Wednesday, March 17, 2010

Sekadar Di hati...2


“Macam mana dia, doktor?,”
“Dia okay. Cuma luka-luka dan kakinya terseliuh. Tapi, rasanya kami kena tahan dia di ward. Tekanan darah dia agak tinggi. Badan pun lemah tu. Morningsickness dia teruk ke?,”
Luqman diam. Soalan itu tidak terjawab. Cuma yang bermain di fikirannya, kandungan gadis itu selamatkah?
“Ermm… kandungan dia?,”akhirnya soalan itu diajukan perlahan.
“Alhamdulillah selamat. Jangan risau. Di awal kehamilan begini, mesti jaga sikit. Kalau boleh jangan buat kerja yang berat sangat. Lebih-lebih lagi kalau alahan dia teruk. Badan lemah, nanti cepat jatuh. Tapi, encik tak perlu risau. Pihak hospital akan monitor nanti,”
“Boleh saya tengok dia sekejap?,”
“Boleh. Sekarang biar dia rehat kejap. Lepas ni, saya akan sediakan surat rujukan. Encik boleh bawa surat tu dan minta refer terus ke hospital,”
“Baik. Terima kasih, doktor,”
Luqman mengeluh perlahan. Memandang ke arah doktor yang sudah berlalu. Kemudian, dia melangkah ke ruangan kecemasan. Pintu ditolak perlahan. Najwa terbaring di situ. Jelas wajah itu cukup lesu. Tiba-tiba ada rasa geram yang bukan sedikit terhimpun untuk Zarith. Langkah dihayun mendekat. Tersenyum kecil mengharapkan ada senyum akan terbalas untuknya. Namun, wajah Najwa membeku. Tidak berperasaan.
“Ok?,”
Najwa menggeleng perlahan.
“Ingat senang ke nak mati?,”Luqman bersuara dengan nada sedikit geram.
Najwa mengangkat muka. Memandang wajah Luqman. Ada nada marah pada suara lelaki yang baru dia kenal kurang daripada tiga jam itu.
“Saya tak sengaja,”akhirnya dia menjawab perlahan. Luqman cuma membalas pandangannya tanpa bersuara.
“Lepas ni, nak buat apa pula? Terjun bangunan?,”soalan itu diaju setelah agak lama berdiam diri.
“Sumpah. Saya tak nampak motor tu. Bukan saya nak bunuh diri,”
Luqman mengeluh perlahan. Sukar untuk mempercayai. Sebaik dia keluar dari restoran, Najwa sudah terbaring di tepi jalan.
“Jangan berfikir pendek macam ni. Lepas mati, ingat akan selesai masalah?,”
“Sumpah. Saya bukan nak bunuh diri. Saya tak nampak motor tu,”
“Baguslah macam tu. Sekarang kita tunggu surat doktor. Doktor cakap Najwa kena refer ke hospital. Tekanan darah Najwa tinggi,”
Najwa menggeleng laju. Pantas bangkit dari baring.
“Saya tak apa-apa. Saya tak nak pergi hospital. Saya nak balik,”
“Najwa bukan doktor, mana boleh pakai cakap Najwa,”
“Tak nak bang. Saya tak nak masuk hospital. Nanti kecoh. Daripada tak ada siapa tahu, nanti semua kecoh. Saya tak nak. Saya tak nak,”
“Lambat laun, hal ni, akan terbongkar juga kan?,”
“Saya nak gugurkan kandungan ni,”
“AstaghfirullahalAzim. Najwa! Jangan sesekali sebut benda macam tu,”
“Apa lagi jalan yang saya ada?,”
“Tambah dosa, bukan penyelesai masalah,”
Najwa tunduk.
“Saya tak tahu nak fikir macam mana lagi,”
Luqman menghela nafas panjang.
“Most important sekarang, Najwa kena tenang. Jaga emosi. Kalau tak tenang, tekanan darah tak menentu, bahaya. Tenang dulu. Kita ke hospital ya,”
Najwa menggeleng laju.
“Dengar cakap doktor,”
“Saya tak nak. Kalau masuk hospital, mesti kawan serumah inform mak saya kat kampung. Mak mesti datang. Kemudian mak mesti tahu hal ni. Saya tak nak malukan mak. Mak pun bukan sihat nak dengar berita macam ni. Tolong bang. Jangan hantar saya pergi hospital,”
Luqman mati akal. Tangan mula menggosok tengkuk. Harus akur pada permintaan gadis itu atau harus patuh pada arahan doktor?
“Saya nak balik. Terima kasih sebab tolong saya sekali lagi,”
“Kita minta nasihat doktor sekali lagi. Kalau dia sahkan keadaan Najwa tak teruk sangat, kita terus balik. Kalau tidak, kita tetap kena pergi hospital,”
Najwa terdiam. Besar masalahnya kalau sampai dia terpaksa ditahan di ward.
“Abang pergilah jumpa doktor. Tanya doktor ya,”
Luqman diam seketika kemudian mengangguk perlahan.
“Najwa tunggu di sini. Nanti abang datang semula,”
Najwa mengangguk laju.

****

Dengan payah dia bergerak perlahan meninggalkan ruangan menunggu. Kakitangan klinik yang leka bersembang memudahkan langkahnya. Sesekali dia menoleh. Risau kalau ada yang menyedari tindakannya. Sebaik melepasi pintu utama, dia menarik nafas lega. Dia sudah selamat. Dengan langkah perlahan, dia tercari-cari arah yang perlu dia tuju. Mahu pulang? Hatinya tawar. Sekali lagi dia menoleh ke belakang. Tiada yang mengejarnya dari belakang. Sambil menahan sakit di kaki, dia bergerak menuju ke sebuah perhentian bas. Mungkin sebaiknya dia pulang dan berehat. Cukup letih rasanya.
Ada sedikit rasa bersalah kerana meninggalkan Luqman begitu sahaja. Tidak sempat dia mengucapkan terima kasih pada lelaki itu. Tetapi, mustahil dia akan tunggu dan membiarkan lelaki itu membawanya ke hospital.
“Najwa!,”
Dia pejamkan mata. Tidak berani lagi mahu menoleh. Dia pasti itu suara Luqman. Untuk lari, tubuhnya sudah tiada kudrat. Sedang kakinya juga cukup sakit setiap kali cuba melangkah. Sudahnya, dia Cuma terus bergerak menuju ke perhentian bas yang semakin hampir. Melabuhkan punggung di situ. Menunggu Luqman datang padanya.
“Nak lari ke mana?,”
“Saya nak balik, bang,”
Luqman merengus perlahan. Melabuhkan punggung ke pangkin sambil merenung tajam wajah di sisinya itu. Geram apabila Najwa menipunya.
“Saya Cuma tak nak pergi hospital, bang,”melihat renungan tajam Luqman, Najwa cuba memberi alasan untuk tindakannya.
“Awak kena tahu keadaan awak sekarang, Najwa,”
“Saya tahu. Saya hina. Saya kotor…,”
“Awak mengandung. Dan, kandungan awak perlukan jagaan,”
“Saya tak nak anak ni…,”
“Najwa..Najwa… Jom abang hantar Najwa balik,”
Najwa menggeleng.
“Saya balik dengan bas. Saya tak nak pergi hospital,”
“Keadaan macam ni, nak naik bas?,”
“Saya dah biasa,”
“Abang hantar. Kalau tak nak pergi hospital tak apa. Tapi, Najwa kena makan semua ni,”
Pandangan Najwa bergerak ke tangan Luqman. Satu plastic ubat. Banyaknya.
“Saya sakit kaki saja. Ubat banyak macam tu nak buat apa?,”
“Untuk baby. Ini semua vitamin untuk Najwa,”
“Banyaknya,”
“Folic acid, vitamin B Complex.. and iron I think,”
“Abang doktor ke?,”
Luqman tersenyum kecil. Sungguh itu pun satu fakta yang baru padanya.
“Doktor yang beritahu,”
Najwa diam. Menyeluk perlahan poket seluar jeans nya.
“Berapa semuanya ni?,”soalnya sambil membuka wallet. Pantas Luqman menolak tangannya. Membuat gerakannya terhenti.
“Tak payah. Sekarang, jom abang hantar pulang. Sebelum tu, kita berhenti makan. Najwa kena makan. Mesti makan,”
Najwa membisu. Sedikit tersentuh dengan layanan Luqman. Ternyata lelaki ini seorang yang amat mengambil berat. Kalaulah Zarith yang melayannya sebaik ini. Teringatkan nama itu, hibanya datang kembali. Pilu tiba-tiba mengingatkan perubahan sikap Zarith yang begitu ketara. Hilang sudah kata-kata cinta. Hilang sudah layanan mesra. Yang ada cuma cerca yang menghiris hati. Perlahan air mata menitis.
“Suruh makan pun menangis?,”Luqman cuba berlucu. Dan, seperti biasa, jenaka Cuma disambut muka sugul Najwa.
“Kenapa Zarith tak macam abang? Kenapa Zarith buang saya bila jadi macam ni? kenapa dia tak nak bertanggungjawab? Kenapa dia jahat? Kenapa dia buat saya macam ni?,”
“Abang tak nak dengar apa-apa lagi. Kita pergi sekarang,”
“Dan… abang ni, siapa? Macam mana abang kenal Zarith?,”tiba-tiba soalan itu terpacul dari bibirnya. Dia tahu lelaki ini kenal Zarith, namun sebelum ini tiada rasa ingin tahu tentang kaitan Luqman dengan Zarith.
“Boleh abang pujuk Zarith? Saya takut nak hadapi semua ni sendirian,”
Luqman kelu. Hatinya tersentuh mendengar rintihan itu. Mahu menghukum? Rasanya tindakan itu cuma akan memburukkan emosi Najwa yang jelas tidak stabil. Dan, kalau pun hukuman dibuat, kesalahan tidak boleh diletakkan sepenuhnya di bahu Najwa.
“Kita bincang semua ni, lepas ni. Okay?,”akhirnya dia mengambil keputusan untuk menamatkan bicara tentang Zarith. Juga tentang keadaan gadis itu. Najwa diam. Cuma akur apabila Luqman menarik tangannya. Dibantu Luqman, dia melangkah dengan sedikit payah.


****

8 comments:

agent_sesat said...

dah x sabar nak tunggu hehehhee.. :)

zarith nie saper eh? aper eh hubungan die rngan lokman...x sabar lak nak thu...

Meme Fatihah said...

kak hanni..nk lagi..nk lagi..
best laa..cant wait..

Anonymous said...

tq2x kak hanni buat n3 baru lagi utk perminat kan..
myeha ireland

kak noor said...

saya rasa zarith tu adik luqman le.....kan bagus klu luqman ngan najwa..tp nak ke dia jadi pak sanggup utk adik dia pula ?tapi x de salahnya kan?apa2 pun cik penulis lebih tahu...

MaY_LiN said...

siapa kah luqman tu..
mesti somebody ngan zarith

Anonymous said...

kak hanni....best99.hehe
post n3 bru cpt2 ek

mim said...

awak...

sambung ler..best nie...awak nak bukukan ker yg nie..he he...anyway rindu KSRI juga...

Izzah Haneefa said...

salam..best3!

[11:35:50 PM] hos.getah: