Tuesday, March 24, 2009

Pergilah Air Mata 46

Sesekali dia menjenguk ke dalam. Tidak Nampak apa-apa. Gagal mendapat jawapan pada rasa hairannya, Sabrina bersandar ke kerusi. Menyambung menungannya sambil menikmati nyaman suasana malam. Perbualan yang tenggelam timbul antara Badrul dan Datin Hamidah, tidak lagi dia hiraukan. Bukan urusannya. Seketika dia teringat pada cakap-cakap Jamilah petang tadi. Badrul mahu berpindah. Satu berita yang mengejutkan. Satu berita yang sedikit sukar untuk dia terima. Andai Badrul keluar dari rumah ini, apa statusnya nanti? Bagaimana letak duduk dirinya di dalam banglo besar ini? Apakah dia juga terpaksa keluar dari sini? Persoalan demi persoalan sentiasa bermain di fikirannya. Ingin dia ajukan pada Badrul, tetapi, melihat lelaki itu cuma membisu, hasratnya dibatalkan. Badrul tidak berbincang dengannya. Keputusan yang Badrul buat pun, langsung tidak dia ketahui. Betul-betul di luar jangkaannya. Mengapa mesti lelaki itu keluar dari rumah sebesar ini? Dari rumah yang memang miliknya sendiri.
“Hey!,”
Sabrina tersentak. Sapaan secara tiba-tiba membuat semangatnya bagaikan hilang. Dan, cuma seorang sahaja manusia yang suka menyapanya dengan cara itu. Dia menoleh. Badrul tersenyum panjang. Suka hati kerana berjaya membuat dia tersentak, barangkali.
“Kau buat apa kat sini? Kira berapa banyak jembalang yang lintas depan rumah?,”
“Ish, awak ni. Janganlah cakap mengarut macam tu,”
“Kenapa? Takut?,”
“Taklah. Mana ada takut?,”
Badrul tersenyum panjang. Senyum yang membuat hati Sabrina sedikit membara. Senyum mengejek.
“Kenapa belum masuk tidur?,”soal Badrul sedikit serius. Sabrina cuma tersenyum.
“Belum mengantuk. Kalau awak tak kisah nak cerita, boleh saya tahu kenapa dengan mama? Saya dengar dia macam marah-marah…,”
Badrul mengeluh perlahan. Memandang wajahnya sebelum perlahan-lahan mengambil tempat di hadapannya.
“Kau curi dengar ya?,”selamba sahaja Badrul menuduh.
Sabrina menggeleng.
“Saya terdengar,”
Badrul tersenyum kecil.
“Samalah tu….,”rungut Badrul dengan nada perlahan. Sabrina mengerling. Barangkali Badrul tidak mahu berkongsi cerita. Mengerti dengan pendirian Badrul, dia tidak mahu mendesak lagi. Majalah di tangan, dibuka semula. Membelek helaian demi helaian tanpa tujuan yang pasti.
“Mama marah…,”
Jemarinya terhenti. Perlahan dia mengangkat muka.
“Mama marah? Kenapa?,”
“Aku cakap nak pindah. Kau pun tahu kan? Aku nak pindah…,”
Sabrina mengangguk perlahan.
“Mama bising. Dia tak izinkan,”
“Dah tu? Tak jadilah awak pindah?,”
“Jadi. Minggu depan aku pindah. Lama-lama hilanglah marah mama tu…,”
Sabrina diam. Langsung tidak gembira dengan keputusan Badrul.
“Awak pindah, saya macam mana?,”akhirnya dia bertanya perlahan.
“Kau duduklah sini. Tak ada masalah kan?,”
Keputusan mudah Badrul membuat dia terus terdiam. Diam sehinggalah lelaki itu benar-benar keluar dari rumah besar ini. Sudah hampir dua minggu. Bermakna sudah hampir dua minggu juga dia tidak melihat wajah Badrul. Tidak mendengar suara marah Badrul. Usikan dan sindiran Badrul. Dan, semua itu membuat hatinya kini dibelenggu rindu. Dia rindukan Badrul. Satu perasaan gila yang tidak harus tersangkut pada ranting rasanya.
“Ina…,”
Sabrina menoleh. Mencari wajah Jamilah.
“Kenapa kak?,”
“Datin…,”
“Kenapa dengan Datin?,”
“Datin nampak sedih benar…,”
Sabrina diam. Memang dia juga sedar akan perubahan wanita itu. Sering murung semenjak Badrul pergi. Cuma marah yang mengiringi pemergian Badrul dan Dayana tempoh hari. Jelas Datin Hamidah langsung tidak mahu berpisah dengan anak tunggalnya itu.
“Kenapa Badrul tak pulang jenguk mama dia ya?,”akhirnya satu soalan diajukan pada Jamilah.
Jamilah menjungkit bahu.
“Kasihan Datin. Mesti rindu sangat kat anak dia tu…,”sambungnya perlahan.
“Bukan Datin aje kot. Isteri dia pun sama kot. Dah seminggu lebih termenung panjang…,”
Sabrina menjeling. Disambut tawa kecil Jamilah.
“Apa kita nak buat kak?,”soalnya tanpa mempedulikan usikan Jamilah. Jamilah menjungkit bahu.
“Datuk, mana?,”
“Pagi-pagi dah keluar. Jumpa kawan agaknya,”
Sabrina mengeluh perlahan. Sampai hati Badrul memperlakukan ibunya sebegitu.
“Ina pergilah pujuk Datin,”
Bulat mata Sabrina merenung wajah Jamilah.
“Saya?,”
“Yalah. Ina kan menantu dia…,”
“Takutlah saya, Kak. Datin mana pernah sukakan saya. Nanti, tak pasal-pasal saya cuma akan tambah runsing dia saja…,”
“Dah tu, Ina sampai hati ke tengok Datin sedih macam tu? Tak pernah akak tengok Datin murung macam tu sekali,”
Sabrina diam. Memang hiba melihat keadaan Datin Hamidah saat ini. Hilang segala sifat garangnya dulu. Wanita itu bagai mengasingkan diri dari semua orang.
“Akak telefonlah Badrul,”
“Akak mana ada phone number dia. Ina lah yang call,”
“Saya pun tak ada,”
Jamilah merenungnya dengan renungan tidak percaya.
“Mana Datin sekarang?,”
“Ada kat ruang bacaan,”
“Saya pergi tengok dia sekejap ya,”
Jamilah mengangguk. Sabrina mengangkat punggung. Berlalu ke ruangan bacaan. Dia berhenti seketika di pintu. Memandang kosong ke arah Datin Hamidah yang sedang melayan menung. Dadanya tiba-tiba berombak kencang. Ada rasa gerun untuk mendekati wanita itu. Datin Hamidah tidak pernah suka padanya. Risau kemunculannya Cuma akan menambah rawan di hati wanita itu. Namun, untuk dia biarkan ibu mertuanya berterusan begitu, dia tidak sampai hati. Perlahan dia mengetuk pintu. Datin Hamidah berpaling. Seketika Cuma sebelum pandangannya dilontarkan jauh ke luar jendela. Bersandar lesu pada sofa. Tanpa dipelawa, Sabrina melangkah masuk. Mendekati Datin Hamidah.
“Boleh saya duduk, Datin?,”
Datin Hamidah diam lagi. Perlahan Sabrina mengambil tempat di sebelah wanita itu. Menelan liur lambat-lambat. Apa yang harus dia buat untuk hilangkan kemurungan ibu mertuanya ini?
“Datin… Kenapa ni? Saya tengok sejak Bad pindah, Datin macam sedih je?,”
Diam. Dengan sedikit ragu, Sabrina menyentuh jemari Datin Hamidah. Melihat wanita itu tidak menolak sentuhannya, jemari Datin Hamidah digenggam erat.
“Datin jangan sedih –sedih macam ni. Tak elok untuk kesihatan Datin. Nanti Datin stress. Bad bukan pergi mana pun. Mesti dia akan datang jenguk Datin nanti,”dia bersuara lembut. Berharap sangat agar kata-katanya itu tidak akan menambah rasa sedih Datin Hamidah. Namun, telahannya meleset. Keadaan Datin Hamidah bukan bertambah baik. Kata-katanya ternyata hanya membuat air mata laju membasahi pipi Datin Hamidah. Dia tergamam. Cepat-cepat air mata di pipi Datin Hamidah diseka dengan jemarinya.
“Datin… jangan menangis Datin. Bad mesti tak suka tengok keadaan Datin macam ni. Janganlah menangis ya…Saya minta maaf. Saya tak bermaksud nak tambahkan lagi sedih Datin.
Kalau datin nak bersendiri, saya keluar dulu ya? Saya minta maaf. Sebab saya, Datin menangis…,”
Dia mahu berlalu apabila genggaman Datin Hamidah tiba-tiba erat di jemarinya.
“Mama tak pernah berpisah dengan dia…,”
Sabrina terkedu. Terduduk semula di sofa. Mama? Dia silap dengar atau Datin Hamidah yang tersilap sebut?
“Dia dapat offer sambung belajar oversea. Mama tak izinkan dia pergi. Dia sambung belajar di sini saja. Kenapa? Sebab mama tak sanggup nak berpisah dengan dia. Dia segala-galanya pada mama. Dia tak membantah pun masa tu. Dia cakap, yang penting mama bahagia. Yang penting mama gembira. Tapi, sekarang ni, bila dah kahwin, dia sanggup tinggalkan mama. Dia dah tak nak gembirakan orang tua ni lagi. Kebahagiaan mama dah tak penting lagi. Dia tinggalkan mama seorang kat sini…,”
Sabrina kelu. Luahan hati Datin Hamidah begitu meruntun jiwa.
“Mama rindu sangat kat dia…,”
“Datin call lah. Kalau Datin call, mesti Bad datang,”
“Buat apa mama nak call? Kalau dia ingat mama, dia dah balik,”
“Mungkin Bad sibuk kot. Maklumlah, baru pindah, mesti nak kemas apa yang patut,”
“Kenapa mesti nak pindah? Apa, rumah ni tak cukup besar ke untuk dia dengan Dayana?,”
Sabrina mengeluh perlahan sambil tangannya menarik tubuh Datin Hamidah ke pelukannya.
“Datin… mungkin bagi Bad, ini keputusan yang paling baik untuk dia. Kita kena hormat keputusan dia, kan?,”
“Dia dah tak sayangkan mama,”
Sabrina tersenyum.
“Mana ada. Takkanlah Bad tak sayang Datin. Bad pindah, tak bererti Bad dah tak sayangkan Datin. Kita bagilah ruang untuk Bad pilih hidup yang dia suka…,”
“Dia lagi pentingkan Dayana. Dia lebih sayangkan Dayana berbanding mama…,”
“Datin, tak baik Datin cakap macam tu. Mana boleh samakan sayang isteri dengan sayang ibu. Saya percaya sayang Bad pada datin tak pernah kurang. Cuma, kalau apa yang berlaku boleh jejaskan kebahagiaan rumahtangga dia, dia mesti kena cari jalan penyelesaaiannya, kan? Datin janganlah marah Bad. Terimalah keputusan dia tu. Saya yakin, kalau dia dah tak sibuk, mesti dia akan datang cari Datin,”
Datin Hamidah diam. Kepalanya yang terlentok di bahu Sabrina diangkat perlahan-lahan. Menatap wajah gadis yang tidak pernah sekali pun dia terima sebagai menantu. Hatinya tersentuh dengan susunan kata-kata Sabrina yang cukup teratur. Kata-kata yang sama yang meluncur di bibir Badrul sebelum anak tunggalnya itu nekad juga untuk berpindah. Dia berpindah demi perkahwinannya. Dia berpindah bukan sebab dia sudah tidak sayang pada ibunya. Itu jugalah yang Badrul luahkan padanya. Tetapi, kenapa kata-kata yang meniti di bibir Badrul saat itu, membuat dia marah? Membuat dia berkecil hati? Dan, kenapa kata-kata yang baru meniti di bibir gadis ini, boleh meresap sebagai satu nasihat di telinganya?
“Kamu tak kisah ke, dia tinggalkan kamu kat sini?,”
Sabrina tersenyum. Soalan yang di luar jangkaan.
“Kamu pujuklah Bad balik semula ke sini…,”
Sabrina tergelak kecil.
“Saya? Takkan dia nak dengar pujukan saya, Datin…,”
“Kamu pujuklah dia. Mama tak boleh duduk berjauhan dari Badrul. Mama rindu sangat kat dia. Takkan kamu tak rindukan dia? Kamu pun rindukan dia kan?,”
Sabrina tersengih. Mencabar sungguh soalan Datin Hamidah.
“Kamu pujuk dia ya?,”
“InsyaALLAH,”Sabrina mula memberi janji palsu.
“Mama berharap pada kamu ya. Tolonglah pujuk Bad balik semula ke rumah ni. Mama rindukan dia…,”
“Datin… tak kisah Bad tinggal di mana pun. Yang penting, Bad tak akan lupa pada Datin. Saya yakin dia tak akan lupa…,”
“Kalau dia tak lupa, kenapa dia tak muncul-muncul?,”
“Dia takut Datin marah kot?,”
“Takut kena marah sampai langsung tak ingat mama dia ni?,”
Sabrina tersenyum. Cukup sensitif rupanya perasaan wanita ini. Cepat tersentuh. Satu sifat Datin Hamidah yang baru dia terokai.
“Nanti mesti dia akan datang cari mama dia ni…,”seloroh Sabrina sekadar cuba menghibur.
Datin Hamidah tersenyum kecil. Tenang hatinya mendengar pujukan demi pujukan yang beralun lembut di bibir gadis ini.
“Terima kasih, Sabrina,”
Sabrina mengukir senyum lagi.
“Kamu… sikit pun tak ingat Badrul ke?,”
Senyum manis di bibirnya hilang perlahan-lahan. Matanya melilau mencari jawapan. Dan, terpaku seketika pada susuk tubuh yang tercegat di pintu. Bersyukur kerana masih tiada jawapan yang muncul di bibir. Kalau tidak, pasti kata-katanya sampai ke telinga Badrul. Baru dia mahu membuka mulut memaklumkan kehadiran Badrul yang tiba-tiba kepada Datin Hamidah, namun, niatnya dibatalkan apabila Badrul meletakkan jari telunjuk ke mulutnya. Faham permintaan Badrul, Sabrina sekadar tersenyum kecil. Kembali memandang wajah sugul Datin Hamidah.
“Kamu tak ingat dia? Kamu tak rindu dia?,”soalan yang sama meniti di bibir Datin Hamidah. Sabrina tersengih. Segera dia mengerling. Memandang wajah Badrul yang bersulam senyuman. Cukup santai lelaki bersandar di pintu. Pasti menanti jawapannya.
“Datin bagi saya no phone Badrul, saya call dia. Minta dia datang jenguk Datin? Okay?,”Sabrina memberi pendapat. Pendapat yang sekadar untuk mengelak dari menjawab soalan Datin Hamidah di hadapan Badrul.
Datin Hamidah mendengus perlahan. Dan, senyum Badrul semakin melebar.
“Tak payah. Kalau dia ingat mama dia yang tua ni, dia datang. Kalau tak nak datang pun tak apa. Duduklah dengan isteri muda dia tu. Tak payah datang sini lagi…,”
“Datin… janganlah cakap macam tu. Dia mesti datang…,”
“Kalau dia nak datang, dia dah datang. Hari ni kan, hari minggu. Dah dua minggu tak balik sini. Takkan hari ni tak boleh luangkan masa sekejap? Singgah sekejap,”suara marah Datin Hamidah kembali bertukar sayu. Sekali lagi Sabrina melayangkan pandangan ke arah Badrul. Berharap Badrul keluar dari persembunyian dan memujuk hati Datin Hamidah yang sedang rawan. Badrul bergerak menghampiri ibunya dalam diam.
“Mestilah saya datang mama. Lagi satu, siapa cakap mama saya ni dah tua?,”
Datin Hamidah segera menoleh. Memandang Badrul yang tersengih panjang. Wajah hiba tiba-tiba bertukar berang.
“Ingat pun jalan balik ke sini ya?,”sinis soalan yang meniti di bibir Datin Hamidah. Badrul tersenyum sumbing.
“Mestilah ingat mama. Bad minta maaf ya. Memang sibuk sikit dua minggu ni,”Badrul bersuara sambil melabuhkan punggung ke sofa. Datin Hamidah menjeling marah, membuat Sabrina tersenyum kecil. Rajuk ibu dan anak. Hatinya tiba-tiba terusik melihat aksi itu. Rindu untuk merasai kemesraan dan kasih sayang sebegitu. Ingin dimanjai oleh seorang insan bergelar ibu. Ingin dimarahi oleh seorang insan bergelar ibu.
“Miss you, mama…,”ujar Badrul lembut sambil mencapai jemari Datin Hamidah. Perlahan dibawa ke bibirnya. Lama tangan itu dikucup. Datin Hamidah menjeling dalam diam. Marahnya reda perlahan-lahan.
“Kalau rindu, jenguklah selalu. Tak pun, pindah semula ke sini..,”
“Mama… Bad dah datang ni kan?,”Badrul bersuara sambil menarik tubuh Datin Hamidah ke dalam pelukan. Tangannya sengaja dipanjangkan sehingga ke pinggang Sabrina yang masih setia memeluk ibunya. Membuat gadis itu sama-sama masuk ke dalam rangkulannya. Dia nampak wajah Sabrina sudah bertukar kelat. Dan terasa jemari Sabrina sudah mula cuba leraikan pautannya. Dia tersenyum panjang. Membiarkan jemari Sabrina terus berusaha. Lamanya dia tidak menatap wajah itu. Lamanya dia tidak mengusik gadis ini.
“Kamu kenapa Sabrina?,”
Mendengar soalan ibunya, senyum Badrul makin lebar. Pasti ibunya menyedari duduk Sabrina yang sedikit resah.
“Saya… saya sakit perut. Saya tinggal Datin dengan Bad ya. Mungkin banyak yang Datin dan cakap dengan Bad,”
Kata-kata Sabrina berakhir dengan satu cubitan kuat di lengannya. Membuat dia terjerit kesakitan. Rangkulannya terlepas tiba-tiba. Sepantas kilat Sabrina berdiri tegak.
“Sakitlah….,”ujar Badrul sambil menggosok lengan.
“Kamu berdua ni, kenapa?,”Datin Hamidah bersuara hairan. Pelik melihat wajah kelat Sabrina. Terkejut mendengar jeritan Badrul.
“Saya keluar dulu,”
Sabrina berlalu tanpa menunggu jawapan dari Datin Hamidah mahu pun Badrul. Juga tanpa menjawab soalan Datin Hamidah.
“Kenapa? Kamu buat apa kat dia? Dia buat apa kat kamu?,”sekali lagi Datin Hamidah bersuara hairan. Badrul tersenyum sambil menggeleng perlahan. Matanya mengekori langkah Sabrina yang laju.
“Bad bawa donut favourite mama. Ada kat bawah. Jomlah makan,”Badrul bersuara sebaik bayang Sabrina hilang di sebalik pintu.
“Dayana mana?,”
Badrul diam.
“Bad?,”
“Rumah papa dia,”
“Kenapa dia tak ikut sekali? Benci sangat tengok muka mama?,”
“Mama… bukan macam tu. Kebetulan dia pun memang dah lama tak balik. Bad nak ke sini. Dia pula nak ke sana. Jadi, biarlah dia balik sana. And, Bad balik sini jumpa mama…,”
“Tak elok macam tu. Sepatutnya kamu suami –isteri kenalah buat keputusan bersama. Tolak ansur. Mana boleh ikut kepala masing-masing macam ni,”
“Biarlah mama. Perkara kecil,”
“Perkara kecil. Semuanya bermula dari perkara kecil, tahu? Lama-lama makin parah jadinya. Jangan mengalah sangat dengan isteri. Sayang pun, biar bertempat. Ini tidak… isteri gila kerja…biarlah. Isteri nak pindah… terus pindah,”
Badrul mengeluh perlahan. Sesi kaunseling bermula kembali.
“Jomlah mama. Kita makan donut,”
Datin Hamidah mendengus marah.
“Cakap mama tak nak dengar. Nanti, jadi apa-apa, baru nak menyesal…,”
“Yalah..yalah. Bad dengar. Nanti Bad cakap dengan Yana. Sekarang, jom kita pergi makan donut,”
Datin Hamidah mengerling.
“Kamu nak makan donut ke, kamu dah gelisah nak tengok muka Sabrina lagi?,”
Badrul tersengih. Terdiam. Terkedu. Kelu seribu bahasa. Entah kenapa, tiba-tiba hatinya mengiyakan soalan ibunya.

****

30 comments:

Dewi said...

HAI HANNI..
SEJUJURNYA DEWI NAK BGTAU...
DEWI SUKA SGT KARYA HANNI...
BETUL2 MERESAP JAUH KELUBUK HATI DEWI...
BEST...
AND TAHNIAH KRN BERJAYA MENGHASILKAN CERITA YG MENARIK...
DEWI NANTIKAN EPISOD SETERUSNYA...

eilawaniey said...

wah sangat suka..
citerlah byk lagi psl bad n ina..

the hasyims said...

sweet... :)
elok lah datin dah berbaik ngan sabrina...

juni_5386 said...

best sgt cter ni hanni...

nina06 said...

bestnye...cpat2 smbg ye..bunga2 rindu dah ade kat bad n ina...bagus le tu.

farr@ said...

Datin tu mesti dh syak ape2 kat bad & ina tu,mana taknye sorang muka kelat sorang lagi menjerit..
hihihihi,saja je kot buat2 tanya tu..

mus said...

Hanni..brapa lama lg Sabrina mampu bertahan memendam rindu??
Takut lama2 nanti.. Sabrina rasa terpinggir di hati Badrul..

bidadari cinta said...

hai kak hanni..thanks upload n3 baru ni wlupun lame gak menunggu..best sgt..nmpknye hati datin dh mule sejuk dgn ina..byk kan adegan bad n ina yer..rindu telatah diorg tu..

** SiZuKa ChAn ** said...

waaa...
best2..
nk lg...
upload cpt tau??
xsbr ni...
^_^

btw,sy letak link blog akak kat blog sy..
akak xksh kan??
^_^

KeJorA said...

k.hanni sejujurnya sy benci cerita ni tapi sy rndu sgt nk tau pe kesudahannya.. Benci sbb bad x pnh nk sedar yg die dh syg kt sabrina. Rindu sbb sy slalu tggu n3 psl sabrina dgn bad.. pape pn novel k.hani mmg ngetop.. the best among the best. sokong kak hani!..

nurhakim said...

thnks kak hanni 4 n3 baru nie..
rndu plk kat bad ngan ina...hihiii
bgus tul lah bad pindah..
dua-dua pendam rindu trsurat..huhuu
geram gak lh skt ngn dayana 2..
de ke dah kwen bt cam 2 lgi..
srng kat sna srng kat cni..
baik xyah kwen klau cam 2...huhuu
sory teremo lah plk...8)

Anonymous said...

wah best nya!
TAK SABAR nak baca sambungan :)

nia arissa said...

betul la..tersentuh jiwa nia baca cerita kak hanni..
memang best sangat.. kata PAM nak
buat buku...bika nak keluar..
kalau boleh cepat la sikit eksss..

Nadhirah Nazarudin said...

waaa~ bestnya!
nape la bad pindah?? ape nak jadi nih??? ish... xyah cite pasal dayana ar.. wt sakit ati je

amigo said...

kak hanni cpt r smbng cite ni.x sbr nak tau ksh strusnya.. tp lau cite dayana tak tau pun x per
yg dtnggu2nya part ina n bad. bile la si bad ni nak luahkan perasaan kat ina..n datin plak dah mula suka kt ina tu... best2
nti mesti ina jd mnantu ksygan datin kan kat hanni...
on the best to kak hanni...cayang kak hanni...

Miss Kira said...

nak lg..bila sabrina n badrul nak bersama..biar la dekat dayana tu..hehehe..jht gak..

in_wired88 said...

hubungan nampaknya semakin baik..

Anonymous said...

k.hanni
cepat la publish this novel
pent tggu nex en3
bace novel bl trus abis sehari
xmkn pn xpe
k.hanni
please.......................

Nik Fauziah Nik Hussin said...

Salam..
Akak ni sebenarnya malas nak baca novel di internet..sakit mata, baik baca buku..
tapi.. cerita hanni ni best...
Cepat sambung ya dik..

puteri_mukhriz said...

bestnya...dia dh mula rindu sabrina....hahahha
bila dia nak sedar ni

Juhana Jiha said...

n3 ini baru best... hehehe

~ CiKdiDa ~ said...

waaaaa...nape bad pndh gk??? eee...cian ina..huhuhu...p x pe..msg2 dh saling merindu ni..huahuahua...em..ske sbb datin midah dh ske kt ina..*wink2*

hAmSt3rCuT387 said...

so sweet... part ni mmg beshh...
manisnyer kenangan...

Anonymous said...

k hanni...best le..cpt2 le smbung ceta ni...x sbr dah nak tgu ni....heheheh!!

cda said...

wahh..syokny cte nie kak hani..xnk wat novel ke?
heheheh..msti sy bli..
xsbr 2nggu ksh p'cntaan ant ina n bad la..ble ea?
keep up the good work..chaiyok2!!!

Anonymous said...

alahai... apasal pendek sgt n3 kli ni.. nak lg..

Anonymous said...

bestnya..cepat smbg ek!!!biarlah sabrina tu jual mahal sikit dgn badrul tu...takde perasaan konon!alamak! ter'emo la plak.

lydia said...

ee...tak sabarnya nak tgu next episode...hanni..best la citer ni...tbawa2 je dlm watak tu...dah lama carik cerita ug cmni...ada feel time baca...klu citer ni dterbitkan kan best...baru puas baca...cepatla buat smbgn ye...

張曼玉Lynn said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

日月神教-任我行 said...

成人論壇,080聊天室,080苗栗人,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人電影,成人遊戲,成人文學,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,正妹牆

[11:35:50 PM] hos.getah: