Saturday, November 1, 2008

Pergilah Air Mata 3

“Ina tak tahu apa-apa, bang. Abang datanglah. Tolonglah Ina. Ina tak salah bang,”
“Ina takut. Ina takut, bang. Tolonglah Ina. Ina tak nak lalui semua ni,”
“Tak. Ina sayang abang. Ina tak pernah curang pada abang. Abang datanglah tolong Ina. Ina takut bang. Ina sorang-sorang kat sini,”
Hiba di hati mendengar rintihan itu. Terlalu hiba. Saat itu terbayang di matanya esakan Sabrina yang tidak berhenti. Terbayang di matanya pipi Sabrina yang lencun dengan airmata. Simpatinya membukit. Mana pernah dia membiarkan walau setitis pun air mata jatuh di pipi gadis itu. Dia terlalu sayangkan gadis manja yang amat sensitif itu. Dia sanggup lakukan apa sahaja untuk menghapuskan air mata yang membasahi pipi Sabrina. Apa sahaja. Dia selalu menjadi orang pertama yang akan hadir di sisi Sabrina setiap kali hati gadis itu dilanda rawan. Menjadi orang pertama yang datang memujuk. Tetapi, itu dulu. Entah kenapa, kali ini hatinya menjadi sekeras batu. Walau segunung simpati yang bertandang, hatinya berat untuk memujuk. Walau selaut hiba yang datang, tiada kocak sendu datang memujuk amarahnya. Dia tersenyum sinis. Bagaimana mungkin dia bisa memujuk Sabrina, padahal, hatinya sendiri remuk diperlakukan Sabrina. Sampai hati Sabrina. Teringatkan apa yang berlaku pada Sabrina, cepat sahaja simpatinya bertukar menjadi benci. Cepat juga simpatinya bertukar menjadi marah.
Ketukan di pintu membuat dia tersentak. Cepat dia berpaling. Maria muncul bersama senyum yang mekar di bibir.
“Sorry. Lambat sikit. Ada discussion dengan bos,”
Ikmal tersenyum tawar. Perlahan dia menjungkit bahu, isyarat dia tidak kisah menunggu lama. Maria melangkah longlai ke mejanya. Melabuhkan punggung sambil memandang wajah Ikmal yang kelihatan teramat sugul.
“Lama ke kau tunggu aku?,”
Ikmal memandang jam di tangan.
“Lima belas minit,”
“Sorry ya. Biasalah. Kalau jadi bidan terjun ni. Banyak benda yang nak kena review. Banyak benda yang nak kena refer semula. So, nak lunch kat mana?,”
Ikmal tersenyum hambar sambil menjungkit bahu. Bukannya dia berselera untuk menyentuh makanan pun saat ini. Dia ke sini pun, sebab dia rindukan Sabrina. Ingin melihat ruang kerja yang menjadi tempat kesayangan gadisnya itu. Ingin merasai kehadiran Sbarina di situ. Dia memandang wajah Maria. Dulu, di kerusi itu, dia akan nampak senyum manja Sabrina. Dia akan nampak celoteh riang Sabrina. Kini, kerusi itu berganti tuan. Maria yang menggantikan tempat gadis kesayangannya itu.
“Mal…,”
Ikmal tersentak lagi. Sekali lagi dia dibawa jauh dek ingatannya pada Sabrina. Pada kekasih hati yang sudah bergelar isteri orang. Pada kekasih hati yang tega meletakkan nama lelaki lain di sebelah namanya. Menyediakan satu ruang untuk lelaki lain di hatinya.
“Lupakanlah, Mal,”
Ikmal tersenyum pahit. Mudahnya bibir Maria berkata-kata. Namun, hatinya tidak semudah itu untuk memadam nama Sabrina. Fikirannya tidak semudah itu untuk membuang kenangan bersama Sabrina. Walau sesakit mana keperitan yang Sabrina hadiahkan padanya, di hatinya masih terukir nama itu.
“Bukan aku tak cuba, Mar. Tapi, susah sangat. Aku sayang sangat pada dia. Tapi, dia… sanggup dia buat macam ni kat aku,”
“Aku faham perasaan kau, Mal. Tapi, kau tak boleh berterusan begini. Sampai bila kau nak bersedih macam ni?,”
Ikmal mengeluh panjang.
“Kau tak faham Mar. Tujuh tahun aku dengan dia. Tujuh tahun. Macam mana aku nak lupakan semua kenangan selama tujuh tahun tu?,”
Maria mengeluh perlahan.
“Kau jangan lupa Mal. Kalau tujuh tahun dia jadi kekasih kau, bermakna tujuh tahun juga dia jadi kawan aku. Kau ingat aku tak sedih bila benda macam ni berlaku?,”
Ikmal diam. Kata-kata Maria ada benarnya. Mereka memang kenal sejak zaman belajar. Sejak masing-masing sama-sama menjejakkan kaki di universiti. Dia memandang wajah Maria.
“Macam manalah dia sekarang? Aku risau kalau-kalau dia tak dapat nak hadapi ini semua sendirian. Ina tu, lemah semangat. Cepat mengalah,”Ikmal bersuara tiba-tiba. Kebimbangan itu memang tersemat di hatinya. Sabrina tidak pernah kuat melawan dugaan. Gadis itu terlalu mudah berserah. Lebih senang membiarkan diri larut dalam tangisan. Pasti Sabrina hanya akan membiarkan air mata yang bertamu di bibir mata. Dia terlalu kenal Sabrina. Tunjang yang memberi gadis itu kekuatan, cuma dia dan Maria. Tanpa dia dan Maria, bagaimana akan menghadapi segala-galanya sendirian? Dia di dunia ini pun, cuma sendirian.
“Nak risau apa?,”balas Maria perlahan. Ikmal membisu lagi. Betul juga. Apa yang dia hendak risaukan?
“Dia ada telefon kau?,”
Maria menggeleng.
“Sebelum dia nikah, dia ada telefon kau?,”soal Ikmal lagi. Satu soalan yang amat menyakitkan untuk diajukan.
“Sekali. Tapi, masa tu aku kat kampung. Tak boleh nak cakap lama masa tu,”
“Kau rasa betul ke cakap dia?,”
“Maksud kau?,”
“Ina cakap dia tak bersalah. Dia tak kenal lelaki tu,”
Maria tunduk seketika sebelum perlahan mengangkat muka.
“Mungkin dia benar,”Ikmal bersuara lagi. Maria tersenyum kelat.
“Benar atau tidak, dah tak ada apa-apa makna kan? Dia dah kahwin dengan lelaki tu. Dia dah jadi milik orang, Mal. Dah jadi isteri orang,”
Ikmal mengeluh hiba. Sayu setiap kali memikirkan kenyataan itu. Punah segala angan indah untuk mencipta hari persandingan yang paling istimewa bersama gadis kesayangannya itu.
“Mungkin aku patut jumpa dia hari tu,”
Maria menatap wajah Ikmal. Agak lama.
“Untuk apa?,”
“Mungkin aku patut mendengar penjelasan Ina. Kalau dia tak salah macam mana?,”
“Ikmal. Wake up! Okay! Semua benda dah berlaku. Tak guna kau nak berasa kesal atau rasa bersalah. Apa yang berlaku bukan salah kau. Mungkin ada hikmah di sebalik semua ni,”
Ikmal diam. Tunduk seketika.
“I miss her. I miss her so much…,”perlahan dia merintih dalam tunduknya. Seminggu lalu, ego membuang segala simpatinya pada Sabrina. Namun, hari ini, dia kalah. Dia kalah pada perasaannya sendiri. Ternyata bukan mudah untuk dia melupakan Sabrina. Ternyata dia terlalu merindui seraut wajah Sabrina. Dia rindukan segala-galanya tentang Sabrina.
“Ikmal…,”
“Aku tak boleh hidup tanpa Ina, Mar. saku sayang sangat pada dia. Aku terlalu cintakan dia,”
Maria mengeluh perlahan.
“Aku yakin kau boleh, Mal. Ini semua bukan pengakhir hidup kau. Kita sama-sama keliru dengan apa yang berlaku. Aku sendiri seperti tak percaya dengan apa yang berlaku. Aku macam tak percaya Ina boleh buat benda macam tu,”
“Maksud kau? Memang dia bersalah? Kau ingin cakap yang memang Ina kenal lelaki tu? Memang dia berada bersama lelaki tu?,”
Maria mengeluh perlahan. Perlahan juga dia menjungkit bahu.
“Aku tak tahu. Tak tahu sama ada nak percaya atau tidak pada ceritanya. Cuma aku hairan. Macam mana dia cakap dia tak tahu apa-apa? Dia berada dalam bilik lelaki tu. Lepas tu dia cakap dia tak tahu apa-apa. Macam tak masuk akal. Apa yang dia buat dalam bilik lelaki tu sebenarnya?,”
Ikmal terdiam lagi. Soalan Maria bagai minyak yang menyemarakkan api kemarahannya secara tiba-tiba. Rasa simpatinya sebentar tadi, hilang tiba-tiba. Dia membuang pandang. Sakit hati membayangkan Sabrina bersama lelaki lain selain daripadanya.
“Apa pendapat kau?,”soal Maria sambil menatap wakah Ikmal. Ikmal mengeluh lagi. Perlahan dia mengangkat punggung. Mundar-mandir di hadapan Maria.
“Aku buntu. Buntu sangat-sangat. Kalau macam ni, aku boleh jadi gila, Mar. Gila,”
“Sebab tu aku suruh kau jangan ikut perasaan,”
“Sekejap aku kasihan pada dia, Mar. Aku tak sampai hati dengar dia menangis. Aku tak sanggup biarkan dia sedih. Sekejap aku rasa geram sangat. Benci sangat. Bila aku ingat perbuatan dia pada aku. Aku dah tak sanggup nak lalui ini semua Mar. Aku tak kuat. Aku nak lupakan dia, Mar. Tapi, tak boleh…,”
Maria terpaku seketika. Tergamam melihat air mata yang mengalir di pipi Ikmal. Perlahan dia bergerak menghampiri Ikmal. Menyentuh bahu lelaki itu perlahan. Ikmal tunduk sambil menyeka air mata dengan hujung jari telunjuknya.
“Be calm… Duduk dulu,”
Ikmal menggeleng perlahan.
“I can’t, Mar. Aku tak boleh lupakan dia. Tolong aku, Mar,”Ikmal bersuara sebak. Maria memandang resah.
“Kau cakap Ina yang tak kuat. Ina yang lemah. Tapi, kenapa sekarang kau pun dah jadi selemah Ina?,”
“Aku tak kuat tanpa dia, Mar,”
“Sampai bila? Sampai bila kau nak macam ni? Melayan perasaan kau yang tak menentu ni? Sekejap kau benci dia. Sekejap kau kasihan pada dia. Sekejap kau sayang dia… Mal, Kau tak boleh macam ni. Semua ni, akan menyakitkan kau Mal. Aku tak sampai hati tengok kau buat diri kau macam ni,”
Ikmal bungkam di kerusi. Melurut rambutnya perlahan-lahan. Kalaulah dia mampu membuang sejauhnya rasa ngilu yang menusuk hatinya saat ini. Kalaulah dia boleh membuang jauh-jauh kenangan Sabrina yang mengganggu setiap hela nafasnya…

****

No comments:

[11:35:50 PM] hos.getah: