia bersuara setelah agak lama melayan sapaan angin petang ke wajahnya.
“Kenapa pula? Kenapa tak perlu?,”
“Abang tak rasa membazir ke?,”
Ameer tersenyum kecil. Turut mengangkat punggung dari katil.
“Membazir kenapa?,”soalnya lembut sambil memeluk bahu isterinya. Laila tersenyum kelat. Kurang selesa dengan perbuatan Ameer. Entah kenapa, pelukan itu bagai mengundang ingatannya pada perempuan-perempuan yang sering menemani suaminya itu. Walau tidak pernah bertembung, cukup banyak peristiwa yang membuktikan kecurangan Ameer terhidang, di hadapannya. Pelukan dan kemesraan suaminya itu terasa begitu murah. Begitu mudah diberi kepada gadis-gadis yang mampu menawan hati lelakinya. Laila mengeluh kecil. Dia sudah mula membuat andaian sendiri.
“Rumah ni dah cukup besar, bang. Mak pun Cuma tinggal berdua dengan Ikin saja. Buat apa nak besarkan lagi?,”dia bersuara laju. Mahu melontar jauh fikiran negatif yang cuba menghasut sebenarnya. Walau seburuk mana perangai lelaki itu, Ameer tetap suaminya. Ada tanggungjawab terhadap lelaki itu, yang tergalas di bahunya.
“Permintaan mak. Ikut sajalah,”
Laila berpaling. Merenung wajah Ameer yang bersahaja. Dalam diam, hatinya memuji lagi. Tampan. Dalam diam juga dia bersyukur. Bersyukur kerana, sampai ke saat ini, hatinya tidak terikat dengan cinta Ameer. Tidak dapat dia bayangkan apa akan jadi pada perasaannya kalaulah cinta terpatri di hatinya. Cinta pada lelaki seligat Ameer tidak akan membahagiakannya. Dia yakin pada hakikat itu.
“Kenapa ni? Kenapa pandang abang macam tu?,”
Laila terkedu seketika. Perlahan dia berdehem. Menutup malu sendiri.
“Itulah yang Maya pelik. Maya tak faham. Abang ikut saja permintan mak. Bulan lepas, bagi duit nak beli rantai baru. Dah tu, sibuk suruh belikan kereta untuk Ikin…,”dia menyambung bicara tanpa mengacuhkan soalan Ameer.
“Abang tak kisah, sayang,”
“Itu namanya ambil kesempatan bang. Maya malu tau, bila mak buat macam ni…Malu dengan abang,”
“Nak malu kenapa? Mak Maya, mak abang juga kan?,”
“Tapi, tak perlulah mak buat macam ni. Kereta dah ada, suruh beli lagi untuk Ikin. Emas dah tak cukup tempat nak pakai, beli juga yang baru. Ni… nak besarkan rumah pula. Bukan ramai pun yang duduk kat rumah ni,”
Ameer tergelak kecil. Laila sudah mula membebel. Kurang senang dengan sikap ibunya sendiri. Diam Laila hilang sudah. Emosi sungguh isterinya saat ini. Dia mengeratkan pautan tangannya di bahu Laila.
“Terpaksalah. Dah itu janji abang dulu, sebab nak dapat anak dara dia ni…,”
Laila menjeling. Sedikit tajam. Kata-kata itu meresap ke tangkai hatinya. Mendengar kata-kata itu, tiba-tiba terasa dirinya seperti barang dagangan. Diperdagangkan oleh ibunya sendiri demi sedikit kemewahan yang Ameer janjikan. Benarkah begitu? Wajah Ameer yang disimbah senyuman itu, direnung lama. Kerana dia, Ameer sanggup menurut apa sahaja kemahuan ibunya? Benarkah begitu? Hatinya bertanya lagi.
“Banyak betul abang kena berhabis sebab Maya ya? and… sebab itulah mak beria-ia suruh Maya terima abang ya?,”sedikit sinis soalan itu meluncur di bibirnya. Terkilan dengan kata-kata Ameer sebenarnya. Barangkali pengakuan dalam gurau itu adalah hakikat yang tersembunyi selama ini. Hakikat yang berjaya menyatukan dia dan Ameer dalam satu ikatan perkahwinan. Hakikat yang menceritakan kenapa ibunya bersungguh-sungguh memaksa dia menjadi suri hidup Ameer.
Ameer menyambung senyum. Memang betul kata Laila. Memang banyak dia berhabis demi Laila. Daripada mula merapati keluarga Laila sehinggalah ke saat ini. Daripada rumah kayu kecil, rumah ini sudah berubah wajah. Menjadi rumah batu yang cukup besar untuk dihuni cuma berdua oleh ibu mertua dan adik iparnya. Namun, tidak mungkin dia mengakui semua itu di hadapannya isterinya ini. Pasti pengakuan ini hanya akan membuat hati Laila semakin tawar padanya.
“Abang gurau je. Memang abang tak kisah, Maya. Biarlah. Kalau bukan bagi pada mak, nak bagi pada siapa lagi? Mak Maya, mak abang juga. Abang bukan ada family lain pun…,”
“Tapi, permintaan mak tu… Maya..Maya tak suka. Maya tak suka mak membazir macam tu. Abang janganlah ikut sangat kehendak mak,”
Ameer terus tersenyum.
“Abang… Maya serius ni. Abang janganlah senyum-senyum saja,”
Ameer mengeluh pendek. Pelukan di bahu Laila terlerai.
“Sesekali beginilah abang boleh tengok emosi Maya. Kalau tidak, macam patung bernyawa,”
“Patung bernyawa? Rasanya tak pernah Maya buat abang macam tu…,”
Ameer tersenyum.
“Maksud abang, emosi kali ni, nampak betul-betul ikhlas. Emosi Maya yang lain tu… macam sandiwara. Sandiwara menyambung kelangsungan hidup kita sebagai suami isteri…,”
Laila mengerling. Patung bernyawa? Sandiwara? Sedikit melampau perumpamaan yang Ameer berikan. Rasanya layanannya pada Ameer tidaklah seburuk itu. Tidak pernah wujud perkataaan-perkataan itu di dalam hidupnya. Dia tidak pernah menghukum Ameer dengan kaku dan bisunya. Dan, sandiwara… jauh sekali perkataan itu daripada kamus hidupnya. Apa yang dia lakukan adalah apa yang seorang isteri patut lakukan. Dia berpaling. Mahu berlalu dari situ. Dalam diam, hatinya terguris dengan kata-kata Ameer.
“Maya…,”Ameer bersuara tiba-tiba. Langkah yang baru mahu diatur, terbatal tiba-tiba. Laila menoleh. Mencari wajah Ameer.
“Ada apa, bang?,”
Mendengar soalan Laila dan melihat wajah Laila, Ameer tersenyum kelat. Tidak jadi mahu menyambung kata. Sudahnya, dia cuma menggeleng perlahan.
“Sure?,”
“Very sure,”
Laila jongket bahu.
“Kalau macam tu, Maya keluar dulu?,”
Ameer mengangguk. Dan, Laila mula mengatur langkah.
“Err… Maya…,”
Sekali lagi langkah Laila terhenti, dan sekali lagi dia menoleh.
“Abang… kenapa ni?,”
Ameer tersengih. Bergerak mendekati Laila.
“Mak cakap ada rebung. Baru ambil dari kebun,”
“So?,”Laila bertanya pendek.
“So… sayang masakkan? Dah lama tak makan rebung masak lemak,”
“Suruhlah mak mertua abang masakkan. Kenapa suruh Maya pulak? And… patung bernyawa, tak pandai masak,”
Ameer terdiam. Memandang wajah Laila yang tidak bereaksi. Tidak sangka itu jawapan yang Laila berikan, sebenarnya.
“Tak nak tak apalah…,”akhirnya dia menjawab dengan nada sedikit hampa.
Laila tersenyum. Dalam marah, terselet sedikit rasa kasihan melihat Ameer yang terus terdiam.
“Berkali-kali panggil Maya, just nak suruh Maya masak rebung ke?,”dia bersuara perlahan. Cuba memujuk hatinya yang terguris dek kata-kata Ameer, demi mengembalikan senyum di bibir lelaki itu.
Ameer mengangkat muka. Wajah Laila sudah dihias senyum. Senyum yang nampak cukup manis di matanya. Bukan selalu senyum sebegitu terhidang untuknya. Ada rasa hairan yang menjamah hatinya. Kata-kata Laila sebentar tadi cuma gurauan kah?
“Boleh ke tak?,”dia bertanya sekali lagi. Inginkan kepastian.
Laila memeluk tubuh. Merenung lama wajah suaminya.
“Sejak bila abang nak suruh Maya masak, siap kena tanya boleh ke tak?,”soal Laila pelik.
“Sejak muka Maya serius benar bila abang minta tolong tadi,”
Laila tersenyum kecil. Serius? Siapa yang tidak jadi serius, kalau dipanggil berkali-kali hanya untuk permintaan sekecil itu. Dan, siapa yang tidak jadi serius apabila sewenang-wenangnya suami membuat kesimpulan sendiri tentang sikap dan perlakuan yang di persembahkan?
“Abang panggil macam nak cakap benda penting. Tapi, Cuma nak suruh Maya masak. Siapa tak geram?,”bohongnya sambil tersenyum kecil.
Ameer turut tersenyum.
“Thanks sayang,”
Laila tersenyum kecil.
“Maya keluar dulu. Siapkan sayur lemak abang tu,”
Ameer mengangguk perlahan. Merenung Laila yang berlalu keluar. Sebaik pintu tertutup, satu keluhan berat dilepaskan.
“Memang ada soalan penting untuk kamu, Maya…,”dia bermonolog sendiri sambil berbaring ke katil. Laila isterinya. Hampir tiga tahun hidup bersamanya. Laila akur pada setiap permintaannya. Laila tidak pernah menyakiti hatinya. Laila patuh memenuhi setiap keinginannya. Tetapi, kenapa sehingga ke saat ini, dia tetap berasa Laila masih lagi tidak menjadi miliknya? Laila seperti masih terlalu jauh darinya. Terlalu jauh…
Irama true tone dari poket seluar membuang seketika fikirnya. Perlahan tangan bergerak mengeluarkan telefon bimbitnya. Melihat nama yang muncul di screen. Perlahan telefon dibawa ke telinga.
“You kat mana?,”
“Kampung,”
“Bila you balik? Tak cakap pun?,”
Ameer diam seketika. Nada suara Shania kedengaran sedikit marah di telinganya.
“Takkan semua benda I nak buat kena inform you…,”akhirnya dia bersuara dengan nada sedikit mendatar. Sudah sedikit rimas sebenarnya dengan tingkah Shania sejak akhir-akhir ini. Shania mula mahu menjaga setiap langkahnya. Dalam erti kata lain, Shania mula mahu mengongkongnya.
“Yelah. At least cakaplah. I kat office you sekarang. Datang-datang, you tak ada,”
“Selalu nak datang, call I dulu…,”
“Ingat nak buat surprise. You pula tak ada. Hmm.. Okaylah. Berapa hari you kat kampung?,”
“Tak sure. May be dua tiga hari,”
“Dengan wife?,”
“Rumah dia. Mestilah dengan dia…,”
Diam. Ameer tersenyum kecil. Dia tahu Shania cemburu.
“Hello… ada lagi ke ni?,”dia bersuara separuh bergurau.
“Ada… Oklah. Selamat bercuti,”
“Okay. Thanks,”
“I’ll miss you…,”
Ameer tergelak.
“Me too…,”
“A lot…,”
“Yeah… Me too,”
“Love you Meer. Bye,”
“Bye…,”
Talian dimatikan perlahan-lahan. Wajah Shania yang menenami sembangnya seketika tadi, turut hilang perlahan-lahan. Berganti wajah Laila bersama rasa suram yang bertandang lagi.

****

26 comments:

Hanni Ramsul said...
This comment has been removed by the author.
bidadari cinta said...

siannyer..sbb nak dpt laila kena berkorban wang rinngit..cinta sebegitu tak ikhlas..bile dh dpt laila, main ngan pompuan lain lak!geram ngan org lelaki skrg..suke mainkan perasaan pompuan..kak hanni, ade byk kesilapan ejaan ni..check balik yer..apepun citer kak hanni mmg best!

aNa-FanA- said...

menarik cite ni.....
chayok2!^_~

atie md said...

kak hanni best ceta ni... kurang2 blh ubati hati peminat yg sentiasa menantikan PAM...

misz nana said...

alahai.. apa kena la ngan perkahwinan dorang ni?
salah Laila ke sebab belum ada rasa cinta kat Ameer? ke, salah Ameer sendiri? huhu..

Nurul said...

rasanya salah ameer ,
kenapa nk cr perempuan lain kalau dh ade isteri .
try la curi hati isteri die tu .
ish , haha
nice story kak hanni :)

miss petite said...

best la k.hani...
hopefully laila sdar yg ameer crazy in love with her n try to change ameer.....
n bla nk smbg PAM..
lmanya tngu...

Anonymous said...

alahai..
rasa skt hati..
xtau nape,,
memg bawa effect arr cite kak hanni nih..
huhu..
bt. miss a lot ngn ina n bad..

puteri_mukhriz said...

amir ni pn satu, dh ada isteri, cr pompuan lain...cmner nk rebut hati isteri

Dandelions said...

salam, tetiba lak sy jadi emo bce cite ni...
Lelaki bnyk je alasan ble ade yang xkne, bukan nak cari jalan nak btulkan ape yang salah.
N, i luv laila's character sebab die xbodoh nak bagi spenuh cinta kat Ameer tu. Way to go girl!!

Anonymous said...

wushhh..
berat jugak novel kak hanni yg baru ni
critical thinking ni kak hanni
berat jgk hidup berumah tangga ni
mcm2 dlm kpla i skg ni..

::cHeeSeCaKe:: said...

best gak cite ni..
cume plik ngn sikap ameer..
nmpk syg sgt kt laila..tp ade perempuan lain..yg mak si laila ni demand xberingat..huhu

Ynaz said...

i love ur story..:)

aqilah said...

susah jadi perempuan ni kan! tak terima, dipaksanya sampai dapat, bila dah dapat, dibuatnya seperti boneka. nak, cari bila taknak......... bersendirian le kite ni.. nasib.............. apapun hanni, akak follow......................

Saichou said...

cinta yg ditwan mgunakn wang ringgit, sebab tu perkahwinan diorg tak bahagia kot...

keSENGALan teserlah.. said...

hoho..
ape mslh rmhtngge dorang nieh ek??
slh sape??
huhu..mnjdkan kte sume seorang pemikir..
huhu..but still cant get d conclusion..
so,,smbung2 agy..
leraikan pertanyaan nieh..
hehe...

Anonymous said...

citer pergilah air mata tu dh abis ke? Xnk smbg gi?

atieza said...

salam..such a good intro..keep it up..

Anonymous said...

nk tnye..citer yg len dh abis ke?ku seru rindu itu..pergilah air mata...pun best jgk..tpi knpe tergntung

aku ...di kala sepi said...

citer kat atas ni cam citer ksri jerk...
walau sayang giler kat isteri dia, still ade pompuan lain. hani...plaz jgn wujudkan citer baru sebelum citer lama ade endingnye....
kali nie pon akan tergantungkah???

Anonymous said...

ieeeee. gram nye kt ameer.. enth tba2 jew emo bca citer ni.. cian laila. kna jd mngsa crang amer. dsar llaki!

ceh..'ter'emo... hehehehe

reramadesa said...

huhuhu...sedap cite ni..tp knpa ada konflik...bagilah dia org baik

fisa said...

salam.kak hanni,best cite ni..cma rsa mcm lbih kurang KSRI je...suami dia de girl lain..dialog kt kg pun lbh kurang.hehe...

myra_am said...

kak hani ,saya mira ,saya minat sangat ngan semua karya kak hani dan karya yang saya paling minat adalah cerita tentang kau dan aku, so kak hani cepat-cepat ar sambung tau!

mira
UK

張曼玉Lynn said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

barddiana said...

Teremo jap bace citer nih......camner nak dpat jiwa laila kalau jiwa dibeli ngan wet...adushhh....

[11:35:50 PM] hos.getah: